Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

Det va riktiga kalaspoäng! Vilken debut! :banana: extra kul med en hundras som inte är så vanlig att se på lydnadsplanen :)
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

Tack båda :)

Ja, jag hörde flera som pratade om henne ;)

Det roligaste tycker jag var att när vi väntade på att hindret skulle göras iordning så hörde jag domaren prata med skrivaren, och sa att "det här var den första hunden för dagen som sträckte sig efter apporten"! Nöjd jag blev då eller? ;)
 
Senast ändrad:
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

Jättegrattis till en bra debut, känslan är det viktigaste att ha med sig hela vägen :banana:!
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

Stort grattis, vilken debut!!

Det kan inte vara så många faraohundar som tävlat tävlingslydnad innan?
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

:)
Sedan 2008 finns det bara 4 Faraohundar som tävlat lydnad, och bara 1 enda resultat som är bättre än vårt.

Det är kul att ha en ovanlig ras, men min instruktör tävlar med en Basenji, det är snäppet värre, tycker jag! ;)

Tillägg: Blev tvungen (såklart) att kolla hela vägen tillbaka till -93;
6 st Faraohundar har tävlat Lydnad. En har fått LP1. Finns 7 resultat som är bättre än vårt. Ju mer jag tänker på vår start, desto nöjdare blir jag :D
 
Senast ändrad:
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

Har du funderat över vad som ksiljer tävlingssituationen (när det inte funkar) mot träning (när det funkar)? Kan du på något sätt sammanföra dem så de inte blir så olika?

Om du kan hitta exakt vad som skiljer och som påverkar så kan du ju arrangera en sådan situation och göra något bättre av den.

Lite liknande så hade jag ett tag problem med att Ila låste sig vid nedläggandet inför platsen. Helt plötsligt krävdes det 3 kommandon för att få henne att lägga sig ner, men det var BARA vid kommenderad och tävlingslik platsläggning som problemet märktes, inte vid någon annan typ av nedläggning.
När jag väl hittat vad i situationen som gjorde henne låst (i vårt fall var det väntetiden där hon skulle sitta still och tyst tillsammans med att jag kopplade loss och stoppade undan kopplet) så kunde jag arrangera detta och träna. Tog några gånger men sen dess har det funkat jättebra!

Om jag bara ska spåna kring saker jag kan tänka mig skiljer och som kan påverka.. Kommendering? Dina tävlingsnerver/att du beter dig annorlunda? Hur är det nu igen.. Är det läggandet som kommer direkt efter linförighet? Då kanske det är någon ritual, som tex att du tar av kopplet precis innan? Kedjan?

I övrigt kan jag tipsa om en sak som hjälpt oss väldigt mycket med våra ställanden och lägganden - att kommandot skiljer sig på flera sätt, inte bara vilket ord du säger!
Jag kommenderar tex ligg med låg röst riktad mot marken medan jag kommenderar stå med hög röst riktad uppåt.

Hoppas ni löser det :)

Precis så har vi också gjort. Ligg säger jag väldigt dovt och bestämt, mednas stå går i falsett nästan....
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

KL

Blev ett kort träningspass idag efter att Lyxa varit ute på en 6,3 km springrunda med mannen:

Vi körde ett rätt intensivt och häftigt pass, där vi först började med apportgripanden för att stärka upp dem nu när de blev lite sloppy på tävlingen.

Jag körde både med utlagda apporter, utslängda apporter, apport på högkant, utlagd apport med skick runt pinne innan (tre runt-kommadon och sen ett stanna och en dirigering), apport fastkilad mellan mina fötter så hon fick anstränga sig i sitt gripande för att få tag i den… Massa variation helt enkelt :laugh:! Och på hela passet jobbade hon i full fart både ut och in från mig, och med endast ett halvdant gripande, alla andra jättefina !

Sen körde vi lite brukshopp med fokus på att söka sig ut lååångt bakom hindret (belöningsförväntan långt bort) och så avslutade jag med lite “vänta-länge-fjärr”, där jag idag kunde dra ut tiden till första “sitt” kommandot till typ 30 sek, och Lyxa låg hela tiden på helspänn med hög förväntan :banana: !

Jag hoppas att detta ska vara ännu en passande pusselbit i min kamp att få till en snygg fjärr på tävling som kan belönas med höga poäng :D !
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

Nu behöver jag tips igen!

Vår plats har börjat strula :cry:
Är det bara jag eller visst känns det hundra gånger värre när just platsen strular än om det varit något annat moment?

Men iallafall.. Ila har börjat sätta sig upp när jag lämnar henne. Hon gör det när jag är påväg från henne med ryggen mot.
De gånger hon ligger kvar tycker jag inte att hon ligger riktigt lika avspänt heller..

Jag funderar på om hon blir förvirrad pga att vi tränat så himla mycket på fjärren? Att hon taggar för uppsitt?

Jag gör nämligen momenten ganska lika, med samma kommandon vid nedläggning och lämning..

Tips på hur ja kan tänka?

Just nu har jag backat i träningen och tänker att vi kör på korta avstånd och jag förstärker även mitt ligg kommando flera gånger på väg bortåt.

Men borde jag byta kommando kanske? För att göra det lättare för henne att skilja?
Jag har ju "plats" men det betyder egentligen hakan i backen och jag vet inte om jag vill "förstöra" det kommandot nu när det inte är helt befäst.. Om ni förstår hur jag menar..
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

Jag tror på att göra som du säger, arbeta in olika förberedande ritualer och olika kommandon så att hon verkligen kan skilja på platsliggning och fjärrträning redan från början. Och det är inte alls konstigt att hon blivit pigg på uppsitt när ni tränat fjärren så frekvent ;). Det kommer bli bättre när hon blir säkrare på vad som är vad!

Kanske något så enkelt som att innan du ska träna plats böja dig ner och klappa om henne med tunga, långsamma händer och prata långsamt och lågt, och så be henne lägga sig, medans du innan du lägger ner henne till fjärr kanske klappa lite i händerna och prata med peppig röst?
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

Fast hon ska ju inte sätta sig när du lämnar henne för fjärren heller, så jag hade nog sett till att få ordning på stadgan i första hand. Sedan tycker jag absolut att man ska skilja på plats och fjärr. När hunden blir tävlingsvan tror jag inte det är några problem, det är så stor skillnad i miljö/situation, men på träning kan det kanske vara bra om man upplever det som ett problem?

Jag skiljer på plats och fjärr med mina genom att jag, när jag lämnar för plats, har ett "kvaaaaaaaaaaaaaar"-kommando, medan jag inte säger något alls efter nedläggandet i fjärren.
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

Stort Grattis! Vilken härlig debut! :bump:

kl
På kursen i måndags vart vi stationerade på 3 olika stationer -hopp, rutan och apportering. Fick då äntligen hjälp med hur jag ska få Ebun intresserad av apporten. Hon har nämligen inte alls velat ta den tidigare. Vänt bort huvudet eller nosat på den och tyckt det räckt så. Nu lekte/ "kampade" vi med den och hon grep riktigt ordentligt flera gånger, vilket hon inte alls "vågat" tidigare -åtminstone har jag tolkat det så.

Nu har även linförigheten/FF släppt. Kan gå betydligt mycket längre sträckor med fokus och kontakt nu.

Det är så härligt att ha en hund som tycker det är kul att jobba på lydnadsplanen nu. Trodde aldrig det skulle bli så här bra med lydnaden som det faktiskt blivit -definitivt inte med en RR! Trodde jag skulle behöva göra en Line_N (sorry Line ;) ) för att kunna träna lydnad ordentligt, men icke, min skrutta kan allt! Men som instruktören säger -hon är inte riktigt som en RR "ska" vara. Alldeles för mycket tåga och uthållighet i damen! :D
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

Jag säger det igen, så fint som det såg ut när ni var här nere var underbart att se! :) Sprallig, följsam och fokuserad! (Jag älskar spralliga hundar som vill vill vill!)

Jag tror bestämt att du har lite brukshund i din RR, lite malle rentav? Det kanske är därför hon har så söta öron? :D
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

Det är så härligt att ha en hund som tycker det är kul att jobba på lydnadsplanen nu. Trodde aldrig det skulle bli så här bra med lydnaden som det faktiskt blivit -definitivt inte med en RR! Trodde jag skulle behöva göra en Line_N (sorry Line ;) ) för att kunna träna lydnad ordentligt, men icke, min skrutta kan allt! Men som instruktören säger -hon är inte riktigt som en RR "ska" vara. Alldeles för mycket tåga och uthållighet i damen! :D

:rofl::rofl::rofl:

Så kul att det går bra för er! Jag beundrar verkligen dig och alla andra som faktiskt orkar kämpa med sina RR :bow:
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

Jag säger det igen, så fint som det såg ut när ni var här nere var underbart att se! :) Sprallig, följsam och fokuserad! (Jag älskar spralliga hundar som vill vill vill!)

Jag tror bestämt att du har lite brukshund i din RR, lite malle rentav? Det kanske är därför hon har så söta öron? :D

Då ska du se henne nu, en helt annan hund mot i våras, frågar ännu mer vad/när/hur vi ska göra saker än innan :D

Ja, öronen är ännu en sak som är "fel" på henne. Ett riktigt måndagsexemplar är hon min hund! :love:

Line: Nog har jag tänkt tanken att ge upp alltid. Om inte de där privatlektionerna vi tog tidigt i somras hade haft sådan bra effekt hade jag nog gett upp om lydnaden nu.
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

Välkommen hit, och lycka till med dina mål! Häftigt att ha en av de mest lydnadsmeriterade hundarna i sin ras (särskilt som du inte var inställd på lydnadsträning) :laugh:!


Tack så mkt! :)


Skulle behöva lite tips och ideèr så vi kommer frammåt i träningen!

Apportbocken avstog jag i 1:an, försökte med shejping och klicker men hon ville inte ta den.
Nu med 2:ans apportering så har jag nu ÄNTLIGEN fått henne att springa och hämta den med bra grepp och ge mig. Även ha dragkamp med den.
Men det är bara när hon känner för det och bara inomhus!
Utomhus tycker hon den är totalt ointressant!
Vet inte alls vad jag ska göra?!

På platsliggningen ligger hon jättebra med störning men är det lugnt tycker hon det blir långtråkigt och börjar småpipa och nosa.
Nu när jag ska vara 30m bort tycker jag dels att det blis svårare att hålla henne focuserad när det är lugnt, svårare så det blir bra belöning och när jag är så långt bort hör jag inte om hon börjar småpipa.
Tips?

Vid hopp över hinder och inkallning slarvar hon med avslutet och jag har därför använt en pall.
Men så fort pallen åker bort så slarvar hon igen! Ideèr?

Vid hopp över hinder har jag användt mig av target.
Men så fort targeten tas bort hoppar hon väldigt snett och sätter sig väldigt nära hindret. Vad kan jag göra?

När vi tränar på rutan använder jag mig också av targeten och lägger den långt bak i rutan. För det mesta gör hon fina skick till rutan, men så nån gång ibland så står hon och ser ut som ett frågetecken.
Hur kan jag göra så rutan blir tydligare för henne och få upp farten yttligare lite?

Nu blev det mkt frågor, jag hoppas jag kan få lite tips och ideèr av er! :)
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

Vid hopp över hinder har jag användt mig av target.
Men så fort targeten tas bort hoppar hon väldigt snett och sätter sig väldigt nära hindret. Vad kan jag göra?

Det problemet har jag också haft och har nästan helt löst det genom att kasta boll precis när han hoppar över hindret(från mig) för att få honom att tänka mer framåt. Jag gör det fortfarande då och då. Dessutom har han fått träna på att hoppa över hinder "snett", d v s jag sätter honom från början snett i förhållande till hindret så att han lär sig att han ska över hindret även om det inte står rakt framför honom.
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

Ja, öronen är ännu en sak som är "fel" på henne. Ett riktigt måndagsexemplar är hon min hund! :love:.

Om hon är ett måndags-ex med rasstandardens mått mätt så har jag mycket hellre ett sådant om jag någon gång skulle få för mig att skaffa RR ;)

Jag hoppas fö att jag får se er igen in action någon gång :)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Idag 1/7 fyller min fantastiska Lyxa 4 år :love: ! Min suveräna första brukshund som överträffat allt jag hoppades på när jag ställde...
Svar
11
· Visningar
1 783
Senast: Jenka
·
Övr. Hund Åååh jag bara MÅSTE få skryta lite om min härliga hund :D! Min aussie Lyxa, född 2009-07-01, och jag var och tävlade lydnad igår...
2
Svar
24
· Visningar
2 471
Senast: Lionheart
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp