Vi som tränar för Lydnadsettan!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vi som tränar för Lydnadsettan!

Idag har varit en tråkig dag, inte mycket promenader och ingen träning heller - med undandag för en kort, dold platsliggning med störning! Jag hade nämligen ett STORT stycke rått lammkött för ben - så stort att jag hade delat det om jag inte varit så seg och det dessutom börjat lukta lite sådär som vi människor tycker verkar misstänkt och hundar underbart.

Rover var alltså som ett plåster när jag traskade upp till hans bädd med godsaken MEN han fick lägga sig med köttet ett par dm framför nosen och vänta där medan jag gick ner igen och slängde lite skräp... :devil: Det gick utmärkt även om han såg en smula upprörd ut när jag kom tillbaka. :D

Vi har inte heller tränat desto mer idag. Körde lite bakdelskontroll hemma med hjälp av klossträning. Och sen körde vi en kort platsliggning i stallet.

Vi har även spenderat en stund på hundcaféet i stan där Doris fått leka med en chihuahua och en yorkshire :D

Sen har jag bokat in en privatträning med en tränare som vi tränade för i höstas, så nästa vecka på tisdag är det dags igen :laugh:

Hallåj.
Kul tråd :D
Presentationen då.
Hund: 6 månaders cane corso hane vid namn Ozzy ;)
tävlingserfarenhet: Nej
Trän. Allmänlydnad just nu
säkrast på: platsliggande
osäkrast på: tandvisning
håller till: Strax utanför Uppsala
mål: Att finslipa alla moment och siktar på första tävling vid tidigast 10 mån om han e redo då?!

Vi har tränat på lite av varje i olika moment och ozzy lär sig fort men som sagt, alla moment behövs finjusteras. Vissa saker lite mer än andra :D
ska bli kul å se om vi kan delta i första tävlingen snart och hur han reagerar framför allt då han kan bli osäker i mellanåt, men jag jobbar för fullt med att bli tydligare i mina signaler så om allt går väl så borde det vara dags att ge sig ut på tävlingsplan snart!
Ha det gott alla!

nej, absolut inte! Jag tycker Disen gott och väl kan hänga kvar här ett tag till :D

Vad kul att läsa att det går så bra för alla! :)

Någon som minns oss? Njaaa... Tror inte det ;)

Jag presenterade oss tidigare i tråden, men det var ett bra tag sedan. Men nu har vi i alla fall tagit upplydnadsträningen igen, och det känns riktigt kul!

Det svåraste har alltid varit alla former av ingångar, men nu har vi med hjälp klossträning tagit oss en bra bit på väg!

http://www.youtube.com/watch?v=irOlgHlF6rY&feature=youtube_gdata_player

En liten film på när vi övar idag, han var väldigt taggad och i början var han så överambitiös att han nästan kröp ur skinnet i försök om att vara till lags :D så klippet är lite censurerat, det är bara med två lite lugnare ingångar...

Titta gärna om ni har något tips, jag gör säkert alla fel man kan göra ;)

Han är så fiiiin :love::love:

Trodde aldrig jag skulle falla för Tax, men varje gång jag ser din så blir jag tokig :eek:

Håller fö med föregående talare. Belöna med vänstern, gärna snett utifrån (hundens vänstra läpp typ). Förväntar han sig att belöningen ska komma där så håller han in rumpan och "siktar" dit.

Ett annat tips är att inte stå framför hunden alla ggr, utan kanske 2m från hunden med sidan mot den, höger eller vänster. Med ryggen mot osv. På så vis får hunden in i muskel- och bildminne hur den ska sätta sig vid din sida oavsett vilken vinkel han kommer ifrån.

Ska upp till klubben och träna om ett par timmar, ska se om jag kommer ihåg att be polaren att filma hur jag menar då :P

Senast ändrad:

Ojsan, vad världen är liten :laugh:
Tack! Ska försöka komma ihåg!

Som sagt, hoppas verkligen på en kurs snart ;)

Å, tack :o han är verkligen en superhärlig liten hund, världen bästa:love: (inte partisk ;):D)

Bra ide, har av någon anledning inte alls tänkt på att det kanske vore smart att stå i olika vinklar... Kanske kan tänka lite som klockan när man tränar slalom i agility... Hm... Tack!

Ja, filma gärna - Det vore superkul att se :)

Kul med fler cane corso, vart kommer den ifrån och från vilka föräldrar?

Vad är det som gör att tandvisningen strular, är den rädd?

yes. cc är en härlig ras tycker jag!
jag nämner inte kennelnamn här, men jag kan tala gott för den hittills iaf :D
Hans pappa är Louis Corso Z Máchova kraje :D
mamma nämner jag inget om heller än.
Nja problemet med tandvisningen är nog mera att vi inte har tränat på det så mkt.
Liksom att ngn okänd kommer och tittar i munnen, då han inte uppskattar speciellt ens när jag gör det. Han vrider undan och flyttar position men accepterar mitt handlag, dock när det gäller nytt folk så måste han få "kolla in" dem först. Att hälsa är inget han har bråttom med utan han vill vara fram själv först och ta kontakt. Han är väldigt känslig för energier hos folk t.ex stress, glädje, osv. Så om det är någon som är osäker så struntar han i dem totalt, är dom för rätt fram mot hunden så backar han och går därifrån om möjligt. Visst om jag håller han kopplad så stannar han ju, men det är ingen hund du gärna går fram och bara öppnar munnen på hur som helst då han vänder ryggen till, så det måste vi träna mkt mer på än vad vi gjort hittills. Jag har hittills accepterat att hunden vänder från dem han verkligen inte vill hälsa på direkt för jag tyder detta som viss osäkerhet och då vill jag inte att hunden heller ska uppleva obehag och känna sig påtvingad (kan trigga en självförsvarshandling) och det är inget jag vill ha. Däremot belönar jag och visar fram hunden till en ny person som jag märker att han har lite svårt för,men ändå nyfiken på så när han har gått fram och nosat/hälsat så får han vara ifred. Jag vill ju trots allt bara att hunden ska ta kontakt, men nästa steg är då att visa munnen också.
Han beter sig så olika med folk men han visar det TYDLIGT vad han tycker, och det gör det lättare för mig att tolka min hunds signaler avsevärt.
Men överlag en genomgo och glad stor och stark nallebjörn som jag e 98% nöjd med faktiskt utan att ha behövt jobba spec. hårt med då han suger åt sig som en svamp och fattar själv från gång till gång :D

Låter i mina öron som att han är rädd/osäker på nytt folk, det som av vissa uppfödare tyvärr brukar försvaras med att de är "reserverade" vilket är något helt annat.

Det här är ju, tyvärr ett inte alltför ovanligt problem i flera av linjerna som det avlas på, det var därför jag frågade vilken kennel det är, och jag förstod av ditt svar att det var B,s kull.

Som du säger får du bara träna vidare på det, men det är alltid svårare att träna bort sådant som är en del av en hunds mentalitet.

Lycka till så ses vi kanske någon gång på tävlingsbanorna.

*kl*

Nu har jag varit och tränat ett pass för min instruktör och jag blir bara SÅ glad! För det första så anser den här instruktören att BC är den optimala hunden och så kommer jag med min rottis och han bara "Alltså, jag tycker så himla mycket om den här hunden. Hon är verkligen så fruktansvärt rolig!". Sen fick vi massor av beröm för vår utveckling sen sist. Vi fick lite backjobb på ställandet men i övrigt så var det mest finslipning av detaljer. Och fick massor av tips på hur vi ska gå vidare med träningen inför tvåan. Jag är råpeppad för tävling och han tycker absolut att vi ska ut och tävla för att känna efter hur vi funkar på tävlingsplan.

Om ni har möjlighet att få träna privat så tycker jag att ni ska göra det!! :D

Önskar att jag hade råd med det men just nu är jag fattig. Nästan lika bra är dock att ha träningskompisar! Idag körde jag ett inplanerat pass tillsammans med en klubbkompis som lovat att ställa upp och kommendera mig och vi fick sällskap av en till tjej som också ska tävla på lördag och ville träna platsen eftersom hennes hund reste sig och kom till henne på förra tävlingen. Det var både kul och nyttigt att vara flera som tränade tillsammans, vi ska försöka fortsätta med det framöver också!

kl

Efter träningen i Sölvesborg där skiten inte stack iväg till någon hund en ända gång :banana: är jag nästan sugen på att testa köra en träningstävling/tävling igen (efter totala katastrofen förra gången :o ) men då i Sverige (nån som vet nån träningstävling i norr/västerbotten i sommar?)

Lite funderingar.
Tandvisning - när man har en liten hund är det vanligt att de ska upp på bord? Känns mycket lättare om hunden får sitta fot på marken istället. Och är det lyfta på tandköttet eller öppna gapet helt?
Apport - Sist så fick vi inte ha våran egen apport och alla apporter var enorma. Vad gäller?
Ställande under gång -tips för att få in ett bra ställande? Han har en tendens att lägga sig ner.

Senast ändrad:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Annonsera mera VII
  • Unghästfasoner?
  • Hålvägg

Omröstningar

Tillbaka