Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

De jag känner till som är riktigt duktiga på lydnad lägger väldigt stor tid på grundträning. Det gör att de kanske börjar träna hela moment ganska sent men då har hunden så bra grunder att stå på att inlärningen går relativt smidigt.

Men att inte träna moment alls innan hunden är två år låter rätt så överdrivet ;)
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

Så länge man har vett innanför pannbenet och kommer ihåg att det är en ung hund man har så är det väl bara att köra på!
Vad för anledning har de gett dig att det skulle vara dåligt?
Du får ju börja tävla när hunden är 10månader (visst är det 10..?)
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

Jamen hej och hå... Här har man gått och varit hyfsat säker på momenten i tvåan så igår när vi tränade så tar hon inte apporten... Igen!
Hon står bara och tittar på den och när jag går ut till henne så LÄGGER hon sig ner med den mellan framtassarna... Hon LIGGMARKERAR!!!:eek: Vi har ju kört inlärning av liggmarkering till spåret nu.. Skiiiiiit!!!!
Jaja, ska köra en vända idag oxå så då är det bara att få in i skallen på henne att apportbocken ska apporterade och inget annat....
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

Jag hade backat i det läget. Sätt henne fot, droppa apportbocken framför fötterna på henne och kommendera. 3 såna övningar, sen kastar du den 2 m och gör likadant. Förläng avståndet och om du kan (förutsatt att hon inte tappar fokus på att ta apporten och springa tillbaka utan den) så jogga lite baklänges om hon vänder upp och tittar på dig.

Jag har en mening som jag använder till min när han inte gör momentet önskvärt, "naej, nu blev det fel". Mer än så säger eller gör jag inte för att korrigera. Sen gör vi bara om momentet.
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

Önskar att jag hade startat tidigare med min hund, men jag visste inget om lydnad innan jag blev aktiv i klubben.

Det är dock stor skillnad på honom i träningen nu från tidigare, han förstår på ett helt annat sätt. Men det har nog mest att göra med att jag själv har börjat förstå HUR jag ska träna med honom.

KL
Igår utmanade jag honom på platsliggningen.
En kompis körde inkallning med sin hund först på tvären framför min och sedan väldigt tätt bredvid och framåt.
Jag misstänker att min hund skulle kunna resa sig om någon annan hund gör det först, så det måste jag träna mycket på.
Men igår reste han sig inte en enda gång!
Nu är det bara tiden vi ska träna in. Han är lite otålig och tycker att två minuter är väldigt lång tid. Så nu ska vi träna in 5 (!) minuter, så kommer 2 vara en baggis :D
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

KL

Om 2 1/2 vecka är det debut.
Som det känns nu ligger vi till så här, räknat i procents säkerhet:

Platsliggning: 80 % (risk att han sätter sig, eller springer fram till mig)
Tandvisning: 80 % (risk att han hoppar upp och ska pussas :love:)
Linförighet: 50 % (risk att han är extremt ofokuserad och nosar runt)
Läggande: 90 % (risk för långsamt läggande)
Inkallning: 99 % (Ingången kan vara lite slarvig)
Ställandet: 80 % (risk för några steg)
Apport: 95 % (Har inte tränat så mycket då han utför det klockrent)
Hopp: 99 % (Ingången kan vara lite slarvig)

Skulle ni tävla på det?
Linförigheten är vår absolut största utmaning, kan lika gärna bli en 9:a som en 0:a.

Idag är det träningstävling på annan klubb, så får väl se om siffrorna har ändrats efter det :angel:
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

Det hade jag absolut.
Men jag är i och för sig en sån som kan ge sig ut på tävlingsbanan med ett halvfärdigt program bara för att känna av var vi står och vad som fungerar på tävling ;)
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

Då tänker vi likadant ;)
Körde nån sån igår, så pass att hon tog den och vände upp mot mig, tokbelöning sen avslutade vi det passet då.
Fortsätter där vi slutade igår idag tänkte jag. I just apportering skulle jag aldrig drömma om att gräla på henne, även om hon gör fel.
Säger nåt liknande som dig eller "nu blev det ju tokigt" eller nåt liknande.
Återkommer senare hur det gick...
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

Igår var det träningstävling.
Platsliggningen skötte han galant, även fast hunden bredvid honom började skälla som en tok.
Linförigheten gick bättre än förväntat, men vi har en bit kvar innan det är perfekt.
Läggandet missade vi helt. Vi har fokuserat så mycket på ställandet, så han körde det istället, men lade sig på andra kommandot. Så nu blir det träna på det.
Inkallningen var helt perfekt, är så nöjd med att vi fått till de där riktigt fina ingångarna.
Ställandet gick ganska bra. Han flyttade en framtass och en baktass när han stod, men tog inga steg.

Men i övrigt så var han en dröm, vilken otrolig fokus efteråt.
Börjar misstänka att han behöver en rejäl uppvärmning, ganska lång tid.
Imorgon är det rallytävling, så då får jag testa den teorin.

De största felen stod matte för, styr med handen, dubbelkommandon med kroppen, tittar ner på hunden.
Nu har vi två veckor på oss att hårdträna och finslipa, sen är det dags.
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

Kl

I morgon är det äntligen dags för våra debut :banana:
Tränade lite i dag och det gick så klart år skogen :devil:
Hoppas på att hunden är pigg och glad i morgon och att hon ligger på platsen... Funderar på att skippa just platsen, är så nojig att hon ska resa sig fast hon inte gjort det dom senaste hundra gångerna (bortsett från när en träningskompis hund sprang fram och bet henne)

Finns det någon vänlig själ som vill lägga upp en film på hur ni tränar in fjärrdirigering? Snälla :bump:
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

KL

Idag har vi kört igenom lydnadsklass 2 med tävlingsmässig belöning.
Kopierar från bloggen:


Ila var supertaggad eftersom hon dels varit hemma utan att göra så mycket idag plus att det har varit en lite lugn vecka. Tog en kort sväng först så hon kunde springa bort den allra värsta överskottsenergin, sen värmde jag upp jättekort innan vi körde igång. Tror det var riktigt bra att jag tog tag i det här nu, för resultatet blev inte riktigt som jag hade förväntat mig ;)

Plats – Vi har fortfarande lite problem med att hon kan sätta sig upp när jag lämnar henne/går med ryggen mot henne. Men det har blivit mycket bättre! Idag stärkte jag upp med flera extra kommandon på väg bort plus att jag kikade lite över axeln på henne. Sen var jag tyst under själva liggetiden. Hon ligger ganska bra, ibland ser jag på henne att hon liksom nästan ligger och rycker för att hon har lite förväntan på att något ska hända men för det mesta är det lugnt.

Fritt följ – Katastrof! Nog för att jag märkt att positionen börjat glida igen men jisses, nu i ett längre program utan belöning tappade jag henne totalt. Bakläxa! Vi har ju fått ordning på det förr och ska säkert lyckas igen, men tur att jag insåg hur långt det gått så vi hinner lägga mycket tid på den här träningen.

Läggande – Har inte gjort några ordentliga lägganden under gång på läääänge, bara kört lite under baklängesmarch för snabbheten. Och det märktes, bakläxa även här! Men jag tycker detta är ett ganska enkelt moment så är inte alls orolig.

Inkallning – riktigt bra.

Rutan – Jättebra! Måste bara se till att jag går ända in i rutan och hämtar henne för det är lätt att få fram skall efter momentet annars.

Apportering – lite halvtaskigt gripande men annars bra! Mycket bättre fart tillbaka och ingång än jag hade förväntat mig.

Hopp – Bra! Vi har ju fortfarande problem med att hon hamnar ut åt höger men det är mer ett “skönhetsfel” för vi kan ändå utföra momentet utan problem.

Fjärr – Bra! Snabba och fina lägganden och bättre uppsättanden än tidigare!

Ja, som ni märker så har vi visst tappat de “gamla” momenten medan de “nya” momenten börjar sitta bra. Nu blir det storfokus på fritt följ, utan att glömma bort att fortsätta med resten. Men det är verkligen en stor utmaning att hålla så många moment på topp, speciellt med mycket nyinlärning.

Ila visade mig att hon trots överskottsenergi kan fokusera på ett väldigt bra sätt. Enda momentet där jag kände att det blev ett hinder var just i fria följet, det är ju något jag känner igen sedan tidigare – att positionen lätt påverkas om hon är för pigg.

Är nöjd med passet överlag och känner mig lite lugnare inför den planerade tävlingsstarten :)
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

Kul att det känns bra!

Även min hund går som bäst när hon är ordentligt genomtränad och väl uppvärmd. Skönt när man kan hitta rutiner och sånt som underlättar :)
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

Jag började typ såhär: http://www.youtube.com/watch?v=PNN1ALTITlw
MEN! Vid det tillfället hade jag inte riktigt fattat det här med att hunden inte får förflytta sig, så du kan ju tänka dig samma princip men att vara mer noga med hur jag hjälper upp/ner och att bara belöna med låsta baktassar.

Sen har jag successivt ökat avståndet och lagt på önskade handtecken.
Har sett ut såhär:
http://www.youtube.com/watch?v=4E6rtMpL5wo
http://www.youtube.com/watch?v=EJoEOhfqgdc
http://www.youtube.com/watch?v=wGOUTnd05Ok

Nu håller vi på att få till snabbare skiften. Det tränar jag på närmare håll genom att tagga igång henne så mycket jag kan (utan att få skall eller förflyttningar).

Våra filmer är säkert inte de bästa, jag har inte hållit på med det här sålänge men tänkte att jag kunde visa ändå nu när du frågade :)
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

Tackar! Den första filmen va nog det jag mest varit ute efter :) min vovve göra skiften från sitt till ligg och tvärtom om men hon lixom "hoppar" framåt från ligg till sitt :grin: oavsett avstånd därför tänkte jag kolla hur andra tränar :)
På de andra tre filmerna är ju ila stabil i positionerna nästan hela tiden.. Hur har du fått till det?

P. S jösses vilket vackert ekipage ni är :D
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

KL:

Tränade bla vittring igår och jag säger då det, allt kan verkligen hända när man tränar hund! Jag har kanske kört vittringen fem eller sex gånger sammanlagt och ändå kan det bli så fel så snabbt!
Hon springer ut, typ smyger jätteförsiktigt runt pinnarna och vindar in rätt pinne sen griper hon den snabbt som ögat och kutar tillbaka till mig. Det ser ut som hon tror att pinnarna ska bita henne! Jag har aldrig bannat henne om det blivit fel men på något sätt har hon tydligen fattat att de andra pinnarna är förbjudna! Hahaha!
Jaja, bara att göra om göra rätt. Jag är inte så orolig, vi ska nog få till det såsmåningom men där ser man hur tokigt det kan bli!
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

Jag har först och främst försökt skapa förutsättningar för henne att göra rätt genom att tänka på hur jag visar henne i rörelsen. Tex så är det lätt att de hoppar framåt vid ligg om man håller sin hand för långt från hunden mm. Experimentera lite och se om det blir någon skillnad beroende på hur du visar!
Om hon hoppar framåt från ligg till sitt kanske du ska använda hand och godis uppåt/bakåt så hon inte får någon anledning att lägga vikt framåt.

Sen får man också sätta ett belöningskriterie, dvs hunden får bara belöning om den utför momentet på önskat sätt.
Jag har ju valt låsta baktassar och då belönar jag bara när baktassarna är stilla. Om hon skuttar med tassarna så har jag ett felkommando "nu blev det tok, då gör vi om!" och sen försöker vi igen helt enkelt.

Ila rörde sig väldigt mycket i skiftena från början så jag har fått göra momentet ganska lugnt. Då har jag istället fått problem med att hon skiftar långsamt..
Men jag har hellre långsamma men stadiga skiften än snabba men skuttiga ;)

För oss var det svåra att behålla stadgan när jag började röra mig bort från henne. Fick öka typ en millimeter i taget och det kändes som om vi aldrig skulle bli klara. Men sen var det som om polletten trillade ner och sen dess har det gått himla bra!

Och tack :)
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

Jag har testat att belönar mer uppåt istället för framför då funkar det typ 2-3 ggr sen skuttar hon iaf :p
Får helt enkelt nöta på och hoppas det lossnar snart :)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Idag 1/7 fyller min fantastiska Lyxa 4 år :love: ! Min suveräna första brukshund som överträffat allt jag hoppades på när jag ställde...
Svar
11
· Visningar
1 783
Senast: Jenka
·
Övr. Hund Åååh jag bara MÅSTE få skryta lite om min härliga hund :D! Min aussie Lyxa, född 2009-07-01, och jag var och tävlade lydnad igår...
2
Svar
24
· Visningar
2 471
Senast: Lionheart
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Målbilder för trubbnosar.
  • Tångbett dåligt?
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp