Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

Delvis KL

Kul att det går så bra för er som håller igång!

Jag var i ridhuset idag på fm och tränade intensivt i en timma. Filmade hela passet och om någon är intresserad av att se ganska långa och oredigerade träningsfilmer så..:

Rutan
Platsliggning
Läggande under gång
Koncentrationsövning
Fritt följ med tät belöning
Fritt följ
Fjärrdirigering
Apportering

Är nöjd med träningen. Mycket som kan förbättras men också mycket som var bra.
Jag behöver sluta med att använda tempoväxlingar som "stödhjul" i fria följet. Gärna tempoväxlingar men göra dem innan positionen börjar flyta.
Och jag måste bli bättre på att komma ihåg belöningssignal. Vet att jag missade en gång i apporteringen, sånt stör mig :p

Är extra nöjd med känslan överlag - tyst och följsam hund :banana:

Ni får gärna kommentera om det är något ni noterar på filmerna som jag kan ändra på/justera :)
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

Kul att se, eftersom jag precis börjat träna med yngligen så kan jag inte kommentera nåt ;)

KL

Hur tränar ni in foten? Vi är fast i att han bara följer min hand in i fotposition om jag har godis. Verkar inte som om han har fattat riktigt eftersom han inte förstår annars.
Har inte kunnat gå nåt steg än, men tanken är väl att när han väl har positionen klar så börjar jag med vändningar och enstaka stegförflyttningar.

Hittar inte klickern, men ska klicka in honom så snart en av dem dyker upp.
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

Jag orkade inte kolla på alla filmer men de jag såg så ser det väldigt trevligt ut, fin kontakt :)
Jag tänkte på apporteringen, kanske ska du dela upp den ännu mer? Nu verkade det som du tränade tempot in, eller? Jag hade nog kört mer inkallningsaktigt, t.ex. satt henne som för inkallning, lagt apportbocken några meter framför henne och sen lämnat och kalla in. Eller sätta henne, apportbock framför och du själv backar och sen ger kommando. Nu kör du hela momentet och bråkar om stadgan i sitt stanna kvar på ett ställe. Eller tänker vi olika?

I fria fööljet så tycker jag att du ibland går lite stelt och inte så naturligt, sen kanske du kan hjälpa henne mer i vänstersvängarna. Nu ser det ut som du svänger på henne ibland och inte ger henne en chans att förbereda sig. Vissa hundar behöver en halv halt, andra en blick åt hållet man ska svänga och andra både och :)

Hoppas det var till ngn hjälp :)
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

Jag brukar göra lite olika med apporteringen beroende på vad jag är ute efter. Vet inte riktigt om jag förstår vad du menar med att jag borde dela upp mer? Är det något problem du ser som skulle hjälpas av att tränas separat?

På filmen är det tempo och hållande som är i fokus. Dock har jag märkt att hennes gripande blivit sämre (tacklar apporten ibland och kan strula liksom lite med den innan hon tar upp ordentligt) så det tar jag gärna emot tips på hur man kan göra!

Jag skulle inte säga att jag kör hela apporteringsmomentet (förutom en gång) utan snarare halva. Jag rör mig ju bakåt, har ingen ingång eller avlämnande vid denna träning. :)
Då och då brukar jag köra så som du beskriver, men eftersom hon har lätt för tugg när fart och intensitet kommer in i bilden vill jag gärna ha med kastet också i träningen :)

Ska tänka på att förbereda bättre i fria följet! Såg på filmen att jag nog svänger snabbare än jag liksom trott.. Svängarna har vi tappat massor i, det kan ju ha sin orsak om jag börjat slarva med gången!

Tack :laugh:
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

kl, ska kolla på filmerna strax.

Med det här fokuset redan, tror jag att jag och Stoja kan få till ett riktigt snyggt fotgående framöver! :D Gäller bara att jag lyckas förvalta det väl också :o
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

kl, ska kolla på filmerna strax.

Med det här fokuset redan, tror jag att jag och Stoja kan få till ett riktigt snyggt fotgående framöver! :D Gäller bara att jag lyckas förvalta det väl också :o

Låter väldigt lovande! :D
Jag vill se film på lilla Stoja!
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

Jag tänkte nog mest att du bara tränade tempot in, det var så jag tolkade det på filmen och då hade jag hoppat över biten med att sitta vid sidan när du kastar. Men var det inte just det du tränade så blir det ju galet ;) Jag menade nog mest att jag hade hoppat över första delen där hon behöver sitta kvar när du kastar, det brukar allt som oftast dra upp dom mer än nödvändigt om du nu bara ville träna på tempot in. (Att springa ut kan hon ju) Så jag hade nog ändå tränat hållandet skilt från just kastet, tex. vid sidan, när ni går, kallat in korta sträckor med apporten i munnen när du lämnar henne osv. Men jag förstår att du även vill träna det på vägen in, känner att det blev lite snurrigt här ovanför, kanske har någon annan bättre tips :)

Att hon tacklar kan ha att göra att du kastar den, om det nu är så att hon går i jakt och vill "döda" den och då är det bättre att inte kasta utan lägga ut den istället. Ibland hjälper det att ställa apporten på högkant för bättre gripande. Tacklandet kan avhjälpas med att den läggs emot en vägg då det inte brukar vara så uppskattat att tackla in i väggar ;) Likaså att hon får gripa den på nära håll och vända tillbaka mot dig med den, får hon inte chans att dra på tempot ut så blir det oftast ingen tackling och sedan backa/utöka avståndet utifrån det.

Tycker iallafall att det är himla stor skillnad från de första filmerna jag såg på er, det ser verkligen riktigt bra ut stundtals!
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

Då förstår jag hur du menar!

Tack för tacklingstipsen och de snälla kommentarerna :D
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

Kl

Var och tränade lite på klubben här om kvällen.. Tänkte att nu lär hon ju vara jättetaggad, vi har haft ett litet uppehåll.
Visst gjorde hon det jag bad om men det fanns noll entusiasm och varje gång hon fått bollen som belöning så sprang hon av planen:eek:
Fick mig en liten funderare..
Det KAN vara så enkelt att det är löp på G och att hon därför är lite koko. Egentligen borde inte löpet komma förrän i februari men hon har fällt ur all päls och fått ny, och lagom till den nya pälsen är på plats brukar löpet komma så.. Hoppas på att det är det, så länge lägger vi inte så mycket energi på lydnadsdelen.
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

*KL*

Vi har första starten i lydnadstvåan inplanerad om en månad och igår körde vi första träningspasset för i år. Vi har en del att jobba med... :angel:

Platsliggningen och läggandet gick bra men Rover har börjat tjuvresa sig när jag kommer tillbaka, förmodligen för att jag inte varit lika noga nu när Bentley varit med och båda hundarna lagt sig på "ligg". Bara att ta tag i. FF var slarvigt och ofokuserat med enstaka ljusglimtar, matte får ta sig i kragen och ta upp vardagsträningen. Vid rutan drabbades Rover av tillfällig minnesförlust men efter en vända med retning så satt den klockrent. Apporten kommer vi inte få fullpoängare på, vi jobbar vidare med gripandet som är lite tveksamt, men farten och glädjen är bra. Fjärren är jag riktigt nöjd med, det går inte blixtsnabbt men är stabilt och bra med tanke på hur lite vid kört det.

Jag är hur som helst glad att vi har några veckor kvar till tävlingen och förhoppningsvis kan vi ta en privatlektion på lördag.
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

Jag har tittat på de flesta av filmerna och det är framförallt två saker som jag tycker du slarvar lite med. Det första är ingångarna där det ser ut som att hon ofta hamnar lite snett. Du har också en tendens att hålla bak din vänsterarm för att hjälpa henne (syns även i vänstersvängarna i fria följet). Det andra är dina lägganden där du belönar när hon lägger sig sakta. Du vill väl att hon ska lägga sig med båda frambenen samtidigt?
Annars har du ju en härlig attityd i hunden fast jag tycker nog att du själv ser lite "tråkig" ut när du belönar henne :) Men hon kanske går upp i stress och börjar ljuda om du leker mer med henne?
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

Oh jag vet. Ingångar och sättanden överlag känns liksom av någon anledning jättesvårt att ta tag i. Har fått höra det på kurs också men låtit det vara iallafall :o
Tips på vad jag kan göra för att enkelt komma igång med det projektet? Jag tycker det är väldigt svårt att se/känna när det är rätt..

Ska tänka på vänsterarmen, det hade jag ingen aning om att jag gjorde!

Menar du lägganden under gång eller i fjärren?
Om det är fjärren du menar så är ju alla skiften ganska långsamma. Jag försöker då och då att få igång lite mer snabbhet och explosivitet men har svårt att då samtidigt behålla stadgan.. Jag vill ju gärna ha snabba och snygga skiften, men inte på bekostnad av stadgan.. Svårt det där! Tar gärna emot tips :)

Ang leken så har det ju varit en riktig balansgång för att hålla skallen borta. Nu är hon mycket bättre på detta visserligen.
Sen, om jag ska vara helt ärlig, så tycker jag inte att jag behöver leka livligare med henne? Hon har ju superkul som det är nu.
Jag kanske tänker tokigt men ser inte riktigt anledningen till att alltid leverera 200% procent i belöningarna om 50% funkar lika bra. Då kan det ju vara bra att ha en liten reserv att ta till när man behöver belöna upp ännu mer?

Men jag har aldrig tänkt på att jag skulle vara tråkig vid lek. Vi har ju jättekul liksom ;)
 
Senast ändrad:
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

Jag tränar ju som så att jag gärna använder hjälper och sedan successivt plockar bort dem när hunden inte behöver dem längre. Så ingångar kör jag med godis i vänsterhanden, inte svårare än så! Men tänk på att stå rakt och håll armen och handen stilla och titta rakt fram. En medhjälpare kan ju titta om hunden sitter rakt, annars brukar jag titta själv men EFTER att hunden har satt sig ned.

Lägganden tränar jag framifrån först, sätt hunden och hjälp henne att göra rätt med godis eller leksak. Minska hjälpen allteftersom. Samma sak vid sidan, hjälp hunden om du vet att hon inte kan lägga sig rätt i tex fjärren. Läggande under gång tycker jag är svårt att få till riktigt bra, ofta lägger sig min snabbt men med fel teknik=ingen belöning! Istället jobbar jag med förberedelser (ett snabbt läggande) så hon vet exakt vad hon ska göra och sedan hjälper jag henne så det blir rätt. Jag kör det även backandes ibland så jag ser exakt hur hon lägger sig.

I fjärren så är ju alla skiften långsamma som du säger. Jag tycker du ska stå så närma du behöver för att få till skiftena helt korrekt. Är det så att du måste stå precis framför och hjälpa henne så är det där du får börja. Utöka sedan avståndet med kanske fem centimeter i taget. En bra fjärr tar lång tid att få till så det är bara att kämpa på! Om du inte har börjat med ställandena ännu så tycker jag det är hög tid nu. Snart är ni säkert uppflyttade till trean ... :)

Ang leken så är det ju en smaksak. Jag gillar att härja runt med mina hundar och vi leker ganska mycket. Din hund blir ju glad av dina belöninger så de fyller ju sitt syfte. Tror bara att du skulle kunna göra mer en "grej" av när du belönar. Tex om du kampar med hunden, säg loss och låt henne bita om och så blir det ny lek, så tränar du loss också samtidigt! (Dra inte undan bollen när hunden släpper, utan håll kvar handen och leksaken. Sedan säger du varsegod eller "japp" eller vad du nu har för kommando samtidigt som du drar leksaken bakåt och så får hunden gå i bett igen).
 
Senast ändrad:
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

KL

Jag behöver nya infallsvinklar om läggande under gång. Hur mycket jag än tränar så får jag inte till de snabba snygga läggandena jag vill ha. Han tar några steg innan han lägger sig och då gör han det långsamt. Det är bättre än det har varit för i början tog han några steg innan han sakta la sig tillrätta lite snett på höften. Nu väljer han ju inte längre var han ska lägga sig iaf. Så kom med förslag på hur ni hade gjort och gärna flera olika sätt för jag har slut på idéer.

Hon vet inte om det än men attheedge ska få hjälpa oss nästa gång vi ses och tränar :angel:
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

Hur tränar ni in foten? Vi är fast i att han bara följer min hand in i fotposition om jag har godis. Verkar inte som om han har fattat riktigt eftersom han inte förstår annars.
Har inte kunnat gå nåt steg än, men tanken är väl att när han väl har positionen klar så börjar jag med vändningar och enstaka stegförflyttningar.

Hittar inte klickern, men ska klicka in honom så snart en av dem dyker upp.

Jag har ju relativt nyligen lärt min hund fotgående så ska se om jag kan beskriva hur jag gjorde. Det som har resulterat i ett fotgående för oss är egentligen olika små moment som jag lärde in.

Komma in i fotposition - lärde vi in framförallt med "u-svängen" där man visar in med godis i handen och sedan utan, ganska viktigt att snabbt så bort "hjälpen" som godiset och handen är. Men jag tror att klossträningen bidrog till att han lärde sig väldigt snabbt att svänga in bakdelen helt utan hjälp.

Kontakt i fotposition - Det viktigaste. Jag lärde honom att hålla ögonkontakt med mig när han satt vid sidan. Oftast gjorde jag så att jag bad honom sätta sig och ställde mig sedan bredvid honom så han satt på min vänstra sida i utgångsposition, dvs. struntade i u-svägen just då. Sen var det bara att vänta på att han tog kontakt och belöna. När han förstod det så var det dags att utöka tiden som han höll kontakt innan belöningen kom.

Enligt en av tränarna vi hade var 15 sekunder ett riktmärke, och när valpen kunde hålla kontakten i 15 sekunder utan störning började man introducera lätta störningar och "började om" men tiden, dvs öka igen med någon sekund i taget. Enligt den tränaren skulle valpen klara 15 sekunder med så svårt störning som möjligt utan att tappa kontakten innan man började gå.

Tyvärr så hade jag lite kort tålamod somt lyssnade för mycket på dem som hade valpkursen så vi började gå innan han klarade 15 sekunder med mycket störning. Vi har haft ett helt ok fortgående ändå hittills men det hade nog kunnat varit bättre. Jag får helt enkelt göra jobbet nu istället.

Gå i fotposition - Det svåraste för oss. Det tog ganska lång tid innan Kiro fattade att han skulle resa sig upp och följa med mig när jag gick iväg men när han väl fattade det så gick det snabbt sen. Jag kommer dock inte ihåg hur och när det hände men antar att jag belönade att antydningar till att han var på väg att resa sig när jag gick iväg efter att vi haft kontakt vid sidan och tillslut förstod han att han skulle följa med mig.

Förutom det så belönade jag självklart om han spontant gick in på vänster sida och tog kontakt.

Klickern är guldvärd vid den typen av träning tycker jag, iaf om man har en hund som gör allt i 200 km/h är det svårt att hinna belöna annars :D
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

Tack för bra tips. Nu har jag lite mer att gå efter och kan nog skriva ner en plan hur jag ska göra. Träningsdagbok är nåt som jag funderat på men aldrig tagit tag i, men kanske är dags med denne hunden att göra det.
Och köpa en ny klicker...de andra har inte dykt upp...attans att de alltid har en förmåga att försvinna ;)
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

Hur tränar du då? Tränar du snabba lägganden separat eller kör du hela momentet? Jag tror man måste få till alla länkarna som man vill ha dem innan man kedjar ihop momentet.

Jag skulle börjat med att träna lägganden helt separat och bara belöna när hunden lägger sig snabbt och korrekt. Busa upp hunden innan och belöna gärna med boll om hunden går igång på det. Sedan kan du gå vidare i momentet. Sedan får man ju också se till hunden, din hund kanske inte är lika kvick av naturen som en lite lättare hund?
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

Ytterligare en fråga, en bok-fråga denna gång.
Har hört att Kent Svartbergs Med sikte på 10an ska vara bra. Tar den upp regler eller bara olika moment? Tänkte eftersom vissa moment ju ändrats lite sen boken skrevs (apporteringen i ettan tex).

Likaså boken Lydnadsträning i teori och praktik : från grundfärdigheter till tävling, av Cecilie Köste, Morten Egtvedt. Någon som läst och kan rekommendera? Har Klickerträningsboken (minns inte vad den heter) av samma författare (har jag för mig) och gillade den skarpt.
 
Senast ändrad:
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

Ytterligare en fråga, en bok-fråga denna gång.
Har hört att Kent Svartbergs Med sikte på 10an ska vara bra. Tar den upp regler eller bara olika moment? Tänkte eftersom vissa moment ju ändrats lite sen boken skrevs (apporteringen i ettan tex).

Den tar upp regler i vissa moment men den fungerar nog ändå då alla moment beskrivs från grundfärdigheter till elitmomentet. Jag tyckte den var bra men gav inte jättemycket efter att ha läst boken "Lydnadsträning i teori och praktik". Men några användbara tips finns det definitivt. Den är inte lika "sträng" i "shajpingtänket" som Lydnadsträning i teori och praktik.

Likaså boken Lydnadsträning i teori och praktik : från grundfärdigheter till tävling, av Cecilie Köste, Morten Egtvedt. Någon som läst och kan rekommendera? Har Klickerträningsboken (minns inte vad den heter) av samma författare (har jag för mig) och gillade den skarpt.

Jag har läst den och rekommenderar den definitivt, känns nästan som en måste. Fantastiskt bra bok, dock tungläst bitvis men värd att traggla sig igenom. Ger en bättre helhets bild än Svartbergs bok även om den också är bra går de inte att jämföra. Nu används den dock mest som kloss vid klossträningen, så tjock är den :cool:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Idag 1/7 fyller min fantastiska Lyxa 4 år :love: ! Min suveräna första brukshund som överträffat allt jag hoppades på när jag ställde...
Svar
11
· Visningar
1 783
Senast: Jenka
·
Övr. Hund Åååh jag bara MÅSTE få skryta lite om min härliga hund :D! Min aussie Lyxa, född 2009-07-01, och jag var och tävlade lydnad igår...
2
Svar
24
· Visningar
2 471
Senast: Lionheart
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp