Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

Vi tränar på som vanligt under löp. Doris har inte visat några tendenser till att bli loj/trög under löp, utan fungerar precis som vanligt. Hon kan tappa lite, lite fokus men inte alls så farligt. Hennes jobbigaste period är skendräktigheten, men den är inte särskilt jobbig så att hon samlar valpar eller liknande. Men hon blir generellt mer vaktig :crazy:

Nu har hon löpt väldigt tätt, så av den anledningen funderar jag på kastration, men jag vill gärna att hon ska få blir "vuxen" först (om hon någonsin kommer bli det :p)
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

Ila är, precis som sin syster Lyxa, helt opåverkad av löp. Vi kör som vanligt!
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

Jag förstår vad du menar, jag blir sugen på att köpa en hane :p

Kl
Kivina: min vovve vaktar också mer när hon löper.. Jag vill också att min ska bli mer "vuxen" innan kastraktion men å andra sidan vill jag egentligen inte vänta heller, lite knepigt! Hoppas din hund fortsätter vara cool vid köp, allt blir ju så mycket lättare och roligare då :)
Hur gammal är din hund?
 
Senast ändrad:
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

Undrar om det är ärftligt? Det kan ju vara så med människor iaf :p
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

Doris vaktar inte särskilt under löp, det är först när hon är skendräktig som det slår igenom. Doris blev 20 månader ( :eek: ) i början på oktober.. Ja, jag hoppas också att hon fortsätter på det här viset i löpet, eller att det knappt märks ;) det får fasen inte bli värre!
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

Undrar om det är ärftligt? Det kan ju vara så med människor iaf :p

Det tror jag. Verkar som om jobbiga löp förekommer mer inom vissa raser och vissa linjer.
Jag har också en teori om att det kanske inte är lika vanligt med jobbiga löp bland bruksraser eftersom man troligen inte avlar vidare på en tik som inte fungerar att jobba med under stora delar av året.
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

Det med bruksraser låter självklart nu när du säger det! Att jag inte tänkte så lång själv.. :o
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

kl
Om ett par veckor gör vi ett nytt försök med debut! :bump:
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

Kul! Vart blir det?

KL
Igår hade vi hjälp med kommendering och körde igenom lydnadsklass 2. Ila var "överallt" och det kändes typ som om hon hade lämnat hjärnan hemma :D
Ingen bra känsla alls alltså men vi fixade ändå momenten skapligt.

Så nu har jag bestämt mig för att anmäla till klass 2 och gå in bara för att testa och checka av läget!
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

*kl*

Vi kommer att lägga ner lydnadsträningen för ett tag framöver och kommer enbart spåra några veckor framöver. Doris har rejäla muskelspänningar runt hela höger skuldran och verkar ha ont av det. Nu ska hon behandlas med laser, skritta i skogen och masseras. För att hålla hjärnan i schack måste jag nog spåra minst ett par gånger i veckan.

Efter laserbehandlingarna så hoppas vi på att hon är fräsch och att spänningarna inte uppkommit för att hon försvarar en ledskada :crazy:
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

Ja, supertrist! Men jag är faktiskt inte förvånad med tanke på vad den här damen roat sig med. Hon har ju klämt ut sig ur ett bagage som var uppställt med friskluftskrok, hon far ju som ett skållat troll i skogen, halkar, hoppar och sladdar omkring..

Jag hoppas också att hon repar sig fort! Och så säger jag: Känns det att något inte stämmer med era hundar - kolla upp dem! Doris har inte visat några som helst tecken på smärta, men jag har haft en känsla av att något inte stämmer.. Och nu i efterhand kan jag förstå en del av hennes beteenden.. Nu hoppas jag att vi ändå tar det här i god tid, och får vi ingen förbättring på de här behandlingarna, funderar jag på att åka ner till ReDog med henne.
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

Kl!

Andra omgången inofficiellt gick åt pipan :( just nu känner jag mig värdelös som hundägare och vet inte vad jag ska göra. Spåren går jättebra så funderar på att köra det ett tag. Men jag älskar lydnaden, tycker den är skitkul. Dock tycker hunden uppenbarligen det är pest just nu.

Blä! :cry:
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

Åh vad tråkigt!
Vi kan försöka trösta varandra, för mig gick det åt pipan i Rallylydnaden.
Nu ska jag testa tävlingslydnaden för första gången på söndag, får se om hunden tycker det är roligare eller om det går åt pipan där med.
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

Usch då, vad är det som inte fungerar?

HeleneK - håller tummarna för att er tävling går bra!
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

Nu har jag anmält oss till klass två! Hjälp så nervöst det blev! :D

Kommer starta i Söderköping 17 november. Vår plan är att gå in och ha roligt samt kolla av hur vi ligger till. Självklart skulle jag bli JÄTTEGLAD om vi skulle lyckas ta förstapris men det är inget självklart mål.

Ingen mer som ska tävla där?
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

Åh vad roligt! Lycka till :D

*kl*

Doris har mest troligt en överansträngning i bogen fram. Jag har mig själv att skylla ;) Det KAN ha börjat med den gången hon klämde ur sig ur ett bagage som var stängt med en 20 cm friskluftskrok, och sen har hon fått fortsätta träna på som vanligt liksom. Nåja, nu är hon behandlad med laser och jag ska massera henne varje dag. Jag ska avvakta och se hur mycket effekt den här behandlingen gav och om det behövs bokar jag in en tid till.

SÅ himla skönt att det är något som JAG kan påverka själv. Jag får lägga upp en tydligare plan inför vinterns lydnadsträning helt enkelt och lägga till lite styrketräning. Men först ska hon bli helt återställd innan vi kör igång.
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

Skönt att höra att det inte var ngt värre :bump:
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

Ja, det var en fruktansvärd lättnad! Nu ska vi bara försöka överleva en rehabiliteringsperiod utan att ha ihjäl varandra :angel:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Idag 1/7 fyller min fantastiska Lyxa 4 år :love: ! Min suveräna första brukshund som överträffat allt jag hoppades på när jag ställde...
Svar
11
· Visningar
1 783
Senast: Jenka
·
Övr. Hund Åååh jag bara MÅSTE få skryta lite om min härliga hund :D! Min aussie Lyxa, född 2009-07-01, och jag var och tävlade lydnad igår...
2
Svar
24
· Visningar
2 471
Senast: Lionheart
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tångbett dåligt?
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp