Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

Vad söt hon är Camaron! "Jag vill också jobba juh!" ;)

kl
Idag hade vi kursavslutning och en träningstävling med okänd domare.
Givetvis regnade det så förutsättningarna var inte de bästa för frysekycklingen och regnhataren Ebun.

Plats 0 (ej utförd pga regnet)
Linförighet 7 (sitter ej, DK, luft)
Läggande 5 (lägger sig ej gjorde om momentet efter det första misslyckandet, borde 0:ats)
Inkallning 9 (tempo travade in, brukar galoppera i full fart)
Ställande 8 (något steg)
Apport 0
Hopp 10
Tandvisning 10 (väldigt nöjd över detta då domaren var helt okänd för Ebun och att hon accepterade hanteringen!)
Helhet 8

I det stora hela är jag nöjd!
Mest pga hon var betydligt mycket mer fokuserad och med mej än vad hon varit tidigare vid regnväder. Känns som att vår lägsta nivå trappats upp några steg under kursen.
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

Haha så söt Camaro är som också vill vara med :D

Och duktig Ila är med! :)
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

Inte dåligt med regnkänslig RR!

Och Linnsan:
Camaro fick ett eget träningspass lite senare, så hon blev nöjd hon också :D

Är inte klokt att Ila ligger helt lugnt och tryggt trots att Camaro hoppar omkring. Vi som har så stora problem annars, men just inne i vardagsrummet är visst inte samma sak ;)
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

*KL*

Nu har jag inte varit inne i denna tråden på länge så ska kolla igenom lite snabbt sen vad som hänt för alla!

Här är iaf en liten film på mig och stora grå. Vi tränar just nu motivation (vilket det inte var något fel på!) och koncentration, så allt ser inte perfekt ut men kommentarer/kritik tas gärna emot ändå såklart :)

http://www.youtube.com/watch?v=oUJlIRWUy2o

Tycker att han har en jättehärlig attityd och energi!

Jag tycker överlag att det ser bra ut, men då han verkar lättmotiverad och lätt att höja i aktivitet tycker jag att du gott kan våga se till att han faktiskt genomför det du ber om ordentligt. Som det ser ut på filmen tränger han lite och du belönar detta genom att kasta framåt/kasta åt höger vilket skapar en förväntan och en dragning åt höger=du bygger på trängandet som är väldigt svårt att få bort.

Han skulle i och med det behöva komma "bak" lite mer i sin position vilket även syns när han lägger sig då han hamnar lite snett framför, han lägger sig dessutom inte ordentligt! Vänta en stund och se så att armbågarna verkligen är i marken-sen belöna! :)

Jag har ju själv en grålle så jag vet ju att de är väldigt ivriga och gärna blir ganska "spontana" i sina ageranden, varför det inte gör något att man verkligen dämpar och "rutar in" lydnaden (obs, menar inte på ett hårt sätt. Bara att man verkligen ser till att hunden genomför momentet ordentligt). Tappar han attityd är det bara att dra upp kamptrasa eller boll igen :)

Vad är det för stam på honom? :)
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

Åh tack! :)

Ja det där med trängandet är svårt. Och jag vet väl egentligen hur jag ska göra även om jag får lite hjärnsläpp på träning :angel: Likadant så böjer jag kroppen mycket i fotgåendet, jag vet om det men det är svårt att sluta när ingen står och gapar på en! :devil:

Är även en expert på dubbelkommando...

Hans föräldrar är Kvasers Frode och Degn's K-Hexa, kommer från kennel häxsjön.

Tanken är att tävla IPO i framtiden men har tänkt att använda LK som träning inför det då han har lite svårt att koncentrera sig bland andra hundar. Endast mattes fel dock då han som liten endast träffade på hundar som han fick leka med = stor förväntan och en gnutta osäkerhet ibland också skulle jag tro. Så trängandet är jag inte supernoga med att träna bort även om det såklart gärna kan bli bättre. För om jag förstått det rätt så blir det inga minus i IPO om hunden tränger en del?

Var kommer din gråing ifrån? :)

Lite OT ser jag nu men hoppas det är okej ändå TS!
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

Med tanke på att hon hatar regn så var det ganska bra presterat av henne! ;)

kl

Film från en del av dagens pass. Som vanligt virrar jag ur bild ibland så sista delen med hoppet kan ni hoppa över.
Kvalitén på filmen är tyvärr riktigt kass också men jag hoppas ni kan komma med lite tips ändå!

Lydnadsträning 20121106
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

Duktiga ni är! Jag blir förvånad varje gång jag ser er för jag tycker hon är så himla alert och följsam :D
Det får mig nästan att vilja börja kämpa lite med Camaro. Nästan :p

Det var svårt att se detaljer pga skuggan och kvalitet på filmen men jag vill tipsa om att vid läggande/ställande under gång inte sätta hunden på slutet när ni tränar. Så lätt att de sätter sig på eget bevåg om det tex skulle bli lite tidsfördröjning på tävling.

:)
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

KL på mig själv

Jag har en fråga - när slutar helhetsbedömningen? När jag är klar med sista momentet eller när jag går av plan?

Tänker tex på om jag berömmer min hund lite ivrigt (med rösten) efter avslutat sista moment när vi fortfarande är inne på plan och hon börjar skälla - drar det ner poängen?
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

Domaren brukar visa helhetsbetyget direkt efter sista momentet :)
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

Toppen, tack för svar!

Håller på att planera inför vår tävling nästa helg och då är det bra att veta när vi kan bli galna utan att det påverkar poängen :D
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

Mina hundar brukar släpa mig av planen mot externbelöningen när programmet är klart :p
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

Duktiga ni är! Jag blir förvånad varje gång jag ser er för jag tycker hon är så himla alert och följsam :D
Det får mig nästan att vilja börja kämpa lite med Camaro. Nästan :p

Det var svårt att se detaljer pga skuggan och kvalitet på filmen men jag vill tipsa om att vid läggande/ställande under gång inte sätta hunden på slutet när ni tränar. Så lätt att de sätter sig på eget bevåg om det tex skulle bli lite tidsfördröjning på tävling.

:)


Tack! Det är just den här glädjen som hon saknade tidigare när jag var på väg att ge upp -som jag nu inte kan uppskatta mer än jag gör! Älskar att hon tycker det är kul att träna! :)

Filmen är verkligen kass, jag vet ;) Svårt när man alltid tränar själv och måste sätta telefonen på en bänk för att kunna filma.
Ang ställandet så tränar jag väldigt sällan hela momentet just av anledningen du säger. När jag väl har fullföljt momentet så har hon ändå satt sig förtidigt och därför har jag nu försökt träna på just sättandet när jag kommenderar. Funkar ibland, men inte alltid.
Tips hur jag ska komma förbi det? Sluta träna hela momentet helt och hållet kanske? :)
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

Tjoho, i helgen tävlade jag och Kaj, det blev ett 1:a pris och nu kan Kaj titulera sig SVENSK LYDNADSCHAMPION. Lite extra kul att ta det med en korthårig collie, inte alltför vanligt på lydnadsplanen :)
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

Jättegrattis till championatet :bump:!!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Idag 1/7 fyller min fantastiska Lyxa 4 år :love: ! Min suveräna första brukshund som överträffat allt jag hoppades på när jag ställde...
Svar
11
· Visningar
1 783
Senast: Jenka
·
Övr. Hund Åååh jag bara MÅSTE få skryta lite om min härliga hund :D! Min aussie Lyxa, född 2009-07-01, och jag var och tävlade lydnad igår...
2
Svar
24
· Visningar
2 471
Senast: Lionheart
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp