Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

Summa summarum så lär det ju vara mycket hur domare tolkar regeltexten.
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

Följer man reglerna så är det som jag skriver, namn+inkallningsord är endast tillåtet vid första inkallningen :). Det står klart och tydligt i reglerna, så det är egentligen ingen tolkningsfråga utan ett domarfel om det godkänns utan avdrag med namn+inkallningsord från ställande och läggande ;).

Summa summarum så lär det ju vara mycket hur domare tolkar regeltexten.

Det finns ju inte så mycket att tolka, det är ju mer en fråga om hur inlästa domarna är på reglerna (eller hur döva de är och ifall de inte hör att man även ropar hundens namn :D). Ex fick jag avdrag en gång i klass 3 för att jag ropade "Lyxahit" på första inkallningen, som det uttryckligen står att man får :p! Men men, det är ju bara att ta, den mänskliga faktorn spelar alltid in i bedömningssporter:).
 
Senast ändrad:
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

Ok, Jag är pinsamt dålig på att läsa in mig. Jag läser "inkallande m ställande" och lär hunden att stanna på kommando, sen anmäler jag till tävling och gör det jag har lärt hunden. Det har funkat väldigt bra hittills ;)

Sen tror jag att domarna häromkring antingen inte hör att jag säger XOhit eller skiter i det eftersom han gör momentet så jäkla snyggt i övrigt. Dock är jag övertygad om att det kommer bli skillnad i eliten, vilket jag bara tycker är bra. Det ska vara perfektion i den klassen.
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

Jag är bor i Säter, och det ligger ju nära och bra till de flesta andra städer och klubbar :)
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

Kl!

Då va debuten gjord. Va riktigt nervös på platsliggningen då en hund reste sig och gick i väg men sen kunde jag hålla nerverna i schack. Hade en ganska dålig dag men är ändå jättenöjd :)

167,5 poäng och då gick apporten åt .... :p Jag va helt säker på att han skulle hålla den lika stabilt som han gör på träning men icke. Har massor att jobba på fram till nästa tävling men är skönt att ha fått bekräftat att han trots "dålig dag" ändå har kapacitet för ett 1:a pris.

Nästa gång hoppas jag på bättre poäng i linförigheten och inkallningen/hopp/apport. Så det är bara att träna på :)
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

Tack båda två! Skönt att ha gjort första tävlingen. Nu vet man vad som förväntas och hur upplägget är :)
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

Knapp

Hej!
Jag har ganska nyss börjat träna ordentligt för att nångång kunna tävla i lydnad med min lilla mellanpudel. Han är 3 år nu och hela hans liv har jag haft honom på höger sida och tränat, vilket var väldigt dumt. Vi har nu börjat träna på vänster sida med de rätta kommandona och det går faktiskt riktigt bra! En sak dock som jag har lite problem med är att när han går fot på vänster sida går han lite, lite bakom. När han är på höger sida går han alltid lite framför eller mitt på men på vänster går han jämt lite bakom. Kan det vara en osäkerhet medan han håller på att lära om sig eller finns det något knep på att få de att gå rätt så att man lär rätt från första början?
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

Grattis! :D

Måste kännas bra att ha debuten avklarad?

kl
Jag önskar jag kunde ha det! Känner sån enorm press över den. Ibland bara hatar jag att va perfektionist! :grin:

Vilket fall som helst så har jag bestämt mej för att anmäla oss till en tävling nu i mitten på dec. En tävling inomhus i uppvärmd arena max 2km hemifrån. Ska börja träna lite där så fort hundskrället slutat löpa.
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

Tack! Jätteskönt faktiskt. Nu ser jag fram emot nästa tävling istället för att ha ångest haha.
Jag är också perfektionist, men insåg idag att jag va tvungen att våga tävla för att komma vidare. Fick mycket konstruktiv kritik som kommer underlätta till nästa gång. Plus att man aldrig kan veta hur det går när man väl tävlar :) Även den bästa hunden kan ha en dålig dag :)

Så anmäl! Vågar jag så vågar du :)

Nästa tävling för oss blir 18 okt och sen 28 okt :)
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

Hund: En galen labradorpojke född 30/3-2012.

Lite bakgrund: En nystart då förra hunden inte pallar högre upp i klasserna än 2an. Ska fokusera på lydnad och jakt med denna kille.

Klass: Inte startad än

Tränar mest på: Fotingångar och själva fotpositionen.

Håller till: Avesta

Kortsiktigt mål: Få till några steg i foten samt börja öva på platsliggningen

Långsiktigt mål: SELCH
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

Knappar mig...

Vi tävlade igår i klass 3 igen. Med bara ynka poäng från ett förstapris var jag lite besviken. Dock har det varit mycket skit senaste tiden privat så jag har inte haft tankarna på plats riktigt. Jag måste tyvärr också erkänna att jag under det senaste har tröttnat på lydnaden. Så, jag har bestämt mig för att ta paus till våren/sommaren och bara satsa på brukset (2 grenar) och patrullen för att cerat upp och placera oss i tjänst. Kanske kommer lusten tillbaka, jag hoppas det iaf :)

Uppflyttad till Elit på 10 månader (med en helt grön hund samtidigt som vi kört 3 andra grenar) känns iaf inte helt nerpinkat :D
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

Surt med så få poäng till 1:a priset.

Jag tycker ni är kanonduktiga som kommit så långt i lydnaden på så kort tid! :bump:
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

kl
Ååååååh, hur gööör ni när motivationen tryter??!
Jag börjar känna mig sugen igen, men de här två veckorna utan ordentlig träning känns så bortkastade nu i efterhand. Efter tävlingen tillät jag mig att göra annat/slappna av tillsammans med Rut, det skulle bara vara några dagar. Blev två veckor.
Och jag vill inte hamna där igen, så, in med era bästa tips på att få upp motivationen!
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

* Gå på en kurs/föreläsning (antingen som åhörare eller med hund)
* Skaffa fler träningskompisar/träna mer med de du har
* Sätt nya mål
* Gå tillbaka och träna grunder (ex. fokus, fart, explosivitet, stadga)
* Shejpa nya småtrix
* Åk och titta på tävlingar med riktigt bra lydnadsekipage för att få inspiration

Några små motivationstricks som jag ofta tar till :).
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

Funderar på att anmäla till en till tävling, vad tror ni - är det inomhus eller utomhus i slutet av oktober?
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

Kanon!
Träna för instruktör brukar alltid funka!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Idag 1/7 fyller min fantastiska Lyxa 4 år :love: ! Min suveräna första brukshund som överträffat allt jag hoppades på när jag ställde...
Svar
11
· Visningar
1 783
Senast: Jenka
·
Övr. Hund Åååh jag bara MÅSTE få skryta lite om min härliga hund :D! Min aussie Lyxa, född 2009-07-01, och jag var och tävlade lydnad igår...
2
Svar
24
· Visningar
2 471
Senast: Lionheart
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp