Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

Jag har jobbat från baklängesfot, ifs med godis i handen men sedan har jag kastat godiset så det landar snett bakom hundens huvud, typ vid hö/vä bog/flank nån stans. Då stannar hd och vänder för att ta godis. <när han har fattat detta och förväntar sig att godis ska komma där så gör jag en mindre handrörelse och väntar en halv sekund med att kasta, sen förlänger jag den tiden så hd stannar på "kaströrelsen och står och väntar på godis. Där någonstans lägger jag på kommando/börjar även klicka för stoppandet. Först när kommandot sitter så plockar jag bort handrörelsen.

Sen introcucerar jag externbelöning. Lägger godis i skål går baklängesfot från skålen och kommenderar, direkt vid stannandet bra varsogod rusa till skål. Först därefter lägger jag på lämnande och återgångar och först därefter stoppar jag in momentet i fotposition.

Med denhär metoden jobbar man massor med bakåttänk, och det har funkat kalas för oss.
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

kl

JAG HAR ANMÄLT TILL TÄVLING!!!! :eek::bump::eek::bump:
och har en miljon frågor, hoppas det är ok att jag frågar här? kändes onödigt att göra en tråd till..

Jag har anmält och betalat.
Hur vet jag vilken tid det börjar? är klasserna alltid i "ordning" alltså 1:an först osv?
Vad behöver jag ha med förutom
Tävlingslicens
Vaccinations intyg
Legitimation ?
Medlemsbevis ?
Och alla pryttlar till hunden..

Känner mig spyfärdig av nervositet redan nu och samtidigt väldigt stolt :banana:
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

kl

JAG HAR ANMÄLT TILL TÄVLING!!!! :eek::bump::eek::bump:
och har en miljon frågor, hoppas det är ok att jag frågar här? kändes onödigt att göra en tråd till..

Jag har anmält och betalat.
Hur vet jag vilken tid det börjar? är klasserna alltid i "ordning" alltså 1:an först osv?
Vad behöver jag ha med förutom
Tävlingslicens
Vaccinations intyg
Legitimation ?
Medlemsbevis ?
Och alla pryttlar till hunden..

Känner mig spyfärdig av nervositet redan nu och samtidigt väldigt stolt :banana:

Kul!!
Det kommer gå fint:)
Arrangerande klubb brukar skicka ut pm, där står samlingstid och vilken klass som startar först. De flesta tävlingar jag varit på startar med elit och sen neråt, men det är helt upp till arrangören att bestämma.
I PMet brukar det även stå vad du ska ha med.

Det du behöver:
Hunden (:D)
Medlemsbevis
Vaccinationsintyg
Ev tävlingslicens
Halsband och koppel
Bajspåsar
Vattenskål + vatten
Något gott godis (belöning) till hunden
Ev fikapengar till dig själv

Lycka till :)
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

kl

JAG HAR ANMÄLT TILL TÄVLING!!!! :eek::bump::eek::bump:
och har en miljon frågor, hoppas det är ok att jag frågar här? kändes onödigt att göra en tråd till..

Jag har anmält och betalat.
Hur vet jag vilken tid det börjar? är klasserna alltid i "ordning" alltså 1:an först osv?
Vad behöver jag ha med förutom
Tävlingslicens
Vaccinations intyg
Legitimation ?
Medlemsbevis ?
Och alla pryttlar till hunden..

Känner mig spyfärdig av nervositet redan nu och samtidigt väldigt stolt :banana:

KUL :bump:!

Det kommer att komma ett pm som läggs ut på SBKtävling (vissa klubbar skickar även ut via mail/post) senast en vecka innan tävling, där det står allt om var och när klasserna ska samlas. Det är inte säkert att de går klassvis ordning (senaste tävlingen jag var på började eliten först), men allt detta ska stå i PM :)

Utöver det du skrivt så skulle jag säga att ta med vatten till dig och hunden, och lite kontanter för att kunna köpa fika (antingen som tröst eller för att fira efter du gått ditt program ;) ).

Sen kan man ju göra listan hur lång som helst, men har man bara med hunden, koppel, belöning, tävlingslicens, vaccinationsintyg medlemskort (kläder efter väder) och sitt bästa humör så kommer man långt :laugh:!

Lycka till :banana:!
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

Hahaha, vi är rätt eniga med vad som behövs på lydnadstävling :D!
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

Som du sa verkade ni eniga och då kör jag på det...
Då måste jag skriva ut ett medlemsbevis, har haft strul med medlemsnummret så inte hunnat göra det förens nu :(
det är iof bara två klasser kl3 och kl1 så jag lär väl stå på låset under tidig morgon för att vara på den säkra sidan :D Skämt å sido.. vill inte komma för tidigt då min hund är störningskänslig så vill inte "varva" upp henne för mycket. Kanske är fel tänkt, tro ni det är bättre att komma tidigt så hon hinner kolla läget? elelr finns det risk att hon blir för trött av alla intryck lagon till start?

Tack för snabba svar simba_112 och miao!
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

Generellt sett så hade jag nog rekommenderat att en störningskänslig hund ska vara på platsen ett bra tag innan så den kan insupa atmosfären och alla intryck innan den ska in på banan. Fast det beror ju lite från hund till hund, så där får man ju känna sig fram med sin egna hund :).

Har du möjlighet, så åk till klubben någon/några gånger innan och gå in på planen och ex lek med hunden,. Då kommer den ha en bra minnesbild av platsen :).
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

Det där med halsband och koppel, visst ska kopplet vara 1,8 m och halsbandet får inte ha nån typ av strypfunktion?

Min vovve smiter ur alla halsband föruton "wippet" halvstryp vet inte hur jag ska lösa det :eek:

Hon smiter lixom ur dom "bara för att hon kan" inte så kul om det händer..
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

Jag tänker också så men är rädd att hon hinner bli trött i huvudet.. jag har iof ett hundhus/tygbur som hon kan va i o där e hon ganska lugn. Jag kör nog på att komma tidigt och stoppa odjuret i huset mellan varven :D

Hon har varit där en gång förut som publik på en utställning och klarade det galant så jag behöver nog inte va så orolig..

Det är på södertälje bk och de har ju skjutbanor i närheten, min hund bryr sig inte så mycket om skott men det kan kanske vara en ide att "testa" skottfastheten innan? eller är det dumt?
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

Jag har alltid halvstryphalsband på min hund när vi tävlar, så det ska inte vara några problem att ha det :).
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

När vi startade vår första tävling nu i somras så var jag på plats flera timmar innan första start :p
Jag tyckte det kändes bra, vi hann promenera lugnt, träna lite, passivitetsträna osv. Nu var det en kvällstävling och jag var ledig på dagen, så kan man kanske inte göra om tävlingen börjar tidigt och man har en bit att köra..

Ang koppel så har jag haft retriever koppel när jag tävlat.
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

Varför har nån sagt till mig att man inte får ha stryp då :devil: då kan jag nog slappna av! Såg framför mig hur min hund kör en sån där "haha jag kan krypa ur halsbandet under linförigheten och kuta ett varv".
Konstigt nog gör hon inte så när hon är lös :D (det där kommer jag få äta upp)
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

*kl*

Imorgon ska vi starta för sista gången i ettan, det blir på klubbmästerskapet på Lidingö.
Har inte tränat någonting på hela veckan, har jobbat massor... :angel:
Målet är att få till läggande under gång vilket verkligen inte fungerar på tävling. Är super snyggt på träningar men nu har vi nollat det de senaste 3 tävlingarna :( Men sist gjorde jag något som var emot mina principer och röt till henne att hon skulle lägga sig ner när hon inte lagt sig på första kommandot. Då la hon sig såklart. Känns som om hon vet vad hon ska göra men det blir någon slags låsning på tävling. Håll tummarna för att det släppt nu!
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

Har en keeshondhane på 3 år och vi ska tävla i tvåan om nåt tag är det tänkt. Vi har ett första pris i ettan. Och godkänt i sökappellen. Så vi kör både bruks och vanlig lydnad.
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

Varför har nån sagt till mig att man inte får ha stryp då :devil: då kan jag nog slappna av! Såg framför mig hur min hund kör en sån där "haha jag kan krypa ur halsbandet under linförigheten och kuta ett varv".
Konstigt nog gör hon inte så när hon är lös :D (det där kommer jag få äta upp)

Det har jag också fått höra innan jag kom ut på tävlingsbanan själv..
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

Lycka till!
Läggandet går säkert kanon :)
 
Senast ändrad:
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

Angående hur du bör göra med din hund som är störningskänslig så skulle jag nog vilja hålla med Miao även där, MEN det är ju nåt som är skitsvårt att veta i förväg hur hunden reagerar och vad som passar just ER.

Det har tagit många gånger innan vi fått in en väl fungerande rutin på tävling, jag brukar ta ut hunden när jag kommer dit och gå lite grann så hon får pinka och känna av omgivningen. Sen får hon ligga i bilen och ladda. Min hund är tyst och lugn i bilen kan tilläggas.
Sen kan jag ta ut henne och "känna av" lite om det är lång tid innan vår tur. När ekipaget innan oss startar så värmer jag upp henne och kampar järnet för att tagga henne rejält ;)
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

Lycka till idag!

KL

Körde flera pass med fjärrdirigering igår som kändes riktigt bra! Var inne i vardagsrummet då vädret var hemskt och kunde stå på ca 2,5-3 meters avstånd! Yes!

Blev även platsliggning. Mitt vardagsrum tillåter tyvärr inga stora avstånd så det blev väl typ 5 meter men å andra sidan så låg hon med hakan i backen och lugnt i fyra minuter :laugh:

Det går bra nu! :banana:
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

Jag tror jag satsar på att göra undefär som du och miao säger, kommer dit i god tid, rastar hunden sen får hon nog vara i sitt "hus" där hör hon allt och kan se lite men det känns som att hon inte kan stressa upp sig lika mycket om jag bgränsar hennes utrymme lite :)
Det får bära eller brista, ska bli superkul att tävla för första gången :D
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Idag 1/7 fyller min fantastiska Lyxa 4 år :love: ! Min suveräna första brukshund som överträffat allt jag hoppades på när jag ställde...
Svar
11
· Visningar
1 783
Senast: Jenka
·
Övr. Hund Åååh jag bara MÅSTE få skryta lite om min härliga hund :D! Min aussie Lyxa, född 2009-07-01, och jag var och tävlade lydnad igår...
2
Svar
24
· Visningar
2 471
Senast: Lionheart
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp