Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

Om du aldrig sätter henne i slutet av momentet på tävling så finns det heller ingen anledning för henne att sätta sig innan kommando på tävling. Om hon är van vid att momentet avslutas och belönas stående så kommer nog stadgan bli bättre.

Jag fick det tipset från en av mina tränare och tycker det har funkat väldigt bra för oss iallafall :)

Överlag tror jag man ska vara försiktig med att träna hela moment.
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

Får helt enkelt sluta med det helt och hållet! Tack för tipset!

Inne på samma spår som du där, att inte träna hela moment menar jag. Funkar iaf väldigt bra för en lite småtrög (ickebrukshund) RR som behöver mycket motivation och hög förväntan! ;)
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

Återigen; stort grattis! Ni är helt grymma och fina förebilder för mig och Rover(och Bentley!). :laugh:
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

Tjoho, i helgen tävlade jag och Kaj, det blev ett 1:a pris och nu kan Kaj titulera sig SVENSK LYDNADSCHAMPION. Lite extra kul att ta det med en korthårig collie, inte alltför vanligt på lydnadsplanen :)

Jättegrattis!!!! :banana:
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

KL

Hihi, loggade in på SBKtävling och upptäckte att jag visst ska tävla på lördag :D!! Hade totalt glömt av att jag anmält till denna tävlingen :p!!
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

Du kan ju också klura lite på om det finns något du kan ändra med ditt eget beteende. Jag har tex insett att Ila gärna sätter sig om jag tittar på henne, men om jag vid tillbakagång och sen när jag står brevid håller blicken fäst uppåt/utåt så står hon finfint.
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

Hahaha, kände mig sjukt förvånad när jag upptäckte detta, kan inte för mitt liv komma ihåg att jag anmälde till denna tävling :D! Men men, bara att kavla upp ärmarna och köra ;)!
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

Bara att köra, det fixar ni :)

KL

Fick ett fritt följ filmat igår, dock inget ljud (?), mööörkt och dålig kvalité men man ser lite iallafall!
Finns en massa småsaker att peta i, hon tappar koncentrationen ibland och jag inser att jag går alldeles för sakta i sakta marsch. Men vi har en mycket bättre position nu än när hon kom för två månader sen :)

http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=S70t1n9l8cw
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

Ja, liiite svårt att se ;)!

Men det man såg såg ju fint ut :laugh:! Attityden var ju super! Och hon såg rak ut också! Lite framskjuten position och lite fokustapp, men jättefint utgångsläge att arbeta vidare på!

Fint :)!
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

Tack, ja hon är härlig och vill arbeta :) Ja den där positionen... När hon kom gick hon nog en halvmeter längre fram så det har ju blivit bättre men bara att fortsätta nöta!
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

Tanken är att tävla IPO i framtiden men har tänkt att använda LK som träning inför det då han har lite svårt att koncentrera sig bland andra hundar. Endast mattes fel dock då han som liten endast träffade på hundar som han fick leka med = stor förväntan och en gnutta osäkerhet ibland också skulle jag tro. Så trängandet är jag inte supernoga med att träna bort även om det såklart gärna kan bli bättre. För om jag förstått det rätt så blir det inga minus i IPO om hunden tränger en del?

Var kommer din gråing ifrån? :)

Lite OT ser jag nu men hoppas det är okej ändå TS!

Då vet jag precis vilken kull det är. Har träffat pappa Frode på ett seminarium också :) .

Min är från Atenagården e: Degn's Urban u: Svolle bine.

Gällande trängandet så är det inte lika hårt som i lydnadsklasserna, sedan beror det helt på nivå och vad du siktar på. Du kan -klara- ett prov med en hund som tränger någolunda om du sätter dina andra moment på ett bra sätt. Har du högre mål får du mycket avdrag för tydligt trängande, det är okej att hund ligger mot benet något sånär, men inte påverkar eller stör föraren naturliga gång. Jag hade med andra ord jobbat bort trängandet så gott som möjligt på en gång, det är ett helsike att ta tag i sen om du skulle vilja satsa på en lite högre nivå. Det är enorm skillnad på IPO på "klara sin klass på gränsen" nivå och om man vill ligga på 90 poäng och uppåt.
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

Grattis!
Kl
Vi ska debutera i helgen, det snöar där, jag har inte träffat min hund på 2 veckor och har varken halsband eller papper på plats. Känns som bra uppladdning ;)
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

Hoppas det går bra för er!

KL

Ytterligare en dum fråga från mig..

Om man ska avstå platsen - vem säger man till på tävlingen? För jag antar att man ska säga till någon?
Säger jag till vid lottningen? Eller till tävlingsledaren? Eller?
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

Säg till tävlingsledaren vid lottningen, skulle du behöva säga till någon annan så vet denne det :)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Idag 1/7 fyller min fantastiska Lyxa 4 år :love: ! Min suveräna första brukshund som överträffat allt jag hoppades på när jag ställde...
Svar
11
· Visningar
1 783
Senast: Jenka
·
Övr. Hund Åååh jag bara MÅSTE få skryta lite om min härliga hund :D! Min aussie Lyxa, född 2009-07-01, och jag var och tävlade lydnad igår...
2
Svar
24
· Visningar
2 471
Senast: Lionheart
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp