Vi som tränar för Lydnadsettan!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vi som tränar för Lydnadsettan!

Det är väl lite upp till var och en.
Jag är kvar enbart pga att vi har problem med platsen och är den inte säker i ettan så är det ju ingen idé att gå upp en klass så det blir svårare, tycker jag :)
Sen är jag nog lite ivrig på titlar ;)
Skulle dock aldrig stanna kvar i en klass som jag tagit LP i, då är jag ju klar där..

Klart det är upp till var och en, men kan vara kul att höra hur folk resonerar! :laugh:

Jag struntar i LP, för mig är det inte värt någonting. Jag anser inte att det är någon merit att ha klarat tex lydnadsklass 1 flera gånger. Sedan anser jag att man ska tävla sparsamt, hunden lär sig fort att det inte blir belöning på tävling...

Får man inte tävla både i ex klass 1 och 2 , om man tex har klarat ett förstapris i ettan men vill ha lp1 men ändå fortsätta med tvåan?

För mig beror det lite på amitionsnivån.

Men jappen har jag tagit LP1, och har nu (efter ett års velande) bestämt mig för att ligga kvar i 2:an och ta de restarande 2 förstaprisen.

Kelpien däremot har jag inte planer på några LP. OM han hade varit väldigt störd av tävlingssituationen kanske, men han har hittills varit helt opåverkad, så vi kör på, upp i eliten så fort som möjligt :)

Jag stannar kvar i ettan för att få mer tävlingsvana; hitta rutinen och hur jag ska göra för att det ska fungera samtidigt som jag slipar på momenten - många återkommer ju. Vi har börjat med de som ändras/är nya för tvåan också men eftersom vi redan har två förstapris vill jag ta det sista också så vi får LP1.

KL

Är stolt över min lilla Ila-gris idag :love:

Tränade höger och vänstersvängar samt platsliggning. Högersvängar var lite svårt först men gick jättebra efter något försök. Vänstersvängarna var jättebra direkt, med ett fint "tramp" (bakdelskontrollen gör nytta :D).
I platsen reste hon sig en gång när det rasade snö från ett tak men annars låg hon helt still.

Hade dessutom bara kamptrasa som belöning idag och då brukar hon bli lite övertaggad, men hon höll fokus hur fint som helst!!

Min klubb har 4 träningstävlingar under maj, "lydnadscupen", som jag funderar på att vara med i.. Kanske kan vara bra övning?

Träningstävlingar tror jag är jättebra! Då har man ju möjlighet att träna under tävlingsmässiga förhållanden och se hur det fungerar men kan ändå berömma och belöna.

Jo, Xo fattade inte detta med att STÅ stilla alls... Jag fick helt enkelt nöta.. och nöta och nöta. Jag satte ett finger i ljumsken på honom så att han inte kunde lägga/sätta sig (svårt får er kanske). Jag använde kongen också, för när jag drar fram den så står han blickstilla, precis som en fågelhund. Jag lärde honom att jag skulle kunna gå ifrån honom och in till hans sida medans kongen hängde en bit från nosen.

Annars klicka, gå runt och ha honom fritt. Säg stå och när han förvånat tittar upp på dig så klicka och ge godis. Ha honom inte långt ifrån dig. Lägger han sig så ge honom fri kommando igen och börja om alt. res honom upp försiktigt fysiskt.

Vad tror du? Jag vet ju inte hur "vek" eller känslig han är.

Nu funkar ställandet igen. En liten tåspets under magen när han la sig ner och en liten mjukisälg som kastades iväg var tricket. Alltså att jag kastade iväg den vid stå kommandot och han sen fick fri kommando att hämta den när momentet är klart. Kan också ha hjälp lite att träna på snötäckt mark som inte är så mysig att ligga på för en liten chihuahuamage :p

Nästa grej blir att införa lägganden i träningen igen och se om det snurrar till det eller inte.

Jag kommer nog att vara kvar i ettan ett tag, eftersom vi behöver tävlingserfarneheter, då det är min första hund. Sen tror jag inte att vi nånsin når upp till elit så vi tänkte försöka ta LP 1 o 2 såna fall.

KL

Jag har aldrig tävlat i något och är sjukt nervös bara för tanken att tävla.
Det känns som att jag aldrig kommer komma till skott och verkligen anmäla mig till en tävling.

Så nu har jag en tanke, skjut mig inte nu.
Rallylydnad ser jag som en enklare tävling där jag skulle kunna gå ut och tävla utan några större förberedelser. Jag gick en kurs i höstas och vi avslutade med en testtävling där instruktörerna sa att de tyckte att vi var tävlingsklara.
Jag funderar på att ta några tävlingar i Rallylydnad för att få känslan av att tävla.

Vad tror ni om detta?

Vet inte, tänkte om det är dumt att göra så många olika saker.
Jag tränar lydnad och spår, hoppas kunna tävla både tävlingslydnad och bruks så småningom.
Att lägga till rallylydnad kanske blir för mycket. Men å andra sidan är det ju inga speciella grejer vi skulle träna på.

Bilder från träningen förra veckan:
Kingstonligg.jpg

KingstonHopp.jpg

Sålänge ni hinner träna på allt och kan hålla isär momenten kan det knappast bli fel, kör på! :)

Visst är det en aussie du har? Fin!

Tror inte att det ska bli problem att hålla isär momenten. Jag ser Rallylydnaden med som "vardagslydnad" och det ska han ju klara oavsett vad vi skulle tävla i.
Men jag vet ju inte riktigt då vi inte gjort sånt tidigare.

Ja det är en Aussie. Han är verkligen helt underbar, trots att han kanske inte riktigt har det där aussie-drivet. Men för mig blev det perfekt, trots allt.

Du kan ju alltid prova iallafall :)

Det finns inga träningstävlingar i din närhet om du vill träna på att tävla vanliga lydnaden?

kl

Vi tränar på med våra problemmoment just nu. Ställandet funkar bättre och bättre, för tillfället helt ok utan dubbelkommando. Står stabilt när hon stannat även om hon ibland går ett eller två steg innan hon gör det.

Var och tränade på klubben med några klubbkompisar idag som störning och var faktiskt med på platsliggningen för första gången på ganska länge. Har hoppat över den då vi haft så stora problem med att hon reste sig väldigt snabbt i höstas. Tränat inomhus hela vintern och det verkar som att det gjort resultat nu. Låg tre korta pass på någon minut vilket är kanon för henne. Inte en tendens till att resa sig! Väldigt nöjd!

Line: Måste bara gratulera till en fantastiskt fin träningskompis du har nu! Tror ni kommer gå riktigt långt tillsammans!
Ibland känns det som att jag saknar en arbetsmaskin jag också men sen tänker jag ett varv till och kommer på att det är nog trots allt inte det jag söker, inte i lydnaden iaf ;)
Fortsätt att hålla oss uppdaterade om era framsteg, jag är ständigt nyfiken på hur det går för er!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård
  • Atletix
  • Födda 2024

Omröstningar

Tillbaka