Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

*knapplån*

En liten snabbfråga bara, utan att kapa tråden allt för mkt hoppas jag.

På lydnadstävlingar, kan man åka dit bara för att titta? Och vad kostar inträdet ungefär i så fall? Står absolut ingen info alls på min lokala brukshundsklubbs hemsida, men vet att de arrangerar en lydnadstävling i morgon. Vilken tid eller annan info saknades dock, så risken är väl att man kommer dit alldeles för sent :crazy:
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

Ja, man är välkommen att titta på lydnadstävlingar (och alla andra sorters tävlingar) kostnadsfritt (endast större evenemang som brukar ta betalt, typ utställningar i My Dog storlek).

Tider ska finnas i PM som numera oftast ligger på SBKtävling, men i vissa fall mailas dessa ut till de tävlande. Men vanligast är att tävlingarna börjar runt 8-9 på morgonen (om det då inte är en kvällstävling)
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

Tack för svaret :)

Jag kikade på SBK-tävling för nån timme sen, och där stod det att det inte fanns nåt PM tillgängligt. När man tittade på lydnadsklasserna så står det "eftermiddag" , men det säger ju inte mig så jättemycket om vilken tid det startar :S
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

Tider ska finnas i PM som numera oftast ligger på SBKtävling, men i vissa fall mailas dessa ut till de tävlande. Men vanligast är att tävlingarna börjar runt 8-9 på morgonen (om det då inte är en kvällstävling)



På de tävlingar jag anmält till har jag bara kunnat se PM på SBKtävling om jag varit inloggad (och anmäld till tävlingen). Vet inte om det alltid är så?
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

Kollade precis, jag kunde komma åt PM även om jag inte var inloggad :D
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

Då kanske klubbarna kan välja "sekretess"? Jag kommer inte åt PM:et till mitt lägrespår om jag inte är inloggad..

Edit: Däremot finns det utlagt på klubbens hemsida, så det är ju inte hemligt på något sätt..
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

Ja jag drog iväg ett mail :)

Hon du sa att jag skulle kontakta angående vitingar skulle tydligen tävla där i morgon med, hur stora är oddsen för det? :D
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

Följer tråden men är dålig på att bidra själv:o Det är kul att titta på alla era filmer!

Vi ska debutera i klass 2 nästa helg, det känns rätt stabilt, men vad som helst kan ju hända på tävling - man kan ju bli så nervös så det blir pannkaka av alltihop;)

En liten snutt ifrån dagens träning, rutan, apportering, hopp-sitt och fjärr.

http://youtu.be/D6Sq17_zeaA?hd=1
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

Såg nu att det är tiken hon tävlar med så då kan det bli svårt att gosa med Robban (om han inte oxå är med då) :D
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

Tyvärr hade hon bara tiken med sig, men både matte och hund verkade väldigt trevliga :)
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

Dom är jättetrevliga och gillar du tiken kommer du älska Robban. :)

KL
Jag tränar på så gott jag kan med en trasig rygg. Salle har aldrig gått så bra i lydnaden som nu. Tyvärr gör mitt ryggonda att jag går lite konstigt så positionen blir lite lidande och jag kan inte motionera honom så mkt som han behöver så en del tjuvande i starter och avslut blir det. Måste träna mkt på stadga nu. Och apporteringen som är ett eländesmoment för oss... :crazy:
Tanken är att vi ska starta tvåan snart ändå, målet är ett LP2 innan sommaren 2013.
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

Ser väldigt trevligt ut! Tävlingen går nog utmärkt :laugh:

Kl.
För oss är träningen lite halt oinspirerad nu när det är kallt och mörkt ute och inte lär bli bättre framöver. Vi har varit på några öppna träningar på brukshundklubben och Kiro har skött sig över förväntan. Han verkar dock tycka att det är lite obehagligt när andra förare bestraffar sina hundar och är därför lite på tårna när vi är där. Det jag är orolig för när vi platslägger där är att han ska hamna bredvid en hund som inte sköter sig och ägaren går fram och korrigerar för då är jag rädd att jag skulle få ganska stora problem sen. Nu har inte det hänt än men är det vanligt att folk korrigerar sina hundar på platsen tillsammans med andra hundar?? Nu är de öppna träningarna dock slut för säsongen.

Den senaste veckan har vi vi tränat ett nytt moment, ligga med hakan i backen och börjat om med ett gammalt, ställande. Ligga med hakan i backen är inga problem vi ska bara träna in signalsäkerhet och att ligga med huvudet mellan frambenen och inte på dem. Får se hur det går men ev. så kan vi kanske använda det redan i Lkl 1. Dock så måste vi träna mer på lägganden vid sidan för nu har Kiro fått för sig att han ska lägga sig med bakbenen åt sidan mot mig för att kunna titta på mig.

Ställandet jag hade lärt in innan tyckte jag var för långsamt, han smög liksom till stillastående så nu har jag utgått från backande och sen försökt shejpa fram en rörelse där han byter från att gå framåt till att backa. Jag tycker att det verkar ganska lovande än så länge men det är mycket träning kvar. Jag har precis börjar lägga signal på beteendet men belönar även när han bjuder på det. Vårt stora problem kommer att vara att han ska vänta på signal även om han vet vilken signal det handlar om. Några tips på hur man kan träna på det? belöningsplacering framför? Får man avdrag om hunden tar ett steg bakåt vid ställande? Tanken är ju att i slutändan ska han inte göra det man samtidigt vill jag behålla ett tydligt bakåttänk.

Här är en liten filmsnutt(ganska dålig och helt oredigerad) från när vi tränade lite idag. Mest ställande men fick även för mig att försöka mig på läggande vilket inte gick så bra. Av någon anledning har han fått för sig att skall ingår i övningen :grin:

http://youtu.be/2oOM25apFKY

Lite OT

Jag är iof helt ny inom det här med hundträning men trodde inte att det var så vanligt att man bestraffade hundar genom fysiskt korrigering nuförtiden men har nu sett ett flertal de gånger jag varit på brukshundsklubben :crazy: Sist var det bara jag och en person med en schäfer i början och den stackars schäfern fick ganska rejäla korrigeringar väldigt ofta men likförbannat såg den glad ut när den fick godis/leksak. Hård i skallen? Härdad? En annan person håller på att lära sin unghund(också schäfer) att gå fot genom att rycka rejält i stypkedjan när hunden gör "fel"? Hur effektivt kan det vara :confused:
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

KL

Idag har vi gjort tävlingsdebut :D och momentet som jag var stensäker på, gick åt skogen, blev nollade på platsliggningen, han satte sig upp och kom sen smygande och satte sig snyggt på vä sida
Så jag måste ha gjort nåt konstigt som jag aldrig brukar, eftersom han reste sig och kom.

För övrigt skrapade vi ihop 133,5 poäng

Men det är bara på,t igen.
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

Så typiskt, det är bara att analysera vad som kan ha varit annorlunda. Ibland räcker det att föraren är nervös för att hunden ska resa sig.

I övrigt var det ju jättefina poäng!
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

KL

Vi har varit på lydnadskurs hela helgen. Har fått jättemycket nya verktyg som jag tror kommer hjälpa oss framåt så det var verkligen lyckat! Bäst av allt var dock att Ila var så himla duktig. Är så himla glad över min fantastiska hund :love:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Idag 1/7 fyller min fantastiska Lyxa 4 år :love: ! Min suveräna första brukshund som överträffat allt jag hoppades på när jag ställde...
Svar
11
· Visningar
1 783
Senast: Jenka
·
Övr. Hund Åååh jag bara MÅSTE få skryta lite om min härliga hund :D! Min aussie Lyxa, född 2009-07-01, och jag var och tävlade lydnad igår...
2
Svar
24
· Visningar
2 471
Senast: Lionheart
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tråden för spår
  • Tångbett dåligt?
  • Konsten att välja ett bra hundnamn

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp