Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!
Ser väldigt trevligt ut! Tävlingen går nog utmärkt
Kl.
För oss är träningen lite halt oinspirerad nu när det är kallt och mörkt ute och inte lär bli bättre framöver. Vi har varit på några öppna träningar på brukshundklubben och Kiro har skött sig över förväntan. Han verkar dock tycka att det är lite obehagligt när andra förare bestraffar sina hundar och är därför lite på tårna när vi är där. Det jag är orolig för när vi platslägger där är att han ska hamna bredvid en hund som inte sköter sig och ägaren går fram och korrigerar för då är jag rädd att jag skulle få ganska stora problem sen. Nu har inte det hänt än men är det vanligt att folk korrigerar sina hundar på platsen tillsammans med andra hundar?? Nu är de öppna träningarna dock slut för säsongen.
Den senaste veckan har vi vi tränat ett nytt moment, ligga med hakan i backen och börjat om med ett gammalt, ställande. Ligga med hakan i backen är inga problem vi ska bara träna in signalsäkerhet och att ligga med huvudet mellan frambenen och inte på dem. Får se hur det går men ev. så kan vi kanske använda det redan i Lkl 1. Dock så måste vi träna mer på lägganden vid sidan för nu har Kiro fått för sig att han ska lägga sig med bakbenen åt sidan mot mig för att kunna titta på mig.
Ställandet jag hade lärt in innan tyckte jag var för långsamt, han smög liksom till stillastående så nu har jag utgått från backande och sen försökt shejpa fram en rörelse där han byter från att gå framåt till att backa. Jag tycker att det verkar ganska lovande än så länge men det är mycket träning kvar. Jag har precis börjar lägga signal på beteendet men belönar även när han bjuder på det. Vårt stora problem kommer att vara att han ska vänta på signal även om han vet vilken signal det handlar om. Några tips på hur man kan träna på det? belöningsplacering framför? Får man avdrag om hunden tar ett steg bakåt vid ställande? Tanken är ju att i slutändan ska han inte göra det man samtidigt vill jag behålla ett tydligt bakåttänk.
Här är en liten filmsnutt(ganska dålig och helt oredigerad) från när vi tränade lite idag. Mest ställande men fick även för mig att försöka mig på läggande vilket inte gick så bra. Av någon anledning har han fått för sig att skall ingår i övningen
http://youtu.be/2oOM25apFKY
Lite OT
Jag är iof helt ny inom det här med hundträning men trodde inte att det var så vanligt att man bestraffade hundar genom fysiskt korrigering nuförtiden men har nu sett ett flertal de gånger jag varit på brukshundsklubben
Sist var det bara jag och en person med en schäfer i början och den stackars schäfern fick ganska rejäla korrigeringar väldigt ofta men likförbannat såg den glad ut när den fick godis/leksak. Hård i skallen? Härdad? En annan person håller på att lära sin unghund(också schäfer) att gå fot genom att rycka rejält i stypkedjan när hunden gör "fel"? Hur effektivt kan det vara