Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

haha det blev ju lite lustigt slut dock eftersom min kompis var for fokuserad pa kamerna istallet for att kommendera
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

Mycket bättre! Snygg vänstersväng :). Det är lite svårt att se på filmen men jag tror du måste ha lite längre koppel. Och så kanske han går liiite långt fram om man ska vara petig. De får inte gå längre fram än att bogen är i jämnhöjd med ditt knä. Men det är petitesser, går han sådär på tävling lär ni få bra betalt :).
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

Jag hat ju mest tränat mig själv att gå och bli kommenderad utan hund nu. Men vill dock inte börja peta för mycket på hans position när han nu orkar ett helt fritt följ och tycker att det är kul :) risken är väl att han blir osäker och tappar orken om jag börjar peta för mycket är jag orolig för :/
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

Man kan ju "peta" på olika sätt. Det behöver ju inte bli så att man är där och felar osv om du är orolig för att han ska tappa då.
Du kan ju tänka lite extra mycket på belöningsplacering och köra kortare sekvenser där han inte hinner glida framåt :)
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

Tjusigt! Som cillamuffins säger, se till att gå sådär på tävling :)
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

Man kan ju "peta" på olika sätt. Det behöver ju inte bli så att man är där och felar osv om du är orolig för att han ska tappa då.
Du kan ju tänka lite extra mycket på belöningsplacering och köra kortare sekvenser där han inte hinner glida framåt :)

Absolut! Belöningen försöker jag alltid timea när han är i rätt position, men han har ett jädra drag framåt och jag har tendens att "följa" han i farten för att få bak honom :/ och det gör ju bara saken värre. Jag varierar med korta långa sekvenser och speciellt med hur ofta jag belönar, han har varit jättegnällig tidigare då jag belönade var femte steg ungefär, nu när jag dragit ut på det och väntat ut han lite mer har gnället försvunnit :)
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

jag hoppas verkligen jag lyckas hålla i mina galna nerver när det är tävling. Tror att om det är något som skulle kunna köra ihop det för oss så är det tyvärr mina nerver :/
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

KL

Vilken instruktör skulle ni rekommendera för privatlektion i Lydnad?
I mitt fall gäller det klass 1 med momenten klara, endast finslipning och uthållighet kvar.
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

Tack för tips, jag behöver på samma nivå och bor tom där :)
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

Absolut! Belöningen försöker jag alltid timea när han är i rätt position, men han har ett jädra drag framåt och jag har tendens att "följa" han i farten för att få bak honom :/ och det gör ju bara saken värre. Jag varierar med korta långa sekvenser och speciellt med hur ofta jag belönar, han har varit jättegnällig tidigare då jag belönade var femte steg ungefär, nu när jag dragit ut på det och väntat ut han lite mer har gnället försvunnit :)

Tänker du på belöningsplacering? Alltså VART han får belöningen?
Med en hund som drar framåt är det ju väldigt viktigt att aldrig belöna framåt utan bara i korrekt position (alltså vid benet) eller bakåt.

Jag har växelvis jobbat mycket med; belöning under armen som släpps rätt ner, belöning som tas från höger till vänster bakom ryggen och ges vid benet, belöning som tas bakom ryggen och kastas bakåt/släpps ner på marken, belöning som tas direkt ur vänster ficka och ges vid benet.

Belöning under armen som släpps var en liten "aha-upplevelse" för min hund. Hon fick mycket lättare att hitta en grundposition då som vi sedan kunnat vila vidare på med olika belöningstekniker.
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

Kl

Skulle genrepa lite ikväll inför i morgon och hade stämt träff på klubben med ett par kompisar. Det första som händer är att min hund blir påflugen av en annan hund när jag kliver in på plan :mad: Jag såg att hunden var där och tränade plats så jag tog en stor omväg bakom ägaren, men det hjälpte ju inte. Jag blev så jävla förbannad så jag dängde till den i huvudet med min väska, som tyvärr inte var full med tegelstenar. Ägaren jagade den runt mig medan han slog efter den med kopplet.

Som tur var blev det ingt slagsmål, men fan så otrevligt ändå! Jag sa till ägaren att han måste koppla hunden för den kan inte vara lös, men såna idioter lyssnar ju inte. Kag och kompisen avlägsnade oss från plan och tog med ett järnrör om det skulle hända igen.

Till saken hör att de ska tävla i morgon! Ettan visserligen, men det ska mina kompisar också, och de vill båda stryka sig pga den här hunden. Vi träffade dock en av domarna på parkeringen och han ringde tävlingsledaren ("tjejerna står här med ett järnrör")som kom och de tog ett snack med honom så för hoppningsvis fattar han att han ska avstå platsen i alla fall.

Tur att min hund inte berörs så mycket av sånt *peppar peppar*
 
Senast ändrad:
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

KL

Men fy! Jag är hemskt glad över att båda mina är i elit, och det mest traumatiska jag varit med om där är dagens sittande i grupp där alla hundar la sig :meh:
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

Ja, jag är glad att jag är ur ettan nu iaf! Även om saker kan hända ändå är det i alla fall inte lika stor risk.

Det där med att de la sig lät ju lite sött. De var väl trötta ;)
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

Fy fasen va läskig.

Det var ju precis det som hände oss två dagar innan debuten i trean i vintras, och det förstörde så mycket för mig att jag sedan la vår allra bästa gren på hyllan. Ge Mattis en kram och lycka till!
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

Klart så la han idag ändå ... och såklart flög hunden fram till alla andra hundar och fick upp dem. Inget allvarligt dock och alla utom en fick lägga om. Två avstod platsen och en strök sig och alla var nöjda med att ha gjort det.

För oss gick det sådär ;) Platsen nollade vi. träningskompisens hund skällde, reste sig och stack fram till en av de andra och då tyckte Mattis att han också kunde vara med.

Resten av momenten var helt ok. Mattis var lite lagom flummig och sprang åt helt fel håll i framåtsändandet. Men på tredje kommandot gick han rätt ;) och i fjärren var han superkoncentrerad på domaren istället för på mig så där krävdes också månha kommandon.

Men vi fick poäng i alla moment, utom platsen, så jag är nöjd med vår debut i tvåan :) 111.5 p slutade det på.
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

*KL*
Kameran hängde med ut när vi tränade lite i morse :)

rhjMD7i.jpg


009_51cf0bb8ddf2b35a8ca8715e.jpg
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Idag 1/7 fyller min fantastiska Lyxa 4 år :love: ! Min suveräna första brukshund som överträffat allt jag hoppades på när jag ställde...
Svar
11
· Visningar
1 783
Senast: Jenka
·
Övr. Hund Åååh jag bara MÅSTE få skryta lite om min härliga hund :D! Min aussie Lyxa, född 2009-07-01, och jag var och tävlade lydnad igår...
2
Svar
24
· Visningar
2 471
Senast: Lionheart
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tråden för spår
  • Tångbett dåligt?
  • Konsten att välja ett bra hundnamn

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp