Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

KL

Åh vad jag går och funderar över vår eventuella tävlingsstart i november. Ska jag eller ska jag inte?
Sista anmälan går ut om 2-3 veckor så jag har ju ett tag på mig innan jag behöver bestämma men kan inte låta bli att fundera massor redan nu.

Jag tror inte vi kommer ha såpass bra moment att jag känner mig "färdig" (gör man någonsin det? men ni kanske fattar hur jag menar?) men om allt går bra i träningen så kanske vi kommer ha "rätt ok" moment.
Jag har dock inte ens börjat att kedja programmet än..

Såå.. Ska man starta för att det är kul, erfarenhet och en bra check på hur vi ligger till? Eller avstå tills vi känner oss mer klara och stabila?
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

Starta och känn på det i skarpt läge :bump:!! Det är väl "bara" detaljförbättringar ni håller på med, ser man till helheten sitter väl momenten :)?
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

Jag tänkte säga att många moment känns "halvfärdiga" men sen när jag tänkte ett varv extra så inser jag att det kanske mest är finputs..

Plats - Har ännu inte gjort 3 min på 30 meter med andra hundar, men det kommer vi hinna göra vid flera tillfällen innan tävlingen.

Fritt följ - Har blivit lite bortglömt så en del saker har blivit sämre men är ändå ok.

Läggande - Har jag inte tränat så mycket på senaste tiden men ska inte vara några problem.

Inkallning - Inga problem. Bara finslip.

Rutan - i "värsta" fall ställer hon sig innan rutan för att sedan springa in i rutan när hon märker att det inte blev rätt.

Apportering - i värsta fall stannar hon och väntar på belöning efter gripande (hoppsan, hur hände det? :angel:) men det tror jag att vi kommer hinna få bort. Men kan vara så att tempot inte är på topp. Kan dock hända att hon tjuvstartar, ska försöka få bukt med det nu snart.

Hopp - Hon söker sig inte ut tillräckligt utan sätter sig ganska tidigt till höger. Kan dock genomföra momentet även om det inte blir så snyggt.

Fjärr - långsamt men annars bra.
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

Håller med Miao, go for it!
Man kan ju alltid bryta en tävling om det känns helt knas:)
Erfarenhet är alltid bra!
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

Se :D!! Ut och testa i skarpt läge du, så kan du se om tävlingssammanhanget höjer eller sänker några detaljer :bump:!

Och glöm inte: hellre ett extrakommando för att få in henne i rutan och få en 8 i betyg, än att hon stannar helt utanför och får 0 ;)!!
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

Och glöm inte: hellre ett extrakommando för att få in henne i rutan och få en 8 i betyg, än att hon stannar helt utanför och får 0 ;)!!

Instämmer! Har gjort det felet minst en gång för mycket och när jag gått igenom tävlingen efteråt tänkt "varför tog jag inte till ett dubbelkommando?".
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

Men jag får väl inte 0 om hon på egen hand går in i rutan fast med ett litet stopp innan? Eller?

Hon kör liksom full fart, stannar precis framför rutan och vänder upp och glor på mig, inser "aha, jag skulle ju vara innanför!" och slutför momentet inne i rutan.
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

Men jag får väl inte 0 om hon på egen hand går in i rutan fast med ett litet stopp innan? Eller?

Hon kör liksom full fart, stannar precis framför rutan och vänder upp och glor på mig, inser "aha, jag skulle ju vara innanför!" och slutför momentet inne i rutan.

Nej, så länge hon går in i rutan så får du poäng, fast nerdrag för att hon stannar, om hon inte tar för lång tid på sig :) (sen ska man aldrig säga aldrig, det finns säkert vissa domare som skulle säga 0 om hunden stannar innan rutan och som tar för lång tid att "komma på sig själva" och fortsätta in i rutan).

Jag har sett måååånga förare som "fryser" om hunden inte går in i rutan utan stannar och står still framför den, och glömmer att de FÅR ge ett extrakommando för att få hunden att ta sig in i rutan. För tänk om hon stannar framför rutan, och du bara väntar ut henne, och hon INTE fortsätter in i rutan, utan kanske istället kommer tillbaka till dig igen?

Detta med att ev ge dubbelkommando är ju bara under perioden som hon är lite osäker på positionen i rutan, för givetvis vill man ju att de ska rätt in i rutan på första kommandot :).
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

Instämmer! Har gjort det felet minst en gång för mycket och när jag gått igenom tävlingen efteråt tänkt "varför tog jag inte till ett dubbelkommando?".

Jag räddade upp en lkl 3 en gång med ett extrakommando på rutan :D! En 8 satt myyyycket bättre än en nolla, en av mina medtävlande hade inte sinnesärvaro nog att göra det och hunden stod bara mitt på sträckan och viftade på svansen, och sprang sen tillbaka till föraren. En klar 0: a på den :p!
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

kl

Har fått ett litet, för mej iaf, märkligt problem med fjärren.
Ebun har börjat flytta framdelen åt sidan vid skiftena. Hon börjar med att resa sig vid första skiftet och flyter då ut åt sitt vänster, vid nästa läggande hamnar hon ännu snedare och så fortsätter det i resten av skiftena. Till sist är hon rejält snett, säkert 2dm åt vänster med framdelen men bakdelen är klistrad i backen där den var från början.

Varför gör hon så och hur 17 ska jag få bort det?

Har provat med att både korta och länga avståndet mellan oss utan resultat.
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

kl

Har fått ett litet, för mej iaf, märkligt problem med fjärren.
Ebun har börjat flytta framdelen åt sidan vid skiftena. Hon börjar med att resa sig vid första skiftet och flyter då ut åt sitt vänster, vid nästa läggande hamnar hon ännu snedare och så fortsätter det i resten av skiftena. Till sist är hon rejält snett, säkert 2dm åt vänster med framdelen men bakdelen är klistrad i backen där den var från början.

Varför gör hon så och hur 17 ska jag få bort det?

Har provat med att både korta och länga avståndet mellan oss utan resultat.

Var har du belöningen? Godis i högerhanden?
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

Godis. I vänsterhanden eller i vänster ficka. Tror aldrig jag har haft det i höger hand..
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

Om du går tillbaka helt och står jättenära och visar upp/ner?
Och sen när det känns stadigt börja öka avståndet lååångsamt igen och se till att hon vet när hon gör rätt/fel.
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

Jag har provat att stå väldigt nära med både röstkommando och handtecken -vilket jag använder i vanliga fall -utan något vidare bra resultat.
Kan prova att verkligen visa med handen var hon ska va. Har aldrig riktigt behövt det eftersom hon vetat innan vad kommandona betyder så har hon utfört momentet korrekt utan den extra hälpen. Kanske ska backa till 0 och se om det funkar.

Tack för tipset! :)
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

Prestenterade oss i den förra kl. 1-2 tråden, men har inte skrivit något i den här än.
Hund: Khemosabi Prepare for Magic, 14 månader (kallas Piller)
Ras: Jaktgolden
Tränar: Lydnad och jakt
Tävlingserfarenhet: Jag har tävlat en del tidigare, men inte Piller
Mål: SLCH så småningom, starta på jaktprov

Igår debuterade vi i klass 1: http://youtu.be/gUHkfJZPfx4?hd=1

196,5 p, plac 1

piller_jag_1a_kl1.jpg
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Idag 1/7 fyller min fantastiska Lyxa 4 år :love: ! Min suveräna första brukshund som överträffat allt jag hoppades på när jag ställde...
Svar
11
· Visningar
1 783
Senast: Jenka
·
Övr. Hund Åååh jag bara MÅSTE få skryta lite om min härliga hund :D! Min aussie Lyxa, född 2009-07-01, och jag var och tävlade lydnad igår...
2
Svar
24
· Visningar
2 471
Senast: Lionheart
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp