Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

Hund: LP1 Essmanias Emira, en eurasiertik på 3år

Lite bakgrund: Min första egna hund och hade från början ingen tanke på att tävla. Men det blev att vi började med både utställning, agility och lydnad. Har inte gått några kurser i lydnad/tävlingslydnad utan tränar själv. I våras tog vi LP1 och hon är den 3:e eurasier i sverige som gör det.

Klass: 2

Tränar mest på: Fjärren, apportering och rutan

Kortsiktigt mål: Att göra debut i 2:an till våren (och bli den 2:a eurasiern i sverige att ens starta 2:an)

Långsiktigt mål: ett 1:a pris i lkl2 och om man får drömma lite lyckas ta LP2

Välkommen hit, och lycka till med dina mål! Häftigt att ha en av de mest lydnadsmeriterade hundarna i sin ras (särskilt som du inte var inställd på lydnadsträning) :laugh:!
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

Hund: Triss 14 månader blandras BC/DSG
Lite bakgrund: Min andra hund men den första som jag skaffat för att träna/tävla med.
Klass: Debuterar i lk1 innom kort :D
Tränar mest på: linförighet
Håller till: Stockholm (ssbk)
Kortsiktigt mål: 1:a pris i lk1
Långsiktigt mål: en dröm vore att starta i eliten, men vi får se hur det blir :angel:

Vi har tack vare lady_a kommit igång, eller snarare kommit iväg till bk för bara 2 månader sedan! Innan dess har vi bara tränat hemma själva. Jag har ingen erfarenhet av seriös lydnadsträning utan har bara gått valpkurs och efter det tränat själv hemma. Nu är vi med i en träningsgrupp och jag börjar sakta men säkert inse att min hund är bättre än mig :o Jag försöker just nu lära mig att "gå rätt" och hunden följer snällt med :grin:

264156_10151088487898759_712843992_n.jpg
 
Senast ändrad:
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

KL

Träningen igår var riktigt bra. Inledde med att göra en helt tävlingsmässig ruta, woho!! Sen funkade den inte riktigt lika bra när vi körde några fler skick men men. Vi är på gång där!

Saken är den att hon ibland springer ut i full fart och ställer sig innan rutan. Då brukar jag bara stå helt tyst vilket gör att hon ser väldigt fundersam ut för att sen springa ändå ut till rutan där hon får belöning.
Jag undrar om jag "förstör" genom att belöna även dessa skick? Om jag uteblir med belöningen blir hon nämligen osäker och då kanske hon inte går ut alls nästa gång.
Så.. Fortsätta som jag gör nu? Avbryta så fort hon ställer sig fel? Eller belöna dessa skick (när hon väl kommer till rutan) men inte med bästa belöningen?

Tankar?

I övrigt känns hoppet och apporteringen bra, det går framåt där. Är väldigt glad över framförallt apporteringen där tugget är helt borta!
Fjärren går också framåt men långsamt..
Har insett att 30 meter är aslångt på platsen! Shit.. Men vi tränar på ;)
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

kl
Jag laddar/nervösar mig inför debuten på lördag :crazy:.
Hur laddar ni upp inför start?

Imorgon kommer jag att åka till klubben på öppen träning och har tänkt få till en bra platsliggning med okända hundar.
Jag kommer att köra igenom alla moment, men fokusera på läggandet, som just nu är lite halvtveksamt. Hon lägger sig i 95% av gångerna, men inte alltid supersnabbt (som jag vet att hon kan).
Hur tränar ni snabba lägganden?
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

Han slänger sig ner och hamnar då lite framför där han var. Jag jobbar hårt nu med att "fälla" honom bakåt. Men iom att han är så snabb så hinner jag inte alltid med :p
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

Fjärren är en jäkla gissel! Jag jobbade nog 3 pass/dag i 4 månader innan jag var nöjd med Grimms stå-ligg. Nu nöter vi stå-sitt, där han har en liten förflyttning ibland. Och så det här med att de ska orka hålla fokus på tävling också :devil:

Och så håller jag ju på med treans fjärr med jappen. Jäkla hoppjerka med noll kroppskontroll! Nåja, stå-ligg-stå börjar se hyffsat ut. Stå-sitt däremot funkar inte alls! När han väl sätter sig bakåt så vrider han hela kroppen 45 grader....? Sitt-stå fungerar oftast, ibland med tendens till bakåtförflyttning.
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

Jag varavar "vanligt" läggande under gång med att gå baklänges med hunden framför mig och lägga henne, gå några steg, lägga osv allt väldigt snabbt och roligt. Använder klicker för jag tycker man kan berömma fortare då :)
Vill bara påpeka att detta gör jag endast för att få snabba lägganden och lära hunden separera kommandon :D
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

Ja och det är väl den tiden som behövs för att det ska bli så bra som man vill ha det gissar jag på.

Ska bara köra stå - ligg - stå ett tag. Resten har han fint från klass 2.

En nostarget mellan armbågarna kanske skulle kunna vara till hjälp? *funderar fram en huvudvärk*
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

En kompis till mig lägger en godis inne vid bogen mellan frambenen så att hunden måste fälla bakåt för att nå den. En annan variant är ju att lägga godis på framtassarna.
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

Kom på att jag inte skrivit något i denna tråden :)

Hund: Vickulas Sarek, en kelpie på 1,5 år

Lite bakgrund: Min första brukshund. Har tävlat lite lydnad med min gamle men aldrig bruks. Lillen är fortfarande ostartad. Vi har inte så bråttom.

Klass: Ja det blir väl ettan då. Men har flera andra moment påbörjade/halvfärdiga.

Tränar mest på: Just nu är det störningar i fria följet och transporter mellan moment.

Håller till: Lund

Kortsiktigt mål: Att starta, bli uppflyttade och ffa att behålla fokus och bra känsla genom ett helt program.

Långsiktigt mål: Jag och den gamle snubblade på mållinjen och fick aldrig vårt förstapris i eliten. Så det vill jag såklart ha med lillen. Sedan hade det såklart varit roligt att kvala in till SM någon gång i framtiden :)
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

Delvis knapp

Riktar ett tack för inspiration till Miao med detta inlägget! :)

Insåg att vi faktiskt är uppflyttade till klass 3, även fast jag bestämt att vi ska satsa på LP2 först. Så, då lär man ju faktiskt börja TRÄNA för trean oxå!
Nu när apporteringen börjat lossna rejält (:banana:) så tänkte jag att, what the hell, lika bra att tuta och köra och försöka lära in vittringen. Har länge funderat hur jag ska gå till väga (därav en av anledningarna att vi inte provat tidigare..) men efter att ha sett ett klipp av Miao med fina Lyxa så tänkte jag att jo, så där kan nog vi oxå göra.
Pratar då om att köra med "gömd" apport. Orkar inte leta fram videon igen och kommer inte ens ihåg exakt hur du gjorde, men hade ett diffust hum om det och tänkte att jag får väl prova mig fram :D
För nån dag sen tog jag då en apport (med min lukt), la ut den och täckte med gräs. Skickade hunden som sprang ut, nosade rätt på den och fick belöning när hon tog den. Låtsades att jag la ut en till, men det var bara en hög med gräs, så hon luktade sig fram till den igen. Provade redan då att lägga ut en till "luktfri" bredvid den med lukt, båda dolda av gräs. Hon tog rätt men det var oxå den första hon kom till så jag var osäker om hon tog den bara för att det var den första hon hittade eller om det var för att hon kände lukten. Belönade och valde där at bryta vårt allra första träningspass med vittringsapportering.
Idag testade vi igen. La ut två på en gång, en med och en utan lukt, båda dolda i gräset. Skickar hunden som springer ut, tar första (FEL!) apport, släpper och nosar på rätt och tar den istället. På en bråkdels sekund funderade jag ut om jag skulle belöna för att hon till slut valde rätt, eller låta bli att belöna då hon först tog fel... Belöningen fick utebli.
La ut dem igen, tog henne med fram, visade "rätt" apport och när hon nosade och tog den berömde jag, visade sen på den som var "fel", när hon nosade sa jag lugnt "ajaj, den ska man INTE ta"....;):D
Gick några meter bort och skickade sen henne. Hon springer fram till den som är fel, nosar snabbt och går vidare till nästa, nosar och tar den!! massa belöning och jubel!
Sätter henne sen, och tänkte att jaja, lika bra att testa hur intelligent hund jag faktiskt har...
Försvårade genom att lägga ut ytterligare en luktfri.
På tre skick plockar hon rätt apport VARJE gång!!!!:banana::bump:
Hon gör allt rätt, nosar men utan att ta när det är fel, greppar utan tvekan vid rätt!
Hoppas detta håller i sig nu, känns som att det kan vara lite att ta ut segern i förskott, men va fasen! Hunden var ju kanonduktig:D

Körde även några rutskick (2ans), 10-mässiga varje gång! Känns kanon!
Träapportering med fokus på ingångar, blir bättre och bättre. Körde även lite metall och för henne är det no big deal vad materialet är på apporten så även där handlar det bara om att få till ingångarna.

Nu vill vi ha bra tips på hur man enklast lär in snygga och exakta inkallningar med ställande!:D
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

En kompis till mig lägger en godis inne vid bogen mellan frambenen så att hunden måste fälla bakåt för att nå den. En annan variant är ju att lägga godis på framtassarna.

Ja, jag har sett andra använda sig av den metoden, men jag tror inte att det fungerar att ha den direkta belöningen på plats, bättre med target av något slag för min hund.

Men tackar för tipset :)
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

Vad roligt att vittringen går så bra! Men jag skulle vilja tipsa om att ha många pinnar i en stor hög och sedan gömma den rätta i gräset bredvid. Försvåra genom att lägga högen i en hässko med den rätta pinnen i mitten, dold eller öppen. Anledningen till att man ska ha många pinnar i början är för att hunden ska lära sig att leta länge (inte stressa) och inte bara springa ut och ta första bästa. Lycka till!
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

Aha!
Har hört flera prata om en hög och sen den rätta bredvid, men har aldrig fått förklarat för mig VARFÖR :) Förrän nu då.
Får testa och se, nu verkar hon visserligen inte ha särskilt bråttom, men å andra sidan har vi precis börjat med momentet och jag förväntar mig inte att det ska fortsätta gå så lätt ;)
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

KL

Så.. Fortsätta som jag gör nu? Avbryta så fort hon ställer sig fel? Eller belöna dessa skick (när hon väl kommer till rutan) men inte med bästa belöningen?

Tankar?

Härligt att det går så bra framåt i träningen :bump:!

Jag hade inte valt att bryta varje gång hon ställer sig fel, utan låtit henne jobba sig vidare (väntat ut henne) att hon själv söker sig in i rutan. För vad gör du om du missar på tävling, inte kommer du bryta momentet då utan försöka få in henne i rutan, eller hur ;)!

Vänta ut, när hon hittar rutan så JÄTTEBELÖNING i rutan, och nästa skick kanske jobba med (tydligare) utlagd belöning för att poängtera att "ju snabbare du tar dig till rutan, desto snabbare kommer belöningen".

Sen så tränar jag ofta på Plan B, "Vad gör jag om hon INTE hittar rutan", alltså omdirigeringar/ta extrakommandon. Att träna omdirigeringar är guld värt, det kan vara skillnaden på en 8: a och en 0: a på tävling!
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

kl
Jag laddar/nervösar mig inför debuten på lördag :crazy:.
Hur laddar ni upp inför start?

Det kommer gå super :banana:! Och även om det inte gör det resultatmässigt, så är det jättebra erfarenhet att ta med sig till nästa tävling :laugh:!

På tävlingsdagen så att jag tar ut hunden ett tag innan (hur lång tid innan beroende på hur störningskänslig hunden är) och går en liten rastningsrunda och kollar in läget på klubben.

Sen tränar jag lite, belönar upp attityden i de detaljer vi har mest "problem" i för stunden :D. Efter detta så sätter jag in hunden i bilen igen så hon får tagga därinne och ha det lite tråkigt, och sen så tar jag ut henne igen när hunden innan har gjort ungefär halva sitt program, kör lite fotgående/fokusövningar, och sen går vi in och har superkul på planen :banana:!
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

En annan sak som är väldigt bra Är att rikta in hunden med kroppen.

Jag gör alltid såhär: tar hunden vid sidan, siktar på en punkt som är ca 4 meter bakom konen varifrån skicket ska ske. När jag är där riktar jag upp oss mot rutan och säger "nu ska vi gå till rutan" samtidigt som jag går till konen. Iom detta så vet han att han ska springa rakt fram ut från mig så hittar han alltid rutan (om han nu inte ser den från startpunkten.)
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

KL

Körde ett träningspass på klubben igår med en kompis. Fokus på zätat (skiftesträning och att Lyxa INTE ska lyssna på TL :D), rutan (störningsträning med föremål liggande på vägen till rutan), och även en länkning med elitprogrammet minus gruppmoment, fotgående och hopp apport.

I länken blev jag supernöjd med inkallningen, dirigeringsapporten (klockren högerapportsdirigering, wohoo!) och vittringen. Det var verkligen fläckfria utföranden på dessa!! Härlig känsla :laugh:! De andra momenten hade alla lite småfel i sig, men var rätt OK.


Och så var jag ju TVUNGEN att köra lite fjärr för att visa hur vår fjärr KAN se ut…. när vi inte tävlar :cool: ! (ja, skiftena görs i hög hastighet, detta är medvetet för jag ville ha det extra fräsigt ;) ) Det är den här attityden jag vill ha in i vår tävlingskedja :bump:!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Idag 1/7 fyller min fantastiska Lyxa 4 år :love: ! Min suveräna första brukshund som överträffat allt jag hoppades på när jag ställde...
Svar
11
· Visningar
1 783
Senast: Jenka
·
Övr. Hund Åååh jag bara MÅSTE få skryta lite om min härliga hund :D! Min aussie Lyxa, född 2009-07-01, och jag var och tävlade lydnad igår...
2
Svar
24
· Visningar
2 471
Senast: Lionheart
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp