Vi som tränar för Lydnadsettan!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vi som tränar för Lydnadsettan!

Line: Måste bara gratulera till en fantastiskt fin träningskompis du har nu! Tror ni kommer gå riktigt långt tillsammans!
Ibland känns det som att jag saknar en arbetsmaskin jag också men sen tänker jag ett varv till och kommer på att det är nog trots allt inte det jag söker, inte i lydnaden iaf ;)
Fortsätt att hålla oss uppdaterade om era framsteg, jag är ständigt nyfiken på hur det går för er!

Tack!
Det tog lååång tid innan jag erkände för mig själv att jag vill ha något annat än RR.
Det är så himla stor skillnad, och jag blir mer och mer motiverad för varje pass!
Min lilla arbetsmyra/mysmonster :love:

Jag lovar att uppdatera! :D

Jag håller med TantAgda! Jättekul för dig att ha en hund som älskar arbete, jag vet hur ambitiös du är med dina djur överhuvudtaget :D

Vi börjar närma oss tävlingsdebut med stormsteg och visst tusan har fröken i hushållet blivit skendräktig.. Än så länge går det bra, hon är fortfarande träningsmotiverad och älskar att arbeta. Vi var och körde igenom några moment med kommendering ikväll och hon gick riktigt bra! Imorgon ska jag befästa lite stadga i ställande och läggande, och på onsdag blir stora genrepet. Sen får hon ett par vilodagar och så hoppas jag på en laddad hund på lördag. Visar det sig att hon är fruktansvärt skendräktig på lördag så kommer jag iallafall starta och känner jag efter ett tag att "nej, det här går inte" så kommer jag gå ut och tokbelöna henne bara. Allt för att bibehålla en positiv attityd till tävlandet.

Jag hoppas att det här upplägget ska funka, gör det inte det så får jag försöka hitta på något annat inför nästa tävling :D

Låter väl som en bra idé :)

Jag håller på med 4 olika grenar. Enda nackdelen är att varje enskild gren såklart får mindre träningstid, men några problem att hålla isär moment etc har jag inte stött på.

Line, jag ska nog också vara med på träningstävlingarna i vår tänkte jag.

Kl
Vi tränar fart i inkallningarna för tillfället vilket går hur bra som helst. Lite längre inkallningar med belöning så fort han kommer fram (dvs inga ingångar). Mycket fart, explosivitet och glädje! :)

Gärna! Jag kan också behöva kommendering, och vill gärna träffa Ila :)
När passar?

Jag kan lite när som helst..
Den här veckan imorgon em/kväll, torsdag dagtid, fredag em/kväll, lördag fm..
När kan du? :)

Toppen! Tid och plats?
Jag brukar träna på LBK men kan ta mig vart som helst egentligen :)

*KL*

Hur har ni tränat in ställande under gång?

Jag har varit på andra tillfället av tävlingslydnadskursen och vi gick igenom ställande och inkallning idag. Hon som håller i kursen kör hopp-stå på sin hund så vi pratade om det och att träna in det genom att låstas kasta någon bakom hunden och sedan belöna att det stannade.

Jag har tränat lite sen innan att låstas kasta och sen belöna men jag tycker det är svårt då hon gärna ställer sig snett och halvvänder sig om.

Vi provade på lite hopp-stå idag men jag vet inte riktigt vad jag tycker... Det känns som en lång väg att gå för att få till ett ställande och jag vet inte riktigt hur snyggt jag tycker att det är :o

Anette

Nu har min hund visserligen ett halvbra ställande redan innan men jag tränar genom att gå bredvid henne (men inte i fotposition utan liksom vänd mot henne) med en godis framför nosen. Sen stannar jag, säger "stå" samtidigt som hon får godisen. Upprepa tills hunden kopplar stoppet med kommando.
Sen utöka svårighetsgraden genom att stanna med en hand framför, men inte godis direkt osv.

Min tränare säger också att man aldrig ska sätta hunden efter ställandet på träning (så som man gör på tävling) eftersom man inte vill att hunden ska sätta sig självmant innan kommando. Han säger att man kan lita på att hunden kan sitt, och därför helt bortse från den biten när man tränar momentet.

Jag tror att tanken med att träna in hopp-stå eller genom att kasta någon bakom hunden i stället för att göra som du gör (vilket låter enklare!) är att hunden ska få ett mer distinkt ställande men jag vet inte hur viktigt det är...

Det låter betydligt enklare att göra som du gör men jag har egentligen inte sett det rekomenderat någon annanstans så jag har fått för mig att det inte är så många som gör så. Har din tränare någon motivering till varför ni tränar på det sättet?

Jag har också problem med ställandet. Har också fått tipset om kasta leksak bakom, men tycker inte att det ger resultat.
Nu ska jag istället börja med att säga stå när han går bredvid mig och sätta fram handen med godis.

Ett annat problem jag har är att få in ett bra tempo i läggandet. När vi tränar hemma från sittande position går det jättebra, men han kan inte applicera det på läggande under gång. När jag hemma ska lägga honom från stående slänger han sig ner med framtassarna, men baken står rakt upp.

Jag tränade in det genom att lägga in stanna-kommando (som han redan kunde) under fotgåendet. Sen har jag ändrat kommandot till stå. Belönade mycket bakåt i början just för att få det tydligare och snabbare. Han har ett okej ställande men det kan bli bättre. Tränade också in det själv, dvs utan upplägg från tränare.

Hoppstå tror jag är en bra grej men det kommer inte alls naturligt för min hund.

Line: Hmm jag brukar träna på LHU men är medlem på LBK också. Har dock ingen bil.

Jag tror att tanken med att träna in hopp-stå eller genom att kasta någon bakom hunden i stället för att göra som du gör (vilket låter enklare!) är att hunden ska få ett mer distinkt ställande men jag vet inte hur viktigt det är...

Det låter betydligt enklare att göra som du gör men jag har egentligen inte sett det rekomenderat någon annanstans så jag har fått för mig att det inte är så många som gör så. Har din tränare någon motivering till varför ni tränar på det sättet?

Han gav ingen motivering, sa bara att "det kan man träna såhär". Jag ifrågasatte inte heller för jag tyckte det var logiskt ;)
Men överlag pratar han mycket om att man ska köra på det som funkar för en själv och just nu, och inte gå så mycket på vad andra tycker är bra.

Line: Hmm jag brukar träna på LHU men är medlem på LBK också. Har dock ingen bil.

Bestäm du vart du vill ses, jag har bil om vi ska samåka en bit :)

Vet inte, tänkte om det är dumt att göra så många olika saker.

Själv tränar/tävlar jag: Bruks (spår och sök), lydnad, patrullhund och rallylydnad. Så nä, jag tror inte det är något problem ;).

Kingstonligg.jpg

KingstonHopp.jpg

Fin :laugh:

Nu har vi gjort sista "riktiga" träningspasset inför tävlingen (hej, jag är nervös!). Det blev ett ganska kort pass med massor av lek och belöning, Doris visade inga tecken på skendräktighet under träningen. Även om hon bäddar hemma och har sig, visar hon inget av det på träning utan är enormt arbetvillig. Skönt!

På lördag ska jag å Rut starfta våran först tävling!! Ska bli jätte spännande!

Tack, han är ju självklart mattes ögonsten :love:

Kul att höra att det är fler som tränar flera olika grenar.
Jag fick dock ett bakslag igår gällande brukset.
Kingston som klarade skottet vid MH och som i sommras tyckte att det var väldigt spännande när husse sköt med luftgeväret på landet, blev LIVRÄDD när det var skotträning på klubben.
Han drog mot bilen och skakade som en tok.

VA FAN HÄNDE??!!!

Men nu är detta en tråd för lydnadsettan, så jag får fokusera på att när jag tränade ställande så gick det ovanligt bra. Tror att det kommer att sjunka in sakta men säkert.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård
  • Atletix
  • Födda 2024

Omröstningar

Tillbaka