Vi som tränar för Lydnadsettan!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vi som tränar för Lydnadsettan!

KL
Jag har också en fråga! Jag har fått veta, att ett av våra problem är tiden MELLAN momenten, dvs att min hund kopplar av totalt då och sen får jag jobba innan jag får tillbaka honom i position igen, och det ser inte bra ut. Nåväl, det kan jag nog lösa - men någon sa, att man inte får röra i hunden mellan momenten heller, dvs inte t.ex. ta tag i halsbandet. Stämmer det??

Och hur mycket av helhetsintrycket gäller även mellan momenten, dvs får man rejält avdrag på helhetsintrycket om hunden släpper kontakten med en (inom rimliga gränser ;) ) och man får kommendera flera gånger för att få in den i "startposition" för nästa moment Min hund kan fjanta på rätt rejält, sitta snett, luta sig mot mig osv osv innan han sitter rakt och fint och vi är redo för nästa moment. (För att nu bara nämna en sak.......!)

Min lappe kunde innan både skälla och gnälla. Jag tyckte det var lättast att lära hunden skall på kommando. Då kunde jag styra upp han på ett helt annat sätt och det försvann i princip helt. Nu skallar han när jag vill eller när han leker ibland. Nu är det pipandet kvar, dock piper och gnäller han sällan på träning eller under aktivering, men det kan förekomma.

Någon som har några tips på att få slut på gnällandet en gång för alla?

Jag har ignorerat honom och märker jag vart han vill komma så får han absolut inte det förens han är knäpptyst. Visst har det gett effekt, men inte så bra som jag önskar.

När hon går upp i stress. Tex om hon inte förstår vad hon ska göra, om hon är förväntansfull eller frustrerad. Jag känner henne inte så jätteväl än men det är vad jag märkt hittills.
Främst mellan/innan momenten, när man väl är igång och jobbar brukar hon vara ganska tyst.

Visst får du röra hunden mellan momenten! Det är då du passar på att klappa och hålla igång motivationen (utan att det går till överdrift så klart!), vet dock inte hur det är om man får ta i halsbandet eller ej. Att hunden fjantar mellan momenten ska inte göra nåt, se till att han håller sig glad och alert hellre än att man fyar och hunden tappar intresset. Vet inte hur mycket de tittar på helheten mellan men om du får stå och tjata massa innan moment kan det dra ner.
Min hund drar jag igång mellan momenten, när ett moment är slut säger jag jaaaaa med ljus glad röst, klappar lite och sen puttar på henne vilket oftast leder till att hela hon går igång och studsar mot mig och nafsar, allt med en jätteglad viftande svans. Detta är inget som stör eller påverkar själva momenten då vi samtidigt hela tiden lyssnar på tävlingsledaren och förflyttar oss dit startpunkten på nästa moment är. Dessutom så gör hon det hon ska när jag säger till :)

KL
Jag har också en fråga! Jag har fått veta, att ett av våra problem är tiden MELLAN momenten, dvs att min hund kopplar av totalt då och sen får jag jobba innan jag får tillbaka honom i position igen, och det ser inte bra ut. Nåväl, det kan jag nog lösa - men någon sa, att man inte får röra i hunden mellan momenten heller, dvs inte t.ex. ta tag i halsbandet. Stämmer det??

Och hur mycket av helhetsintrycket gäller även mellan momenten, dvs får man rejält avdrag på helhetsintrycket om hunden släpper kontakten med en (inom rimliga gränser ;) ) och man får kommendera flera gånger för att få in den i "startposition" för nästa moment Min hund kan fjanta på rätt rejält, sitta snett, luta sig mot mig osv osv innan han sitter rakt och fint och vi är redo för nästa moment. (För att nu bara nämna en sak.......!)

Såg att Simba svarat, men gör det ändå.

Du får ta i hunden, jag brukar näst intill krama om X när momentet är slut. Nafsande/bitande brukar (beror på domare) dra ner på helheten.

Skall kan (åter igen, domartollerans) ge avdrag på helheten oavsett om hunden skäller mellan eller i momentet.

Jag hade inte gjort "långa pauser" mellan momenten utan bara kört på. Linförigheten klar, ja då klappar du glatt om hunden och sen går du raskt till startpositionen för nästa moment.

Jag är noga, jag vill att han sitter exakt rätt när vi börjar momentet, gör han inte det så ser jag till att han gör det genom att vinkla kroppen och kommendera om innan jag ger tecken att jag är klar till TL.

Jag har svårt med apporten. Hur har ni lärt in det på era hundar? Han kan kommando apport, men släpper den gärna efter 1,2 sekunder. Innan jag hinner säga loss. u snabbar jag mig att hinna säga loss före han släpper. Men hur har ni lärt dem att hålla längre?

Sen när jag kastar apporten, han springer och hämtar i bra fart, men påvägen tillbaka börjar han lunka, tar omvägar, släpper den gärna någon meter ifrån mig och är lite "avis" med den.

Någon med tips?

Självklart får du berömma hunden fysiskt men du får inte ta tag i halsbandet och hålla fast hunden efter det att du har kopplat loss den. Tävlingsledaren säger till direkt att man ska släppa om man gör det.

Hade ett jäkla jobb med att få in apporten. Så jag har "lekt" in den för att få upp intresset. Visat honom den och sprungit iväg och fjantat mig, tagit många pauser med den i handen, och då har han börjat sno den ifrån mig. Har även haft den framme hemma, bara för att visa att den finns, och han har snott den och kommit med den. Men det är mycket jobb bakom. sen har jag ökat tiden för belöningen när han håller den. Inte gett honom godis förrens jag har sagt loss. Sen kan man inte gör så hur många gånger som helst, utan då tar man ett varv och springer lite med den och lattjar. varje gång hunden visade intresse för den har jag belönat, alltså när han kommit och lämnat den fast jag inte gett något kommando, bara för att få upp intresset.

Detta har gjort att jag fått en hund som har gått från att vara totalt ointresserad till att faktiskt ta en apport utan kommando, vilket jag ser som ett plus sen för att få honom att hämta andra saker.
Man kan också peta lite lätt på apporten när hunden håller i den för att få ett bara fasthållande.

Jag är rädd att jag ökar "avundsjukan" då när jag kastar den. Han vill gärna behålla den själv och inte komma springandes och lägga den i handen på mig, oavsätt hur goda godisar jag har. Men jag ska prova det med "enkla" apporten när han bara ska ta den ur handen och hålla den i 5sek.

Min hund har varit precis likadan, hon har tagit apporten och sprungit rundor med den som att hon vunnit högsta vinsten ;)

Jag började med apporten stilla sittande, höll godis i handen framför näsan på hunden och gav henne apporten. När hon höll den bra så berömde jag och kastade godis på backen. Godis i handen gjorde att hon var fokuserad på det istället och kunde hålla apporten en längre tid än innan.

Jag har jobbat för att apporten INTE ska vara en leksak för min hund, utan den är vägen till något roligare/godare helt enkelt. När jag började med tvåans apportering gjorde jag så att jag satte hunden, gick en bit (typ två meter första gångerna) och la apporten och så gick jag två meter till. Sen kommenderade jag apport, hunden tog apporten och kom med den till mig (Jag berömde med rösten och lockade lite extra med favoritbelöningen i början). När hunden har förstått att den ska komma med apporten till mig kan man sakta öka avståndet mellan förare och hund, men hunden ska alltid vilja komma in med apporten för att få något bättre än det neutrala träföremålet.

KL

Jag har haft paus i träningen ett tag nu och har startat ett nytt "projekt" vilket är bruks.
Men i och med att lydnaden är ett moment där med har jag tagit upp lydnadsträningen igen. Det verkar som mycket av det som inte alls fungerade i höstas helt plötsligt fungerar. Vi har vilat oss till ett mycket bättre "fritt följ", hur nu det är möjligt :o

Om lydnaden sitter kanske det blir tävling i lydnadsettan innan jag hinner komma till appellen.

KL

Hemkommen från ett pass med tränaren. Var första gången så det blev mycket teoretiskt om momenten, inlärning, träningstips osv. Sen körde vi igenom alla moment utan platsen och han tyckte att vi nästan var tävlingsklara! :bump:
Var himla kul att få beröm över fin hund och trevligt samarbete!

Nu har jag massor med motivation och träningstips så att vi kan komma vidare!

KL

Hemkommen från ett pass med tränaren. Var första gången så det blev mycket teoretiskt om momenten, inlärning, träningstips osv. Sen körde vi igenom alla moment utan platsen och han tyckte att vi nästan var tävlingsklara! :bump:
Var himla kul att få beröm över fin hund och trevligt samarbete!

Nu har jag massor med motivation och träningstips så att vi kan komma vidare!

Åh vad kul att höra :laugh:!! Jag följer er med stort intresse ska du veta :D!!

Hahahaha, ingen press alls :D! Jag är bara så glad att det verkar ha blivit så bra för Ila :love:

Hahahaha, ingen press alls :D! Jag är bara så glad att det verkar ha blivit så bra för Ila :love:

Hon är ju så lättsam att ha och göra med så ibland förstår jag faktiskt inte hur det kunde bli så tokigt innan.. Jag tycker inte vi gör något speciellt men ändå blir hon bara bättre och bättre ;)

Och vem kan göra annat än att älska henne när hon kommer och visar alla små tänder innan hon flyger på en i en pussattack :love::D

*kl*

Trevlig tråd! Här kanske Pillerillern och jag platsar:p

Ras: Jaktgolden, egen uppfödning
Namn: kallas "Piller"
Kön: Tik
Ålder: 8,5 månad (snart)
Erfarenhet förare: En del, men det är länge sedan jag tävlade
Erfarenhet hund: Ingen
Mål: att starta i klass 1 under sommaren/hösten, beroende på när hon löper första gången

Vi har precis kommit igång med träningen och tar det lite lugnt - så lugnt det nu kan gå med en unghund som är taggad till tusen;) Jag försöker hålla henne balanserad nu under inlärningen, så hon ska kunna koncentrera sig och få ut någonting av träningen. Hon är het som tusan och ligger på som bara den i fria följet (ett släktdrag!) men det har faktiskt blivit bättre än det har varit. Så här såg det ut idag: http://www.youtube.com/watch?v=LWiwYxkYdB0&feature=player_embedded#!
Nyttigt att filma, oj vad man håller på med en massa tok - nu ska det tränas utgångsställning och starter ett tag framöver!;) Vi har mycket att jobba på, men Piller har en härlig attityd och arbetsvilja, så det ser jag fram emot!

Åh vad kul att höra :laugh:!! Jag följer er med stort intresse ska du veta :D!!

Det gör jag med:D
Har följt trådarna om rasval och innan det om lilla Alice, så det känns så härligt att det nu verkar ha prickat så rätt! Ska bli så kul att följa utvecklingen av detta ekipage:D

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård
  • Atletix
  • Födda 2024

Omröstningar

Tillbaka