Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

Kl

Nu är tävlingen över och det var den absolut sämsta tävlingen vi gjort vilket ledde till 151poäng... Nollade läggandet igen, jag vet verkligen inte hur jag ska komma vidare där. Sen när jag sa lite mer bestämt andra gången la hon sig men då hade hon kvar osäkerhet till inkallningen och kom inte första gången jag ropade. Känns som om jag verkligen måste få ordning på läggandet innan jag startar tvåan. Någon som har några tips? Det fungerar alltid super på träning!

Nåt att vara lite glad över är att sträng domare endast delade ut två tior och vi fick den ena på hopp över hinder :)
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

kl

1a pris och klassvinst:banana:
399682_10151074995723191_1797831905_n.jpg


Platsliggande 10
Fritt följ 7.5 (studsar på föraren, ek, flamsig, bitvis mycket fint)
Läggande 9 (ngt sakta ner)
Inkallande 9.5 (sne sits)
Sändande med ställande 9 (nosar)
Apportering 8 (tugg)
Fritt hopp över hinder 7 (lägger sig)
Fjärrdirigering 5 (flera ek, skiftar 2ggr)
Helhetsintryck 9 (bitvis flamsig, nosig, pigg och glad, fin kontakt, lovande ekipage)

Totalt 166.5p

Är helt galet nöjd med dagens tävling. Vi gick in med kanonattityd! Jag sa dock redan innan att JAG var överladdad och försökte lugna mig själv lite, jag vet hur lättpåverkad min hund är av mig... Så.. hunden blev något *harkel* överladdad också visst..:rofl: På fria följet gick hon KANONBRA, när hon hade alla tassar i backen vill säga:angel: Jättefin kontakt genom hela programmet, dock slog det över ett par gånger så hon började studsa och nafsa, därav den låga poängen, annars låg hon på 9-10p!!
De följande fyra moment finns inte så mycket att säga om egentligen, lite småfix bara.
Sen kom hoppet.. På mitt kommando hoppar hon snabbt och rakt över, vänder, och på mitt mycket tydliga SITT så slänger hon sig ner och gör ett perfekt ligg:eek: Haha, en aning förvånad matte.. annars hade det varit en 10..
Fjärren satte hon sig inte alls på första trots väldigt tydliga extra kommandon... andra gången satte hon sig direkt. Suck.
Men summa sumarum så var hon glad och alert genom hela programmet, domarens kommentar på prisutdelningen:
"Dagen klassvinnare imponerade stort på mig, en hel del flams idag men stor potential, såg riktigt bra ut och jag vill nu se er i en högre klass":banana:
Riktigt roligt att få så fin kritik!
Nu satsar vi på storslam till nästa tävling och hoppas på LP2!
Sen blir det vintervila från tävlingar och träning för klass 3.
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

Grattis!

kl

Någon som vet hur det fungerar med kon-skicken i Elit? Måste man kommendera stå? Jag jobbar på att han ska springa ut och hitta positionen bakom konen själv utan stanna-kommando. Visst kan jag säga stå för formens skull, men måste jag?
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

JÄTTEGRATTIS Simba_112 :banana::bump:!!

Paradox: Ja, du måste kommendera stanna till hunden. Grejen med momentet (samma som ställande i rutan) är att hunden INTE ska hitta punkten på eget bevåg, utan att den ska åtlyda kommandon. Utför den några delar utan att man har kommenderat den (ex stannar vid konen själv) så räknas detta som olydnad och ger poängneddrag.

Sen är det ju givetvis så att många lär in hunden att stanna vid en viss punkt i ex rutan eller vid konen, och sen lär sig när man ska säga sitt kommando för att det ska se ut som om hunden lyder det (som du säger, för syns skull ;) )

KL

Jag och Lyxa var och tävlade igår och jag är så SJUKT nöjd :banana:! Vi fick två självvalda nollor, vid rutan och fjärren.

Lyxa satsade mot hopphindret ist för konen på rutan, så jag valde att göra om momentet, tog en nolla, och så gjorde hon då givetvis en 10-mässig ruta efter det :p. Sen följde jag min plan, och bröt fjärren efter att ha fått henne att göra första skiftet, för att grunda inför framtiden.

Annars var poängen helt OK :D :

Sittande i grupp: 10
Platsliggande: 9.5
Fritt följ: 9
Zätat: 10
Inkallning med stå och ligg: 10
Rutan: 0
Dirigeringsapport: 8,5
Hopp metallapport: 9,5
Vittring: 9,5
Fjärr: 0

Så det blev ett 2:a pris på 228,5 poäng TROTS två nollor på moment med koeff 4! Sjukt nöjd är jag, både med momenten och med känslan på planen :banana:!!
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

WOW!!!
Shit vilka poäng!
Med andra ord sopar ni banan med resten nästa gång :D
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

Hahaha, jag hoppas på det ;)! Om vi bara slutar nolla rutan (som vi har SÅ bra egentligen :p) så kommer 1:a priset sitta där snart!!

Fjärren kommer jag nog få bryta och nolla ett tag till, men håller vi den här kvalitén och inte får några missöden på de andra momenten (ALLT kan ju hända, man sitter ju aldrig säkert) så kan vi tekniskt sett ta 1:a pris trots nollad fjärr, det hade varit gött :D!
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

Träna att du går baklänges och kommenderar ligg, du kan gärna även visa med handen som du har godis med att hunden ska lägga sig. Så har jag tränat för att få till snabba ligg. Och när du kör det under gång så var bestämd. Jag hade problem att han inte kunde hålla reda på ligg och stå så jag fick säga ligg ganska hårt, och det funkade riktigt bra. Men då hade jag tränat det innan. Vad menar du med att du "tappade" hunden till inkallningen? blir din hund osäker om du är bestämd på rösten?
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

Vad menar du med att du "tappade" hunden till inkallningen? blir din hund osäker om du är bestämd på rösten?

Ja, precis. Kan inte korrigera alls, inte ens med röstläge under träning.

Ska testa att göra som du tipsade om. Problemet är ju att det är kanonfint på träning... Men måste ju testa nåt! Ska åka på träningstävlingar och kommenderingsträningar också.
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

Har du funderat över vad som ksiljer tävlingssituationen (när det inte funkar) mot träning (när det funkar)? Kan du på något sätt sammanföra dem så de inte blir så olika?

Om du kan hitta exakt vad som skiljer och som påverkar så kan du ju arrangera en sådan situation och göra något bättre av den.

Lite liknande så hade jag ett tag problem med att Ila låste sig vid nedläggandet inför platsen. Helt plötsligt krävdes det 3 kommandon för att få henne att lägga sig ner, men det var BARA vid kommenderad och tävlingslik platsläggning som problemet märktes, inte vid någon annan typ av nedläggning.
När jag väl hittat vad i situationen som gjorde henne låst (i vårt fall var det väntetiden där hon skulle sitta still och tyst tillsammans med att jag kopplade loss och stoppade undan kopplet) så kunde jag arrangera detta och träna. Tog några gånger men sen dess har det funkat jättebra!

Om jag bara ska spåna kring saker jag kan tänka mig skiljer och som kan påverka.. Kommendering? Dina tävlingsnerver/att du beter dig annorlunda? Hur är det nu igen.. Är det läggandet som kommer direkt efter linförighet? Då kanske det är någon ritual, som tex att du tar av kopplet precis innan? Kedjan?

I övrigt kan jag tipsa om en sak som hjälpt oss väldigt mycket med våra ställanden och lägganden - att kommandot skiljer sig på flera sätt, inte bara vilket ord du säger!
Jag kommenderar tex ligg med låg röst riktad mot marken medan jag kommenderar stå med hög röst riktad uppåt.

Hoppas ni löser det :)
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

Grattis Simba_112 och Miao!

Jag och Rut debuterade i lördags :D
Som en sol strålade jag när vi gick av tävlingsbanan i lördags!

Jag hade satt förväntningarna lågt, och det var nog ett smart drag, för jag är verkligen SUPERMEGANÖJD över vår prestation och resultat!
Rut utförde alla moment, hon gick inte runt och nosade en massa (ja, mina farhågor var stora) och hon bevisade än en gång för mig, vilken guldklimp hon är <3.
Det jag ser på filmen är bl.a.;
¤ Jag ser skittrist ut. Lite mer GO i föraren kunde ju vara trevligt?!
¤ Rut är ganska oengagerad, vilket jag skyller på föregående punkt samt skendräktighet. ;);)
¤ Jag måste tydligen träna på vad som är höger och vänster. En gång sa TL “vänster om marsch” = jag svänger höger. En gång säger TL “vänster om halt” = jag gör höger om halt. SÅ klantigt!

Resultatet blev 158,5 poäng, ett andrapris (1,5 p från förstapriset) och en 5e placering!

Platsliggning: 10p.
Tandvisning: 8p. (Reser sig)
Linförighet: 6p. (Släpper vis sväng, ojämn position, snett sättande, släpar)
Läggande: 7p (sent läggande)
Inkallning: 9p. (Snett sättande)
Ställande: 7,5p. (Tar 2 steg)
Apportering 10p.
Hopp över hinder: 7,5p. (Tar i föraren vid ingång, snett sättande)
Helhetsintryck: 7p (Trevligt uttryck, Lite ofokus för dagen)

Nu ska jag träna på att bli mer engagerad, få Rut mer på tårna med högre förväntan och se till att allting blir lite rappare. Snabbare lägganden, tvärnit på ställandet och RAKA sättanden!
 
Senast ändrad:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Idag 1/7 fyller min fantastiska Lyxa 4 år :love: ! Min suveräna första brukshund som överträffat allt jag hoppades på när jag ställde...
Svar
11
· Visningar
1 783
Senast: Jenka
·
Övr. Hund Åååh jag bara MÅSTE få skryta lite om min härliga hund :D! Min aussie Lyxa, född 2009-07-01, och jag var och tävlade lydnad igår...
2
Svar
24
· Visningar
2 471
Senast: Lionheart
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp