Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!
kl
Jag var på klubben igår, på öppen lydnadsträning. Vi gjorde en gemensam platsliggning. (eller två, den andra gick bra)Ruts första med okända hundar.
Hur skulle ni ha gjort i min situation?
4 hundar, Rut är nr två från vänster. Hon sneglar lite på de andra när vi står med hundarna, men jag upplever henne med som nyfiken än osöker. Hon gör ingen som helst antydan till att vilja gå fram till någon.
Vi lägger hundarna, och lämnar. Rut ligger fint kvar, men nu ser jag på hennes öron att hon är aningen osäker. Efter ca 15 sek reser hon sig och kommer till mig. Jag väljer att lägga henne där jag står, och vänta ut tiden, då alla återgår till sina hundar.
Jag fick rådet att gå tillbaka med henne, så hon inte lär sig att hon får stanna hos mig om hon lämnar platsen.
Min tanke, så här i efterhand:
1. Ser jag att hon ser osäker ut (syns ju så tydligt på öronen) så återgår jag snabbt, efter bara 10-15 sek, så hon inte hinner resa sig. Antingen belönar och lämnar igen, eller avslutar hennes platsliggning.
2. Väntar, och om hon reser sig så går jag tillbaka med henne, och lämnar igen, tills tiden är ute. Kan ju bli fler res då.
För mig känns alt. 1 bäst.
Den andra platsen gick betydligt bättre, då hon var ytterst på linjen.
----
I övrigt, träningen igår =
Hon börjar verkligen fatta, var grym! Ikväll blir det träning med instruktören igen