Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

Misstänker det, hon är väl inte direkt uppfostrad med det tänket..:grin:
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

Nej så kan man nog uttrycka sig. Även om det faktiskt går framåt, nu börjar hon förstå att det är en tass jag vill ha på targetplattan, inte malletänder ;)
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

Åh, där ser du. Det har Sami inte helt ut förstått än ens. Han vill helst apportera dom :idea:
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

kl
Jobbar med utgångsposition (bland annat) med Stoja. Hon vet klockrent vad hon ska göra så länge targeten är där. Jag kan byta target så hon generaliserar där men tar jag bort den bjuder hon på beteendet max en gång (idag inte alls).

Vad göra? Mindre och mindre target? Känns som att vi har fastnat lite.

Med Sigge satsar jag rejält på platsliggningen den här månaden (har börjat med precisa månadsmål) med hakan i backen.
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

KL

Idag lyckades Sami skrapa ihop 249 poäng i LKl3. Lite surt, med det tar sig! Lite småstrul lite överallt, men vi har uppnått ett av våra stora mål: Start i Lkl3 med poäng i alla moment :D

Poängen såg ut såhär:

Sittande: 10

Platsliggning: 8 (skruvar lite på sig)

FF: 8 "ojämn pos sidled, ssn vänd" (Snällt!)

Sättande: 8,5 "Ngt sent sätt"

Inkallning: 7 "steg ställande, tar upp ngt" (skitspets! Han får syn på en spånflaga som han laddar på och suger i farten andra sträckan. Äcklig var den tydligen också :rofl: )

Rutan: 8,5 "Tempo ut"

Hoppapport: 7 "Tveksamt grip, släpper" (TL kom med en stooor apportbock, och jag bad att få en minder. Då fick jag en helt ny, med en klisterlapp i plast kvar runt hela bitdelen. Konstigt tyckte Sami, så det blev lite strul i gripandet (släpper och tar om))

Metall: 7,5 "tempo in, veksamt grip, ssn"

Vittring: 7 "tempo, släpper" (Släppte precis när jag skulle ta den :mad: )

Fjärr: 7 "dk sätt, dk ställ, rör sig" (Bättre än sist, rör sig ca 1 dm bakåt :confused: måste jobba på att reagera på första kommandot.

Helhet 8,5



Så mycket som kan blir bättre! Men förstapriset finns där! Ffa strulade apporteringarna idag, de brukar vara mkt bättre!

Jag hade tänkt avstå platsen ändå till igår em, när jag kom på att vi ju faktist tränat väldigt mycket i hallen (inomhushall) och att han nog kanske känner sig trygg nog där. Provade att lägga honom igårkväll när vi var där och genrepade, och han låg helt ok, liksom idag. Rör lite på sig, men är tyst, lugn, trygg och stör ingen. :)
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

Det där kommer ju bara bli bättre.
Lite komiskt är det ju ändå när de ser saker under inkallningen. Min lagotto fick ett akut loppbett under en inkallning i 2an en gång. Hon kom som skjuten ur en kanon när jag ropade, stannade plötsligt (gled tills hon stannade för hon hade sån fart), kliade sig hastigt och full fart in till mig :D Kunde inte heller göra annat än skratta då.

Grattis!
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

Tack, ja det är mycket som kan förbättras :)

Här kommer en liten film från dagen. Allt kom inte med, men det mesta. TantAgda bakom kameran :laugh:

Sami Lkl3
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

Snart så! :D
Grattis till uppnåt (del)mål i alla fall :D

KL

Gick ut och tränade Troja en liten vända nu medan Elina sov. Gick helt okej, mycket som kan göras BETYDLIGT bättre, men känns ändå skapligt.
Nu de närmsta veckorna ska vi fokusera till 100% på tvåans moment och inte träna alls för 3an (möjligtvis fjärren, för den tycker hon är roligare med ställandet också..).
Rutan ville hon spåra sig in i, men kan "skylla" på att hon inte såg några kantband, vitt band i snö är inget att rekommendera om man har hund som behöver hjälp av kantband för att vara 100 på rutan:angel::D
Apporteringen är nog den jag är gladast för idag, fortfarande mycket småfix MEN hon sprang ut och hämtade den och kom in med den. Och det är jag nöjd med med henne:)
repetition repetition repetition.... Bara några få veckor kvar till tävling.
kommer dock inte hinna/kunna träna henne i ridhus innan och tävlingen är i ridhus...
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

Grattis för uppnått delmål :banana:!

KL

Även jag och Lyxa var och tävlade idag, lkl Elit i Halmstad Hundarena.

Det var en jätterolig tävling med annorlunda upplägg där de mixat om momentordningen (skitkul :D!) och vi körde i två ringar, alltså med två ekipage inne samtidigt. Riktigt utmanande och kul :bump:!

I ring ett körde vi
  • Sittande i grupp
  • Inkallning med stå och ligg
  • Zätat
  • Ruta
  • Fjärr

och i ring två
  • Platsliggning
  • Dirigeringsapportering
  • Fotgående
  • Vittringsapportering
  • Hopp metall

Tyvärr föll vi i samma "fälla" som de flesta andra när hundarna från rutans kon siktade in sig på zätats koner istället för rutan :p! 0-5 var de flesta ekipages resultat på rutan idag (tror det bara var 2-3 av 16 startande som fick in hunden i rutan på första kommandot) och vi hamnade på 0 efter att jag valt att bryta momentet efter massa försök till omdirigering :D.

Så vi slutade på en 6:e plats av 16 starter med 248,5 poäng och ett 2:a pris, och jag är SJUKT nöjd över känslan vi hade på planen, vi hade jättekul :love:!

Momentpoängen:

Sittande i grupp: 9
Platsliggning: 9
Fritt Följ: 8
Zätat: 9
Inkallning med stå och ligg: 9
Rutan: 0
Dirigeringsapportering: 10
Hopp metall: 9
Vittring: 8,5
Fjärr: 8,5
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

kl

Hur pass stor chans har man att få 1:a pris i trea och eliten om man inte har möjlighet att träna in detaljprecision?

Min tanke är ju att Grima som håller på att omskolas till lydnadshund ska göa Lkl 2 och 3 i år. Jag funderar dock över några moment som jag känner att jag inte kommer att vilja kräva för mycket av henne i.

Inkallning med ställande och läggande-Tvärnit vid ställande och snabbt läggande i galopp= inte bra för en spondylosrygg. Kan man få typ en 7:a för att hunden gör en lite långsammare inbromsning innan läggandet eller ställandet?

Apportering: Hon är ganska våldsam i detta moment, men jag funderar på att lära henne trava ut till apporten eller åtminstone ta det mycket varligare än nu. Hon själv ignorerar ju ryggen/ev smärtor så jag vill ju styra upp detta själv.

Plats: Hon lägger alltid rumpan på sniskan, ligger dock still.

Hopp: Jag tror inte att det momentet är ett jätteproblem egentligen. Hindret är lågt och jag kan lära henne att hoppa "flackt".

Fjärrdirigering: Kommer inte att vara superpetig med tassförflyttningar även om jag kommer att träna för bästa möjliga resultat.

Kort och gott har jag ingen ambition att få tior på alla moment. Vill även inflika att hunden i fråga inte är superpåverkad av sin diagnos, jag kommer alltså inte att plåga henne genom programmen ;) . Hon tycker att lydnad är jätteskoj, och jag funderar över möjligheterna när man inte petar i allt?

Några tankar?
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

Kan kan man alltid, i både trean och eliten, helt beroende på domare ;). Det som krävs är ju en 8 i snitt på programmet, så har man sitt förstapris, så man behöver ju absolut inte satsa på 10: an.

Dock tror jag att det kan bli svårt att nå upp till minst en 8 i betyg på alla moment i eliten med de förutsättningarna du nämner, tyvärr. Man får ex alltid mycket nerdrag för lågt/ojämt tempo ffa i apporteringar (märker jag allt för väl i ex hopp metall och vittringen :p), men även i alla andra moment. Och om farten inte är god nog, då har man ju än mindre marginal på hur mycket fel man kan ha på de övriga delarna för att nå upp till 8: an.

Men allt beror ju på hur de övriga detaljerna ser ut, och hur helheten ser ut. Missar man/väljer att inte jobba med vissa delar, så krävs det ju mycket högre kvalité på det andra.

Vet man att man har vissa moment där man kommer att behöva lägga upp det på ett sätt som kan kosta poäng, så behöver man ju se till att de andra momenten är spot on (kanske för en 9-10) så har man ju lite felmarginal i de momenten man behöver lägga upp annorlunda.

Men såklart att det kan gå :laugh:. Men som sagt, helt beroende på hur de andra momenten ser ut ;).
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

KL

Klickade in labben idag och försökte få honom att förstå fotpositionen, men nä. Han följer bara handen om jag har godis i den. Hur ska jag göra? Får inte in honom i position alls om jag inte har godis.
Ska jag klicka in handtarget?
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

kl

Fråga som dök upp på träningen igår; Vart lägger ni vittringspinnen på tävling?
Mina fickor luktar korv, jag har ingen hemlig ficka i byxlinningen så risken är att pinnen flyger ut i ett byxben och bhn kommer jag inte åt under alla tröjor. :D
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

I korvfickan ;)
Eller någon bröstficka. BH tricket har jag inte provat, men sett. Ser lagom kul ut :D
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

I byxfickan (lundhags). Luktar lite torrfoder kanske, men korven har jag (på träning) i fickan på västen :)
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

I korvfickan ;)
Eller någon bröstficka. BH tricket har jag inte provat, men sett. Ser lagom kul ut :D

Haha ja jag försökte igår utan jacka så jag kan bara tänka mig hur bökigt det måste vara med fler plagg. ;)

I byxfickan (lundhags). Luktar lite torrfoder kanske, men korven har jag (på träning) i fickan på västen :)

Jag har hittills haft den i tröjfickan, men så slog det mig att debuten i 3:an sker i ridhus och då kommer jag vara påbylsad i flera lager.
Man kanske skulle ha den i byxfickan (har också lundhags) och gör några lufthål in mot låret för att släppa in mer av min doft än korv. Haha! :D
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

Jag brukar ha vittringspinnen i BHn när vi tränar och tycker inte att det är några problem trots flera lager. Bara att öppna upp ev dragkedjor i halsen lite och sen knöla ner underst :p
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

KL

Klickade in labben idag och försökte få honom att förstå fotpositionen, men nä. Han följer bara handen om jag har godis i den. Hur ska jag göra? Får inte in honom i position alls om jag inte har godis.
Ska jag klicka in handtarget?

Klossträning? Du kan googla på metoden.
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

Jag brukar ha vittringspinnen i BHn när vi tränar och tycker inte att det är några problem trots flera lager. Bara att öppna upp ev dragkedjor i halsen lite och sen knöla ner underst :p

Jag ska träna i ridhus imorgon med maaaassor av kläder på så då ska jag testa om det är hållbart på tävling eller om jag tar en kvart på mig att hitta pinnen. :D
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Idag 1/7 fyller min fantastiska Lyxa 4 år :love: ! Min suveräna första brukshund som överträffat allt jag hoppades på när jag ställde...
Svar
11
· Visningar
1 783
Senast: Jenka
·
Övr. Hund Åååh jag bara MÅSTE få skryta lite om min härliga hund :D! Min aussie Lyxa, född 2009-07-01, och jag var och tävlade lydnad igår...
2
Svar
24
· Visningar
2 472
Senast: Lionheart
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp