Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

Jag är bor i Säter, och det ligger ju nära och bra till de flesta andra städer och klubbar :)

Aha!
Jag har rötterna i Borlänge nämligen och åker ibland uppöver och tävlar ;) Dentaku är ju också bosatt i Dalarna :D
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

Bror helt på arrangören. Men det står alltid ifall det är inomhus! Här har vi en lucialydnad utomhus:angel:
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

Disen: grattis ändå till ett nästan förstapris, surt att vara så nära. (för övrigt klurar jag på en hundhelg hos dig i vår/sommar:angel:)

Kl
Fick pm för nästa tävling igår. Schäfern är med. Igen. Lottningen gjord och jag har två hundar mellan troja och schäfern. Hoppas på att han skippar platsen som sist, men tveksamt..
Dock är det appell dagen innan där både vi och även schäfern startar, förhoppningsvis blir det två platsligg då vi är 11 startande där och så hoppas vi på lite tur att vi hamnar i olika grupper :D Beroende på hur det går där får vi se hur vi gör på lydnaden.. Surt att missa när vi står för LP. Samtidigt känns det som att vi kommer få dras med dem både i brukset och lydnaden..
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

Vågar man lägga ut den tro, har mängder att jobba med haha :angel:

Skämt och sido, lägger ut poäng och kritik så fort jag slutat jobbet. Tar gärna emot tips och idéer för att förbättra :)
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

kl
Jag testade apportering över hinder igår när vi var och tränade. Första gången jag testade, hade inga förväntningar alls (utom att hon skulle ha kul, hon gillar både att hoppa och att apportera). Jag tycker hon gjorde det bra:
(Mörkt ute, så vi syns inte så jättetydligt)
FILM
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

Förutom tjabblet i avslutningen (ingång och tuggande på apport) så såg det jättefint ut (det man såg ;) ) :bow:!

Hur är hennes gripande av apporten?
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

Hon griper fint, sträcker sig efter den! Fick 10 senaste(och första) tävlingen. Ibland, när hon är lite het, rullar hon apporten i munnen mellanåt. Hon tuggar aldrig.
Vi tränar mycket ingångar, hon sätter sig helst snett :/ Det går framåt, men låångsamt. Brukar ta hjälp av väggar hemma. Hur tränar ni andra ingångar, för att få dem snygga?

Line_n: Ja, hon är superalert, nästan jämt! Himla kul att jobba med, men ibland blir det ju lite hipp-som-happ och lite flamsigt ;)
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

KL

Är det någon som ska tävla på Väsby Brukshundklubb på lördag?
Jag ska vara skrivare och det skulle vara kul att ha någon att hålla utkik efter :)
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

Jag tränar ingångar genom att hjälpa hunden med handen. Alltså "visa" in rätt. Tänker att om man upprepar det tillräckligt många gånger så sätter det sig i hundens muskelminne. Typ.
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

Idag tänkte jag åka ner och köra ett pass på klubben. Det har inte blivit mycket gjort på sistone, jag har inte känt mig motiverad alls. Dessutom lär det inte bli någon tävling på ett par månader eftersom vi kommer att få en valp i huset. Träningen ska jag dock se till att sköta ändå. :laugh:
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

Hur tränar ni andra ingångar, för att få dem snygga?

Grundlägganden så tränar jag ingångar separat med klossträning. Sen beroende vilket problem vi stöter på så ändrar jag metod. Ex när min tik höll på som värst att överrotera bakom mig med apport i munnen så tillrättalade jag miljön så att jag stod nära så nära en vägg att hon kunde göra en bra ingång, men inte med så mycket mellanrum att hon kunde slänga in baken bakom mig :D!
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

Hur tränar ni andra ingångar, för att få dem snygga?


Jag kör även med leksak, varierar mellan att visa runt med leksak, leksak rakt bakåt eller leksak framåt när hunden vänt runt.

Men att just få till bakbensrörelserna så är ju klossträningen överlägsen!
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

Åh, vilket härligt träningspass det blev! Delade upp det i två delar med en kort paus mellan, började båda med en platsliggning - det regnade, vilket är bra eftersom han rest sig på en platsliggning när det började regna och dessutom fick vi lite störning av några klubbkompisar som tränade lydnad och IPO.

Sedan körde jag fritt följ och det börjar likna någonting nu. När han svänger ut rumpan gör jag en tvärvändning till vänster där jag svänger hela kroppen 90 grader. Jag har övat på det stillastående också, kanske lite som klossträning. Och det hjälper faktiskt, efter ett tag så hade han mycket bättre position överlag. Jag ska se till att filma i helgen så att jag kan få ännu mer tips på vad som kan förbättras.

Ytterligare en glad överraskning var att han verkar ha förstått vad rutan innebär; vid ett tillfälle så sprang han inte hela vägen ut men det räckte med att jag var helt passiv för att han skulle komma på vad han skulle göra och hitta rätt. Nu blev det bara in i rutan(ofta med leksak på plats) - kasta boll, jag ska träna in bra ställanden separat.

Även apporteringen delades upp eftersom jag vill bättra på gripandet, körde först ett par gånger där han fick springa till mig och plocka apporten på vägen så att han skulle ta den med munnen och inte vara på den med tassarna först. Sedan blev det mer tävlingsmässigt men med skillnaden att jag stressade på honom genom att själv springa ut mot apportbocken när jag gav kommando. Det funkade jättebra, tror att jag ska köra så rätt mycket.

Blev lite snabba lägganden och ett par hopp också men sen bröt jag så att vi kunde åka därifrån med en superbra känsla. :laugh:
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

Jättesnyggt! Gillar särskilt hennes snabba sättande, där har vi en del att jobba på... :D
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

+ simba_112

Härligt med så bra träningspass :bump:!

KL

Jag var helt oinspirerad och uttråkad när jag satt på jobbet att jag inte kunde fatta hur jag skulle orka/bli inspirerad att träna idag :p! Men det går inte att vara opepp med en sån här vid sin sida :love::

577370_10151086288877582_544917298_n.jpg


Fotgåendet
kändes bra, RIKTIGT bra stegFF och bra vändningar på stället där jag jobbar på att få bort den lite framskjutna positionen hon kan få ibland. Sen fokuserade vi mest på en stabil och stadig långsam marsch och på att få till lite tightare position till mig i vändning åt höger i språng marsch.

Framåtsändandet kändes också jättebra, fin transport, rätt så rakriktad utgång (ett gång blev det lite för snett för min smak) i galopp och sen fint avbrott till trav och fortsatt rakriktning tills dess att bollen kom flygandes över huvudet på henne. Jättenöjd !

Konskicken var jättefina och fartiga även när hon fick sitta länge och vänta innan kommando, och dirigeringsapporten var korrekt med fina gripanden och bra fart i återgången (dock lite överroterad ingång som jag plockade ur momentet och jobbade på separat).

Zätat blev HELT korrekt, inte ett enda felskifte och med jättebra attityd ! Såååå nöjd!!

I krypet jobbade vi på att Lyxa inte ska krypa iväg så fort, utan hålla sin position lite bättre . Detta med hjälp av belöningsplacering rätt ner från mitt ben så hon fick det lite jobbigt att ta den om hon var för långt fram . Sen testade vi även på att krypa i vinkel, och fick till en riktigt bra vinkel åt höger .

Till sist jobbade vi även mycket med fjärren, och jag tror att vi är helt på rätt väg för idag var attityden jättebra hela vägen ! Spetsade öron och hög förväntan, härligt att se!!



Med ett extremt mycket bättre humör och en skön känsla av tillfredsställelse och lycka i kroppen ska det bli extra skönt att sitta i soffan framför brasan resten av kvällen och kolla på nya avsnitt av Simpsons och Family Guy :D!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Idag 1/7 fyller min fantastiska Lyxa 4 år :love: ! Min suveräna första brukshund som överträffat allt jag hoppades på när jag ställde...
Svar
11
· Visningar
1 783
Senast: Jenka
·
Övr. Hund Åååh jag bara MÅSTE få skryta lite om min härliga hund :D! Min aussie Lyxa, född 2009-07-01, och jag var och tävlade lydnad igår...
2
Svar
24
· Visningar
2 471
Senast: Lionheart
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Att lämna i smyg
  • Valet i USA

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp