Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

Ss = sne sits (eller snett sättande, beroende på var man bor har jag märkt:angel:)

SNS beytder snett sättande, SS är sent sättande, som i att det går långsamt för hunden att nå sittande position i ex halt :)!
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

Är det alltid så? Jag har fått ss och varit helt övertygad om att det varit snett sättande :p
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

Det SKA alltid vara så, men sen är det säkerligen vissa som missar just det där N i SNS, för att det går snabbare att skriva SS ;). Alltid mänsklig faktor att räkna med :)!
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

Tack för svar! :)
Då lär mitt o hundens debut resultat/poängpapper (vad heter det?) vara fyllt med en massa ss.. :o upptäckte nyligen att frökenhund inte alltid behagar sätta baken ordentligt på kall/blöt backe..

Några bra tips på snabba sättanden under linförigheten? Hon är klockren när det är torrt, och vi har kört lydnadsträning i skogen/asfalt/grus/blåbärsris m.m sen hon var liten :S
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

Kl
Vi missade vår debut tyvärr, då Sigge gjorde illa nacken dagen innan...
Nu börjar vi båda bli rastlösa så jag sitter och funderar på de mest skonsamma övningarna så hoppas jag att vi snart kan komma igång igen.
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

kl

Jag filmade lite nyss när vi var ute och tränade. Ganska representativa filmer som visar hur långt vi kommit med rutan, hopp och fjärr inför klass 2 :)

Rutan
Vi hamnar visst ur bild större delen av filmen men det viktiga syns iallafall ;)

Fjärr
Skiftena är långsamma och rätt tråkiga men jag är jätteglad att hon har fattat momentet så bra!
Jag tränar snabba skiften vid sidan av, på kortare avstånd.. Någon som har något superbra tips på hur man kan tänka annars för att få igång lite explosivitet i momentet?

Hopp

Kommentera gärna :laugh:
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

kl

Jag vill också vara med här! Jag har äntligen efter ett års paus efter att ha deppat ihop totalt över Grimas spondylos och därmed=ingen IPO äntligen återfått inspirationen. Visst har vi tränat, dock sporadiskt och utan ett direkt mål. Nu har jag dock tagit tag i detta och ska försöka mig på en riktig satsning av lydnaden i vinter/vår med förstapris i 2:an och 3:an då jag även kommer att ha tillgång till ridhus och innebana då och då. Jag har/håller på att "skola om" lite från IPO lydnad till tävlingslydnad och jag måste säga att det går riktigt bra! Det är vissa justeringar hit och dit men fröken är ganska bright av sig och fattar galoppen snabbt. Vi har ju redan tävlat ettan en gång och är uppflyttade och egentligen har vi tvåan klar utöver lite mer filning på rutan och hoppet med sättandet, ett moment som jag ändå inte vill träna för ofta pga sjukdomsbilden. Förhoppningsvis klarar vi det här målet då jag har planer på att köra FH i sommar/tidig höst.

Ian ska göra om lydnadsklass 1. Vi tävlade i vintras och jag var så himla glad och nöjd över honom på den tävlingen :love:, Dessvärre nollade vi platsliggningen då herrn hittade lite mumsig hästskit och jag fick ge dubbelkommando och även läggande under gång då han valde att bara stanna istället. Utöver detta hade vi bara 8or och 9or förutom apporten där vi fick 7,5..älsklingsvovve! Inge förstapris med andra ord, men det tar vi nog snart :). Vi tränar dock mest på moment från lydnadsklass II nu då han i riktig terrieranda inte går att nöta lydnad med och behöver mycket omväxling för att hålla den där riktigt käcka stilen i momenten.

Kul att se er andra träna! Vilka bra kameror alla verkar ha, vart har ni köpt dem? Avis! Känner mig lite deppig då vi inte har en enda träningskompis...*snyft* Abova! När jag får körkort (snart ;) ) kommer du inte undan!
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

KL
Vad roligt det är att läsa alla uppdateringar och se alla filmer, inspirerande!
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

Trevligt det ser ut! Lite tankar från mig:

Rutan: När du har kastat bollen tycker jag du ska springa fram och leka med henne i rutan, det är där allt det roliga ska vara! Passa också så att hon inte hamnar framför rutan, vad händer om du ökar avståndet? Nu känns det som hon har fattat att hon ska gå över kantbandet och ställa sig bakom, men hon söker ingen mittpunkt. Fint ställande!

Fjärr: Om tekniken/farten är bättre på kortare avstånd så får du helt enkelt ställa dig närmare henne! Du vet ju nu att hon kan utföra skiftena även på längre avstånd (även om farten/tekniken blir lidande) så det behöver du ju egentligen inte träna på.

Hopp: Jag gör så här när jag tränar in hoppet. Jag går mot hindret och säger ska vi hoppa? Sedan kastar jag en boll över hindret samtidigt som jag säger "hopp". Efter ett tag stannar jag och sätter hunden ner innan jag kastar bollen. Steg tre är att gå fram emot hindret säga, ska vi hoppa? Sätta hunden ner, kommendera "hopp" och när hunden är över hindret så kastar jag bollen långt framför hunden. Hur du ska göra är svårt att säga eftersom jag inte vet hur långt ni kommit, hoppar hon ut från dig även om det inte ligger någon boll på andra sidan?
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

Tack för kommentarer!

Menar du om jag ökar avståndet till rutan? Vi brukar träna på lite varierande avstånd och jag har inte tänkt på att det skulle vara någon faktor som spelar direkt roll..
Hon har nyligen fattat att hon verkligen ska IN i rutan. Har haft en period där hon ställt sig innan rutan, funderat en stund och sen "aha!" kastat sig in i rutan. ;)
Så det här är framsteg även om jag förstår vad du menar, hon ställer sig ju verkligen precis innanför bandet.

Jag har ju oftast belöning i rutan eller så kastar jag över huvudet på henne.. Vet inte vad jag mer kan gör för att få in henne djupare? Tips?

Ang fjärren så gjorde hon ganska snabba skiften när vi började träna, men de var liksom "överallt" helt utan stadga. När vi nu tränat och haft fokus på låsta baktassar så har snabbheten försvunnit.. Även på kort avstånd.
Läggandet är bättre, men annars så får jag liksom hetsa henne lite inför skiftet för att få till lite explosivitet..
Men så mer fokus på snabbhet, mindre fokus på avståndet?

Jag har tidigare kastat boll över huvudet på henne när hon hoppat, men hon har fått lite för hög belöningsförväntan och liksom börjat vända sig om i luften för att titta efter bollen. Och om bollen då inte kommer så stannar hon snabbt och hamnar väldigt långt ut till höger. Hon gör fortfarande återhoppet men det blir ju inte så jäkla snyggt, och lite riskfyllt.
Därför har jag nu börjat lägga ut bollen för att få bort tanken att hon ska vända sig om i luften!
Men ja, hon hoppar även om det inte ligger boll utlagd :)

Överlag har jag varit lite för förutsägbar i belöningarna.. Har börjat märkas i flera moment där vi fastat i att belöning kommer på ett visst ställe :cool:
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

Jag letar träningssällskap i Stockholm i vinter :)
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

KL
En snabb fråga bara, måste man vara medlem i SBK för att få tävla i rallylydnad?
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

Kl

Fick nyss ett nervöst anfall då jag insåg att det bara är en vecka kvar till debuten och vi har inte hunnit träna på en vecka :o (har jobbat massor)

Vet inte riktigt vad jag vill med att skriva detta :o
Kan inte nån berätta om sin debut och hur det gick? Russets debut gick ju superbra vilket alltid är inspirerande, men finns det nån som det gick sämre för? Hur tacklade ni detta på tävlingsplatsen bröt ihop/va glad iaf?

Ha en bra lördag kväll!
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

Nu har jag provat att träna uppsitt vid vägg. Fick bli ett litet hörn så hon blev riktigt inramad :D

FILM

Återstår att se om det kommer hjälpa eller ej men man kan ju hoppas!
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

Vår debut var både bra och katastrofal.
Bra eftersom vi fick ihop skapliga poäng och tog vårt förstapris. Katastrofal eftersom någon jägare sköt i skogen på nära håll precis innan vi gick in och min skottberörda hund stressade ur totalt.

Sen åkte jag på ytterligare en tävling samma vecka och där fick vi inte ihop många rätt ;)

Domaren var rädd för Ila (hon skällde) så han vågade inte genomföra tandvisningen. Han trodde dessutom att hon skulle bita honom i rumpan när hon nosade på honom.
Sen bara fortsatte vi med misstag efter misstag.
Men vi överlevde och försöker glömma att det någonsin hände :angel:
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

Vilken stress att de började panga när ni skulle tävla, kunde dom inte tagit det en anna dag lixom? :devil:
Klubben jag startar på har en skjutbana i närheten men min hund bryr sig knappt om det smäller och vi har vart där förut så det känns lugnt :)

Men vilken knasig domare! Det känns väl som en bra grej att man inte är hundrädd om man jobbar med just hundar :grin:
Jag trodde inte man fick starta om man inte genomförde tandvisningen? eller är det annorlunda om domaren anses vara onödigt feg? :p

Jag va och kollade på tävling på min hemmaklubb för några veckor sedan och där va en hund som under inkallningen spurtade av banan :eek: det är nog mest nått sånt jag är rädd för, men å andra sidan så lär jag märka om hon tänker hitta på nått sånt och då kan jag ju ropa en extra gång och strunta i att det blir dk..
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Idag 1/7 fyller min fantastiska Lyxa 4 år :love: ! Min suveräna första brukshund som överträffat allt jag hoppades på när jag ställde...
Svar
11
· Visningar
1 783
Senast: Jenka
·
Övr. Hund Åååh jag bara MÅSTE få skryta lite om min härliga hund :D! Min aussie Lyxa, född 2009-07-01, och jag var och tävlade lydnad igår...
2
Svar
24
· Visningar
2 471
Senast: Lionheart
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda 2022
  • Födda -21
  • Hästfolkets lilla ordbok

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp