Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

Grattis till en kanondebut! :bump: Härligt!

Och Miao, Grattis till dej också, kanske ffa då till den återfunna känslan! :)

kl
Kursen idag vart bara pannkaka :crazy: Berodde iofs mest på att det regnade konstant hela tiden! Fick ingen som helst känsla linförigheten.
Det enda positiva var att vi utförde både ställande och läggande under gång "på led" -alltså alla hundar på rad och där vi möttes vilket funkade kanonbra! Ganska kul att se 6 annars ganska så galna hundar stå blick stilla uppradade funderandes på "vad 17 håller vi på med!? :confused:" :D
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

Tackar tackar! :bump:

Gick ni efter varandra eller bredvid? Låter onekligen som en härlig syn :D just den där förvirrande blicken är ju obetalbar!
Gillar inte din hund att träna i regn? Har du nått bra tips, min bli nämligen väldigt bitter om det regnar :angel:
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

Kul att läsa om de ni tränar för! Jag tränar för Lotta Linusson så fort jag har råd. Hade gärna tränat för Svartbergarna någon gång! Gillar deras träningstänk mycket. Höll på att sö av avund förra veckan då några hundvänner åkte och tränade för Mia Skogster...Hon är dock IPO människa, men med en välidgt trevlig lydnad. (Finland)
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

Jag bor så långt norrut att de jag tränar för är nog för er helt okända namn ;)
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

Vi var 6 st totalt, ställde upp på 2 rader mittemot varandra, 3 på vardera rad.
Ställde oss så vi möttes mittemellan två ekipage. När raderna sedan var parallella kommenderade vi för ställande/läggande så alla stod/låg på rad fast hundarna tittade åt olika håll.

Hmm.. förvirrat -hoppas du förstod! ;)

Har tyvärr inga bra tips ang regnet -Ebun hatar mej när jag tvingar ut för att träna :)
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

Läckert :p

Som spegelritt(vad heter det? k nånting?) fast med hundar :D
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

Ingen aning. Han har kommit med de konstigaste exemplen på "hur det brukar gå till" på brukstävling. Folk som står och röker, snackar skit och väsnas under platsliggningar. Jag tycker det låter helkonstigt (och respektlöst!) men har inte varit på tillräckligt många tävlingar för att veta hur det brukar se ut..

Men hjälp... vilket skitsnack! Nu tävlar jag inte bruks jätteflitigt MEN jag har tävlat några gånger och framför allt så har jag varit tävl.sekreterare i drygt 15 år och alltså tittat på ett antal brukstävlingar, både nere i Skåne och här uppe i Östergötland och inte står folk och skriker och har sig under platsen?!

Från och med lägre klass är ju förarna dolda vid platsen och det är klart att någon kan passa på att ta en cigg när man t.ex. står bakom ett skjul utanför planen, man kan även stå och prata men det är sällan folk pratar så jättehögt.

Sen kan det förstås förekomma en del väsen runt om på klubben; hundar som gapar i bilar, publik som pratar, barn som leker etc. men det verkar ju inte vara sånt han menar...

Jag blir ju inte jätteimpad av instruktören direkt... jag har en gissning om vem det är och tycker i så fall att du absolut inte ska lyssna så mycket på vad han säger i det fallet... ;)

Tycker du är helt rätt i att du måste träna platsen med goda förutsättningar, inte med en massa störning i form av någon som går fram och korrigerar sin hund precis bredvid din, folk som gapar på sina hundar etc. Det kommer knappast att göra lla tryggare och platsliggningen bättre, förmodligen istället precis tvärtom.

Det där med strulande plats är inte roligt... jag vet precis hur det är. :(
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

Jag hade mina misstankar om att det han har sagt inte stämmer helt, skönt att få det bekräftat från flera håll. Vet inte om jag hade vågat ge mig ut och tävla annars om folk ska bete sig hur som helst :p

Ja strulande plats är inte roligt alls. Nu har jag bestämt mig för att börja om helt och så får det ta den tid det tar!
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

KL

Åh jag deppar ihop över det här med platsliggning :cry:

Jag har ju skrivit tidigare om att Ila har börjat förväxla med fjärrdirigering och alltså ligger med en massa förväntan på att saker ska hända. Vi har tränat massor och det börjar bli bättre!

Eller, tänker jag fel? Hur tänker ni?

Sorry om inlägget är rörigt men jag är lite upprörd och lite ledsen för att jag inte verkar klara ut att göra det här bra för Ila..

Lägg inte plats med dom mer. Sätt ner foten för jag anser likt många andra att du gör helt rätt i att bara lägga henne med trygga hundar framöver.


Jag har lite olika sätt att visa min hund vad som gäller beroende på vad jag förväntar mig av honom.

När vi lägger plats så är kommandot "ligg". Det betyder att du ska bara ligga där tills jag kommer tillbaka. Han får då ligga hur han vill bara han ligger konsekvent (alltså inte vänder sig/byter skinka.) När jag förut stod synlig för honom så stod jag dessutom lite med sidan mot hunden för att inte med kroppen vara "aktiv" mot honom (så står man ju tex aldrig när man ska göra fjärren).

När jag lägger honom och förväntar mig aktivitet (ex fjärr och kryp) så använder jag "plats". Det betyder var uppmärksam för nu händer det grejer!. Då ska han också ligga på ett speciellt sätt (som en swinx och inte ner på skinkan som han annars alltid gör pga sitt bakben).
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

Ingen aning. Han har kommit med de konstigaste exemplen på "hur det brukar gå till" på brukstävling. Folk som står och röker, snackar skit och väsnas under platsliggningar. Jag tycker det låter helkonstigt (och respektlöst!) men har inte varit på tillräckligt många tävlingar för att veta hur det brukar se ut..

*Slår mig för pannan*

Det kanske var så avslappnat förr, men idag (iaf på dom tävlingar jag har varit på) så är folk för nervösa för att göra annat än stå stila och hålla andan. Det är oftast bara jag som är avslappnad på platsen när jag varit ute :D
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

KL:
Jag har börjat så smått med konskicken till eliten och det går framåt måste jag säga! Annars blir det mest brukslydnad nu inför höstens sista spårtävlingar. Vi hinner inte bli startklara i trean än på ett tag så vi siktar på vårens lydnadstävlingar istället.

Däremot har jag bestämt att jag ska starta Hedda i trean i december. Va fan, det är ju kul att tävla och så är det ju nyttig träning för mig också!
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

kl

Nu bara måste jag gnälla lite! min kära lilla vovve började löpa i går :eek: kunde hon inte väntat tills på måndag så vi iaf fick starta på söndag!?!

Nu blir det några veckor med fokus endast på fysträning här hemma då hon i samband med löp blir både senildement (läs: minns inte vad sitt betyder) och dessutom bekvämlighetsdöv :p

Hur gör ni när era tikar löper? tränar på som vanligt? eller fokuserar på nått särskillt? beror såklart på hur hunden blir men alltid kul att höra om nån annan kan träna eller om det bara e min hund som blir en hopplös soffpotatis :p
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

Tråkigt med så otajmat löp! Jag tror att jag kommer missa ett par tävlingar också, Lyxa ska börja löpa vilken dag som helst nu... Men men, så är det att ha en intakt tik :D!

Gällande träning under löp; de två första löpen Lyxa hade blev hon en riktig soffpotatis både under löp och över skendräktigheten. Skittråkig var hon :p!

Men de första löpen är ju oftast de jobbigaste för hunden, och nu märker jag ingen skillnad på henne mellan löp/ickelöp, hon är lika rolig hela tiden.
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

Detta är ju Triss andra löp så jag hoppas att det blir som med Lyxa att hon inte blir så påverkade när hon "vant sig"! Helt hopplöst att inte kunna träna utan bara gå massa tråkiga promenader :

Jag funderar iof på kastrering hon är ju blandras och ibland känns det onödigt att" utsätta" henne för löpande och allt vad det innebär när jag ändå inte ska avla på henne..

Du ska avla på Lyxa va? Vilka valpar det kommer bli isf, snacka sötchock! :love:
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

Du ska avla på Lyxa va? Vilka valpar det kommer bli isf, snacka sötchock! :love:

Japp, om allt går som det ska så blir det valpar runt årsskiftet 2013/2014 :love:! Tror också att de kommer bli bedårande söta, och förhoppningsvis riktigt, riktigt bra och stabila arbetshundar som för rasen framåt :laugh:!

Hade Lyxa fortsatt vara som hon var de första löpen så hade jag dock valt att kastrera henne. Det var inte kul vare sig för henne eller mig under den perioden :p!
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

Jag har bestämt mig för att kastrera, jag klarar inte av det mentalt när hunden är loj och tråkig. Jag blir deppig jag också och funderar på ny hund osv.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Idag 1/7 fyller min fantastiska Lyxa 4 år :love: ! Min suveräna första brukshund som överträffat allt jag hoppades på när jag ställde...
Svar
11
· Visningar
1 783
Senast: Jenka
·
Övr. Hund Åååh jag bara MÅSTE få skryta lite om min härliga hund :D! Min aussie Lyxa, född 2009-07-01, och jag var och tävlade lydnad igår...
2
Svar
24
· Visningar
2 471
Senast: Lionheart
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tångbett dåligt?
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp