Vi som tränar för Lydnadsettan!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vi som tränar för Lydnadsettan!

KL

Var på klubben igår och tränade lite med några träningskompisar.
Och jag måste säga att jag är så sjukt impad av Kingston, det mesta satt hur bra som helst.

Vi testade platsliggning med 3 andra hundar. Det är det enda vi inte tränat så mycket, så jag hade kopplet kvar på honom. Efter 2,5 minut reste han sig och gick fram till mig. Men det kändes ändå jättebra, han låg så fint fram tills dess och visade inget intresse för de andra hundarna.

Linföringheten går väldigt bra. Han går inte riktigt rakt, men han släpper mig inte med blicken alls.

Inkallningen och hoppet går bra, lite mer träning på ingångarna bara.

Apporten tar han fint, även bruksvarianten att kasta och han hämtar.

Det vi har kvar att jobba på är läggandet och ställandet under gång.
Han lägger sig för långsamt och tar flera steg under ställandet.

Men tävling som en gång kändes som en omöjlighet, känns helt plötsligt som ett nåbart mål :banana:

Ännu en ny som hoppar in i tråden. Jag har en 1 år gammal staffordshire bullterrier som jag hoppas ska bli min framtida tävlingskompis i lydnad och agility. Hon har ingen direkt grund i lydnaden, hon kan väl typ "sitt". :angel: Jag har hittills bara haft henne i en dag så jag har inte hunnit känna så mycket på henne. Just nu jobbar jag uteslutande på att bygga upp en bra kontakt. Belönar naturligt kontaktsökande och leker mycket för att bygga upp känslan av att jag är roligast i världen. ;)
Är imponerad över hur lättlärd hon är! Tror att det kommer att bli riktigt bra. Trots att vi bara hunnit vara ute på två promenader (kvälls igår och morgon idag) har vi redan hunnit från "springa länst ute i linan" till att gå spontant fotgående långa sträckor där hon hela tiden eftersträvar kontakt. Har man väl kommit dit är det bara att börja finslipa postitionen sen men det brukar jag plocka in först när jag har en hund som går med kontakt med bra uthållighet.

Måste väl säga att just den biten är MIN starkaste sida. Jag har alltid haft väldigt lätt för att få kontaktsökande, träningsglada, kvicka hundar. Sen måste jag träna in min egen uthållighet på att finslipa alla moment. Jag tycker själva inlärandet av momenten är roligare än att traggla nåt som sitter för att nå perfektion. :angel:

Tävlingserfarenhet: Nej, inte i lydnad.

Träningsvana: Tränat det mesta och gått många kurser, så träningsvanan är det inget fel på.

Säkrast på: Vet ej

Osäkrast på: Vet ej

Håller till: Piteå

Mål: Komma till start

Jag har nu bestämt mig för att tävla kl1 den första maj! :o
Jag kommer se det främst sen en träning och jag hoppas att det går någorlunda bra. Är främst orolig inför platsliggningen. Även om han gör den bra på träning så tränar vi just nu bara med schäfrar... Men tänkte ta mig iväg så man kan träna platsliggning med några andra innan tävlingens start!

Hunden är en snart tvåårig schäferhane (maj).

Tävlingserfarenhet: Ingen

Träningsvana: Jag har väl tränat en del men inte riktigt mot tävling på det sättet innan.

Säkrast på: Just nu går läggande under gång och ställandet rätt bra. Även platsliggning går bra.

Osäkrast på: Apporten, tuggar eller släpper.

Håller till: Värnamo trakten

Mål: Att första tävlingen inte ska gå totalt dåligt:angel: framförallt att han inte går fram till ngn hund under platsliggningen...

Är det ngn som vet förresten om man kan få fråga domaren om hunden får sätta sig framför på hoppet? Meningen är att jag ska tävla IPO sen och allt blir bara väldigt rörigt :crazy:

Ska du möjligtvis till Smålandsstenar 1 Maj? Dom har ju den varje år. Där debuterade jag med den gamle herren. 159p :crazy:

Det får du. Jag förmodar att du menar att han hoppar, sättet sig framför, och sen på ditt kommando går in i fotposition?
Dock är jag osäker om du kanske måste ha samma ingång även i inkallandet också?

+ line_n
Välkommen hit!
Ser mycket lovande ut:)
Riktigt litet energiknippe du har :D
Tack! Hon är härlig att jobba med!:love:

piller_fin_4april2012.jpg-for-web-large.jpg

*kl*

Vi ligger i rätt hårt med träningen just nu. Hon älskar det och vill bara mer och mer hela tiden. Igår hade vi ett helt fantastiskt träningspass med ett par fantastiska fria följ, fina ställanden och lägganden. Det blir liksom bara bättre och bättre hela tiden.

Vi närmar oss debuten med stormsteg och jag har inga som helst förväntningar eller förhoppningar på hur det ska gå. Vi ska gå ut och (försöka) ha roligt, göra vårat bästa och komma från banan med samma attityd vi hade när vi kom in :D

Jag har fått ett bra startnummer och platsliggningarna kommer att göras efter alla gjort sina program. Så jag hinner dra igång henne ordentligt och så har vi gott om tid att komma ner i varv inför platsen.

Det kommer nog gå jättebra för er! Hoppas man får se film sen :laugh:

KL

Jag har filmat lite idag.

Ila tränar bakdelskontroll: http://www.youtube.com/watch?v=BVxOTdhg6Ds

Camaro (hör egentligen inte hemma i tråden för hon är inte i närheten av någon tävling :angel:) har sin egen version av klossträning, hon fattar inte alls att hon ska upp på boken utan slår hellre på den hårt med tassen ;) http://www.youtube.com/watch?v=7zQ_XVJZOg0

Och en övning vi fick tips om igår på träningen. Tanken är att hon självmant ska söka min sida, utan kommando, och sen ska vi ha jättekul :D
Hon blir väldigt på hugget av bollen vilket påverkar positionen..
http://www.youtube.com/watch?v=pjCfU_GUsMA

Ja, en träningskompis ska komma och filma hade hon tänkt. Om hon lyckas boka om tiden hon bokat upp sig på lördagen :D

Annars ska jag se om någon av de andra tävlande som ska tävla och startar före mig kan filma. Men jag kan inte garantera att den kommer ut offentligt :p

Ja precis! Smålandsstenar :)

Vad jobbigt med dom poängen!

Ska se om jag kan få syrran att filma oss imorgon så ni får se hur mycket vi kommer misslyckas på tävlingen :D Men jag ser det mer som en träning så får vi se hur det går!

Senast ändrad:

Det får du. Jag förmodar att du menar att han hoppar, sättet sig framför, och sen på ditt kommando går in i fotposition?
Dock är jag osäker om du kanske måste ha samma ingång även i inkallandet också?

Ja precis. I inkallandet tänkte jag ha samma, alltså "hit" och sen"fot". Antingen det eller så ropar jag fot direkt :D Men då har jag samma på hoppet. Jag tänker alltså inte ha olika. Men vi får se hur det blir. Det som funkar bäst på träningen kör jag också på tävlingen.

Tänkte träna lite platsliggning med andra hundar ngn gång innan. Just nu har det ju funkat superbra på schäferträningen. Men han har ju haft problemet med att andra hundar är väldigt intressanta. Så vill ju gärna att man testar ett par nya hundar någon gång innan tävlingsdagen.

Ser ju trevligt ut, men hoppas du är öppen för lite kritik! Du belönar flera lägganden där hon kryper framåt, varför? Du belönar också flera sättanden där hon inte har rätt teknik, alltså att hon använder båda frambenen samtidigt. Sedan gör du väldigt många upprepningar utan att göra någon förändring. Variera avståndet, ställ dig upp osv. Sedan kan du också variera dina belöningar, kasta den bakom henne så hon får röra sig och bli lite mer aktiv.
Lycka till!

Ser ju trevligt ut, men hoppas du är öppen för lite kritik! Du belönar flera lägganden där hon kryper framåt, varför? Du belönar också flera sättanden där hon inte har rätt teknik, alltså att hon använder båda frambenen samtidigt. Sedan gör du väldigt många upprepningar utan att göra någon förändring. Variera avståndet, ställ dig upp osv. Sedan kan du också variera dina belöningar, kasta den bakom henne så hon får röra sig och bli lite mer aktiv.
Lycka till!

Obs, menar inte att låta "hård", bara att ge dig lite att fundera på!

Ingen fara, jag lägger ju upp film för att få feedback :laugh:
Och jag tar mer än gärna emot alla tips jag kan få så att jag lär mig bättre!

Jag noterade det där med att hon kröp framåt, jag måste bli bättre på att bara belöna när det är rätt! Märker på mig själv att jag liksom belönar per automatik ibland, innan jag ens har hunnit notera om det var bra eller ej..

Hur menar du med sättanden och teknik? Kan du förklara hur det ska vara?

Ska tänka på variationen!

Tja, jag vill att hunden alltid ska lägga sig med båda framtassarna samtidigt, pang i backen. På samma sätt vill jag att hunden ska sätta sig, att den drar upp båda framtassarna samtidigt (nu är det främst till fjärren jag tänker på när det gäller sättandet).

Okej.. Och hur kan man träna för att få in det? Förutom att sätta upp kriteriet?

Läggandet har du ju redan, bara passa så hon inte kryper. Sättandet så hade jag stått upp framför hunden och kommenderat sitt och gjort den handrörelse du vill ha. Om det blir rätt så belöna, annars säg något i stil med " nu blir det lite tokigt" håll fram godiset men ryck bort det innan hon kan ta den. Försök bygga upp lite frustration i hunden! Se gärna till att hon rör på sig för att skapa aktivitet. Hon kan tex få jaga godishanden lite. Sedan lägger du henne igen, kommenderar sitt och förhoppningsvis blir det ett bra sättande denna gång. Belöna genom att kasta godis bakom henne.

Tack för tipsen :)

KL

Vet inte om ni har diskuterat det här men..
Hur ser ni på att ta LPI/vara kvar i ettan?
Många anser ju att man ska vara kvar i ettan så få gånger som möjligt, pga platsen. Men titlar är ju ganska trevliga ;)
Och det kan ju vara kul att kunna fortsätta tävla även om man inte känner sig redo för tvåan?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård
  • Atletix
  • Födda 2024

Omröstningar

Tillbaka