Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

Och ursäkta, men hur ofta står folk och skriker på sin hud på tävling??:eek: Jag ha aldrig varit med om det....

Ingen aning. Han har kommit med de konstigaste exemplen på "hur det brukar gå till" på brukstävling. Folk som står och röker, snackar skit och väsnas under platsliggningar. Jag tycker det låter helkonstigt (och respektlöst!) men har inte varit på tillräckligt många tävlingar för att veta hur det brukar se ut..
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

Ingen aning. Han har kommit med de konstigaste exemplen på "hur det brukar gå till" på brukstävling. Folk som står och röker, snackar skit och väsnas under platsliggningar. Jag tycker det låter helkonstigt (och respektlöst!) men har inte varit på tillräckligt många tävlingar för att veta hur det brukar se ut..

Känns inte som att han har varit ute på tävlingar sen 70-talet typ, då kanske det var vanligare ;)....? Har aldrig på någon tävling jag deltagit eller varit åskådare på sett eller hört maken till att något sådant skulle förekomma vare sig bland tävlande eller publik. Visst att det väsnas på typ stora mästerskap och sånt, men på "vanliga tävlingar...? Undra just var han har varit :D!
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

Han kanske har varit på agilitytävlingar och hört folk hojta glatt till sina jyckar? :idea:
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

Ingen aning. Han har kommit med de konstigaste exemplen på "hur det brukar gå till" på brukstävling. Folk som står och röker, snackar skit och väsnas under platsliggningar. Jag tycker det låter helkonstigt (och respektlöst!) men har inte varit på tillräckligt många tävlingar för att veta hur det brukar se ut..

UNDRAR vart han varit på tävlingar?

På de (två) brukstävlingar jag varit publik på visar man verkligen hänsyn för varandra. Platsliggningar läggs så hundarna har de optimala förutsättningarna för att vara trygga (iofs på våra lydnadstävlingar också), publiken sitter ofta långt ifrån planen och man peppar varandra, hejar och kommer med glada tillrop om det behövs. Jag har fått känslan av att det är liksom en "familj" här uppe i norr. Helt underbara hundmänniskor som bryr sig om varandra :)
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

Nä jag tror inte han tävlar så mycket längre. Iofs är han alltid tävlingsledare på klubbens brukstävlingar, kanske inte vågar starta på hemmatävling framöver :angel:
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

Alltså... jag kan ju förstå att man tycker att en hund ska klara sådana störningar som att någon gapar till på sin hund, eller att folk är högljudda, att hundar runt omkring är stökiga osv. Det är ju störningsträning och överträning som ska lära hunden att hantera sånt.

Men att tvärt säga att sånt ska man förvänta sig på en tävling, och att säga att en hund som har svårt för det bara ska lära sig att hantera läget genom att direkt slängas in i en (för hunden) alldeles för svår störning.... Nä, det tänket delar jag inte alls.
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

Håller med. Då kan man ju dra det hur långt som helst; visst kan man tycka att en hund som ligger plats ska klara att det rusar fram en annan hund och bjuder upp till lek. men jag kan ärligt erkänna att min inte gör det och jag tänker inte heller avstå från tävling av den anledningen. Däremot tränar jag inte platsliggning med hundar jag vet kan springa fram till andra om inte ägarna står kvar vid sina hundar. Jag vill att all störningsträning ska vara kontrollerad.
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

Miao: Grattis! Härligt att ni hittade känslan på tävlingen :)


Tack :laugh:! Det kändes verkligen jätte, JÄTTEBRA :love:! Missarna sket jag totalt i denna tävling ;)!

Och sååå härligt att fotgåendet kändes så bra, jag fick för mig i förra veckan att jag pajat det :p!
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

kl.

Jag får verkligen inte till läggande och ställande under gång (samt uppsitt från när hon ligger). Har tragglat det i evigheter men det går inte.
Jag går oftast baklänges men hon framför mig, stannar jag och säger stanna så stannar hon men inte om jag fortsätter gå då blir det steg. Så har det varit i evigheter nu...
Läggande har jag knappt försökt. Sjukt sega läggande överlag. Använder jag leksak så blir hon jättelåst i den (kan sitta och skaka av förväntan). Använder jag godis blir hon slö och oengagerad.

Hjälp tack!

Jag hade väldiga problem i ställandet, men fick ett träningstips som gjorde enorm skillnad för oss.
Vi började fokusera på stadga i ställandet.
Jag satte mig framför hunden med honom stående framför. Sen försökte jag "locka" honom ur position. Och varje gång han tog ett steg fram var det "Oj då" och bort med godis. Om han stod kvar var det belöning.
När det funkade gjorde jag samma sak fast jag stod upp.
Sen tog jag ett steg åt sidan.
Nu kan jag gå runt honom och hoppa runt som en dåre utan att han rör sig. Inte förrän när han kunde det la jag in det från gående.
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

Och sååå härligt att fotgåendet kändes så bra, jag fick för mig i förra veckan att jag pajat det :p!

Såg verkligen jättebra ut (kikade på filmen)! Håller inte alls med TL ang. fria följet, tycker du går avslappnat och bra.
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

Ja, jag kände mig inte heller överdrivet stel! Visst att man är lite extra rakryggad i ett fotgående, men det är ju den tävlingspose man ska ha.. Men men, om jag någon gång tävlar för honom (han var visst domare också) så får jag väl se till att vara lite mer slapp och kutryggig ;)!

Och tack igen :)!
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

Ojdå, ja då är det bäst du skärper till dig! ;)

Men - jag tycker det är lika fel när det blir för klämkäckt, en del nästan studsar fram, svänger rejält på armar och överkropp och har ett jätteleende på läpparna... Det står normal gång och det får verkligen inte överdrivas åt ngt håll. Sen är det ju en bedömningssport vi håller på med, så man får ju ta att olika domare dömer olika. :)
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

Kl

Vi överlevde tävlingen! :bump:

Platsen: 0, hon spanade in hunden bredvid och vart osäker.. Reser sig och smyger sen fram till mig. Jag är nöjd för hon vart påhoppad på träning för nån vecka sen..

Tandvisning: 8, generös poäng hon flamsade runt och hoppade på domaren :o

Linförighet: 8,5.

Läggande: 9,5

Inkallning: 10

Ställande: 9,5

Apportering: 7

Hopp över hinder: 9,5

Helhet: 9

144,5 poäng och ett andrapris, superstolt matte! vi kom sist och det va bara ett annat ekipage som fick andrapris resten fick förstapris så alla var verkligen tokduktiga:banana:

Nästa söndag är det dags igen :)
 
Senast ändrad:
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

Kivina: tävlade han på Södertälje? Det va nämligen en rottweiler som vann klassen jag va med i med riktiga värstingpoäng :D
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

GRATTIS till en grym debut :bump:!! Jättefina poäng! Bara att stenträna platsliggningen då så hon blir toksäker och trygg på den så har ni det i en ask sen :laugh:!
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

Tack!
Ja nu blir det plats träning för hela slanten! Så surt att hon blev påhoppad vi hade precis börjat få ordning på den :(
Men jösses vad nöjd jag är iaf, vi hade verkligen superkul och hunden fattade inget när vi gick av planen hon verkade undra varför matte inte ville träna mer :D
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Idag 1/7 fyller min fantastiska Lyxa 4 år :love: ! Min suveräna första brukshund som överträffat allt jag hoppades på när jag ställde...
Svar
11
· Visningar
1 783
Senast: Jenka
·
Övr. Hund Åååh jag bara MÅSTE få skryta lite om min härliga hund :D! Min aussie Lyxa, född 2009-07-01, och jag var och tävlade lydnad igår...
2
Svar
24
· Visningar
2 471
Senast: Lionheart
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tångbett dåligt?
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp