Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

Jag vill med träffa er igen, vi får helt enkelt dra ihop en buketräff snart igen! :)
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

Det tycker jag verkligen vi ska! En småland/öland/blekinge/skåne träff igen kanske?
Någon som känner sig manad?;):angel:
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

+ atthehedge

Absolut! :laugh: Min vän med hoffen som var med oss lite (inte bukefalist, ännu :D) har också frågat efter fler träffar.

Jag kan starta en tråd, men det åligger annat distrikt att anordna med spårmark och restaurang ;)
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

Det problemet har jag också haft och har nästan helt löst det genom att kasta boll precis när han hoppar över hindret(från mig) för att få honom att tänka mer framåt. Jag gör det fortfarande då och då. Dessutom har han fått träna på att hoppa över hinder "snett", d v s jag sätter honom från början snett i förhållande till hindret så att han lär sig att han ska över hindret även om det inte står rakt framför honom.


Det går tyvärr inte, hon tycker bollar/leksaker är helt ointressant :)
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

kl

Dagens träning:

Kelpien har fått två kedjor med kommendering.

Första: FF-elitinkallningen från stå (alltså läggandet och ingången)-vittring. Andra: 2/3-zäta (ligg, sitt) - halva fjärren (sitt-stå-ligg) - hoppmetallapport.

FF gick riktigt bra, lite släpp i språng-högersväng, och lite ofokus i steg/vändningar som jag måste ta tag i. Han gör det bra, men släpper kontakten och tittar på annat när vi står stilla..

Inkallningen fin, skulle önska mer fart sista sträckan, men klockren ingång.

Vittring: Andra gången tävlingsmässigt med TL-vittring på pinnarna. Lite slabbande men rätt pinne in. Han liksom smakar på dom utan att plocka upp dom, slickar lite sådär..:grin:

Zätat gick bra. Vill inte lägga in ställandet än då jag inte vill att han misslyckas (signalkontrollen är inte 100).

Ouppmärksam på första skiftet, resten bra i fjärren. Hoppapporten gick mkt bra!

Sedan nötte vi "påbörjan till dirigeringsapportering". Kör med godisskålar, men godis i den rätta. Inga problem när vi kör själva, men har jag någon annan som ställer ut skålar/lägger i godis ska han absolut gå på mittenskålen :confused:

Jappen fick köra treans ruta och metallapport med fokus på att inte tjuvstarta :love: Sedan en del ff och lite funderande på stegförflyttningarna, ffa de åt vänster. Hur går folk när de går 3 steg vänster?! Två steg är inga problem, men tre steg har satt sig i skallen på mig sedan jag gick kurs och fick reda på att jag inte gick 3 steg, jag gick 6....

Sist fick fluff köra lite vittring också, och det går framåt :bump:
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

Det där med tre steg till vänster är knepigt tycker jag också....

Men jag kör med höger ben över vänster (1 steg) sen vänster ben åt vänster ett steg (2 steg sammanlagt) sedan en till höger över vänster men slutar där så vänsterbenet flyttas inte åt sidan utan stammar vid högerbenet. Invecklat värre, förstod du hur jag menar?!
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

Det där med tre steg till vänster är knepigt tycker jag också....

Men jag kör med höger ben över vänster (1 steg) sen vänster ben åt vänster ett steg (2 steg sammanlagt) sedan en till höger över vänster men slutar där så vänsterbenet flyttas inte åt sidan utan stammar vid högerbenet. Invecklat värre, förstod du hur jag menar?!

Jag fattar :)
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

kl

Tävlingen närmar sig med stormsteg och jag har börjat fundera över platsliggningen.. :(
Min hund har under träning rest sig en gång och det va när en annan hund sprang fram till henne och typ lekte och la en tass på henne, efter det har hon legat flera gånger utan att resa sig.
Men detta moment är våra akilleshäl och jag börjar nu fundera på om jag ska hoppa över platsen. Mest pga att jag vill tävla för att det är roligt och eftersom jag redan nu är spyfärdig av nervositet just över platsen så är det ju inte roligt och kanske är det lika bra att skippa den första gången och satsa mer på resterande moment och om det går bra så kör vi platsen på nästa tävling.

vad tycker ni? Har era hundar rest sig? stört andra hundar? och framförallt är det nån som avstått platsen och i så fall av vilken anledning?

Ha det bäst!!!! :D
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

Om jag säger så här. Pratade nyligen med några på klubben som tävlar elit spår, de har tävlat på den nivån med tidigare hundar också så de har en hel del kött på benen. Även DE blir än idag nervösa på platsen, just för att där är fler hundar som man inte har kontroll över..

Platsen är vårt mardrömsmoment. Har haft problem med den pga att en annan hund gick fram till min, efter det blev hon så osäker att det tog ETT ÅR att få ordning på.
Min hund har mao rest sig flertalet ggr på platsligg MEN hon går alltid till mig. Hade jag haft minsta tro att hon skulle gå till någon annan hade jag inte lagt förrän jag visste med säkerhet att det satt till 100%.

Jag har (än) inte avstått platsligg, men kan ev bli att göra det på nästa tävling, enbart pga att hunden som gick fram till oss förut tävlar nu (tyvärr) i samma klass, och såvitt jag vet har den inte fått ordning på platsen. Jag riskerar INTE att den kommer fram igen.
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

Kl

Usch, ska "tävla" inofficiellt på söndag. Första gången jag ens är i närheten av en tävling i lydnad med okända hundar (haft en liten tävling på skoj sista gången på grundkursen som f ö fick mig att bryta ihop efteråt)

Mina nerver kommer få hela tävlingen att bli pannkaka :p Min hund känner direkt av hur jag mår och är jag nervös så blir han en riktig pajas :p Jag behöver ju inte vara med på söndag men känner ändå att det kan vara en bra början. Att det är lite mer på skoj.

Mitt stora problem med honom är att han blir så överladdad! Framförallt när man sätter ihop hela programmet. Inkallningen är ett 50% moment. Antingen klockrent eller så använder han mig som stoppkloss. Samma linförighet, jag har så bråttom med att göra vändningarna att hundstackarn inte hänger med = snea sättande...

Hinner inte rätta till så mycket innan söndag. Men behöver nog peppning tror jag! Är mest rädd att publiken ska tro att man är helt knäpp som ens tar ut en hund på planen som inte gör bättre ifrån sig. För har vi en dålig dag så blir det mest katastrof av allting (pga mig). Har jag rätt attityd så har han kapacitet för ett förstapris utan problem...

Mycket babbel nu, men är skit nervös :p
 
Senast ändrad:
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

KL

Hund: Boxer, 3 år gammal

Lite bakgrund: jag har följt buke under en tid men nu när jag blivit sugen på att tävla kändes det som att vet var dax att registrera sig. Det här är min första egna hund och jag blev direkt presenterad för en spår grupp med endast boxrar och efter det har det bara burit på! Och så blir det första debuten nu till helgen, så det ska bli spännande att se hur det tar sig! :laugh:

Klass: Tränar för lydnadsklass 1.

Tränar mest på: linförighet och ingångar

Håller till: Dalarna

Kortsiktigt mål: LP1
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

Du... Va gör det EGENTLIGEN om det blir pannkaka av allihopa? Försök lägg pressen åt sidan, hur det än är så går det som det går och det inget man kan göra åt det efteråt :)
För övrigt tror jag det kommer gå kalasbra! :D
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

KL.

Igår var sista gången på vår grundkurs i tävlingslydnad. Vi har kanske inte lärt oss så mycket om momentträning men det har varit givande att träna med ungefär samma grupp några gånger. Eventuellt skulle vi ha en liten träningstävling framöver, det ska bli kul att testa även om vi nog fuskar och kör med belöning.

Just nu ser momenten i lydnadsklass 1 ut såhär för oss (Matte & Kiro, kelpiehane, 8 månader):

Platsliggning: Det börjar bli ordning, måste dock träna på lägganden så vi slipper dubbelkommando. Två gånger har han rört sig under platsen, ena gången började han gå mot mig och andra gången krypa mot mig. För det mesta ligger han väldigt bra trots att hunden bredvid reser sig och dyl. Vi har tränat mycket på att han inte ska sätta sig innan kommando men det händer ibland ändå men har blivit mycket bättre.

Tandvisning: Ehh ja vad ska man säga. Här har vi massor av träning kvar om han ska sitta kvar när de kommer en människa och ska pilla på honom. Vågar de titta i munnen på en hund som studsar och vill pussas? För min del gör det inget om vi inte få 10 bara vi klarar det.

Linförighet: Vändningar, halter och tempoväxlingar fungerar för det mesta väldigt bra. Uthålligheten har blivit mycket bättre sen kursen startade. Matte måste träna på höger och vänster.

Läggande: Vi har delarna till momentet men måste sätta ihop det bra också. Blir ofta lite halvdant nu.

Inkallande: Fungerar i princip alltid bra, har hänt någon gång att han inte bromsat i tid och tagit en liten omväg eller använt mig som stoppkloss.

Ställande: Äntligen har jag lärt honom kommandot stå. Måste dock sätta ihop momentet helt och se till att han inte bromsar innan kommando.

Apportering: Fungerar bra med nästan vad som helst förutom apporten :crazy:. Han verkar tycka att den är tung och tjock. Ska träna på håll fast.

Hopp: Fungerar bra. Ingångarna kan bli slarviga men är oftast klockrena.

Tur att vi inte lär tävla innan april för det är en del kvar att göra. Tror dock att vi kommer att ta det lugnt med lydnaden några veckor framöver och försöka träna lite mer i skogen och skotträna på brukshundsklubben.
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

Tandvisning: Ehh ja vad ska man säga. Här har vi massor av träning kvar om han ska sitta kvar när de kommer en människa och ska pilla på honom. Vågar de titta i munnen på en hund som studsar och vill pussas? För min del gör det inget om vi inte få 10 bara vi klarar det.

Om du kollar slutet på filmen ser du hur tandvisningen gick till när jag debuterade med min kelpie :angel: Det var iof innan de nya reglerna, men jag tror inte att någon blir rädd för en glad kelpie :D

http://www.youtube.com/watch?v=OpkgJWQKpt0&feature=plcp
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

Kul att se :laugh: Hur gammal är han där?

Kan hoppas att Kiro är lika "lugn" när det är dags att göra tandvisning på tävling :D det är iaf minst 6 månader kvar tills dess...

Var kan man läsa om vilka regler det finns för de olika momenten?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Idag 1/7 fyller min fantastiska Lyxa 4 år :love: ! Min suveräna första brukshund som överträffat allt jag hoppades på när jag ställde...
Svar
11
· Visningar
1 783
Senast: Jenka
·
Övr. Hund Åååh jag bara MÅSTE få skryta lite om min härliga hund :D! Min aussie Lyxa, född 2009-07-01, och jag var och tävlade lydnad igår...
2
Svar
24
· Visningar
2 471
Senast: Lionheart
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp