Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!
Idag (eller ja, igår nu
) så körde vi igenom
elitmomenten och kollade av lite. Egna kommentarer kopierade från bloggen (orkar inte skriva om
!).
Gruppmomenten: Jag har inga tvivel alls på Lyxas stadga i vare sig sittande eller platsliggande. Hon är trygg och stilla i sin sittande position och med hakan i marken i platsliggningen. Och idag så väntade hon igen på mitt kommando trots att det var Runa och Emelie som kommenderade ner sina hundar (eller ja, hon ryckte till liiite när Emelie la ner Elit, men la sig iaf inte ) och la sig sen direkt plats på mitt kommando.
Fotgående: Detta kändes jättebra idag! Flytigt, stadigt, fokuserat, snyggt och energifyllt
!. Endast små detaljer som jag vill förbättra (något framskjuten position i halter, särskilt sväng-halt) men annars är jag sååååå nöjd med detta moment!!
Zätat: Helhetsmässigt kändes det bra, inga felskiften ! Vi fick ett litet stopp vid sista vinkeln, jag tror att jag sattes lite ur spel när Runa kommenderade mig att vinkla, något för mig att träna på att inte förvänta mig för mycket vad TL ska säga !
Inkallning med ställande och läggande: Här fick Lyxa både hjärnsläpp och låsning ! Hur mycket vi än gjorde så betydde “stanna” helt plötsligt “ligg” i hennes värld. Tills vi vände på momentet åt andra hållet, då gick det lika bra som vanligt .
Rutan: Jättefint moment! Hon hade inte sett rutan, den var utan kantband, och det stod andra koner runtomkring. Ändå satsar hon rätt in i rutan på dirigeringen . Det jag möjligtvis hade kunnat önska är att jag vågat vänta med stannakommandot ett galoppsteg till så hon kom in lite djupare, men det är bara att träna vidare på timingen där.
Dirigeringsapportering: Bra konskick, men vid dirigeringen gick hon mer på syn (det var lite gropigt och lite högt gräs så apporterna var nästan osynliga, mitten syntes lite mer) än på vinkel, och låste sig vid mittenapporten. Blä ! Blev massa stannanden och omdirigeringar på detta, och jag vet ju hur det drar energi från Lyxa. I slutet fick vi iaf till det så att jag kunde dirigera henne bort från apporten, och det är ju värt mycket med en plan B!
Hopp apport: Inte så mycket att klaga på här, förutom att jag säger “stanna” när jag inte får (innan jag kastar apporten, får bara säga det precis när vi ställer upp) och att Lyxa överroterar vid ingången.
Vinterprojekt!
Vittringsapportering: För lite hjärna och nos, kanske lite snurrig i skallen efter allt strul med dirigeringen? Till slut rätt pinne in, i galopp och ett bra hållande. Så slutet blev fint och bra, men alldeles för kass start + lyft i fel pinne = FAIL !
Fjärr: Blä igen ! Vi har SVÅRT att få in vår bra fjärr (för en bra fjärr det har vi verkligen, separat!) i kedja. Missuppfattningar och lite låg hund gjorde att det blev ett platsliggande med hakan i backen istället, och där låg hon vad jag än sa . Så det fick bli till att belöna upp nedlägganden med huvudet upp, samt reaktion på första uppsittet (IGEN för jag vet inte huuuur mången gång !).