Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

Jag har brytit ner momentet, satt ihop det, bara belönat raka snabba lägganden överallt. De vanliga knepen helt enkelt :)

Just snabba lägganden kör vi en hel del bara det. Ett problem har varit att jag har inte kunnat busa ordentligt eller hjälpa honom ner snabbt pga min trasiga rygg. Den är mycket bättre nu även om den inte är helt bra, men minnet av hur ont det har gjort att böja sig ner sitter kvar så jag drar mig omedvetet för att göra det.

KL
Skulle kanske rota fram mina exemplar av dom böckerna och se om jag missat något.
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

Måste de vara så snabba då? Visst bedöms vissa moment med hänsyn till rasen? Sist jag var på kurs sa kursledaren (domare) att det är helt okej att en större hund inte slänger sig på backen. Har inte så bra koll på hoffe, med de ser rätt stora ut? Kanske är mest päls? Men att han tar några extrasteg är ju såklart ett problem ... Är läggandena raka? Annars är ett tips att lägga hunden när du sätter ner höger fot.
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

Jag har också (haft ?) problem med för långsamma lägganden. Men nu har det blivit stor skillnad, även fast de inte är så snabba som jag hade önskat.

Jag började med att sitta framför hunden och slå ner armarna i backen. Med hunden sittande funkade detta utmärkt, han slängde ner frambenen i backen.
Men från stående så var det fortfarande bara frambenen som åkte ner i backen, bakdelen stod kvar i stående.... Suck....

Så nästa steg blev att köra snabba "sitt-ligg", för att få ner baken med.
Det tog mig många månader att få in det, men nu lägger han sig med en godkänd hastighet, även fast jag som sagt önskar att det gick lite snabbare.
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

Men nu vet jag :devil:

Jag funderar på om vi kan shapa in det istället?
Jag tragglade med basseten jättelänge, fick till det hyffsat med hjälp men inte annars. Han har riktigt fina lägganden nu (för att vara jakthund) efter att vi shapat in dom, dessutom sitter det som berget! :)
 
Senast ändrad:
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

Nu lägger han sig rakt men han sätter sig innan han lägger sig ner. I en rörelse visserligen men ändå.

Jo en hoffe är ganska stor så något slå undan benen läggande kommer vi nog aldrig få till men bra mycket snabbare ner kan han lägga sig trots sin storlek. Måste bara få till det.
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

Har kört så och då lägger han sig snabbt även från stående men så fort vi kommer i rörelse vid sidan måste han sätta sig först om jag inte backar och han går mot mig. Då lägger han sig korrekt men inte så snabbt som jag vill :crazy:
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

Men nu vet jag :devil:

Jag funderar på om vi kan shapa in det istället?
Jag tragglade med basseten jättelänge, fick till det hyffsat med hjälp men inte annars. Han har riktigt fina lägganden nu (för att vara jakthund) efter att vi shapat in dom, dessutom sitter det som berget! :)

Ja det gör du ;)

Det skulle nog kunna vara en idé. Jag är dock kanska kass på det så du får nog instuera mig. Måste jag rota fram min klicker?
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

Haha, ja du måste rota fram klickern ;)
Vi kan prata om det på lördag!
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

Nu lägger han sig rakt men han sätter sig innan han lägger sig ner. I en rörelse visserligen men ändå.

Jo en hoffe är ganska stor så något slå undan benen läggande kommer vi nog aldrig få till men bra mycket snabbare ner kan han lägga sig trots sin storlek. Måste bara få till det.

Precis så gör (gjorde) en kompis hoffe när de höll på med tävlingar. Tror det är svårt för en hoffe att bara vika undan benen och panga rakt ner i backen. För tung kropp liksom...
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

Precis så gör (gjorde) en kompis hoffe när de höll på med tävlingar. Tror det är svårt för en hoffe att bara vika undan benen och panga rakt ner i backen. För tung kropp liksom...

Nä, något läggande a la border collie kommer vi aldrig få till. Det som är mest störande är att han kan lägga sig snabbt och utan att sätta sig men så fort det blir ihopsatt till ett helt moment blir det långsamt och bekvämt. Får ca 7 på tävling så så illa som jag får det att låta är det kanske inte men jag vill ju upp i klasserna och på lång sikt varken räcker el nöjer jag mig med 7 poäng.
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

Kl

Ett par dumma frågor ... På platsliggningen, får man säga "ligg kvar" när man går ifrån hunden? Alltså efter att man lagt hunden med ett "ligg"? Eller är det ett ord som gäller? Samma vid inkallningen och hoppet, när man satt hunden och ska gå ifrån, får man säga "sitt kvar"? Och när man kallar in hunden över hindret, får man säga "hit" istället för "hopp"? När under linföighten får man säga fot? Är det efter halter och innan tempoväxlingar?

Hur tydlig får man vara i sina kommandon? Vid ställandet och läggandet betonar jag första bokstaven ganska mycket, är det ok, eller ska det sägas neutralt?
 
Senast ändrad:
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

Kl

Ett par dumma frågor ... På platsliggningen, får man säga "ligg kvar" när man går ifrån hunden? JA

Samma vid inkallningen och hoppet, när man satt hunden och ska gå ifrån, får man säga "sitt kvar"? JA

Och när man kallar in hunden över hindret, får man säga "hit" istället för "hopp"? JA

När under linföighten får man säga fot? Är det efter halter och innan tempoväxlingar? JA

Hur tydlig får man vara i sina kommandon? Vid ställandet och läggandet betonar jag första bokstaven ganska mycket, är det ok, eller ska det sägas neutralt?

Du får säga kommandot i vilket tonläge och vilken betoning du vill (har dock sett ett par domare som kommenterat om kommandot är allt för hårt), däremot så får det inte vara så utdraget, utan det ska vara sagt i "normalt" tempo om man så säger :). Du får alltså inte säga "Lllllllllliiiiiiiiigg" utan det ska låta som om du bara säger "Ligg" rätt upp och ner (fast liiite kan man allt dra ut på det med rätt betoning om man vill ;) ).
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

Vid platsliggning får du först kommendera ligg och när du sedan kommenderas att lämna hunden får du kommendera stanna kvar. Kan vara så att Stanna kvar måste sägas mer som ett ord "stannakvar" men det är jag lite osäker på.
Samma gäller vid inkallning och hoppet.

Vad det gäller att kommendera hit istället för hopp borde det vara ok men att du kanske måste säga till om avvikande kommando innan momentet.

Under linförigheten får du enbart säga fot efter halt och vid tempoväxlingar som du säger.

Angående betoning av kommandot tror jag du kan vara lugn, har svårt att tänka mej att domaren drar något för det. Det enda du ska tänka på i så fall är att du inte drar ut på kommandot så det blir längre än om du hade sagt det utan betoning på första bokstaven -då skulle de kunna dra för dubbelkommando om domaren är illvillig.

Någon med mer tävlingserfarenhet och bättre koll på reglerna får gärna påpeka om något inte är korrekt i mina uttalanden! ;)


Edit: Miao hann före! :)
 
Senast ändrad:
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

Tack för era snabba svar :) skönt att veta att jag inte är helt ute och cyklar iaf ;) de flesta säger väl kanske stanna eller stanna kvar varken hunden ligger, står eller sitter. Men jag har tränat med de här kommandona sen jag gick valpkurs med min förra hund för 10 år sedan så de sitter i ryggmärgen ;) sedan har jag kommandot "stanna" i ställandet så det kanske skulle bli förvirrande om jag använde stanna i andra moment också. Försökte använda "stå" men ställande var liksom redan befäst från promenaderna så jag orkar inte byta kommando när det redan sitter *lat*

Skönt att höra att mina betoningar också är ok! Jag drar inte ut på ordet något, utan det är bara en betoning :) kan gott hända att jag tränar bort dn med tiden, men just nu vill jag vara tydlig med min unghundiga unghund :p
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

kl
Bakdelskontroll är hon också duktig på den lilla... Jag är lite mer tveksam på hur det står till med att ha alla tassar i marken samtidigt...

Och nej, jag kan visst inte låta bli att utvärdera innan vi ens har nåt som liknar nåt att sätta ihop. Lite ivrig kanske :p

För att återgå till ren lydnadsträning har jag iaf hittat en fotbollsplan i närheten som har tillräckligt lite snö för att kunna träna på tror jag. Sigge och jag har inte gjort så mycket som direkt kopplas till lydnad på sistone (hållt oss till nyinlärning av trick samt fysträning) men tänkte köra igenom klass 1 nån dag och se hur vi ligger till. Helt om- svängar har han i alla fall blivit riktigt duktig på! Hänger med fint och fin attityd. Tappar kanske lite i sidled men inte så farligt.
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

kl på mig själv
Hur har ni lärt in vittringsapporteringen? Inte för att vi (Sigge) nånsin kommer komma dit, men läste klickerkloks artikel om det och har blivit sugen på att testa. Inomhus- nyinlärning är det som lockar mest i det här vädret, och använda näsan kan han nog må bra av.
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

kl på mig själv
Hur har ni lärt in vittringsapporteringen? Inte för att vi (Sigge) nånsin kommer komma dit, men läste klickerkloks artikel om det och har blivit sugen på att testa. Inomhus- nyinlärning är det som lockar mest i det här vädret, och använda näsan kan han nog må bra av.

Jag har nog lagt upp den här filmen förut, men här är ihopklippt steg för steg hur jag lärde in vittringsapporteringen på Lyxa. Jag hade inte ork att köra med frystarget på post-it osv :p:D!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Idag 1/7 fyller min fantastiska Lyxa 4 år :love: ! Min suveräna första brukshund som överträffat allt jag hoppades på när jag ställde...
Svar
11
· Visningar
1 783
Senast: Jenka
·
Övr. Hund Åååh jag bara MÅSTE få skryta lite om min härliga hund :D! Min aussie Lyxa, född 2009-07-01, och jag var och tävlade lydnad igår...
2
Svar
24
· Visningar
2 471
Senast: Lionheart
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp