Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Har du funderat över vad som ksiljer tävlingssituationen (när det inte funkar) mot träning (när det funkar)? Kan du på något sätt sammanföra dem så de inte blir så olika?
Om du kan hitta exakt vad som skiljer och som påverkar så kan du ju arrangera en sådan situation och göra något bättre av den.
Lite liknande så hade jag ett tag problem med att Ila låste sig vid nedläggandet inför platsen. Helt plötsligt krävdes det 3 kommandon för att få henne att lägga sig ner, men det var BARA vid kommenderad och tävlingslik platsläggning som problemet märktes, inte vid någon annan typ av nedläggning.
När jag väl hittat vad i situationen som gjorde henne låst (i vårt fall var det väntetiden där hon skulle sitta still och tyst tillsammans med att jag kopplade loss och stoppade undan kopplet) så kunde jag arrangera detta och träna. Tog några gånger men sen dess har det funkat jättebra!
Om jag bara ska spåna kring saker jag kan tänka mig skiljer och som kan påverka.. Kommendering? Dina tävlingsnerver/att du beter dig annorlunda? Hur är det nu igen.. Är det läggandet som kommer direkt efter linförighet? Då kanske det är någon ritual, som tex att du tar av kopplet precis innan? Kedjan?
I övrigt kan jag tipsa om en sak som hjälpt oss väldigt mycket med våra ställanden och lägganden - att kommandot skiljer sig på flera sätt, inte bara vilket ord du säger!
Jag kommenderar tex ligg med låg röst riktad mot marken medan jag kommenderar stå med hög röst riktad uppåt.
Hoppas ni löser det
Det är så härligt att ha en hund som tycker det är kul att jobba på lydnadsplanen nu. Trodde aldrig det skulle bli så här bra med lydnaden som det faktiskt blivit -definitivt inte med en RR! Trodde jag skulle behöva göra en Line_N (sorry Line ) för att kunna träna lydnad ordentligt, men icke, min skrutta kan allt! Men som instruktören säger -hon är inte riktigt som en RR "ska" vara. Alldeles för mycket tåga och uthållighet i damen!
Jag säger det igen, så fint som det såg ut när ni var här nere var underbart att se! Sprallig, följsam och fokuserad! (Jag älskar spralliga hundar som vill vill vill!)
Jag tror bestämt att du har lite brukshund i din RR, lite malle rentav? Det kanske är därför hon har så söta öron?
Välkommen hit, och lycka till med dina mål! Häftigt att ha en av de mest lydnadsmeriterade hundarna i sin ras (särskilt som du inte var inställd på lydnadsträning) !
Vid hopp över hinder har jag användt mig av target.
Men så fort targeten tas bort hoppar hon väldigt snett och sätter sig väldigt nära hindret. Vad kan jag göra?
Ja, öronen är ännu en sak som är "fel" på henne. Ett riktigt måndagsexemplar är hon min hund! .