Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!
KL
Idag har vi kört igenom lydnadsklass 2 med tävlingsmässig belöning.
Kopierar från bloggen:
Ila var supertaggad eftersom hon dels varit hemma utan att göra så mycket idag plus att det har varit en lite lugn vecka. Tog en kort sväng först så hon kunde springa bort den allra värsta överskottsenergin, sen värmde jag upp jättekort innan vi körde igång. Tror det var riktigt bra att jag tog tag i det här nu, för resultatet blev inte riktigt som jag hade förväntat mig
Plats – Vi har fortfarande lite problem med att hon kan sätta sig upp när jag lämnar henne/går med ryggen mot henne. Men det har blivit mycket bättre! Idag stärkte jag upp med flera extra kommandon på väg bort plus att jag kikade lite över axeln på henne. Sen var jag tyst under själva liggetiden. Hon ligger ganska bra, ibland ser jag på henne att hon liksom nästan ligger och rycker för att hon har lite förväntan på att något ska hända men för det mesta är det lugnt.
Fritt följ – Katastrof! Nog för att jag märkt att positionen börjat glida igen men jisses, nu i ett längre program utan belöning tappade jag henne totalt. Bakläxa! Vi har ju fått ordning på det förr och ska säkert lyckas igen, men tur att jag insåg hur långt det gått så vi hinner lägga mycket tid på den här träningen.
Läggande – Har inte gjort några ordentliga lägganden under gång på läääänge, bara kört lite under baklängesmarch för snabbheten. Och det märktes, bakläxa även här! Men jag tycker detta är ett ganska enkelt moment så är inte alls orolig.
Inkallning – riktigt bra.
Rutan – Jättebra! Måste bara se till att jag går ända in i rutan och hämtar henne för det är lätt att få fram skall efter momentet annars.
Apportering – lite halvtaskigt gripande men annars bra! Mycket bättre fart tillbaka och ingång än jag hade förväntat mig.
Hopp – Bra! Vi har ju fortfarande problem med att hon hamnar ut åt höger men det är mer ett “skönhetsfel” för vi kan ändå utföra momentet utan problem.
Fjärr – Bra! Snabba och fina lägganden och bättre uppsättanden än tidigare!
Ja, som ni märker så har vi visst tappat de “gamla” momenten medan de “nya” momenten börjar sitta bra. Nu blir det storfokus på fritt följ, utan att glömma bort att fortsätta med resten. Men det är verkligen en stor utmaning att hålla så många moment på topp, speciellt med mycket nyinlärning.
Ila visade mig att hon trots överskottsenergi kan fokusera på ett väldigt bra sätt. Enda momentet där jag kände att det blev ett hinder var just i fria följet, det är ju något jag känner igen sedan tidigare – att positionen lätt påverkas om hon är för pigg.
Är nöjd med passet överlag och känner mig lite lugnare inför den planerade tävlingsstarten