Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

*KL*

Nu har jag inte varit inne i denna tråden på länge så ska kolla igenom lite snabbt sen vad som hänt för alla!

Här är iaf en liten film på mig och stora grå. Vi tränar just nu motivation (vilket det inte var något fel på!) och koncentration, så allt ser inte perfekt ut men kommentarer/kritik tas gärna emot ändå såklart :)

http://www.youtube.com/watch?v=oUJlIRWUy2o
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

kl

Har varit på inofficiell lagtävling idag med grenarna spår/upplet/lydnad. Jag körde lydnaden och i år var det rallylydnad! Så min Beya (oxå vit herde) fick ut och jobba lite ;) Hon tyckte det var buskul och gjorde så bra ifrån sig att det räckte till en 2a plats! :banana:

Innan prisutdelning så passade jag på att ta ut Troja och träna med henne. Hade bra med störning då många tänkte samma sak som mig. Och satan vad hon gick bra!!!!
Fria följet var som en dröm, hon gick som KLISTRAD vid min sida. Körde vändningar på stället och stegförflyttningar och det kändes också riktigt bra!
Såg för ett litet tag sen en video på youtube på en snubbe med en schäfer som hade helt om svängarna åt vänster. Alltså att föraren vänder helt om åt vänster håll så hunden får "innerspår".. Såg löjligt snyggt ut och funderar om jag ska börja köra så med Troja.. Vår svaghe i FF är just helt om, hon tappar gärna lite där. Om vi då vänder åt vänster istället så blir det lättare för henne att hålla position men då måste vi få till det så snyggt..... Vad tror ni om det? Någon som kör helt om på det viset?
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

Sitter och skrattar gott när jag ser första delen av filmen. Skutten, travstudsstegen, nafsandet.... Väääääldigt likt min vovva kan jag säga:D
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

Jag kör heltomvänster med båda, tränar mkt bakdelskontroll med dom så det faller dom naturligt. Jag tror man får prova sig fram vad som fungerar bäst för varje ekipage, jag började med heltomhöger med kelpien, bytte 1 vecka innan vi startade 2:an, för jag är värdelös på att vända åt höger, trampar alltid på hunden :o
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

Jag kör heltomvänster med båda, tränar mkt bakdelskontroll med dom så det faller dom naturligt. Jag tror man får prova sig fram vad som fungerar bäst för varje ekipage, jag började med heltomhöger med kelpien, bytte 1 vecka innan vi startade 2:an, för jag är värdelös på att vända åt höger, trampar alltid på hunden :o

Men... hur lyckas du trampa på hunden när du svänger åt höger..?:rofl:
Har du nån film på hur det ser ut??
Alltså, inte när du trampar på hunden utan när du svänger helt om vänster :D
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

Alltså..jag har ingen aning! Gör det i högersvängarna ibland tillochmed :confused:

Filmat förra vintern, men det ser väl något liknande ut. 1.20 in i filmen kommer flera heltomvändningar..

Film
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

Jag kör också helt om vänster med Lyxa :)
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

Jag kör också helt om vänster med Lyxa :)

Gör du?
Att jag aldrig tänkt på det!
Varken på filmer jag sett på dig eller paradox, ni måste göra det väldigt smidigt med andra ord:D

Kan inte du också lägga upp en film? Är för lat för att leta upp nån längre bak:angel:

Troja har väldigt bra vänster sväng, så att skola om henne blir nog inga större problem, värre med mig..... ;)
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

Hehe, latmask ;) :D!

Här är en film från vår senaste lydnadstävling i Partille, och från vår första och andra elittävling. Där finns några helt om med :).

(Vårt första tävlingselitfotgående var ett mastodontprogram på över 5 minuter, de andra är lite normalare längd på :D! )
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

Jag hade helt om vänster förut med Ila men eftersom att hon har en tendens att glida fram i positionen så bytte jag till höger. På träning brukar jag variera lite men vi kör mest höger. :)

Jag tänker att helt om vänster kräver god bakdelskontroll och position. Men håller med att det är snyggt!
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

Hehe, latmask ;) :D!

Här är en film från vår senaste lydnadstävling i Partille, och från vår första och andra elittävling. Där finns några helt om med :).

(Vårt första tävlingselitfotgående var ett mastodontprogram på över 5 minuter, de andra är lite normalare längd på :D! )

Tack:bow:
Ska testa med Troja och försöka filma så får vi se hur det ser ut. Idag regnar det dock så det blir ingen filmning..
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

Jag tänker att helt om vänster kräver god bakdelskontroll och position. Men håller med att det är snyggt!

Jo precis!
Troja har hyffsad bakdelskontroll och position där hon har tendens att svänga något utåt med bakdelen, och då känns det som att helt om vänster bara blir till vår fördel :)
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

Du får prova och utvärdera!

Och det kan vara bra att ta hjälp av en tränare eller kompis som kan titta på er och se hur det ser ut. Jag fattade inte hur illa vänster om passade oss förrän min tränare en dag stod och skakade på huvudet och sa typ "varför har du börjat med det här?" ;):D
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

Oh jag vill också att min hund ska se ut som om den typ sitter fastklistrad vid sidan. Hur gööööör man!? :D
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

Fast ska man vara petnoga, så om detta ekipage hade tävlat lydnadslydnad och inte IPO-lydnad (tror jag nog att det är?) så hade de kunnat få poängnerdrag för trängning (i vissa sektioner så ligger hunden och trycker på benet).

Så det är inte alltid bra att ha en hund som är nära, nära, nära föraren, har hunden en bra position så är en liten luftspalt mellan förare och hund att föredra i tävlingslydnaden :) (givetvis så länge luftspalten inte är FÖR stor ;) ).

Fast visst såg mycket utav det väldigt, väldigt fint ut! Imponerande!
 
Senast ändrad:
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

Håller helt med. Jo det måste vara IPO han kör...
Kan inte låta bli att älska förarens avslappnade stil, så nonchalant och sen kommer det ett litet leende emellanåt :D
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

Jo det såg jag. Men tänkte mest på säkerheten i positionen på så vis att den inte gled omkring :idea:

Vi kan titta på film på dig och Lyxa istället då, där har vi ett snyggt fotgående att avundas :bow:
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

Hahaha, fjäskare där ;)! Men tack ändå för fint beröm :laugh:!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Idag 1/7 fyller min fantastiska Lyxa 4 år :love: ! Min suveräna första brukshund som överträffat allt jag hoppades på när jag ställde...
Svar
11
· Visningar
1 783
Senast: Jenka
·
Övr. Hund Åååh jag bara MÅSTE få skryta lite om min härliga hund :D! Min aussie Lyxa, född 2009-07-01, och jag var och tävlade lydnad igår...
2
Svar
24
· Visningar
2 471
Senast: Lionheart
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp