Vi som tränar för Lydnadsettan!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vi som tränar för Lydnadsettan!

Jag har aldrig varit med om att de använder bord på lydnad.
De tävlingar jag varit på har vi inte haft egen apport men då SKA det ju finnas flera storlekar så det passar hunden.

Förstår egentligen inte varför man inte får använda egen apport, är det inte dumt att alla hundar har samma ur hälsosynpunkt?

*kl*

Det diskuterades bord eller inte bord på en genomgång om lydnadsregler jag var på. I reglerna står det att det är domaren som bestämmer om bord behövs eller inte.

Sa de något om hur hunden ska vara placerad på bordet?
I utgångsposition som när hunden är på marken är ju liksom inte möjligt.

Jag minns lite dåligt, tyvärr. Jag minns att vi diskuterade om utgångsposition på bordet, men inte vad vi kom fram till..

Är det någon mer som ska tävla idag? Vi ska göra det iaf, men har känns som mina förhoppningar inte är så stora idag, är inte riktigt på humör känner jag...men är några timmar kvar så jag hinner väl bli det om inte annat....Lycka till alla!

Lycka till! Vi ska också tävla idag, nattävling med samling 22.30 och sedan är vi ekipage 10 av 11 så vi får se om vovve behagar hålla sig pigg. ;) Jag har inte heller några jättehöga förväntningar men gör som förra gången, satsar fullt ut ändå!

Rapport från dagens tävling:
Platsliggning 10

Tandvisning: 8

Linförighet: 6,5

Läggandet: 7,5

Inkallning: 9,5

Ställandet: 5,5

Apportering: 5

Hopp över hinder: 9

Helhetsintryck: 8
Totalt: 155,5 poäng och ett 2:a pris. Ska säga att jag är väldigt nöjd med dagens prestation. Var inte långt kvar där, men med tanke på hur jag trodde det skulle gå är jag väldigt chockad att det gick så bra!

Grattis, ser ju jättefint ut! Nästa gång tar ni förstpris! :laugh: Det är ju perfekt när det faktiskt funkar i alla moment, då är det bara lite finslipning som behövs!

Vi ska åka om en halvtimme... :crazy:

Med facit i hand kunde vi nog lika gärna stannat hemma och sovit... ;)

På platsliggningen, som ALDRIG brukar vara några problem, så satte sig Rover upp! Jag stod som en fågelholk. Innan vi skulle in sen så kändes han jättefokuserad och fin men väl inne på plan så blev det mest pannkaka ändå tyvärr. Mest mitt fel, förvirringen satt väl i och så är det helt klart så att nattävlingar inte är något för mig - är jag det minsta trött så kan jag inte fokusera alls. På slutet så tappade vi en hel del poäng bara för att jag vid hoppet lämnade Rover innan TLs kommando... Det spelade ingen roll, vi hade inte fått mer än ett tredjepris ändå, nu skrapade vi ihop 122,5 poäng totalt.

Nu ska vi vila helt från lydnaden lite innan vi börjar träna för utesäsongen. :laugh:

Grattis till fina poäng! :bump:

Dentaku: Bryt ihop och kom igen som man brukar säga!;)
Är lite nyfiken, varför väljer man att lägga en tävling nattetid? Det är helt avigt för mej.. Speciellt med lydnad. En sak med spår, men lydnad? :confused:

kl
Efter buketräffen i Sölvesborg är jag som väntad taggad att träna en massa lydnad igen! Tyvärr blir det ingen lydnadskurs för oss i vår då den är på tisdagar då jag alltid jobbar kväll. Måste ha motivationen och självdiciplinen att ta mej iväg på den öppna träningen på klubben istället. Där kan jag alltid få en massa tips och kanske framförallt den störning vi så väl behöver.
Var där i torsdags och körde igenom momenten några gånger för att checka av mest. Ställandet börjar verkligen arta sig, nu funkar det helt utan dubbelkommando!
Nu tragglar vi vidare med apporten och den där jäkla platsen, varför kan det inte bara funka för!? :confused:

Det var en kul grej, för att göra något annorlunda. Dock fungerade det inte något vidare för de andra ekipagen heller vad jag kunde se, av elva startande i klass 1 var det bara ekipaget som vann som lyckades få ihop poäng ens till ett andrapris och tre bröt. Men nu har vi som sagt provat och insett att det i vart fall inte är mattes grej... :o

Zeus Schäfer 10 månader

Tävlingserfarenhet: Ja

Träningsvana: Tränar mycket på Brukshundsklubben

Säkrast på: Kontakt (linförighet)

Osäkrast på: ställandet

Håller till: Norrbotten

Mål: Ha kul och hålla intresset uppe för hunden.

Grattis till resultatet! Har ni tävlat många gånger?

Dentaku: Konstigt att tävla på natten :p Går säker bättre nästa gång när det blir på dan :)

Har tränat endel nu i helgen medan jag väntade på att barnen red, blev dock ingen mer störning än hästarna. Apporten funkar återigen jätte bra (tillfällig knäck förra helgen då han inte grep ordentligt), läggande under gång också men ställandet går sämre, är verkligen våran svaghet (tillsammans med platsliggningen...). Ingen som har haft samma problem med att hunden gärna lägger sig ner och hur löste ni då det? I sommras funkade det utmärkt men det är nästan som om han inte lägre kan skilja mellan läggande och ställande under gång (står dock aldrig under läggande)

Jag upplever att det är jättemånga som har problem med att hundarna lägger sig på ställandet(eller tvärtom), men tyvärr kan jag inte hjälpa till med tips.

Jo, Xo fattade inte detta med att STÅ stilla alls... Jag fick helt enkelt nöta.. och nöta och nöta. Jag satte ett finger i ljumsken på honom så att han inte kunde lägga/sätta sig (svårt får er kanske). Jag använde kongen också, för när jag drar fram den så står han blickstilla, precis som en fågelhund. Jag lärde honom att jag skulle kunna gå ifrån honom och in till hans sida medans kongen hängde en bit från nosen.

Annars klicka, gå runt och ha honom fritt. Säg stå och när han förvånat tittar upp på dig så klicka och ge godis. Ha honom inte långt ifrån dig. Lägger han sig så ge honom fri kommando igen och börja om alt. res honom upp försiktigt fysiskt.

Vad tror du? Jag vet ju inte hur "vek" eller känslig han är.

Tack!
Det var vår tredje tävling nånsin! Även för mig, första tävlingen var ju bara att förska lugna nerverna.

Ja fy..

Fram till starten i Lkl1 kunde min inte skilja på stå och ligg. Trots att vi nött dagligen i flera månader. Gjorde han rätt gjorde han båda 10-mässigt. Jag vidhåller fortfarande att det var ren tur att han satte det på tävlingen, sedan gick vi raskt vidare till 2:an och glömde problemet. Nu känns eliten inom räckhåll och då måste jag nog ta tag i det där :o

Grattis till resultatet! Har ni tävlat många gånger?

Dentaku: Konstigt att tävla på natten :p Går säker bättre nästa gång när det blir på dan :)

Har tränat endel nu i helgen medan jag väntade på att barnen red, blev dock ingen mer störning än hästarna. Apporten funkar återigen jätte bra (tillfällig knäck förra helgen då han inte grep ordentligt), läggande under gång också men ställandet går sämre, är verkligen våran svaghet (tillsammans med platsliggningen...). Ingen som har haft samma problem med att hunden gärna lägger sig ner och hur löste ni då det? I sommras funkade det utmärkt men det är nästan som om han inte lägre kan skilja mellan läggande och ställande under gång (står dock aldrig under läggande)

Jag har haft ena väldiga problem med ställandet, men har ändrat tänkandet lite.

När vi går framåt och säger "stanna" så kastar jag en leksak bakåt i samma sekund, vilket gör att han tänker bakåt istället för neråt när jag säger kommandot och stannar därför upp och väntar på grejen = massor med beröm.

Sen gör ju tonläget sitt också, ligg blir ju oftast rappt och fort "LIGG", om du förstår. Så när man säger "stanna" försök använda en lugnare och långsammare röst och tonläge så hunden kan skilja på kommandon.

Haha, det där med att skilja på ställande och läggande tror jag nästan alla har problem med.. En instruktör förklarade för mig att just "ligg" involverar en rörelse som är tydlig för hunden. Det är lätt för hunden att veta vad den ska göra, eftersom det är så pass tydligt. När det kommer till ställandet blir det mer subtilt för hunden och den tycker att den "gör för lite".

Min hund kan skilja stå och ligg, men vi har problem med att det går gör långsamt och hon tar för många steg. Så nu är vi tillbaka till kasta leksak stadiet, för att få till tvärstoppen!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Annonsera mera VII
  • Unghästfasoner?
  • Hålvägg

Omröstningar

Tillbaka