Du använder en gammal webbläsare. Den visar troligen inte denna och andra webbplatser på ett riktigt sätt. Du bör uppgradera eller använda en annan webbläsare.
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!
Följer man reglerna så är det som jag skriver, namn+inkallningsord är endast tillåtet vid första inkallningen . Det står klart och tydligt i reglerna, så det är egentligen ingen tolkningsfråga utan ett domarfel om det godkänns utan avdrag med namn+inkallningsord från ställande och läggande .
Det finns ju inte så mycket att tolka, det är ju mer en fråga om hur inlästa domarna är på reglerna (eller hur döva de är och ifall de inte hör att man även ropar hundens namn ). Ex fick jag avdrag en gång i klass 3 för att jag ropade "Lyxahit" på första inkallningen, som det uttryckligen står att man får ! Men men, det är ju bara att ta, den mänskliga faktorn spelar alltid in i bedömningssporter.
Ok, Jag är pinsamt dålig på att läsa in mig. Jag läser "inkallande m ställande" och lär hunden att stanna på kommando, sen anmäler jag till tävling och gör det jag har lärt hunden. Det har funkat väldigt bra hittills
Sen tror jag att domarna häromkring antingen inte hör att jag säger XOhit eller skiter i det eftersom han gör momentet så jäkla snyggt i övrigt. Dock är jag övertygad om att det kommer bli skillnad i eliten, vilket jag bara tycker är bra. Det ska vara perfektion i den klassen.
Kl!
Då va debuten gjord. Va riktigt nervös på platsliggningen då en hund reste sig och gick i väg men sen kunde jag hålla nerverna i schack. Hade en ganska dålig dag men är ändå jättenöjd
167,5 poäng och då gick apporten åt .... Jag va helt säker på att han skulle hålla den lika stabilt som han gör på träning men icke. Har massor att jobba på fram till nästa tävling men är skönt att ha fått bekräftat att han trots "dålig dag" ändå har kapacitet för ett 1:a pris.
Nästa gång hoppas jag på bättre poäng i linförigheten och inkallningen/hopp/apport. Så det är bara att träna på
Knapp
Hej!
Jag har ganska nyss börjat träna ordentligt för att nångång kunna tävla i lydnad med min lilla mellanpudel. Han är 3 år nu och hela hans liv har jag haft honom på höger sida och tränat, vilket var väldigt dumt. Vi har nu börjat träna på vänster sida med de rätta kommandona och det går faktiskt riktigt bra! En sak dock som jag har lite problem med är att när han går fot på vänster sida går han lite, lite bakom. När han är på höger sida går han alltid lite framför eller mitt på men på vänster går han jämt lite bakom. Kan det vara en osäkerhet medan han håller på att lära om sig eller finns det något knep på att få de att gå rätt så att man lär rätt från första början?
Grattis!
Måste kännas bra att ha debuten avklarad?
kl
Jag önskar jag kunde ha det! Känner sån enorm press över den. Ibland bara hatar jag att va perfektionist!
Vilket fall som helst så har jag bestämt mej för att anmäla oss till en tävling nu i mitten på dec. En tävling inomhus i uppvärmd arena max 2km hemifrån. Ska börja träna lite där så fort hundskrället slutat löpa.
Tack! Jätteskönt faktiskt. Nu ser jag fram emot nästa tävling istället för att ha ångest haha.
Jag är också perfektionist, men insåg idag att jag va tvungen att våga tävla för att komma vidare. Fick mycket konstruktiv kritik som kommer underlätta till nästa gång. Plus att man aldrig kan veta hur det går när man väl tävlar Även den bästa hunden kan ha en dålig dag
Knappar mig...
Vi tävlade igår i klass 3 igen. Med bara ynka poäng från ett förstapris var jag lite besviken. Dock har det varit mycket skit senaste tiden privat så jag har inte haft tankarna på plats riktigt. Jag måste tyvärr också erkänna att jag under det senaste har tröttnat på lydnaden. Så, jag har bestämt mig för att ta paus till våren/sommaren och bara satsa på brukset (2 grenar) och patrullen för att cerat upp och placera oss i tjänst. Kanske kommer lusten tillbaka, jag hoppas det iaf
Uppflyttad till Elit på 10 månader (med en helt grön hund samtidigt som vi kört 3 andra grenar) känns iaf inte helt nerpinkat
kl
Ååååååh, hur gööör ni när motivationen tryter??!
Jag börjar känna mig sugen igen, men de här två veckorna utan ordentlig träning känns så bortkastade nu i efterhand. Efter tävlingen tillät jag mig att göra annat/slappna av tillsammans med Rut, det skulle bara vara några dagar. Blev två veckor.
Och jag vill inte hamna där igen, så, in med era bästa tips på att få upp motivationen!
* Gå på en kurs/föreläsning (antingen som åhörare eller med hund)
* Skaffa fler träningskompisar/träna mer med de du har
* Sätt nya mål
* Gå tillbaka och träna grunder (ex. fokus, fart, explosivitet, stadga)
* Shejpa nya småtrix
* Åk och titta på tävlingar med riktigt bra lydnadsekipage för att få inspiration
Några små motivationstricks som jag ofta tar till .
Hästmänniskan Inte läst allt men jag tänkte testa ridskola. Jag har 3 hästar hemma men har inte ridit så mycket sen 2018 (lite i alla gångarter men i...
Cookies används för olika funktioner, trafikanalys, innehållsanpassning och annonser. Information om din användning av vår webbplats vidarebefordras till de sociala medier, annons- och analysföretag som vi samarbetar med. De kan kombinera informationen med annan information du tillhandahållit eller de har samlat in när du har använt deras tjänster. Våra regler och sekretesspolicy gäller. Genom att fortsätta använda denna sida godkänner du detta.