Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

Stort grattis! Det såg väldigt tjusigt ut!

KL.

Behöver lite tips ang hoppet i tvåan. Det är ett moment jag försöker undvika att träna i och med Grimas spondylos. Jag tänker dock att jag vill att hon ska ha en målpunkt på andra sidan hindret som är ganska långt ifrån så att hoppet gärna blir långt och "flackt". Hur hade ni gjort för att få hunden till en viss målpunkt. Target?
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

Stort grattis! Det såg väldigt tjusigt ut!

KL.

Behöver lite tips ang hoppet i tvåan. Det är ett moment jag försöker undvika att träna i och med Grimas spondylos. Jag tänker dock att jag vill att hon ska ha en målpunkt på andra sidan hindret som är ganska långt ifrån så att hoppet gärna blir långt och "flackt". Hur hade ni gjort för att få hunden till en viss målpunkt. Target?

Jag använder target på en punkt låååångt bort från hindret (eftersom jag vill ha ett bra uthopp i brukset). Jag överdriver avståndet jag lägger targeten på eftersom min hund har väldigt bra och snabba sättanden på kommando, så för hennes del vill jag hellre att hon tänker på att ta sig långt ut än att tänka på själva sättandet.

Försökte ett tag att träna utan target med bara belöningsförväntan, men jag är så kass på att kasta belöning så det blev helt fel :D! Därav användandet av target.
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

Grattis! Vilka poäng :bump:

vilken härlig hund du har att jobba med, stormtrivs verkligen!
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

Jag kommer också upp i vinter till mässan. Planerar att stanna några dagar om du vill köra något pass :)
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

Jag har beskrivit tidigare i tråden hur jag tränar in hoppet, använder ej target utan kastar boll!
Du kan ju kanske träna på väldigt låg höjd och bara höja upp någon enstaka gång för att "kolla av" att hon hoppar även då? Tycker oftast momentet som helhet blir bättre med högre höjd på hindret ...
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

Tack för kommentarer!

Menar du om jag ökar avståndet till rutan? Vi brukar träna på lite varierande avstånd och jag har inte tänkt på att det skulle vara någon faktor som spelar direkt roll..
Hon har nyligen fattat att hon verkligen ska IN i rutan. Har haft en period där hon ställt sig innan rutan, funderat en stund och sen "aha!" kastat sig in i rutan. ;)
Så det här är framsteg även om jag förstår vad du menar, hon ställer sig ju verkligen precis innanför bandet.

Jag har ju oftast belöning i rutan eller så kastar jag över huvudet på henne.. Vet inte vad jag mer kan gör för att få in henne djupare? Tips?

Ang fjärren så gjorde hon ganska snabba skiften när vi började träna, men de var liksom "överallt" helt utan stadga. När vi nu tränat och haft fokus på låsta baktassar så har snabbheten försvunnit.. Även på kort avstånd.
Läggandet är bättre, men annars så får jag liksom hetsa henne lite inför skiftet för att få till lite explosivitet..
Men så mer fokus på snabbhet, mindre fokus på avståndet?

Jag har tidigare kastat boll över huvudet på henne när hon hoppat, men hon har fått lite för hög belöningsförväntan och liksom börjat vända sig om i luften för att titta efter bollen. Och om bollen då inte kommer så stannar hon snabbt och hamnar väldigt långt ut till höger. Hon gör fortfarande återhoppet men det blir ju inte så jäkla snyggt, och lite riskfyllt.
Därför har jag nu börjat lägga ut bollen för att få bort tanken att hon ska vända sig om i luften!
Men ja, hon hoppar även om det inte ligger boll utlagd :)

Överlag har jag varit lite för förutsägbar i belöningarna.. Har börjat märkas i flera moment där vi fastat i att belöning kommer på ett visst ställe :cool:

Om hon väder sig om i belöningsförväntan vid hoppet så tror jag att du har kastat för sent! Tänk på att kasta precis när hunden hoppar av.
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

Jag har tänkt att det är för att jag blivit förutsägbar, alltid samma belöning på samma ställe. Och snarare tänkt att belöningen kommit för tidigt?
Kan du inte förklara lite mer om hur du menar?
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

Jag har beskrivit tidigare i tråden hur jag tränar in hoppet, använder ej target utan kastar boll!
Du kan ju kanske träna på väldigt låg höjd och bara höja upp någon enstaka gång för att "kolla av" att hon hoppar även då? Tycker oftast momentet som helhet blir bättre med högre höjd på hindret ...

Tack! Ska prova detta.
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

Så svårt att förklara i text men jag gör ett nytt försök!

Steg 1: Gå mot hindret, håll ev i halsbandet säg "ska vi hoppa" och sedan kasta bollen samtidigt som du säger "hopp" (och släpper halsbandet). Kasta inte uppåt utan mer långt fram (mellan hundens öron är idealet) kanske tom lite, lite snett åt vänster. Hunden hoppar förhoppningsvis över hindret, springer ikapp bollen, tar den och hoppar tillbaka. Hur du belönar på "din" sida är ju beroende på hund, jag drar fram en ny boll och kastar bakåt för att få fart åt båda hållen.

Steg 2: Gå mot hindret, säg "ska vi hoppa", sätt hunden ner, säg "hopp" och kasta bollen precis när hunden har lämnat dig/innan hindret. Detta är det jag tränar mest. Ibland går jag tillbaka till steg ett för motivationen!

Steg 3 :Som innan men kasta ingen boll utan säg "sitt" när hunden är på andra sidan. Viktig att inte göra detta för ofta! Kanske bara en gånga av tio? Annars får du en hund som vänder sig om/hamnar för nära hindret.

Hoppas du blev lite klokare!
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

Jag vet inte om jag fattar fel men det är så jag har gjort. Problemet är ju att de gångerna det inte kommer en boll flygandes när hon hoppar så "kikar hon över axeln" i luften vilket drar ut henne till höger och direkt när hon landar så snurrar hon runt och hamnar alltså nära hindret på högerkanten.

Jag vet inte om vi pratar om varandra eller om det är jag som är trög för jag fattar inte riktigt vad skillnaden är mot det du beskriver.. ;)
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

Hahaha! Din hund är kanske för smart!

Du får komma och träna i Växjö så ska jag visa dig! :)
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

Tack! (till dig o alla andra som gratulerat!)

Ja, hon älskar verkligen lydnaden och hade nog kunnat kört minst 5 vändor till, det där var bara en uppvärmning enligt henne! :D Hon är otroligt tacksam att jobba med!

Nu har jag anmält till 2:an, de flesta momenten är klara men vi har en del att jobba på!
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

Riktigt fint!

Älskar svansen som går som en propeller :D

Hoppas att vi kan komma i närheten av det i vår :o

Kl.

En fråga. Finns det några nackdelar med att träna en ung hund (valp/unghund) i lydnad?

Kom precis hem efter en öppen träning på BK där jag åter igen i princip blivit ifrågasatt att jag gör plastliggning med min hund som är 8 månader. Jag skulle inte göra det om jag inte trodde att han skulle klara det men självklart ska man vara försiktig. Jag brukar försöka att lägga längst ut eller mellan trygga hundar men ibland är det svårt att få till och han har legat kvar även om hunden bredvid har rest sig.
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

Inga nackdelar. Mer än att fokus ofta inte varar så länge på våra yngre byrackor.
Jag håller på att träna med vår labbe, han är dryga 6 månader och vi har tränat tävlingslydnad i över en månad. Vi håller på med fotingångar, några såna i 10 minuter och lite övning på "ligg" (svårt kommando tycker grabben) så är han trött i huvudet i flera timmar sen :D.
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

Inga nackdelar. Mer än att fokus ofta inte varar så länge på våra yngre byrackor.
Jag håller på att träna med vår labbe, han är dryga 6 månader och vi har tränat tävlingslydnad i över en månad. Vi håller på med fotingångar, några såna i 10 minuter och lite övning på "ligg" (svårt kommando tycker grabben) så är han trött i huvudet i flera timmar sen :D.

Självklart får man ta hänsyn till hur länge valpen orkar koncentrera sig. Vi har "lekt" lydnad någon/några minuter åt gången sen han kom hem. Nu kan det nog hända att vi kör i 10 minuter innan vi tar paus men oftast blir det nog runt 5 minuter sen paus ett tag och sen 5 minuter igen när han tigger om godis och lek igen.

Jag har även fått höra från en annan att de som är riktigt "duktiga" inte börjar träna moment innan hunden är 2 år :confused: Jag tycker det verkar som om många på högre nivå (Lk3-Elit) i lydnad har hundar som inte är mycket äldre än så så de lär ha börjat tidigare.
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

Med andra hunden vi har insåg jag inte förrän hon var över året att jag ville träna och tävla lydnad, därav blev både hennes tränings- och tävlingsdebut senare.
Om man har mål på tävling så tycker jag absolut man kan börja tidigare, som både du och jag gjort. Hunden får ju tävla från 10 månaders ålder och jag har svårt att tro att de som går ut så tidigt har tränat bara nån vecka.
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

Jag har även fått höra från en annan att de som är riktigt "duktiga" inte börjar träna moment innan hunden är 2 år

Det skulle vara spännande att höra av denne någon vilka "duktiga" som inte tränar moment innan två års ålder :D! Det låter som en överlevnad från någon 70-tals skröna där de brukade säga att man inte skulle träna sin hund förns den var runt 1 år (och vissa lever ju tyvärr kvar i dåtid vad gäller hundträning ;) ).
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Idag 1/7 fyller min fantastiska Lyxa 4 år :love: ! Min suveräna första brukshund som överträffat allt jag hoppades på när jag ställde...
Svar
11
· Visningar
1 783
Senast: Jenka
·
Övr. Hund Åååh jag bara MÅSTE få skryta lite om min härliga hund :D! Min aussie Lyxa, född 2009-07-01, och jag var och tävlade lydnad igår...
2
Svar
24
· Visningar
2 471
Senast: Lionheart
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp