Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

Vad kul att läsa om allas framgångar!
Verkligen nyttigt för mig som nybörjare att läsa om allas erfarenheter.

Charlie o jag tränar också på.
Jag har fått honom att gilla apportbocken igen:D efter min lilla fadäs... Så nu griper han med glädje men förstår inte varför han måste sitta stilla. Jag tänkte att jag inte går in och pillar på det momentet så mycket nu utan låter honom bli ordentligt glad i bocken först.

Alla momenten i LK 1 är nu introducerade på kursen och jag har börjat skriva träningsdagbok. Insåg snabbt att jag inte kunde hålla reda på allt annars :)

Bäst just nu: Hopp över hinder, inga problem.
Ställande under gång lossnade rejält när jag började använda extern belöning.
Samma gäller läggande under gång.
Platsen funkar också bra men vi tränar bara korta stunder.

Kräver mest jobb: Linförighet! Mycket kvar att önska på kontakten, så jag har börjat från början med bibehållen kontakt ett steg, två steg osv.

Han har nu hyfsad position efter ingångar men tenderar att flyta ut eftersom han är så liten. Så mer att jobba på där också. Har inte testat klossträning än men känner att det nog är ngt för oss. Ska hitta en lämplig "kloss" bara.

Det var min rapport:bump:
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

Tandvisning: Ehh ja vad ska man säga. Här har vi massor av träning kvar om han ska sitta kvar när de kommer en människa och ska pilla på honom. Vågar de titta i munnen på en hund som studsar och vill pussas? För min del gör det inget om vi inte få 10 bara vi klarar det.

Yes, inga problem. Du får troligtvis en 8:a :).

Min malle satt fint på träning (tror vi gjorde det hela 2 ggr innan tävling :angel: ), men så visade det sig att han kände domaren så när han såg vem det var hade domaren 33 kg kärleksfull malle i FAMNEN. Jag valde att inte bråka med honom för att han skulle sitta. Det var 10 poäng som mest jag hade gått miste om liksom. Vi fick 8 :D
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

Kl.

Kom och tänka på en sak, måste man ge kommandot apport till hunden när den ska ta apporten i ettan? Jag har bara gett den till honom :( läste i reglerna nu att hunden inte får ta den innan man gett kommandot och att den inte får släppa innan man sagt : loss.

Hmm!
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

Som jag förstår det måste man det. Men många struntar i det och tar poängavdraget för att inte sjabbla med hundens gripande.
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

12 månader är han där :)

Regler

Duktig, riktigt häftigt i linförigheten att han är så otroligt uppmärksam på dina rörelser. Det ser ut som han försöker att gissa vad du ska göra sen.

Tack för reglerna. Har nog läst dem förut men hunnit glömma bort.

Disen: Låter bra, Kiro hoppar gladeligen upp i knäet eller famnen på på dem han känner och främlingar om han får möjlighet. Han väger dock "bara" knappt hälften av 33kg än så länge. Men en 8 kan vi nöja oss med. Känns inte så motiverande att lägga massor av träning på ett moment med koefficient 1 som inte återkommer i några andra klasser.
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

Jag har alltid gett kommandot samtidigt som jag håller fram apporten (kommandot kommer alltså i rörelsen), samma vid avlämnandet, samtidigt som jag tar apporten säger jag loss. Ingen som sagt nåt om det..
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

Duktig, riktigt häftigt i linförigheten att han är så otroligt uppmärksam på dina rörelser. Det ser ut som han försöker att gissa vad du ska göra sen.

Tack! Ja hunden är duktig, han försöker verkligen göra rätt hela tiden :love: Annat kan väl sägas om mattes prestation, men det har blivit bättre :p
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

Kl.

Kom och tänka på en sak, måste man ge kommandot apport till hunden när den ska ta apporten i ettan? Jag har bara gett den till honom :( läste i reglerna nu att hunden inte får ta den innan man gett kommandot och att den inte får släppa innan man sagt : loss.

Hmm!

Jag säger "apport" när jag sträcker fram apporten, så egentligen blir det ju samma sak som du har gjort fast att du lägger på ett kommando.
Tagandet är det värre med, hunden ska hålla fast tills du tar föremålet med ett "loss/tack".
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

En fråga till, de kommandon som står överst vid varje moment är det bara dessa man får använda? Eller får man, som jag vill göra, byta ut hit och istället säga
kom i inkallningen? :confused:
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

Du får byta till precis vad du vill men om du har ett väldigt avvikande kommando är det bra att säga till innan momentet (?) att du har just ett avvikande kommando. Vad jag förstått är det väldigt sällan domaren säger något om det även om du skulle glömma att säga till.
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

KOM får du använda, men inte 'NAMNET'KOM

(Men som tantan ;) säger, så brukar inte domarna bry sig så mycket, iaf inte i dom lägre klasserna)
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

KOM får du använda, men inte 'NAMNET'KOM

(Men som tantan ;) säger, så brukar inte domarna bry sig så mycket, iaf inte i dom lägre klasserna)

Fast det där stämmer inte :)! Vid första inkallningskommandot (det enda i klass 1 och 2) får man använda hundens namn och inkallningsord (dessa ska dock sägas som ett enda ord i stort sett).

Däremot från ställandet (klass 3)/ställandet och läggandet (elit) så får man bara använda inkallningsordet.
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

Va?! Nu hänger jag inte med.

NAMNET'HIT' får man ju säga så varför inte NAMNET'KOM'...?

Eller är det bara jag som är trött??
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

Puh, någon mer som tänkte som jag! (och som kunde förklara det vettigt ;) )
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

Har också lärt mej att man får ropa "namnet"hit -i ett ord.
Hoppas det är ok annars är det dags att lära om :crazy:

Fast det kanske jag ska ändå om det inte får användas i högre klasser -eller.. chansen är nog inte så stor att vi kommer dit så jag håller mej till "EBUNHIIIT" :D
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

Har också lärt mej att man får ropa "namnet"hit -i ett ord.
Hoppas det är ok annars är det dags att lära om :crazy:

Fast det kanske jag ska ändå om det inte får användas i högre klasser -eller.. chansen är nog inte så stor att vi kommer dit så jag håller mej till "EBUNHIIIT" :D

Som sagt, även i klass 3 och elit får du använda hundens namn + inkallningsord vid första inkallningen, däremot inte från ställandet och läggandet :).
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

Fast det där stämmer inte :)! Vid första inkallningskommandot (det enda i klass 1 och 2) får man använda hundens namn och inkallningsord (dessa ska dock sägas som ett enda ord i stort sett).

Däremot från ställandet (klass 3)/ställandet och läggandet (elit) så får man bara använda inkallningsordet.

När jag tävlade med den gamle mannen så fick jag avdrag för att jag sa NarmoKom (i klass 1). Därför kör jag hellre på NamnetHit eftersom det är accepterat. FAST, det kan ju ha ändrats sen jag tävlade med Narmo, tror det var 2005 jag fick det avdraget :angel:
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

Som sagt, även i klass 3 och elit får du använda hundens namn + inkallningsord vid första inkallningen, däremot inte från ställandet och läggandet :).

Och när det gäller detta så stämmer inte det vad gäller mina 4 klass 3 tävlingar jag gjort :p. Jag har kallat XOHit på samtliga inkallningar och inte fått avdrag.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Idag 1/7 fyller min fantastiska Lyxa 4 år :love: ! Min suveräna första brukshund som överträffat allt jag hoppades på när jag ställde...
Svar
11
· Visningar
1 783
Senast: Jenka
·
Övr. Hund Åååh jag bara MÅSTE få skryta lite om min härliga hund :D! Min aussie Lyxa, född 2009-07-01, och jag var och tävlade lydnad igår...
2
Svar
24
· Visningar
2 471
Senast: Lionheart
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp