Vi som tränar för Lydnadsettan!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vi som tränar för Lydnadsettan!

Haha, det där med att skilja på ställande och läggande tror jag nästan alla har problem med.. En instruktör förklarade för mig att just "ligg" involverar en rörelse som är tydlig för hunden. Det är lätt för hunden att veta vad den ska göra, eftersom det är så pass tydligt. När det kommer till ställandet blir det mer subtilt för hunden och den tycker att den "gör för lite".

Min hund kan skilja stå och ligg, men vi har problem med att det går gör långsamt och hon tar för många steg. Så nu är vi tillbaka till kasta leksak stadiet, för att få till tvärstoppen!

En riktigt bra teori.

Det är också därför man ska vara riktigt snabb med beröm för att fånga just de tillståndet till "nog mycket" ;)

Haha, det där med att skilja på ställande och läggande tror jag nästan alla har problem med.. En instruktör förklarade för mig att just "ligg" involverar en rörelse som är tydlig för hunden. Det är lätt för hunden att veta vad den ska göra, eftersom det är så pass tydligt. När det kommer till ställandet blir det mer subtilt för hunden och den tycker att den "gör för lite".

Det stämmer säkert för många hundar. Jag kör på hopp-stå med min, så stå är en konkret rörelse, inte upphörande av rörelse. Jag har helt enkelt en hund som gör först och lyssnar sen i sin iver att göra rätt fort. Typisk kelpie alltså :angel:

Kl
Här i veckan kunde jag inte hålla mig längre, så jag packade in hund och bebis i bilen och åkte till klubben:D
Elina fick åka med i selen på magen :D
Troja var superladdad och gick kanonbra!!
Efter en stund kom det fram en tjej med en tollare och frågar om vi vill göra en plats med dem, självklart svarar jag ja eftersom det är det vi behöver träna på också!
Gick kanon!
T låg stilla och sökte sig till och med neråt med huvudet trots att hon aldrig träffat hunden tidigare :banana:
Kändes riktigt bra och vi är nu anmälda till årets första tävling ;)

Jag hoppar också in i tråden. :)

Ilo, Border collie, 8 månader

Tävlingserfarenhet: Nej

Träningsvana: Kurser, och har tränat och ska börja träna med tränare inidviduellt.

Säkrast på: Linförighet, läggande, hopp, inkallning

Osäkrast på: platsliggning, apport, stående

Håller till: Västerbotten

Mål: Ta oss till tävlingsbanorna

KL

Jahapp, då har vi anmält oss! Debut, med 5-årig hund (!!!:angel:) i Lk1 den 5 maj. Så nu måste jag läsa igenom hela den här tråden på jakt efter inspiration, tips och andra trevligheter!

Jag satsar inte på nån klass-seger :D men blir jätteglad om vi slipper rött kort och bli rapporterade för att busen skrämts vid tandvisningen... Jag hoppas också slippa en massa nollor på moment som han faktiskt är jätteduktig på.......

Jag debuterade ju med en 6-åring och det gick så bra så. :D

Lycka till, både du och simba_112!

KL

Snart platsar nog vi i den här tråden!

Ila, aussie, 2.5 år

Tävlingserfarenhet: Ila har gjort två starter (en 0a och en 3a), jag har ingen erfarenhet.

Träningsvana: Ila har en del träning i bagaget, kan iallafall alla moment även om de behöver finslipas. Jag har mest tränat vardagslydnad innan..

Säkrast på: Osäker, känner henne inte tillräckligt bra än

Osäkrast på: vet att tandvisning har varit ett problem.

Håller till: Linköping

Mål: Först och främst att bli samspelta och kunna träna utan stress. På lång sikt tävlingsstart men det får ta den tid det tar.

Hörrni, gällande linförighet och fritt följ... vid "helt om", både marsch och halt, kan man välja själv vilket håll man vill svänga åt? Jag svänger tydligen åt vänster, med hunden inåt liksom, och fick kritik av en träningskompis för det? Man får inte göra så, eller är hon ute och cyklar?

Hörrni, gällande linförighet och fritt följ... vid "helt om", både marsch och halt, kan man välja själv vilket håll man vill svänga åt? Jag svänger tydligen åt vänster, med hunden inåt liksom, och fick kritik av en träningskompis för det? Man får inte göra så, eller är hon ute och cyklar?

Jag tränar så att jag kan vända åt båda hållen. Ska både kunna vända inåt och utåt.

Det här hittar jag

- Framåt marsch - Höger om marsch - Helt om halt - Framåt marsch - Helt om marsch - Vänster om marsch - Gör halt - Framåt marsch - Helt om marsch - Språng marsch - Vanlig marsch - Helt om halt - Momentet slut

Stämmer det?

Man får svänga åt bägge håll, det står inte i reglerna vilket håll som är "mest önskvärt". Däremot har det under en bra lång period varit mest vanligt att svänga åt höger helt om, därför är många med "gammalt tänk" helt insnöade på att det är så det ska vara ;). Nu blir vänster helt om vanligare och vanligare. Det viktiga är bara att man konsekvent vänder åt samma håll under hela fotgåendet och inte blandar höger och vänster helt om, det ser inte estetiskt tilltalande ut för domaren :D.

Det man ska tänka på när man lär in höger alt vänster helt om, är vad som är lättast för hunden. Särskilt om man tänker sig elitklasstävlande längre fram, då det är vinklar och helt om marsch och helt om halt i både vanlig, långsam och språng marsch. Har man då en större och lite osmidigare hund så kan vänster om språng marsch bli lite knepigt (dock inte sagt att det inte går att lära in!)

Så kolla vad din hund (dess attityd, position och kroppskontroll) passar bäst med. Har man en hund med bra bakdelskontroll via klossträning, så kan man ofta få till väldigt snärtiga och snygga vänster helt om :laugh:.

Senast ändrad:

Tack för svaret , MIa! Vet du, jag hade faktiskt för mig att du hade skrivit om detta tidigare... men jag var tvungen att fråga ändå. Det kanske är svårt för ett stycke stor rottis att göra vänster om språngmarsch svängar...

Jag borde vänja in mig på vänster helt om. Trodde inte det var tillåtet (tidigare, vet det sen några månader tillbaka men jag gör automatiskt åt höger), men min hund har mkt lättare för det.

kl
Vi tränade fart i inkallningar idag. Hann bara med typ 3 st på promenaden innan jag blev upptagen med ett viktigt samtal, men vilken fart!! :)
Har dock problem med krasslig hund så vi får fortsätta ta det lugnt några dagar till, fick reda på att han verkat dålig igen idag.

KL

Jag har bokat in en privatträning imorgon, ska bli skönt med lite hjälp för jag känner mig ganska lost när jag tränar ;)
Vet ju vilka moment som ingår, och Ila kan de flesta skapligt. Men jag har inte alls koll på hur de exakta positionerna ska se ut, hur jag ska träna för att det ska bli bättre eller överhuvudtaget hur jag bör lägga upp träningspassen..

Var på BK igår och tränade. Blev mycket fritt följ, ställande, läggande, inkallning och så lite stadga.
Hon är så duktig min lilla svarta buse :love:
Men som sagt, ska bli skönt med lite hjälp så vi kan komma vidare.

Har en fråga - vad händer om hunden skäller när man tävlar lydnad? Blir man diskad? Får avdrag?

Skall är inte önskvärt på tävling, så länge hunden inte tokskäller blir man inte diskad, men man får avdrag för ljudande.

Ja att hunden skäller i tid och otid är inte bra men enligt min erfarenhet är det lättare att träna bort än tex pip och gnäll som är svårt och framförallt väldigt tråkigt att jobba bort.
I vilka situationer skäller hon?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård
  • Atletix
  • Födda 2024

Omröstningar

Tillbaka