Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

Man får inte välja att avstå tandvisningen men det händer inget (mer än att man tappar poäng) om det inte går bra. :)
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

Just det så va det... men jag har fattat det som att en ej gokdänd tandvisning ger startförbud?
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

Vår första tävling sket sig platsen då hund kom fram till min, sen ville inte min ligga plats mer. Resten gick väl halvdant.
Lyckades få till ett förstapris några tävlingar senare och då slog vi på stort med 187p 1a placering och dessutom klubbmästare :D Sen kom osäkerheten tillbaka och vi nollade platsen gång på gång på gång... Har MASSOR med 3e och 2a pris... Det enda positiva var väl att vi fick massor med tävlingserfarenhet ;)
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

Jag tycker den där erfarenheten är rätt bra faktiskt, även om det naturligtvis hade varit roligt med bara perfekta tävlingar... ;) Vi har ju lyckats med bedriften att ta alla pris som går, vi har ju ett 0-pris i samlingen också... :D Precis som flera andra slog vi på stort i debuten med första pris och klassvinst men sedan var resultaten som sagt minst sagt varierande. Jag har dock lärt mig MASSOR om hur både jag och min hund fungerar.
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

Skrev ett lånt inlägg och så dög internet :(

har läst om erat platsstrul och det är verkligen tråkigt att sådant händer, jag är själv livrädd att man hund ska störa nån annan eftersom det kan skapa osäkerhet m.m

Just erfarenhet ger ju trygghet och minskar nervositet (förhoppningsvis) jag försöker se det som att vi testar och blir det pannkaka så e det strunt samma för det är iaf roligt att träna :D

Nu nojar jag för att hunden ska börja löpa ist :o
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

*kl*
Håller på för fullt med fjärren nu men får inte till mer än 3 perfekta skiften i rad. Det är främst från ligg till sitt som strular. Första gången blir det toppen bra och snabbt men när då godisbelöningen uteblir (jag säger bra) blir nästa skifte inte bra alls. Antingen blir det segt eller också flyttar hon fram hur nära jag än står. Så här har det varit ett tag nu och jag vet inte hur jag ska komma vidare. Hur har ni gjort???
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

Jag har en hund som vid vissa tillfällen tycker fjärren är huuuur kul som helst och nästa gång är hon väldigt ofokuserad och tar inte kommandot. Vid de tillfällena bryter jag genom att gå iväg och busa en stund, trigga henne och börja om.
I ditt fall skulle jag nog backa lite, göra så många skiften som faktiskt funkar och sen bryta och tokbelöna med vad som funkar bäst för er. Upprepa detta så hon får en förväntan på att göra det bra för då blir det kalas efteråt. Sen lägga på ett skifte till och tokbelöna.
Så har jag gjort med Ebun som tröttnar snabbt om hon inte får godisbelöning.

kl
Filmade i slutet på träningen nu ikväll.
Väldigt ostrukturerat på filmen och jag har noll koll på var jag kan gå så vi försvinner ibland ;)
Belönar fortfarande kontakt under fotgående väldigt frekvent så det är därför vi bryter mitt i ibland.
Ni kommer även se hur en övertaggad RR hoppar in i utgångsposition -kan inte låta bli att skratta åt henne:D

Lydnadsträning 20121007
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

kl
Hur har ni tränat in låsta baktassar till fjärren?
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

KL

Film från oss också, på fjärren :)

Jappen; avstånd ca 2 meter. Det tar sig! Lite strul på mitten, annars börjar skiftena faktiskt ta form. Skålen bantas ner till godis på marken så småningom.

Sami

Kelpien: Avstånd ca 12 meter, ca 20 meter, ca 3 meter. Stå-sitt behöver mer jobb på avstånd, annars mest jobb på signalkontroll.

Grimm



Ursäkta smala filmen, min vän har nog ingen I-phone :o
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

Tack Line och attheedge! :)

Jenka: För oss har det kommit naturligt, har egentligen aldrig behövt träna på det mer än att påminna enstaka gånger.
Instruktören jag går för nu rekommenderar i det flesta fall, oavsett övning, att felaktig beteende -utebliven belöning. Att det helt enkelt inte lönar sig att flytta baktassarna för då blir det ingen belöning.
Hon har visat oss att hon lär in fjärren genom att stå knappa meterna framför hunden och i samma stund som hon kommenderar sitt/ligg tar hon ett halvsteg frammåt mot hunden, går tillbaka till sin position och sen belönar om hunden gör rätt. Halvsteget framåt "motar" hunden till att dras till dej för att få belöningen.
Svårt att förklara, hoppas du förstår hur jag menar?
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

Jag har sett till att placera mig och belöning på så sätt att jag ökar sannolikheten för att hon ska göra rätt. För oss har det inneburit att jag stått nära och använt en handhjälp (med godis) liksom nära hundens kropp, absolut inte framåt.
Sen har jag kombinerat med att bara belöna när tassarna är låsta.
I början fick jag öka avståndet väääldigt långsamt för att behålla stadgan men när hon väl fattade grejen så gick resten ganska fort!
Dock har vi tappat en del fart på köpet.. Kanske hade kunnat göra på något annat sätt för att få med båda delar..
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

kl
Hur har ni tränat in låsta baktassar till fjärren?

Som synes i mina filmer kör jag med ett form av omvänt lockande med godisskål (som fasas ut till godis på marken framför), och fokuserar på EN fryst baktass (höger) i början. Det blev för svårt för mina att ha båda frysta från början.

Sedan jobbar jag på kort avstånd länge, länge, tills skiftena sitter i ryggmärgen (vi pratar månader, med snitt ett pass om dagen). Kelpien kör jag egentligen inte stå-sitt på det avståndet än, men idag ville jag kolla av hur det såg ut :)
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

Ser väldigt fint ut tycker jag!

Sami är en väldigt söt hårboll!! :love:
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

Ser väldigt fint ut tycker jag!

Sami är en väldigt söt hårboll!! :love:

Tack! Man får ju ett litet hum om intensitetsnivån när man ser hur han betér sig mellan passen, det är lite att försöka paketera ihop :D

Edit: såg att det inte kom med så mkt av hans steppande och flamsande som jag trodde :)
 
Senast ändrad:
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

Det blev inget filmat i helgen, husse var lat och ville inte följa med. :mad: Får väl tvinga mamma i stället... Vi har varit duktiga ändå och tränat två dagar på raken - så kul det är när allt flyter! Vi fortsätter jobba på position och kontakt i fria följet, rutan och gripandet av apportbocken. Det blir sällan hela tävlingsmässiga moment utan uppdelat. Vi har börjat köra ställandet till rutan samt snabba lägganden också.
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

KL

Idag har jag och Lyxa testat på hur det känns att bryta en tävling :D!

Vi tävlade på Kungälvs BK, och Lyxa var inte alls med i skallen som hon brukar vara, var väldigt lättstörd av vind och ljud och var ofokuserad på mig. Vi körde bara på till rutan, men när det blev missförstånd där så valde jag att bryta och gå av planen och belöna henne istället :).

Men tittar man på filmerna så såg det klart mycket trevligare ut än det kändes:

Fria följet

Zätat

Inkallning med stå och ligg

Rutan... eller ja, konskick och missförstånd sen exit ;)

Dagens ljuspunkter:

•Bra sittande i grupp trots att hunden brevid lade sig ner.
•Behövde inga dubbelkommandon vare sig på nedläggandet eller uppsittet i platsliggningen, och hon väntade på mina kommandon :).
•Stegförflyttningarna i FF
•Ställandet, sättandet, stadgan i zätat
•Ställandet (och rätt bra läggande) i inkallningen
•Konskicket
•Att jag inte surade ihop utan bara valde att bryta och sen belöna Lyxa rejält när vi gick av planen :).


Efter denna sura tävling så åkte vi till McDo och tröståt glass ;)!


44229_3779536618394_176110186_n.jpg
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Idag 1/7 fyller min fantastiska Lyxa 4 år :love: ! Min suveräna första brukshund som överträffat allt jag hoppades på när jag ställde...
Svar
11
· Visningar
1 783
Senast: Jenka
·
Övr. Hund Åååh jag bara MÅSTE få skryta lite om min härliga hund :D! Min aussie Lyxa, född 2009-07-01, och jag var och tävlade lydnad igår...
2
Svar
24
· Visningar
2 471
Senast: Lionheart
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda 2022
  • Födda -21
  • Hästfolkets lilla ordbok

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp