Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

Jag har faktiskt film på tävlingen och så snart jag laddat upp den kan jag lägga ut den.
Problemet som jag ser det är att eftersom att han går så himla bra på träning är det så svårt att "träna" bort det, utan jag måste nästan träningstävla bort det.

Ditt tips om att göra halvhalter låter bra, men på tävling missar han att man ens ska sätta sig i halterna :eek:, vilket gör att varje halt blir seeeeegt och ofta måste jag säga till honom att sätta sig både en och två gånger.

Om vi har samma säkerhet i ställandet och läggandet som vi har i hoppet och inkallningen kan vi ju ta oss igenom tävlingarna och få ganska okej poäng ändå. Men hur kul är det med en hund som ser ut att tycka att detta är det värsta han varit med om i hela sitt liv?

Nu ska jag träna att "fot" betyder att han inte får släppa mig med blicken, tror att det kan bli lättare för honom att förstå att fotgåendet är ett moment och inte bara promenad.
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

Det låter som om det antingen är något du gör som påverkar honom. Tex att du blir nervös, beter dig annorlunda osv.
Eller så har han fattat att det inte kommer belöning på tävling. Alltså har skillnaden mellan tävling och träning blivit för stor och hunden vet att han inte tjänar något på att anstränga sig på tävling.

Du kan ju prova dig fram lite med hjälp av kompisar för att se om ni kan få fram samma beteende.
Reagerar han när ni går in ensamna på plan där några står och tittar? Reagerar han på kommendering?
Är det bristande belöning?

När du väl har hittat vad det är han reagerar på så kan du arrangera situationer där ni kan träna för att komma ur beteendet.
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

Det låter som om det antingen är något du gör som påverkar honom. Tex att du blir nervös, beter dig annorlunda osv.
Eller så har han fattat att det inte kommer belöning på tävling. Alltså har skillnaden mellan tävling och träning blivit för stor och hunden vet att han inte tjänar något på att anstränga sig på tävling.

Du kan ju prova dig fram lite med hjälp av kompisar för att se om ni kan få fram samma beteende.
Reagerar han när ni går in ensamna på plan där några står och tittar? Reagerar han på kommendering?
Är det bristande belöning?

När du väl har hittat vad det är han reagerar på så kan du arrangera situationer där ni kan träna för att komma ur beteendet.

Håller med om detta.

Kl med lite anmält svammel...

Det finns ju mängder av olika anledningar till att hunden fungerar på träning med inte på tävling, men ofta så känner jag att det att skillnaden mellan träning och tävling blir alldeles för stor.

Det är ju självförstärkande för föraren att gå och belöna och berömma hunden för minsta lilla grej på träning (särskilt sådana som har svårmotiverade hundar faller ofta i den fällan att döda hundens uthållighet genom att belöna i stort sett konstant). Jag har sett hur många som helst som råkat i denna fälla, att de känner att de måste belöna för att hunden ska hänga på, istället för att belöna det hunden gör rätt. Då övergår det ju från att vara en belöning till att bli en muta, och det är inte så bra för uthålligheten ;).

Kommer man då sen på en tävling där hunden ska utföra ett helt program utan någon mer belöning än den efter man kommer ut från planen, då gäller det ju att man ex har

  • successivt jobbat upp hundens uthållighet och förmåga att jobba länge utan belöning
  • tränat in riktigt bra tävlingsbelöningar som jag är tillåten att använda på planen för att peppa min hund (ex att hunden går igång som f-n om jag viskpratar till den, klappar lätt i händerna, går igång på min tävlingspose)
  • att hunden har en förståelse för att belöning kommer snart, bara du jobbar lite till.

I de lägre klasserna kan det ju fungera utmärkt att baklängeskedja momenten, så att hunden lär sig att ju mer jag jobbar, desto närmre kommer jag belöningen.

Så det jag vill säga är väl egentligen att uthållighetsträning är guld värt. Träna så att hunden på träning kan gå iaf två lydnadsklasser på raken utan mer belöning än röstberöm och omklappning, då är ju en vanlig tävling piece of cake :).

Det är ju även väldigt vanligt att hunden lär sig att tävlingslika situationer = ingen belöning, och går ner sig och tycker inte att det är värt att anstränga sig. Då är det ju guld värt att kunna åka på många träningstävlingar som är upplagda exakt som "riktiga" tävlingar och där kunna överraska hunden, ex gå in, köra ett halvt fotgående, springa av plan och belöna hunden JÄTTEMYCKET och låta det vara bra så. Vissa hundar svarar jättebra på detta, att bli glatt överraskade i tävlingsmiljö :).
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

+ till line_n

Jag håller med i allt det ni säger (skriver) och det gäller bara att ta reda på vad som gäller i mitt fall.

Jag har definitivt mutat mer än belönat. Men det jobbar vi sakta men säkert bort nu. Vi är inte helt där, men en bit på vägen i alla fall.
Men jag tror inte att det är det som gör att det inte funkar, eftersom att han är helt väck redan när vi kliver in på plan. I så fall tror jag mer att han har kopplat ihop att det inte kommer belöningar vid tävling och därför inte vill vara med alls, inte ens från början.

En lustig grej dock som jag skulle behöva analysera.
När vi klev in på plan för platsliggningen var han tokfokuserad, betedde sig precis som på träning.
Men när vi sen klev in på samma plan för resten av programmet var han inte alls med.
En tanke var att jag kanske var mer nervös och därmed mer "stel" och han fattade att det var på allvar.
Sen vid nästa del var jag mer avslappnad och då ville han inte jobba?

Men ditt förslag Miao om att baklängeskedja tror jag skulle passa honom ganska bra. Då får vi dessutom börja med det han tycker är roligt, vilket kanske taggar honom lite mer.
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

Men hur är du vid vanlig träning? Blir han ovillig även om du är avslappnad där?
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

Usch, nu tittade jag på klippet och det ser verkligen sorgligt ut.
Men jag lägger in det i alla fall, så ni får se hur katastofalt det är. Inser dock att jag måste filma några träningspass också, så att jag själv kan se hur bra han KAN gå.
Som ni ser, så är han inte alls med mig innan vi går in.
Han tittar också bort precis innan jag tar första steget i linförigheten insåg jag nu. Och vi som tränat stenhårt på att han ska titta på mig när jag säger "Fot". :crazy:

Here we go....
http://www.youtube.com/watch?v=CvE4bvZli0Q&list=FLXZ7S0w7I_L1Ca2uNn8uHVw&index=1&feature=plpp_video
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

Du ser nästan lite uppgiven ut väldigt tidigt. Var det kanske så? Att du "gav upp" tidigt?

Och sen tänkte jag på att du har väldigt lugna tävlingsmässiga belöningar. Så belönar jag min hund på tävling men hon är övertaggad och går upp i skall om jag gör mer. På en så lugn hund som du har kanske det krävs lite mer fartfyllda/livliga belöningar? Vad går han igång på?

Hur mkt tränar du under tävlingslika former?

Om min hund hade "segat sig" så mycket tex innan/mellan moment hade jag nog rutit i "FOT!" ordentligt. Jag hör inte vad du säger men det ser ut som om du inte vågar påkalla hans uppmärksamhet ordentligt?

Sen tyckte jag inte att det var så katastrofalt som du fick det att låta, även om jag förstår att det inte kändes bra.
Upp med humöret nu! :laugh:
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

Hundar reagerar alltid annorlunda på tävling, och det är många faktorer som spelar in.

Plötsligt signalerar föraren fara (man blir ste, kanske mer bestämd och sammanbiten eller kanske harig), nervositet inför situationen kan sällan tolkas som annat av hunden. Den blir förvirrad och ofta "låg".

Plötsligt är det "roliga" slut. Hunden ska gå ett helt program utan belöningar. Hur reagerar din hund på beröm från dig? Att ni brottas och busar? Hur mycket har ni tränat på att kedja moment? Dvs träna halva eller hela program och flera moment efter varandra?

Jag tycker inte heller att det såg så farligt ut, men många blir "chockade" över hur bra det kan gå på träning, för att helt fallera på tävlingsbanan. Det är egentligen inget konstigt. Försök släppa prestigen, höj hundens drift och låt den hellre vara lite övertaggad på plan än motsatsen. I dessa lägre klasser kan man lika gärna satsa mer på attityd och låta det bli lite slarvigt än att försöka "ruta in hunden".

Säger som de andra. Kom igen, nya friska tag! :)
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

Du har nog rätt, jag hade nog gett upp direkt när jag kom in på plan och märkte att han inte var med mig.
Jag har inte hittat ett sätt att få igång honom när han väl tappat intresset under tävling. Nu har jag ju i princip bara tävlat i Rallylydnad, men där får jag ju tjoa och berömma hur mycket som helst och det funkar inte heller.

Jag tränar med kompisar ganska ofta och vi brukar ofta köra lite kommenderingsträning.
Vi har tävlingstränat några 2-3 gånger och då har han gått ganska bra.

Men ett annat problem är att vi tränar i princip alltid på kvällar men tävlar på dagtid. Tror att det är den största skillnaden faktiskt.
Sist vi tränade kvällstid var han så övertaggad att det gick inte att göra någonting.
Alltså en helt annan hund från det ni ser på filmen.
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

Jag upplever nästan lite att du "ber om lov". Alltså att du med ditt kroppsspråk signalerar till hunden att "ska vi gå fot..?" "ska vi hoppa..?".. Förstår du hur jag menar? Jag skulle vilja se ett mer jävlaranamma! NU går vi, följer du inte med MIG blir du kvar här själv.
En lite mer käck attityd.
Hänger du med? :D
Började redan i första momentet att du anpassade dig efter hunden. Han satte sig en liten bit ifrån dig och du rättade automatiskt in DIG efter HONOM. Jag hade istället tagit ett steg BORT från hunden och visat att "hörrudu, DU får faktiskt hålla koll på MIG".
Vid hoppet hade jag velat att du vänt om och satt om honom på nytt. Han hade tankarna låååångt borta..

Och förresten håller jag med övriga, såg inte på långa vägar så hemskt ut som jag målat upp framför mig på din beskrivning:laugh:
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

Åh ni är så gulliga!
Tack alla ni som peppar!
Det är nog precis som MrsScabtree säger, att man blir lite chockad, när det går så himla bra på träning.

Och tack så mycket för alla tips och funderingar, det är verkligen guld värt att höra :love:
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

KL

Jag håller med de andra, hunden var ofokuserad, du verkade osäker/tafatt/passiv och jag förstår att känslan inte var den bästa.

MEN, jag har sett oändligt mycket värre :angel: Helt ok debut, nu vet du vad ni behöver jobba på!

Själv har jag fått inse att jag har en hund som INTE vill bli peppad och berömd mellan momenten. Han tappar bara fokus och jag får tjata tillbaka honom i "tävlingsmode". Så nu tränar vi mycket kedjor, mycket tävlingmässigt, MYCKET transporter.

Efter ett moment berömmer jag med ett lugnt "Braaa" och kanske stryker honom över nacken, utan att släppa honom ur utgångsposition, och sedan transporterar vi oss "fot" till nästa moment.

Då håller han ihop och håller sig taggad. Kanske blir han besviken när jag berömmer vidlyftigt men det inte kommer någon riktig belöning? Är vi kvar i "arbete" så är vi ju inte klara, och då jobbar han på :)
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

knapp

Vi håller på med nytt i det gamla fortfarande, tror jag nämnde det sist jag skrev, stegförflyttningar och ställandet i fjärren... Tror dock att min hund svalt en pipleksak eller en fågel eller nåt... Plötsligt så tjuuuuuter hon:crazy:
Så, nu jobbar vi även för att hon ska vara tyst trots att hon får mer "press" (hittade inget bättre ord) på sig.
Men tror vi börjar få någorlunda kläm på stegförflyttningar i alla fall..
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

Det gör min med ibland... Hur jobbar du för att hon ska vara tyst? Hur tänker ni andra med detta?

Min drar igång fruktansvärt när hon hör/ser mig träna med de andra hundarna eller om hon hör mig kommendera någon annan. När jag sedan tar ut henne så är det fruktansvärt mycket ljud... :(
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

Här behandlas det mot rävskabb nu... :crazy: Skithundarna får inte umgås med andra hundar förrän om nästan sex veckor - alltså ungefär den tidpunkt då jag planerat in nästa tävling. Jag kan visserligen träna på egen hand men det känns lite surt.
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

KL

Inser att det kanske är dags att presentera min nya stjärna, som till 99% får stanna här :)

Hund: Malinoistik, drygt 2 år

Lite bakgrund: Omplacering, kom till mig för knappt två månader sen. Jag har tävlat Elit lydnad med min "pensionerade" gamling. Esta har ett förstapris i tvåan med förra ägaren.

Klass: Klass 2 & 3 främst, just nu.

Tränar mest på: Det mesta ;) Framför allt fria följet och att det ska vara tyst.

Håller till: Småland, Vetlanda

Kortsiktigt mål: Först och främst att vi jobbar ihop oss och har kul!

Långsiktigt mål: Vi får se vart det bär!
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

KL
Körde ett träningspass med Ravishing ikväll, jättekul med en ny bekantskap, tack Buke för det!
Idag var det dock svårt att få igång Kingston, han var väldigt segstartad. Men massa goda tips och väldigt trevligt sällskap gjorde det till ett riktigt bra träningspass ändå.
Tack Ravishing för sällskapet!
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

Det gör min med ibland... Hur jobbar du för att hon ska vara tyst? Hur tänker ni andra med detta?

Jag är så ovan med att hon piper... min andra är en riktig pipis som piper jämt och ständigt, men inte Troja.. Förrän nu.
Hitills har jag gjort så att om det är mycket och högt så bryter jag träningen helt. För att för det första ska jag aldrig nånsin bli att belöna fel, så jag av misstag råkar belöna pip, och för det andra så blir jag så fruktansvärt irriterad så det är inte rätt mot hunden att fortsätta ;) Så, en paus alltså. kan räcka med bara ett par minuter..
Annars om det bara är lite så är jag blickstilla och väntar och när hon är tyst berömmer jag tyst och lugnt och fortsätter vad vi höll på med. Noggrann att aldrig belöna vid pip.
Än så länge verkar det fungera, men som sagt, det har nyss börjat..:)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Idag 1/7 fyller min fantastiska Lyxa 4 år :love: ! Min suveräna första brukshund som överträffat allt jag hoppades på när jag ställde...
Svar
11
· Visningar
1 783
Senast: Jenka
·
Övr. Hund Åååh jag bara MÅSTE få skryta lite om min härliga hund :D! Min aussie Lyxa, född 2009-07-01, och jag var och tävlade lydnad igår...
2
Svar
24
· Visningar
2 471
Senast: Lionheart
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tångbett dåligt?
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp