Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Kul att det går framåt med träningen!
Det jag kan tipsa om vad det gäller ingångar och utgångsposition är att träna just det på ett relativt enkelt sätt utanför något annat moment.
Sätt hunden och gå ifrån den och ställ dej en halvmeter till en meter mitt framför hunden och säg "fot". Om du behöver så hjälp hunden in till en korrekt utgångsposition genom att visa med handen och leda in hunden och beröm ENDAST då den sitter 100% rätt. Inte för långt fram, för långt bak, snett med rumpan, eller tränger eller någon annan konstighet de kan hitta på
Ta sedan bort hjälpen och säg bara "fot" och även där, beröm ENBART då det är helt rätt. Om det blir fel på något sätt, ignorera och gör om gör rätt.
Jag har sedan ökat svårighetsgraden genom att ställa mej längre ifrån henne, eller snett framför på olika håll, även gjort det då hunden varit i rörelse eller hittat på något annat för en kort stund.
Ibland har jag fått backa i träningen, speciellt om hon varit övertaggad och kommit för långt fram, och då hjälpt henne i korrekt position igen men då snabbt kunnat ta bort hjälpen och hon kommit in rätt igen.
Detta använder jag mej av i momentträningen genom att säga fot vid alla ingångar, som vid inkallning och hopp tex, då sitter det i ryggraden på hunden och den vet sedan vid tävling att även om jag inte säger något så är det korrekt fotposition som gäller!
Genom denna träning har vi fått en bra utgångsposition väldigt enkelt och snabbt iaf, hoppas det funkar för er också om du provar!
+ line_n
Jag ska prova imorgon. Jag är dock inte helt förtjust i hjälper utan har lärt in det mesta genom shaping. Ingångarna är delvis inlärda med hjälper eftersom det var det som lärdes ut på valpkursen men mest har vi jobbat med klossträning.
Ska man använda kommando samtidigt som man ger hjälpen eller ska man strunta i kommando? Säger jag hit eller fot så sitter han nog där redan innan jag hunnit flytta någon hand.
Jag har använt mej av fot och då haft handen med korv i framför mej redan innan jag kommenderat för att "leda" henne in till sidan och korrekt position -beröm och godis.
Helt klart ska jag tänka på min vänsterarm inte minst när han väl sätter sig med rumpan bakom mig så vrider jag på mig för att se var han är vilket säkert påverkar hur han sätter sig.
Jag tror inte att jag belönar för sällan utan problemet är att jag belönat för ofta även om rumpan hamnat lite bakom mig Det är svårt att låta bli att belöna när han gör allt annat jättebra och verkligen försöker.
Där hade jag delat in momentet i mindre delar. Ta tex inkallning. När du kallat in och han kommer som ryk och dra strunta då i ingången och belöna bara farten -med godis, leksak eller som jag, springa baklänges för att påbörja en jaktlek. Vid hoppet kan du göra samma sak -belöna att han utför hoppet korrekt fast utan ingång.
Träna ingångar för sig som jag tipsade om ovan. Alltid med fot eller vilket annat kommando du valt att använda för utgångsposition. Där efterlänkar du ihop hela momentet där du tar in honom i utgångsposition med ett fot och på så sett hjälper du honom när han är på väg in med en liten tankeställare att "om jag nu sätter mej på rätt ställe med rumpan på plats då får jag min belöning"
Tack igen, alltid bra med nya infallsvinklar för att lösa ett problem