Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

KL

Vi har tränar fjärr nu på kvällskvisten, och jag tror nästan det finns hopp..

Grimm gör nu stå-sitt korrekt i alla olika kombinationer och med mig på upp till 3-4 meter (har inte provat längre). Nytt projekt är att få ut elit-avståndet, där har vi en bit att jobba på, framför allt att få till förstaskiftet på första kommandot.

Men mest imponerad är jag över det lilla vita yrvädret, som börjar få något som kan liknas vid godkända skiften, även på lite avstånd. Största problemet just nu är stå-sitt, där han vill vrida sig snett. Men alltså, får jag en tävlingsbar kl3-fjärr på den där --> :banana: , då klarar jag allt :cool:

Annars börjar bitarna ramla på plats för båda. De är inte alls tävlingsklara, men de nya momenten börjar bli så pass klara att man kan sätta ihop delarna till hela moment. Eller, jappen börjar bli rätt klar, bara fjärren som absolut inte är tävlingsklar, och vittringen som behöver lite mer jobb för att jag ska "lita" på honom, resten är puts :)


Sen blir jag så trött på mig själv. ALLA problem jag haft med kelpien har efter lite luskande visat sig grunda sig på samma sak. Jag belönar men blir inte "superglad" och engagerad. Då blir han osäker och momentet blir pankaka. Har framför allt haft problem med apporteringen och rutan.

Nu har jag haft problem med dirigeringsapporteringen. Kör med godisskålar med korv i den rätta. Har haft problem med att han vill gå på mittenskålen (fast det aldrig varit något där). Jag upplever det som att han vet vad han ska göra men inte riktigt bryr sig. Kom att tänka på hur jag löst de andra problemen, och istället för att berömma lugnt och kort och tycka att korvbiten väl ska räcka som belöning, provade jag att tjoa och berömma ordentligt och engagerat när han gick till rätt skål.

Resultat? 100% rättfrekvens på ca 20 skick, varierat håll. Knäpphund som bryr sig så mycket om att matte ska vara glad för det han gör.

Jappen kunde inte bry sig mindre om vad jag egentligen tycker om hans utförande, sålänge han får sin belöning. Jag kunde lika gärna vara en klickande godisrobbot tror jag.

Men Grimm, han är inte sån. Det spelar ingen roll hur bra belöning jag har, blir inte JAG genuint glad och nöjd över det han gör så lägger han ner. Han behöver ENGAGERADE belöningar, sen vad det är är inte så viktigt... Hur ska jag komma ihåg det hela tiden?
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

KL

Efter en kommenderingsträning igår "tvingade" en träningskompis mig att anmäla mig till vår första lydnadstävling.

Då vi tävlar rallylydnad nu har jag inte lärt in sättande vid varje halt, så det blir hårdträning på det.
Och bättre fokus i linförigheten generellt.
Inget moment skulle jag säga är en solklar 10:a ännu, men nu har vi tränat lydnad så pass länge att om jag inte testar, så kommer det nog aldrig bli av.
Det kan ju inte mer än gå åt helvete :angel:
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

Kul att ni ska tävla! Vart och när blir det? :)

Ibland kan det ju vara roligt att komma ut bara för att testa och se hur man ligger till.
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

28/10 Bro-Håbo blir debuten.
Vi har träningstävling där innan dess, så det ska bli skönt att få spana in stället innan.

Innan dess har jag två rallylydnadstävlingar att klara, skulle så gärna vilja vara klar i fortsättningsklassen i år, så jag kan fokusera på lydnaden fullt ut.
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

KL

Har precis varit ute med Ila. Först cykeltur 1 mil och sen en halvtimmas intensiv lydnadsträning.
Allra gladast blev jag för fjärren som jag idag kedjade ihop tävlingsmässigt två gånger - funkade finfint!
:bump:
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

Kl!

Någon som har tips på hur jag får min lite för arbetsvilliga hund att förstå positionen vid linförigheten?
Han går för långt fram.

Tips jag fått är att gå fortare men det hjälper knappast. Han går bara fortare han också. Bäst position har han när jag går väldigt långsamt. Men det funkar ju inte på tävling.

Får han bestämma så vill han alltså inte ha huvud/bog vid mitt knä utan magen. Ser ut som han ska bryta nacken av sig :devil:

Är egentligen inga problem på träning när jag kan "korrigera" med röst och kropp men på tävling är det inte kul att få avdrag på både linförigheten, läggande och ställa de för att han går får långt fram :/

Och så har vi poängen från tävlingen:

Plastliggning: 10

Tandvisning: 10

Linförighet: 7,5 (långt fram, växlar position, snett sättande) skit tråkigt att få så pass mycket avdrag när det handlar om mycket poäng som han borde ta. Han KAN men blir så ivrig och ... Slarvar.

Läggande: 9,5 (långt fram, snyggt läggande) ännu tråkigare här då hans starkaste moment är just läggande.

Inkallningen: 7 ( startskall, ss) han skäller aldrig annars men den dagen så skulle han naturligtvis göra det...

Läggande: 8,5 (långt fram, ngt steg) återigen...

Apportering: 5 (tugg, släpper) mycket okoncentrerad. Fick en väldigt liten apport också. Men det är mitt fel. Måste träna mer även med mindre apporter.

Hopp över hinder: 7 (startskall, övrigt snyggt) Ett problem som jag jobbar med. Har blivit bättre.

Helhetsintryck: mycket trevligt ekipage. Glad och positiv hund!

Jag behöver hjälp!
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

Duktiga ni är :) Kan du inte skicka lite av det hoppet till min hund? Speciellt den tysta delen ;)
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

Något som jag har haft väldig nytta av men spetsen som gärna plogar är att belöna bakom ryggen.

Godis (eller snörboll/kampis) i högerhanden - klick/annat rättkommando och så byta hand bakom ryggen och belöna med vänsterhanden. Fattar du? Så han får belöningsförväntan längre bak.
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

Något som jag har haft väldig nytta av men spetsen som gärna plogar är att belöna bakom ryggen.

Godis (eller snörboll/kampis) i högerhanden - klick/annat rättkommando och så byta hand bakom ryggen och belöna med vänsterhanden. Fattar du? Så han får belöningsförväntan längre bak.

(Till russet..)
Är inne på samma spår.
Var har du belöningen nu? Alltså, var kommer belöningen?
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

KL

Säger som de två tidigare, belöning bakom ryggen från höger till vänster hand så belöningsförväntan kommer längre bak. Jag har även ett speciellt kommando som betyder att hunden ska dyka in bakom ryggen på mig och ta belöningen ur höger hand, och sen återgå till position :).
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

Vad duktiga ni är! Som flera andra sagt, testa att belöna bakom ryggen eller bakåt. Om min hund plogar belönar jag utåt/åt sidan med leksak. Belönar jag bakom ryggen börjar hon studsa :o kanske värt att testa?
Vad betyder ss som du skrivit efter inkallning?
 
Senast ändrad:
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

Skönt att få debuten avklarad!
Tävlingsvana har du väl från rallylydnaden så det kommer ni klara galant!

Håller tummarna för er den 28:e :bump:

kl
Ebun har fått vila från träningen några dagar då jag skadade knät i tisdags. Idag kunde jag prova lite igen, dock i vardagsrummet för det ösregnar ute, och shit vilken taggad hund jag hade ;) Körde lite tighta vändningar på stället, pga platsbristen, ställande och fjärr. Provade till och med stå i fjärren bara för att, vilket hon fixade :eek: Chockad vart jag! Aldrig gjort det tidigare! :)
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

*kl*

Nu behöver jag tips med uppsättandena efter liggmomenten. Odågan har alltid haft svårt för de här liggmomenten, men nu har jag hittat en lösning på dem iallafall, så kommer nästa problem. Våra uppsättanden är SUPERsnabba, vilket ju är positivt. Men hon gör de så snabbt att hon även "hoppar" ur position ;) Hur fanken ska jag få upp henne vid sidan utan att hunden flyger upp och iväg ca 30-40 cm? :D
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

*kl*

Nu behöver jag tips med uppsättandena efter liggmomenten. Odågan har alltid haft svårt för de här liggmomenten, men nu har jag hittat en lösning på dem iallafall, så kommer nästa problem. Våra uppsättanden är SUPERsnabba, vilket ju är positivt. Men hon gör de så snabbt att hon även "hoppar" ur position ;) Hur fanken ska jag få upp henne vid sidan utan att hunden flyger upp och iväg ca 30-40 cm? :D

Haha exakt så gör Ila också!
Jag gick faktiskt och funderade på detta tidigare idag. Hittills har jag tränat genom att hjälpa upp henne med hand/godis. Men det funkar bara med hjälpen, utan är det fortfarande samma skutt. Ska nog prova att träna uppsittanden brdevid en vägg så hon inte får plats att hoppa iväg!
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

Vi har också haft problem med att hon gick för långt fram i positionen. Det som hjälpt oss är att vara noga med belöningsplacering (belöning under armen, belöning som tas bakom ryggen växlat med belöning direkt ur fickan men vid benet), att träna mycket vänstersvängar och helt om vänster, att träna superkorta sekvenser så att hon aldrig hinner rinna iväg framåt (ett tag klickade jag innan hon ens hunnit ett helt steg) och sen utöka långsamt antal steg, att göra mycket växlingar gällande tempo och att lära in felkommando och bryta när hon glider fram.

Vi kämpade med positionen hela våren och till sommaren hade den blivit helt ok. Nu har jag haft mycket fokus på andra moment så det har blivit lite sämre igen, krävs verkligen att man underhåller!
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

Ja, det skulle vara ett alternativ, att träna mot en vägg alltså. Men jag anar att den här damen kommer att välja att hoppa högre istället :p Men jag ska inte förkasta det innan jag har provat :laugh:
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

KL

Idag har vi tränat vidare. Lagotton får träna mest för att hon tycker det är kul, vi har ju egentligen bara ett förstapris till som krävs för LP2 men hela platsliggningen måste tränas om (av nån anledning ligger hon inte kvar längre) så det blir tidigast till nästa sommar.
Med labben är ju planen att verkligen komma ut och tävla så småningom. Började träna lite på platsliggning idag (ligg, stanna och så backade jag ett till två steg). Tror att han lite grann förstod, men det var ju så tråkigt att ligga still tyckte han.
Använde också boll/lek som belöning istället för bara godis. Fungerade jättebra!
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

KL

Väldigt lyckad träning för oss idag!

Körde snabbt igenom läggandet och ställandet. Nu kan han hela momenten med bara en liten knäböjning från mig som hjälp på läggandet. Duktig vovve!!:bump:

Apporten (1:ans) satt också idag. Han vänder dock bort huvudet lite när jag ska be om loss. Ger det poängavdrag? Han är så girig med allt han får i munnen trots att jag alltid byter med ngt.

Linförigheten är vårt stora jobb. Det kommer att ta tid! Nu har jag fått ordning på kontakten men även jag har problem med att han vill gå långt fram + att han flyter ut för att se mig bättre. Ni med små hundar; hur får man dem att vilja gå nära?

En rolig parantes är att jag tränade lite med njuffen idag och han går så snyggt så snyggt i linförigheten.:grin::p
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Idag 1/7 fyller min fantastiska Lyxa 4 år :love: ! Min suveräna första brukshund som överträffat allt jag hoppades på när jag ställde...
Svar
11
· Visningar
1 783
Senast: Jenka
·
Övr. Hund Åååh jag bara MÅSTE få skryta lite om min härliga hund :D! Min aussie Lyxa, född 2009-07-01, och jag var och tävlade lydnad igår...
2
Svar
24
· Visningar
2 471
Senast: Lionheart
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp