Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

En annan sak som är väldigt bra Är att rikta in hunden med kroppen.

Jag gör alltid såhär: tar hunden vid sidan, siktar på en punkt som är ca 4 meter bakom konen varifrån skicket ska ske. När jag är där riktar jag upp oss mot rutan och säger "nu ska vi gå till rutan" samtidigt som jag går till konen. Iom detta så vet han att han ska springa rakt fram ut från mig så hittar han alltid rutan (om han nu inte ser den från startpunkten.)

:bow:!

Det där använder jag mig också av, att i transporten till rutan se till att gå rakt emot den samtidigt som jag frågar hunden "var är rutan?".

Har även tränat in att kommandot "sitt" ska betyda "fokus framåt" (använder detta vid alla uppställningar till moment som från utgångsposition ska jobbas ut ifrån mig :) ).
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

Tack för tips!

Omdirigering.. Hur tränar man in det då? *Hej nybörjare* :p
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

Tack för tips!

Omdirigering.. Hur tränar man in det då? *Hej nybörjare* :p

Jag tränade in det så att (när hunden har bra förståelse för att springa rätt ut till rutan) börja ställa upp hunden på lite olika ställen på vägen till rutan (ex mitt på sträckan, lite snett utanför "skickningslinjen" osv) och går tillbaka själv till skickningspunkten. Därifrån kommenderar jag "rutan" och förhoppningsvis drar hunden in i rutan från punkten den står på.

Detta för att (tyvärr ;) ) det säkert nån (flera :p) gånger kommer hända så att hunden drar ut mot rutan, men stannar/byter riktning för att den kommer på något annat :D!

Att då kunna stanna hunden och ge ett extrakommando från där den är för att försöka få in den i rutan kan som sagt vara skillnaden på en 8: a och en 0: a i betyg :laugh:!
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

Aha så jag placerar ut henne på olika ställen där jag "stannat" henne och sen skickar till rutan därifrån?
Men jag bör vänta tills de vanliga rutskicken är ganska stabila?

Tror jag har en bra plan nu.
- I princip alltid ha (dold) leksak i rutan (i bakre kanten?)
- Då och då varva belöningsplacering och ställande/inte ställande
- Belöna alla skick där hon på ett eller annat sätt självständigt tar sig till rutan
- Simulera omdirigeringar

Låter vettigt?

Jag gillar det här momentet, är så himla roligt :D
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

Låter vettigt i mina öron :bow:! Och ja, jag hade nog väntat liiite med att träna omdirigeringar tills dess att hon är riktigt säker på vad momentet går ut på (fast inte för länge ;) :D )

En annan väldigt bra övning (om du inte kört den innan) för att få förståelse till vart man ska är ju att träna hunden att rusa mellan endast två utställda koner för att komma åt sin belöning (lite som hindersökningstänk i agilityn).

Börja att skicka hunden mellan konerna på nära avstånd (precis framför dem) och sen utöka avståndet, belöningen ska ligga en bra bit bortanför konerna. Det brukar få hundarna att verkligen söka efter koner att springa emellan. Viktigt är ju dock att man har en belöningsvakt som kan hinna ta belöningen innan hunden om hunden inte springer mellan konerna :D!
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

Jag har läst att du skrivit om detta tidigare men inte provat, får vi göra någon dag nu snart :)

För några dagar sen kände jag mig väldigt stressad inför tvåan, tänkte att vi aaaaldrig skulle hinna färdigt i tid. Men nu känns det bättre :D
Är bara fjärren och platsen som ligger lite efter de andra momenten nu.. Platsen är jag inte så orolig för, bara att jag måste se till att träna på långa avstånd men det kommer nog gå bra.
Fjärren känns otroligt långsam dock..
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

Min äldsta hund som det tog ca fyra år att lära sig rutan provade jag en massa olika metoder på! Det som hjälpte mig var att alltid ha kantband så det blir tydligt för hunden. En annan bra sak är att upprepa ordet rutan flera gånger när hunden springer framåt för att bibehålla fokuset på vad den ska göra. Så det är mina tips om hunden ibland hamnar utanför eller stannar innan rutan.
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

Jag är generellt lite försiktig med att upprepa kommandon för att jag inte vill lära in DK.. Eller hur tänker du kring det?

Kantband har jag alltid!
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

Efter lite funderande så tror jag att hennes tidiga ställanden (alltså innan rutan) beror på att hon har testat lite. De dök upp när jag började kasta leksak efter ställande och hon kanske provar sig fram lite för att se om leksaken kommer även om man inte är inne i rutan.. Typ :p
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

Kl

Åh vad glad jag blev!
Hade fått ett mail på fb från en av dem som höll i träningstävlingen i måndags där det står "ring mig, det gäller lydnadstävlingen på lördag"...
Ringde upp henne och då talar hon om att med största sannolikhet kommer gubben med schäfern INTE lägga platsen:banana:
Hon hade pratat med honom och frågat lite hur det låg till (de tränar sök ihop) med platsen och då lät det ju att "jo han har ju legat nu på träning bla bla", och då säger hon till honom att TÄNK bara på att det är flera hundar med på platsen, bla Lisa med sin vita herde som han gått fram till förr och det förstörde platsen för dem (hon nämnde aldrig att hon pratat med mig till honom) och att OM hunden reser sig och stör så kommer ni bli rapporterade. Då säger han att han förmodligen inte kommer lägga då hunden är lite koko i bollen då han hade löptik hemma....
Helt 100% säker kunde hon ju inte vara då han ju kan hinna ändra sig innan helgen, men hon ville tala om det för mig så jag kan åka dit med rätt inställning och förberedd på att lägga platsligg:laugh:
Vilka härligt goa människor det finns:love:
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

Åh vad skönt för dig :bump:! Hoppas verkligen att gubben helt fattar vad det kan få för konsekvenser för andra hundar såväl för honom själv om han lägger en hund som inte klarar av platsliggning...
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

Jag är generellt lite försiktig med att upprepa kommandon för att jag inte vill lära in DK.. Eller hur tänker du kring det?

Kantband har jag alltid!

Jag ser det helt enkelt som en hjälp som man sedan succesivt tar bort. Ofta gör man ju massa hjälper i början (hunden för tex se att man lägger ut leksak) och jag tycker inte att det blir problem när man senare ökar svårigheten. Jag inbillar mig att hunden kommer "höra" kommandot upprepas inne i huvudet även när man själv är tyst! (Hoppas det iaf) :)

Jag tror inte att hon "testar" att stanna innan rutan för att kolla om det blir belöning där också utan hon vet helt enkelt inte helt säkert vad det är hon ska göra ännu, men det kommer nog!
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

Jag tror inte att hon "testar" att stanna innan rutan för att kolla om det blir belöning där också utan hon vet helt enkelt inte helt säkert vad det är hon ska göra ännu, men det kommer nog!

Till line_n
Troja gjorde EXAKT likadant i början. Hon sprang ut en bit och stannade sedan innan rutan och tittade på mig, alldeles som om hon frågade om hon var rätt. Jag väntade ut henne så hon hittade in själv, sen backade jag lite i träningen så jag gjorde några skick på jättenära håll för att sedan successivt öka på avståndet igen (vilket gick väldigt fort när polletten väl trillat ner).
Momentet är inte helt befäst än men 8ggr av 10 springer hon ut i full galopp rakt in i rutan så vi är på god väg :)
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

Åh vad skönt för dig :bump:! Hoppas verkligen att gubben helt fattar vad det kan få för konsekvenser för andra hundar såväl för honom själv om han lägger en hund som inte klarar av platsliggning...

Jo och så skrämde hon ju honom lite också att om hans hund går fram till en hund som blir förbannad så blir det slagsmål och då blir han rapporterad för förargelseväckande (heter det så?) beteende och riskerar att bli avstängd från tävling omedelbart... Och då missar han apellen nu i oktober ;) (som jag oxå tänkt anmäla till, suck!).
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

Jag ser det helt enkelt som en hjälp som man sedan succesivt tar bort. Ofta gör man ju massa hjälper i början (hunden för tex se att man lägger ut leksak) och jag tycker inte att det blir problem när man senare ökar svårigheten. Jag inbillar mig att hunden kommer "höra" kommandot upprepas inne i huvudet även när man själv är tyst! (Hoppas det iaf) :)

Jag tror inte att hon "testar" att stanna innan rutan för att kolla om det blir belöning där också utan hon vet helt enkelt inte helt säkert vad det är hon ska göra ännu, men det kommer nog!

Sant!

Det konstiga är att Ila i princip ALLTID speinger hela vägen till rutan på första skicket men om jag vill fortsätta och träna så kommer det lite knas då..

Jag menade att hon inte förstod, inte testa som i "nu ska vi se om vi kan lura matte"

:)

Till line_n
Troja gjorde EXAKT likadant i början. Hon sprang ut en bit och stannade sedan innan rutan och tittade på mig, alldeles som om hon frågade om hon var rätt. Jag väntade ut henne så hon hittade in själv, sen backade jag lite i träningen så jag gjorde några skick på jättenära håll för att sedan successivt öka på avståndet igen (vilket gick väldigt fort när polletten väl trillat ner).
Momentet är inte helt befäst än men 8ggr av 10 springer hon ut i full galopp rakt in i rutan så vi är på god väg :)

Skönt att höra att vi inte är ensamma om det :D
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

Nu är jag irroterad på mig själv igen. Varför gör man korkade grejer egentligen?

Var ute i trädgården igårkväll i mörkret och tränade och då var Camaro ute och letade godis i gräsmattan samtidigt.
Hon håller sig borta under hela träningen tills vi gör en platsliggning, då helt plötsligt får hon för sig att hon ska LEKA med Ila och kommer i full dundrande galopp och bara "TJOHOOOO BUUUUS!!!".
Ila uppskattar inte Camaro när hon är på det humöret så hon reser sig såklart. Och där försvann tryggheten.
Fick låsa in Camaro och göra några korta och enkla platsläggningar men hon låg inte alls lugnt och tryggt längre.. Blää!

Hoppas att Ila kommer över det, vill inte att hon ska ligga på platsläggningarna framöver och oroa sig att Camaro ska komma dundrandes igen :cool:

Hade tänkt gå ut och träna nu på morgonen men det är typ storm här..
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

Jo och så skrämde hon ju honom lite också att om hans hund går fram till en hund som blir förbannad så blir det slagsmål och då blir han rapporterad för förargelseväckande (heter det så?) beteende och riskerar att bli avstängd från tävling omedelbart... Och då missar han apellen nu i oktober ;) (som jag oxå tänkt anmäla till, suck!).

Det behövs ju inte ens att det blir slagsmål för att bli rapporterad, det räcker ju att hunden engagerar sig i en annan hund (oavsett om det är aggressivt eller ej) :).

Citat från SBK (min fetning):

Ett viktigt tillägg är ”Störande hund vid gruppmomenten”. Hund som i gruppmomenten, utan att själv vara provocerad, lämnar sin plats och engagerar sig (exempelvis lekinvit) i andra hundar ska rapporteras. Det är dock inte ett uppträdande som diskvalificerarfrån vidare deltagande i provet.

Om hunden är aggressiv mot hundar eller människor ska den liksom tidigare rapporteras för ”Oacceptabelt beteende” och avstängas från provet.

Meningen med denna nya bestämmelse är förstås att den främst ska fungera
avskräckande och få förare vars hundar riskerar att förstöra för andra vid gruppmomenten att avstå dessa tills hunden blivit av med sådana olater. Rapporterna kan dock ligga till grund för ett tävlingsförbud för hunden. Blankett för rapporteringen kommer att kunna hämtas hem från SBK:s hemsida.

Så ALLA hundar som lämnar sin plats på platsliggningen (om de inte springer direkt till sin ägare eller liknade) och går mot andra hundar, oavsett intentioner, SKA rapporteras. Enda skillnaden är som det står, att en hund som skapar slagsmål inte får fortsätta provet för dagen, medans en "busig" hund får det.

Och de (vi) andra som tävlar kan göra påstötningar på domaren om att det SKA rapporteras, så de inte missar/glömmer/struntar i att göra det.
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

*kl*

Var på klubben häromdagen och la två platser tillsammans med ett gäng andra hundar, både kända och okända. Första platsen låg Doris brevid sin syster, och trots att systern klev upp så låg hon kvar! Andra platsen blev rätt lång. Klickade den inte men en 5 minuter tror jag de låg och under tiden roade vi oss med att traska runt hundarna, Doris låg som en sten i marken. Det är så jävla skönt att veta att hon känner sig så trygg i platsen nu!

Jag har tränat in en kedja, som jag fick tips av en kompis, som även är domare. Jag har "hjärntvättat" henne så till den grad att hon ligger ända tills jag kommenderar upp henne. Så jag kan gå fram till henne och ställa mig i fotposition och hon ligger med förväntan på kommenderingen, så hon kommer åt sin belöning. Om hon ställer sig upp innan jag sagt till, lägger jag henne igen och lämnar henne och kommer tillbaka efter en liten stund. Det här har funkat super på min hund som verkligen hatat att ligga ner och vara stilla...
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

*kl*
Ziva och jag var på Lydnadskurs igår och det mesta börjar gå underbart bra (även om matte fortfarande behöver reda ut sina egna fötter under kommendering:p )

Senaste momentet vi prövade på var, ställande under marsh(är ju samma för sitt och ligg sen). Det jag funderar på är hur ni skulle träna in det och om det finns något bra sätt att göra det på utan att ha godis precis framför nosen på henne? Hon blir väldigt lätt handstyrd och vi tragglar just nu i fria följet att inte bry sig i vart mina händer är/om de innehåller godis eller ej, så ja går det att slippa träna bort sånt vore det gott men det kanske bara är så det är? :p leksak går hon tyvärr inte lika bra på så det är inte riktigt nåt alternativ vid inlärning. Som sagt vore roligt att höra fler versioner även om jag har böcker och så att kika i också:)
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

Kort förklarat:

Jag har lärt in både ställande, sättande och läggande under gång genom shaping och under baklängesmarsch. Alltså att hunden själv får komma fram till beteendet jag vill ha, att den frivilligt får bjuda på beteendet (när beteendet ser ut ungefär som jag vill ha det så sätter jag kommando på det) först i stillastående, sen så jobbar vi med det när jag går baklänges och hunden följer mig "front mot front".

När beteendet ser bra ut under baklängesmarsch så börjar jag vända upp så att jag går rättvänd och börjar jobba med beteendet vid sidan :).
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Idag 1/7 fyller min fantastiska Lyxa 4 år :love: ! Min suveräna första brukshund som överträffat allt jag hoppades på när jag ställde...
Svar
11
· Visningar
1 783
Senast: Jenka
·
Övr. Hund Åååh jag bara MÅSTE få skryta lite om min härliga hund :D! Min aussie Lyxa, född 2009-07-01, och jag var och tävlade lydnad igår...
2
Svar
24
· Visningar
2 471
Senast: Lionheart
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp