Tack för kommentarer!
Menar du om jag ökar avståndet till rutan? Vi brukar träna på lite varierande avstånd och jag har inte tänkt på att det skulle vara någon faktor som spelar direkt roll..
Hon har nyligen fattat att hon verkligen ska IN i rutan. Har haft en period där hon ställt sig innan rutan, funderat en stund och sen "aha!" kastat sig in i rutan.
Så det här är framsteg även om jag förstår vad du menar, hon ställer sig ju verkligen precis innanför bandet.
Jag har ju oftast belöning i rutan eller så kastar jag över huvudet på henne.. Vet inte vad jag mer kan gör för att få in henne djupare? Tips?
Ang fjärren så gjorde hon ganska snabba skiften när vi började träna, men de var liksom "överallt" helt utan stadga. När vi nu tränat och haft fokus på låsta baktassar så har snabbheten försvunnit.. Även på kort avstånd.
Läggandet är bättre, men annars så får jag liksom hetsa henne lite inför skiftet för att få till lite explosivitet..
Men så mer fokus på snabbhet, mindre fokus på avståndet?
Jag har tidigare kastat boll över huvudet på henne när hon hoppat, men hon har fått lite för hög belöningsförväntan och liksom börjat vända sig om i luften för att titta efter bollen. Och om bollen då inte kommer så stannar hon snabbt och hamnar väldigt långt ut till höger. Hon gör fortfarande återhoppet men det blir ju inte så jäkla snyggt, och lite riskfyllt.
Därför har jag nu börjat lägga ut bollen för att få bort tanken att hon ska vända sig om i luften!
Men ja, hon hoppar även om det inte ligger boll utlagd
Överlag har jag varit lite för förutsägbar i belöningarna.. Har börjat märkas i flera moment där vi fastat i att belöning kommer på ett visst ställe