Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

Norpar min egna knapp..

Ännu fler nervösa och dumma frågor kommer här :)

Platsen, inkallning, hopp, får man säga stanna när man lämnar hunden?
Säger TL till när man ska sätta hunden efter läggande och ställande?

Insåg nu (allt för sent) att jag inte har så bra koll :o hittar inget när jag googlar står Heller inget på sbk..

Svar innan kl 11.15 13/10 uppskattas MYCKET!

Vill också tacka för alla kloka råd och inspiration!
Bukes lydnadsfolk är grymma :bump:
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

Tack paradox! Nu kan jag åka till tävlingen utan att känna mig dum iaf :D
Vad vore jag utan bukeråd :love:
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

Tips:

Regler

Där står allt. Hur många kommandon du får ge och när, hur momenten går till, när du kommer bli kommenderad osv.
:)
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

Kan ju svara på din andra fråga också, som jag missade.

Ja TL kommenderar dig att sätta hunden vid platsliggning, ställande/läggande under gång :) Tänk på att momentet inte är slut föränn TL säger "moment slut" el dyl.
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

kl.

Jag får verkligen inte till läggande och ställande under gång (samt uppsitt från när hon ligger). Har tragglat det i evigheter men det går inte.
Jag går oftast baklänges men hon framför mig, stannar jag och säger stanna så stannar hon men inte om jag fortsätter gå då blir det steg. Så har det varit i evigheter nu...
Läggande har jag knappt försökt. Sjukt sega läggande överlag. Använder jag leksak så blir hon jättelåst i den (kan sitta och skaka av förväntan). Använder jag godis blir hon slö och oengagerad.

Hjälp tack!
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

kl
Hade hoppats på uppflytt till lägre spår och LP2 denna helg, nu hoppas jag bara på att min hund ska bli frisk...:(
Hon har ont i ryggen, möjligtvis korset, piper när hon hoppar upp/ner ur bil/soffa osv. Markerar ingenting i rörelse.
Så ingen tävling för oss..
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

Nej va tråkigt:( Är det något hon har haft problem med tidigare?

Aldrig kul när de blir krassliga vovvarna. Håller tummarna för att hon blir smärtfri snabbt!


Cocos hur gick det idag?
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

Nix.
Hoppas på att det bara är en överansträngning, sträckning eller något som inte är så allvarligt...:crazy:
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

Usch då :( hoppas det inte är något allvarligt.

Kl
Själv ska man ut på nästa omgång i lk1 på torsdag och hunden är verkligen uppe i det blå när det gäller träningen. Apporten spottas ut, han sätter sig på läggande, möter mig på ställande, gör piruetter efter hoppet och vill hellre skälla ut matte än sätta sig bredvid på inkallningen.

Ser framför mig hur 0: orna radas upp :D :(
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

*KL*

Åh herrejävlar! Jag måste bara skryta om en vän till mig som varit och gjort debut i LK1 med sin rottis idag.. 197,5 poäng!!!
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

Åh, hoppas det inte är ngt allvarligt med din hund simba_112 :(!

KL

Igår vad jag och Lyxa och tävlade igen, och nu var känslan tillbaka :banana:! Till skillnad från förra tävlingen där jag bröt för att hon inte alls kändes som att hon var med mig, så var hon igår med mig från det att jag tog ut henne ur bilen :love:!

För dagen hade vi lite konstrul (alla hundarna hade det, verkade vara svårt med alla löven som låg på planen + att vi skickade dem mot publiken. Något att träna ännu mer på!) så det drog tyvärr ner våra poäng då rutan blev nollad (valde att inte skicka henne vidare med det kassa konskicket) och på dir.app fick vi 6.5 (konstrul + slarvigt gripande). Resten av poängen kändes helt OK:

Sittande i grupp: 10

Platsliggning: 10

Fritt följ: 9 (sent sättande)

Zätat: 10

Inkallning: 9 (långsamt läggande)

Rutan: 0

Dir.app: 6.5 (tveksam till kon, slarvigt tagande)

Hopp apport: 8,5 (ojämnt tempo)

Vittring: 8,5 (ojämnt tempo)

Fjärr: 8 (DK ligg, flyttar sig något)

Summa: 245,5 poäng, ett 2:a pris och en 3:e plats av 8 :)!

224529_10151099589037582_1297488521_n.jpg



Det allra allra bästa på tävlingen var fotgåendet (kändes så otroligt bra :laugh:!) och fjärren!

Vi har ju haft problem att Lyxa låst sig och inte ens utfört fjärren (förra tävlingen valde jag att bryta fjärren efter att hon gjort ett skifte och överraska henne med belöning), men igår gjorde hon hela fjärren, om än lite långsamt, med bara ett enda DK på ett nedläggande :love:! Träning GER resultat :D! Ni kanske ser och hör på filmen också hur LYCKLIG jag var ;)!
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

KL

Åh jag deppar ihop över det här med platsliggning :cry:

Jag har ju skrivit tidigare om att Ila har börjat förväxla med fjärrdirigering och alltså ligger med en massa förväntan på att saker ska hända. Vi har tränat massor och det börjar bli bättre!
Sen idag var jag på kurs (spår) och då avslutade vi med en platsliggning. Det är liksom alltid så stökigt när vi lägger med det här gänget, ingen som går fram till nån eller så men hundar som reser sig, folk som går fram och tillbaka osv. Idag var det en hund (låg brevid Ila) som började äta gräs varpå ägaren går fram och börjar fya på honom. Ila ligger kvar men jag ser hur orolig hon blir. Jag belönar massor, ställer mig nära osv. Men hon känns ändå orolig.

Efteråt säger jag till instruktören att jag nog inte vill lägga plats med den här gruppen mer, att jag bara vill lägga med hundar som jag vet ligger stabilt så att hon får en lugn och trygg upplevelse.
Han verkade tycka att jag var väldigt löjlig, typ "hon måste ju lära sig att det kan bli störning. På tävling kan folk stå och skrika på sina hundar".
Ja, men nu är min hund under inlärning och med tanke på att vi redan haft strul vill jag gärna ge henne så goda förutsättningar som möjligt.

Eller, tänker jag fel? Hur tänker ni?

Sorry om inlägget är rörigt men jag är lite upprörd och lite ledsen för att jag inte verkar klara ut att göra det här bra för Ila..
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

Tack Line!

Och gällande platsliggningen, skit fullständigt i vad din instruktör säger (vilket pucko :mad:)! Självklart ska en hund som är under in/omlärning ha endast trygga platsliggningskamrater att träna på! Störning lägger man till när grunden är bra, och då i stegrande mängd och absolut inte börja med att störningen är andra oroliga hundar!

Du tänker helt rätt med Ila, gå på vad du tror och tänker! Du känner henne bäst!
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

Tack!

Jag är bara så trött på den här kursen. Tycker inte alls om instruktören.
Och man blir ju lite osäker när folk som "ska" vara kunniga verkar tycka man är löjlig. Men då ska jag göra om jag känner är rätt!

Har faktiskt funderat på att börja om helt med träningen för platsen. Jag tror att jag själv stressar upp mig så mycket över att det strulat och det påverkar Ila. Kanske bättre att börja om så vi båda kan känna oss lugna.
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

Jag tycker det låter bra, så både du och Ila kan landa i lite trygghet igen i platsliggningen :)!

Backa tillbaka i träningen en period, och hitta några riktigt superstabila hundar att ha med på träningarna. Jobba nära henne ett tag när du lägger på störningarna så det inte blir långt avstånd + hundar + störningar + tid, lätt att man lägger på för mycket svårigheter på en gång.

Det här fixar ni tillsammans :bump:!

Och ett tips om du vill hålla koll att hon inte sätter sig upp när du lämnar henne; köp en fickspegel som du håller i handen, då kan du gå rakt ifrån henne med ryggen emot och kunna hålla koll utan att behöva vrida dig och snegla över axeln :)!
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

DU gör vad DU känner är rätt för DIN hund. Punkt slut.
Med andra ord så tycker jag att din instruktör kan fara och flyga... Du får ursäkta, men sånt blir jag bara så jäkla arg på. Klart man alltid vill att sin hund ska känna sig trygg, definitivt i ett sånt moment.

Och ursäkta, men hur ofta står folk och skriker på sin hud på tävling??:eek: Jag ha aldrig varit med om det....
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

Jag har ju varit med om det en gång och då var jag tacksam för det eftersom alternativet hade varit totalt kaos... I övrigt anser jag att man även vid träning kollar av med övriga att det är ok att man korrigerar sin hund på minsta vis; jag har frågat ett par gånger när det varit någon lite större störning om det är ok att jag hojtar ett extra "LIGG" om Rover visar tecken på att resa sig t ex.

line_n, jag tycker du tänker helt rätt, platsliggningen ska ju kännas trygg för både dig och din hund och störningar ska komma först när man känner sig säkra båda två. Konstig instruktör, lyssna på Miao i stället!
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

Tack ni som svarat, känns bra med stöd när man blir osäker på om man tänker rätt :)

Och tack för tipsen!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Idag 1/7 fyller min fantastiska Lyxa 4 år :love: ! Min suveräna första brukshund som överträffat allt jag hoppades på när jag ställde...
Svar
11
· Visningar
1 783
Senast: Jenka
·
Övr. Hund Åååh jag bara MÅSTE få skryta lite om min härliga hund :D! Min aussie Lyxa, född 2009-07-01, och jag var och tävlade lydnad igår...
2
Svar
24
· Visningar
2 471
Senast: Lionheart
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Målbilder för trubbnosar.
  • Tångbett dåligt?
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp