Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

Tur att det inte var något allvarligt! Hoppas hon återhämtar sig nu :laugh:
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

Kl.

Nu är min kille snart 9 månader!!

I kväll var vi på sista öppna träningen för i år på brukshundklubben. Det mesta gick riktigt bra, framförallt attityden är jag riktigt nöjd med :laugh:

Han har dock blivit så laddad i vissa moment att vi fått lite problem. Har sett en del bra tips här men finns kanske någon som har fler så tänkte fråga här.

Hopp och inkallning - Använder man matte som stoppkloss så kan man springa full fart hela vägen :crazy: Tips på hur man lär hunden att bromsa på egen hand utan att tappa farten???

Fritt följ - För två månader sen hamnade han gärna för långt bak, ett tag hade han en perfekt position och nu hamnar han gärna för långt fram och trängs vilket gör det nästan omöjligt att svänga till vänster. Jag har börjat tänka mer på var jag ger belöningen, dvs. bakåt med vänster hand vilket har gett ganska bra resultat på kort tid och försöker att inte belöna när han trängs. Något mer man kan göra?

Ingångar överlag - Sätter sig med bakdelen bakom mig när han vill "för mycket". Försöker att belöna raka sättanden men tyvärr är de ganska ovanlig i vissa lägen... Tips?

Poletten har trillat ner ganska bra i apporteringen vi har börjat lite med hålla fast när jag drar och ingångar. Kör klossträning med apport och det går bra.

Lkl 1 i vår känns inte omöjligt :laugh:
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

Kul att det går framåt med träningen! :)

Det jag kan tipsa om vad det gäller ingångar och utgångsposition är att träna just det på ett relativt enkelt sätt utanför något annat moment.
Sätt hunden och gå ifrån den och ställ dej en halvmeter till en meter mitt framför hunden och säg "fot". Om du behöver så hjälp hunden in till en korrekt utgångsposition genom att visa med handen och leda in hunden och beröm ENDAST då den sitter 100% rätt. Inte för långt fram, för långt bak, snett med rumpan, eller tränger eller någon annan konstighet de kan hitta på ;)
Ta sedan bort hjälpen och säg bara "fot" och även där, beröm ENBART då det är helt rätt. Om det blir fel på något sätt, ignorera och gör om gör rätt.
Jag har sedan ökat svårighetsgraden genom att ställa mej längre ifrån henne, eller snett framför på olika håll, även gjort det då hunden varit i rörelse eller hittat på något annat för en kort stund.
Ibland har jag fått backa i träningen, speciellt om hon varit övertaggad och kommit för långt fram, och då hjälpt henne i korrekt position igen men då snabbt kunnat ta bort hjälpen och hon kommit in rätt igen.

Detta använder jag mej av i momentträningen genom att säga fot vid alla ingångar, som vid inkallning och hopp tex, då sitter det i ryggraden på hunden och den vet sedan vid tävling att även om jag inte säger något så är det korrekt fotposition som gäller!

Genom denna träning har vi fått en bra utgångsposition väldigt enkelt och snabbt iaf, hoppas det funkar för er också om du provar! :laugh:
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

kl

Vi har börjat tjuvträna lite på treans moment nu:D
Åh vad det är KUL!!! Både jag och hunden tycker att träningen är sjukt rolig nu:)
Börjat lite med stegförflyttningar och där är det egentligen inga större problem för HUNDEN. Däremot måste JAG klura ut hur JAG ska gå... Lägg gärna upp lite klipp på hur era stegförflyttningar ser ut!!:laugh:
Trodde det skulle bli lite utmaning att lära henne backa vid sidan, men när jag provade så backade hon så fint utan något extra stöd eller hjälp. Det har jag fått gratis tack vare att vi kört lite freestyle på skoj då jag haft henne gåendes mellan mina ben och då både gått så framåt och backandes med henne mellan benen och full kontakt. Så det var inte så stor skillnad på att köra samma race fast på sidan istället verkade hon tycka ;)

Sen började vi med att ta in ställandet i fjärren, tänkte lite som så att då det är ett moment hon tycker är tråkigt så kanske det blir roligare om det händer lite mer än bara sitt och ligg.. Och det tyckte hon! Stå från ligg och ligg från stå är inga problem, däremot står från sitt.. Hon reser sig MEEEEEN sen går hon framåt direkt, så där ska vi träna med henne ståendes på ett bord eller liknande tills hon får in rätt teknik.

Testade även inkallning med ställande som jag försökte lära henne förut utan större framgång... Och plötsligt så STANNAR hunden på mitt kommando:eek: Haha, det behöver snyggas till och bli lite snabbare, nu tog hon ett par steg, men det är på gång!

Nästa helg ska vi tävla inofficiellt, en lagtävling med tre delar: spår, upplet och lydnad. Vi kör lydnadsdelen. Dock inte strikt lydnadstävling utan lite... annorlunda.. Typ fritt följ med massa godis på marken, apportering av diverse annorlunda föremål osv.. Ska bli intressant:D
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

Kul att det går framåt med träningen! :)

Det jag kan tipsa om vad det gäller ingångar och utgångsposition är att träna just det på ett relativt enkelt sätt utanför något annat moment.
Sätt hunden och gå ifrån den och ställ dej en halvmeter till en meter mitt framför hunden och säg "fot". Om du behöver så hjälp hunden in till en korrekt utgångsposition genom att visa med handen och leda in hunden och beröm ENDAST då den sitter 100% rätt. Inte för långt fram, för långt bak, snett med rumpan, eller tränger eller någon annan konstighet de kan hitta på ;)
Ta sedan bort hjälpen och säg bara "fot" och även där, beröm ENBART då det är helt rätt. Om det blir fel på något sätt, ignorera och gör om gör rätt.
Jag har sedan ökat svårighetsgraden genom att ställa mej längre ifrån henne, eller snett framför på olika håll, även gjort det då hunden varit i rörelse eller hittat på något annat för en kort stund.
Ibland har jag fått backa i träningen, speciellt om hon varit övertaggad och kommit för långt fram, och då hjälpt henne i korrekt position igen men då snabbt kunnat ta bort hjälpen och hon kommit in rätt igen.

Detta använder jag mej av i momentträningen genom att säga fot vid alla ingångar, som vid inkallning och hopp tex, då sitter det i ryggraden på hunden och den vet sedan vid tävling att även om jag inte säger något så är det korrekt fotposition som gäller!

Genom denna träning har vi fått en bra utgångsposition väldigt enkelt och snabbt iaf, hoppas det funkar för er också om du provar! :laugh:

Tack för svar. Provade lite enkla ingångsövningar hemma på mattan och det var inga problem. Det var väldigt länge sen vi tog bort hjälpen vid ingångarna så därför börjar jag helst inte med det igen. Han har sen länge slutat göra en U-sväng utan "slänger" in baken istället, problemet blir när han är taggad och slänger baken för långt in. Vi får helt enkelt träna på ingångar med en väldigt het belöning som han bara får vid raka sättanden :laugh:
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

Jag hade också helt slutat med en vägvisande hand innan jag började med den här övningen men jag kände ändå att jag behövde visa henne ett par gånger ordentligt vart hon skulle vara för att kunna belöna en korrekt position innan jag höjde kraven och enbart belönade korrekt position utan någon hjälp. Ett litet förtydligande bara ;)

När du säger att han slänger in baken för långt så menar du att han får in rumpan bakom dej?
Har du tänkt på hur du har din vänstra arm när han får in rumpan för långt?

Jag har fått lära mej den hårda vägen hur viktigt det är att jag har min överarm helt rak längs med min kropp. Fick ofta sneda sättanden i momenten förut för jag hade min armbåge antingen inklämd bakom mej själv -Ebun fick rumpan bakom mej -eller så pekade armbågen utfrån min kropp och då satt hon antingen för långt fram eller med rumpan åt vänster.
Kolla det nästa gång du får ett snett sättande. Kan vara det eller så är han som du säger helt enkelt övertaggad och hinner inte stanna! :laugh:
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

Fast jag tycker inte att du behöver vara rädd för att "gå tillbaka" till att använda hjälp vid ingångar. Det kan räcka med några gånger bara för att få in rätt teknik och sen kanske du kan plocka bort igen.

En av mina tränare brukar alltid säga att det är mitt uppdrag att se till att hunden lyckas. Jag tycker det är klokt att ha med sig.

I mina ögon är det mycket bättre att lägga till en hjälp och således få högre belöningsfrekvens (hunden gör rätt fler gånger).

Och om det blir fel - gå tillbaka och stärk grunden.
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

Precis det jag ville ha sagt men kanske inte riktigt lyckades framföra känner jag ;)
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

+ line_n

Jag ska prova imorgon. Jag är dock inte helt förtjust i hjälper utan har lärt in det mesta genom shaping. Ingångarna är delvis inlärda med hjälper eftersom det var det som lärdes ut på valpkursen men mest har vi jobbat med klossträning.

Ska man använda kommando samtidigt som man ger hjälpen eller ska man strunta i kommando? Säger jag hit eller fot så sitter han nog där redan innan jag hunnit flytta någon hand.

Helt klart ska jag tänka på min vänsterarm inte minst när han väl sätter sig med rumpan bakom mig så vrider jag på mig för att se var han är vilket säkert påverkar hur han sätter sig.

Jag tror inte att jag belönar för sällan utan problemet är att jag belönat för ofta även om rumpan hamnat lite bakom mig :( Det är svårt att låta bli att belöna när han gör allt annat jättebra och verkligen försöker.

Tack igen, alltid bra med nya infallsvinklar för att lösa ett problem :)
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

+ line_n

Jag ska prova imorgon. Jag är dock inte helt förtjust i hjälper utan har lärt in det mesta genom shaping. Ingångarna är delvis inlärda med hjälper eftersom det var det som lärdes ut på valpkursen men mest har vi jobbat med klossträning.

Ska man använda kommando samtidigt som man ger hjälpen eller ska man strunta i kommando? Säger jag hit eller fot så sitter han nog där redan innan jag hunnit flytta någon hand.
Jag har använt mej av fot och då haft handen med korv i framför mej redan innan jag kommenderat för att "leda" henne in till sidan och korrekt position -beröm och godis.

Helt klart ska jag tänka på min vänsterarm inte minst när han väl sätter sig med rumpan bakom mig så vrider jag på mig för att se var han är vilket säkert påverkar hur han sätter sig.

Jag tror inte att jag belönar för sällan utan problemet är att jag belönat för ofta även om rumpan hamnat lite bakom mig :( Det är svårt att låta bli att belöna när han gör allt annat jättebra och verkligen försöker.
Där hade jag delat in momentet i mindre delar. Ta tex inkallning. När du kallat in och han kommer som ryk och dra strunta då i ingången och belöna bara farten -med godis, leksak eller som jag, springa baklänges för att påbörja en jaktlek. Vid hoppet kan du göra samma sak -belöna att han utför hoppet korrekt fast utan ingång.
Träna ingångar för sig som jag tipsade om ovan. Alltid med fot eller vilket annat kommando du valt att använda för utgångsposition. Där efterlänkar du ihop hela momentet där du tar in honom i utgångsposition med ett fot och på så sett hjälper du honom när han är på väg in med en liten tankeställare att "om jag nu sätter mej på rätt ställe med rumpan på plats då får jag min belöning"


Tack igen, alltid bra med nya infallsvinklar för att lösa ett problem :)


Hoppas att något av svamlet ovan var förståeligt!
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

Jag förstår!

Jag tror dock inte att jag kommer att hinna visa honom innan han sitter i utgångspostion, här sker nämligen allt i blixtens hastighet. Jag har faktiskt försökt att locka fram honom i rätt position några gånger men han följer inte godiset/handen. Kan kanske bero på att vi tränat lite omvänt lockande i andra moment...

Helt klart att jag ska dela in momenten i mindre delar vilket jag gör också, spec. i hoppet där han kommit in i en testfas. Ska bli bättre på att göra det i inkallningen också.
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

KL

Nu är debuten avklarad!
Resultaten blev ungefär vad jag hade gissat, men det kändes ändå väldigt tråkigt.
Problemet har varit (och är) att han fungerar utmärkt på träning, men att han "dör" på tävling. Vi har tävlat i rallylydnad och det har nästan alltid varit så.
Det är alltså en väldigt träningsvillig och glad hund som så fort vi kommer ut på tävlingsplan tappar all fart och vilja.
Denna gång hade jag med mig en träningskompis som tror sig hittat problemet.
Jag ser för avslappnad ut! :eek:
Kan det ha varit så att jag försöker kompensera för eventuell nervositet genom att bli för avslappnad och att han därmed tolkar det som "promenad"?

Hur som helst blev resultaten följande:
Platsligganing 10 (hunden bredvid reste sig och gick runt och nosade, så jag är väldigt nöjd!)
Tandvisning 10 (Han reste sig när domaren kom fram, men jag satte honom igen och då satt han som ett ljus)
Linförighet 6 (Han var inte med mig alls, satte sig lååååångsamt och nosade)
Läggande 0 (Inte ens en tendens till att lägga sig)
Inkallande 9 (Lite loj vid avslutet, annars bra)
Ställande 6,5 (Tog massa steg efter kommando, så jag la till handtecken)
Apportering 8,5 (Han tog den inte direkt, jag fick lägga den mot munnen på honom)
Hopp 8 (Nosade i marken bakom mig innan ingången)
Helhet 6 (Jag tog honom i halsbandet flera gånger, hade inte koll på att man inte fick det)

Det blev ett 2:a pris, men jag är inte nöjd. Poängen är det inget fel på i sig, men attityden var helt fel. Hade hellre sett att han hade rätt attityd och nollat alla momenten.
Jag VET att det är något jag själv gör på tävling som orsakar det, måste bara hitta vad det är.
Nästa tävling är på söndag, får träna mer tävlingsmässigt fram tills dess.
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

Bara att ta nya tag, du får vara mer aktiv på söndag så håller vi tummarna för att det ska gå bra! :)
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

Ingenting fungerade :p han va okoncentrerad, satte sig inte, skällde, nollade ställandet, spottade ut apporte . Ja, allt gick åt pipan!

Vi är dock kommit fram till vad felet tycks vara så imorgon blir det veterinären. Har kört mycket spår nu istället och bara lekt lite lydnad. Spåren går utomordentligt bra iaf :)
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

Åh vad jag känner igen mig i det där. Min hund är också jättebra på träningarna med sista tävlingen va en ordentlig käftsmäll. Men det är bara att bryta ihop och komma igen :)
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

Synd att du inte filmat tävlingen (?), hade vart så mycket enklare att se och komma med tips då:)

Nu har jag en hund som bara blir mer taggad om belöning inte kommer, och som oftast är "med" vare sig det är tävling eller träning, men ibland glömmer även hon bort sig. Jag har upptäckt vad som får henne att vara mer "med".. På tävling har jag, på väg ut på planen, börjat göra små snabba halvhalter. Hon vet ju att halt = stanna och sitt vid sidan, så när jag bara stannar till en bråkdels sekund så taggar hon igång ordentligt. För vår del lite FÖR mycket då hon på senaste tävlingen blev så till sig att hon förvandlades till nafsande studsboll:angel: :D
Kanske kan vara värt att prova i alla fall för att "väcka" honom?
Sen är det ju verkligen inte säkert att det funkar på din hund bara för att det funkar på min :D
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

Problemet är nog det motsatta, han är taggad men inte på mig utan på allt annat :p skulle filmat ja, men är lätt att vara efterklok.

Jag skulle snarare vilja lugna ner honom lite samtidigt som han ska koncentrera sig mer. Träning går det oftast riktigt bra, kursen va inga problem trots 6 andra hundar. Men det sista nu blir han frustrerad och skäller istället.

Jag kan leka upp honom så att han blir fokuserad, men då får kan jag glömma att han är tyst.
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

kl

Gaaaahh!! :crazy:

Har anmält oss till vår debut på lydnadsplanen! Nu finns det ingen återvändo! :grin:
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

Roligt! :D

KL

Vi tränade igår uppe på klubben och det gick så jäkla bra! :bump:
Körde en del separata moment, kedjade sen ihop läggande-inkallning-ruta-apportering-hopp-fjärr, och avslutade med platsliggning (ensam) och fritt följ. Min hund är så jävla grym!

Om vi kan få ha den här känslan på tävlingen så är jag mer än nöjd :D
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

Det är så UNDERBART när man får den där känslan :love:! Bra jobbat :laugh:!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Idag 1/7 fyller min fantastiska Lyxa 4 år :love: ! Min suveräna första brukshund som överträffat allt jag hoppades på när jag ställde...
Svar
11
· Visningar
1 783
Senast: Jenka
·
Övr. Hund Åååh jag bara MÅSTE få skryta lite om min härliga hund :D! Min aussie Lyxa, född 2009-07-01, och jag var och tävlade lydnad igår...
2
Svar
24
· Visningar
2 471
Senast: Lionheart
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tångbett dåligt?
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp