Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!
KL
Hihihi, tummhållningen hjälpte inte hela vägen idag
!! Mycket skit men mycket bra ändå är nog den korta sammanfattningen
!
Den längre historian med länkar till filmer (text kopierad från bloggen):
Som vanligt började det med
sittande i grupp. Här finns inte mycket att klaga på, Lyxa satt stadigt och stabilt (några huvudvridningar) under momentet.
Betyg 10
Direkt efter följde
platsliggningen. Här har jag lite mer att klaga på ! Segt nedläggande, med en tass under sig (mupphund, hur bekvämt kan det vara ?! ), hakan i backen var totalt borta ur skallen på henne, och ovanpå det blev det ett EK på uppsättandet (som var det som domaren drog för).
Betyg 9 (EK uppsitt)
Sen gick vi direkt in på
fotgåendet. Jag fick frågan om jag ville ha två minuter att förbereda mig på, men jag sa att jag var redo att köra direkt (kaxig som man är
). Det var ett riktigt roligt och utmanande fotgående, som direkt började med en språngmarsch som verkade hålla på i eeeevigheter (mannen som tävlade i eliten med mig sa efteråt “jag trodde jag skulle dö under språng marsch !”). Ett långt, kul och knixigt fotgående ! Jag är helt fantastiskt nöjd med känslan i detta moment, det kändes jättebra! Och ser rätt bra ut från sidan också tycker jag, smådetaljer att slipa till men en härlig helhet !
Betyg 8,5 (LS, något luftigt)
Sen kom vi till ett av våra strulmoment,
zätat . Och visst strulade det till sig, ett felskifte på det där j*vla sättandet (man kan riktigt se på Lyxas öronspel att hon vet att det blev fel) och så det där extra stoppet (exakt så som det blev i onsdags när vi tränade på Savannen!). Ska jag försöka se något positivt så har vi ett rätt bra fotgående, bra stadga, bra upphämtning, rakriktning och svängar. Men vad gör det när man inte har korrekta skiften ?
Betyg: 5 (felskifte, stannar, DK)
Inkallning med stå och ligg fick rädda upp vår heder lite ! Ska jag vara riktigt kritisk så hade jag önskat lite mer fart första sträckan, men annars var jag rätt nöjd
Betyg: 10
Sen kom mer strul i form av
rutan. Det enda som var bra med detta moment var väl konskicket ! Jag sa redan när vi kom till tävlingen att “jag tror att Lyxa kan få problem med rutan, den ligger i skuggan och konen står i strålande sol”. Och rätt fick jag i mina farhågot (fast om det var för detta vet jag ju givetvis inte ). Lyxa hittade inte rutan, siktade på allt annat, gick tillbaka till konen och strulade runt. Jag försökte dirigera om henne, men tillslut ville jag inte tracka henne mer utan valde att ta in henne och berömma henne istället så vi sparade energi till nästa moment.
Betyg: 0
Dirigeringsapporteringen kändes både dålig och riktigt, riktigt bra ! Dåligt för att hon (ännu en gång!) vek av från sin båge till högerapporten (jävvla högerapport ), riktigt riktigt bra för att hon tog mitt stoppkommando trots att hon nästan stod på mittenapporten, och tog min omdirigering till högerapporten direkt utan en tanke på mittenapporten! Så jag är ändå väldigt nöjd med detta !
Betyg: Här måste vår käre domare fått lite positivt hjärnsläpp, för han satte
10 poäng på momentet trots omdirigeringen (såg jag först när jag tittade på protokollet i bilen på väg hem) trots omdirigeringen. Inte ofta man gnäller om att man fått för MYCKET poäng, men rätt ska vara rätt !
Max 8 skulle vi ha, även om omdirigeringen var jättefin !
Hopp apport, är skitnöjd med detta moment för Lyxa satt BLICKSTILL innan mitt kommando, och det är det som vi tränat på mest i detta moment det senaste ! De andra delarna ska höjas upp i träningen snart igen så vi får lite fart in igen.
Betyg: 9 (tempo)
I
vittringsapporteringen så blev ju slutprodukten bra (rätt pinne in), men arbetet dit lämnade lite att önska ! Lyxa gick först över pinnarna (?), sen gjorde hon en jättefin och säker sortering, och sen en tråkig trav in och ett snett sättande. Men jaja, hellre rätt pinne in i trav än fel pinne in i galopp !
Betyg: 8 (tugg, tempo)
Och sen så kom vi till det där momenten som jag inte FATTAR att någon varit dum nog att lägga sist i programmet
Fjärren. Den var bara bläääää och uuuuuurk (långsamma halvskiften, felskiften, låsningar). Efter tävlingen kom en ur publiken fram och sa att “fyyyyy vad surt med er fjärr, jag såg ju när du tränade den innan och den var ju GRYMT snygg!” Och det är exakt så det är, vi har oftast en GRYMT snygg fjärr…. enskilt. Men vad f*n hjälper det när jag inte lyckas få den att fungera i tävlingskedja !? Får slita mitt hår lite till över detta faktum….
Betyg: 0
Så såg vår elitdebut ut! Nu blir det hårdträning i veckan så kör vi igen på lördag
!