Vi som tränar för Lydnadsettan!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vi som tränar för Lydnadsettan!

kl
Trevligt träningspass ute i regnet idag! Tyckte Sigge hade bra fokus men momenten gick väl inte direkt jättebra med undantag av inkallning och större delen av FF.
Lite sugen på att börja träna in 2ans moment. Inte för att det inte finns saker att träna på, men för att få upp min motivation ytterligare med lite nyinlärning. Nånting gör att jag tycker om lydnaden mycket, men jag är egentligen inte så mycket för att gå in och peta i små detaljer.

Tillägg
Och fart-träningen på inkallningarna verkar ha gett resultat! :)

Senast ändrad:

Kollade din film nu, jag vet inte hur långt du kommit i träning eller ngt men det jag tänkte mest på var att din hund inte riktigt verkar vara befäst i sin position, hon svajar lite, ibland okej placerad, ibland för långt ut och ibland för långt fram.
Jag har själv fått börja om med just placeringen, men sitter den så blir allt så mkt lättare :)

Vi har mest jobbat med attityden i fotgåendet. Jag är medveten om att positionen pendlar en hel del, men det har blivit mycket bättre. Hon tappar fokus ibland, och då blir positionen därefter. Jag går nästan aldrig så där långa pass utan jobbar mer med detaljer och att hon är rätt placerad. Men jag ska helt klart höja kriterierna i träningen för att förbättra det ytterligare.

Tack för feedbacken!

KL

Hoppas in här lite.
Jag har ju som mål, att någon gång.., starta ettan.
Hunden har kapacitet för mkt mer men det är mig det hänger på, fruktansvärt dåliga tävlingsnerver och lite taskig planering i min träning..
Det finns mkt att jobba på än :)
Här kommer iaf en liten film på oss. Kom gärna med konstruktiv kritik.
Jag behöver framförallt förbättra min gång och hur jag ska underlätta för hunden.
Hon var lite seg denna dag, tuffa träningar dagen innan.
http://www.facebook.com/photo.php?v=10150813491171159

Kan ni se?
Det ser jättetrevligt ut, kul att se!:laugh: Vad är det för raser i henne?

Då är du i samma läge som jag var för ett tag sen :)
Jag hade gått för fort fram och fick börja om med att jobba upp motivationen.
Hon såg rätt mkt ut som din just nu, gör det men inte med ngn större motivation. För att kunna gå in och peta med positionen måste man ju ha ett ordentligt driv, annars lägger dom ner. Fortsätt jobba på motiavtionen så är det "bara" att börja om med positionen sen igen.
Jag har en bra övning som brukar få upp motivationen på de flesta.
Ställ hunden (lös) gå förbi den och gör en invit med kroppen så hunden kommer till dig, om den intar position på vänster sida, kasta en godis.
Om hunden placerade sig för långt fram, kastar du godisen bakåt, tvärt om ifall den placerar sig för långt bak.
Utan att stanna och vänta på att hunden ska plocka upp godisen går du vidare, kommer hunden upp vid sidan igen, kasta godis. Forsätt så hit och dit, utöka tiden då hunden ska hålla position vid sidan.
Detta körde jag på min och har nu kört två ggr på min nya valp.
En film på valpen, 5 mån gammal efter 4 korta träningspass. (Gick knappt ha varken lös eller i koppel när jag hämtade henne, hon va en riktig galning :D
http://www.facebook.com/photo.php?v=10150813515451159&set=vb.788086158&type=2&theater

Senast ändrad:

KL

Tips på hur man kan träna med en ivrig hund som gärna hamnar för långt fram i språngmarsch?

Och tips kring hur man får till riktigt snygga högersvängar? Så lätt att hunden glider ut.

Jag skulle nog inte kalla henne omotiverad, däremot blir hon lite disträ emellanåt. Om det beror på brist på motivation, att hon är skendräktig eller om hon blir lite störd av kommenderingen är nog svårt sia om.

Jag har däremot upplevt att det är svårt att hitta ett bra tempo att gå i. Hon är riktigt fin i långsamtgåendet, och går jag snabbare än jag gjorde på filmen så blir hon också mycket finare. Det är när jag hamnar i det där "mellantempot" som hon får svårt att hitta en bra takt och kan se lite tråkig ut. Jag får jobba på, man blir ju aldrig klar med fria följet :D

Inspirerad av MosterMias blogg och noggranna planering och utvärdering har jag gjort en detaljplan för hur vi ska förbättra alla moment innan start!
Speciellt är det platsliggningen som behöver massa massa massa jobb innan vi kan tävla, men så är det ju också det som är tråkigast att träna :grin:
Men alla andra moment behöver också förbättras, och jag måste bli noggrannare när det gäller både att jobba på detaljer och mina kriterier för vad som ska "godkännas" (ge belöning).

Platsliggning
1 Hakan i backen
Befäst
2 Uthållihet
Börja med kortare stunder, sedan längre. Variera tiden och arbeta bort belöning.
3 Olika platser
göra honom säker på både olika platser och med/utan/olika hundar.
4 Störning
Kolla av störningståligheten, om jag hoppar runt etc.

Linförighet
Halter
Korta raka marscher, klicka korrekta halter (snabba, raka sättanden i bra position)
Uthållighet
Mängdträning! Viss fokustapp kan vara acceptabelt. Längre marscher både med och utan vändningar
Fokus
Noggrannhet i ögonkontakt
Attityd
Belöna rätt attityd och fokus. Öka genom att variera belöningen med korta och långa intervaller, belöningsplacering/tillfälle etc
Noggrannhet i vändningarna
bli bättre på att lägga märke till detaljer (position) och att förbereda och låta vändningarna ta tid
Med koppel på
Stäm av med rätt koppel+halsband på. Vänja mig vid hur jag ska hålla kopplet. (jag tränar i princip enbart FF
Bryt ner momentet till dessa, träna varierat.

Läggande
1 Snabbhet
Träna in snabba lägganden genom att bryta ner momentet, ha honom framför mig etc. Belöna helst med lek.
2 Signalkontroll
Se till att han lyssnar och vet vad ligg betyder oavsett mitt kroppsspråk.
3 Ihop med FF
koppla ihop och stäm av.
4 Stadga
Ligga stabilt, träna återgångar. Återgå och belöna istället för att kalla in.
5 Sättande
Stäm av att sättandet sitter, men lägg inte ner mycket tid på.

Inkallning
Fart
Fortsätt träna fart genom långa motivationinkallningar där bara fart belönas utan att vänta på ingång
Ingångar
Bryt ner och träna kortare ingångar för att få de noggranna. Belöna position och var noggrann att undvika DK (kroppsspråk).
Stadga/lämnande
Sitt-stanna kvar ska sitta bombsäkert, oavsett hur långt eller i vilket tempo jag går. Stanna betyder stanna!
Träna alla tre varierat.

Ställande
1 Snabbhet
Klicker och belöna bakåt. Snabba ställanden med sug bakåt.
2 Signalkontroll
Säkerhet. Även bryta ner och ha honom framför mig istället?
3 Stadga
Träna återgångar, ska stå stabilt tills momentet är slut. Undvik sättanden. Återgå och belöna, kalla inte in.

Apport
Stadga
Han ska hålla stadigt utan att tugga. Omvänt lockande. Avbryt direkt vid tugg eller osäkerhet. Börja korta stunder och utöka.
Greppande
Inte nosa, ska ta direkt. Håll den lite längre ifrån så han får sträcka sig efter den, men ska sitta kvar.
Träna kombinerat.

Hopp
Stadga/lämnande Se inkallning
Avstånd
jag måste bli säkrare på vilket avstånd som är bäst att sätta honom på och sen var jag står.
Ingång
Noggrannare! Bryt ner och träna ingångar separat.
Fart
acceptera inte nos eller halvdan fart.

träna varierat

Helhetsintryck (eller ja, borde väl kallas transporter
Beröm "peppande" men hålla ihop för att undvika att han hälsar på tävlingsledare etc. Förflyttningar med "sidan" kommando.

Tandvisning
Stadga
Sitt still vid min sida! Acceptera inte att "TL" kommer fram om han inte sitter stadigt. Arbeta bort stannakommando innan.
Mängdträning
Så många människor som möjligt, både kända och okända.

Alla moment (utom platsen) sitter ju hyfsat, han vet vad han ska göra men har för dålig stadga och det blir ibland lite slarvigt. Sen är det ju alltid motivationen vi jobbar på i vanlig ordning.

Kommentarer? :)

För lilla herr fjants (även kallat unghunden jag har tillfälligt) del så börjar han förstå vad en klicker är. Och vad ligg betyder. Min plan är att påbörja lite klossträning för att därigenom så småningom lära in utgångspositionen (han har idag absolut noll kroppskontroll). Sitt, stanna och kom vet han vad det är så jag tänkte kolla hur stadgan är i att lämna och prova på en "lydnadsinkallning". Fast först och främst ska morgondagen ägnas åt att försöka lyckas ha kontakt med honom trots andra hundar runt omkring.

Inspirerande att läsa ditt upplägg, jag tycker det ser jättebra ut!

Lite tips och tankar: har du någon plan för hur du ska träna bort belöningar under ff? Hur kommer han att reagera när du är tyst under hela momentet, vet han att du är nöjd när du är tyst?
Ta en privat lektion för att öka din motivation att peta i detaljer.
Se till att han klarar att ligga själv långa stunder och med störning innan du lägger honom med andra hundar.

När planerar du att tävla förstå gången? Jag tycker att det är bra att ha ett mål :-)

Lite tips och tankar: har du någon plan för hur du ska träna bort belöningar under ff? Hur kommer han att reagera när du är tyst under hela momentet, vet han att du är nöjd när du är tyst?

Appropå detta. Jag fick tips om att lära hunden att ett leende = bra! På så vis kan man belöna hunden även under programmet.

+Line
Tack för bra tips! Får väl lära in leendet :p
Belöningarna i fritt följ är planen att arbeta bort allteftersom genom att öka uthålligheten, men varva med att belöna efter kortare tid för att hålla kvar motivationen (vårt ständiga gissel...)
Det han gör i platsliggningen är att resa sig, antingen stå kvar eller gå mot mig så det är inte så stor skillnad på ifall han ligger med andra hundar eller inte.
Ska kolla upp det där med privatlektion. Det kan ju absolut vara bra, men har en del att jobba på iaf nu.

Planen är att tävla nån gång i år. För tillfället tror jag det blir träningstävling i maj, sen riktigt debut i höst för att slippa stressa.

kl

Vi ligger lite på vila tyvärr, min plan var att vi skulle tävla i början av maj, men det spricker med största sannolikhet, för det kommer bara att bli fladdrigt och okontrollerat.

Hunden har skurit sig rejält i tass och på benet, ja vi kallar det handled på människor. så det är vila som gäller.

Men det finns fler tävlingar, huvudsaken är att vovven blir frisk.

*kl*

Våran debut tog snabbt slut :D

Morgonen började med att jag fick släpa upp henne ur sängen :p Och resten av dagen gick i samma anda, hon var pigg och glad men kunde inte fokusera övht. Under uppvärmningen fick jag 5 sekunders fokus på sin höjd. Linförigheten var ett enda peppande, i min dumhet trodde jag att hon skulle vässa till sig i samband med läggandet, men nej. Hon hittade på lite bus och sprang omkring och där bröt jag i samförstånd med domaren. Nu vet jag att hon inte klarar av att tävla i samband med skendräktighet och vi har fått prova på tävlingssituation. Sen tar vi nya friska tag när skendräktigheten är över :)

Trist, men det är bara att komma igen!
På ett sätt tycker jag det är rätt "skönt" att vår debut (freestyle) gick rent åt helvete. Jag överlevde i alla fall och då kan det bara gå bättre!

Movi: Usch då, hoppas hunden snabbt blir bra igen!

kl
Min hund är tröööööött idag! Så istället för agility blev det platsliggning, stod på lite olika avstånd och klickade för hakan i backen. Mycket duktig kille! Låg väldigt stabilt trots blött underlag (brukar inte vara så poppis), och förstod var han skulle göra. Är dock lite osäker på om han verkligen fattar att det är hakan i backen som ger utdelning eller bara att han ligger mer avslappnat.
Blev ju ingen tid att prata om mellan belöningarna, men är som sagt nöjd med stabiliteten och underlaget. Han låg ensam men med agilitytränande hundar på båda sidor.

Åh vad tråkigt! Men då vet du i alla fall vad som INTE funkar för din hund och det kommer bara att gå bättre nästa gång.

Då var debuten avklarad för mig och Rut.
Blev ett andra pris, nollade ställandet, där missade vi vårat första pris
Är jätte nöjd ändå.
Vi kör igen den 13 Maj

platsläggning 10
tandvisning 10
Linförighet 7
Läggande 8,5
Inkallning 9
Ställande 0
Apport 9
Hopp 9
Hellhet 8

148 p

Senast ändrad av en moderator:

Skönt att ha debuten avklarad, poängen såg ju ganska bra ut överlag. Nästa gång har ni ert förstapris!

KL

En fråga ang ställandet.
När man går tillbaka till hunden, ska man invänta tävlingsledarens kommando innan hunden får sätta sig?
Min hund sätter sig så fort jag ställer mig i fotposition. Hittills har jag varit nöjd bara han står kvar, men nu måste jag börja träna helheten.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Unghästfasoner?
  • Selenbrist
  • Hålvägg

Omröstningar

Tillbaka