Vi som tränar för Lydnadsettan!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vi som tränar för Lydnadsettan!

+Disen
Det är väl ungefär så (som Dentaku) jag borde ha gjort.
Började med dålig koncentration, sen blev jag irriterad, så blir hunden irriterad, så blir jag ännu mer irriterad, osv. Och fortsätter envisas istället för att bara ge upp :o
Vi har gjort stora framsteg i träningen överlag senaste tiden, mycket för att jag lärt mig ta ordentliga pauser och acceptera om han (vi) har en dålig dag med dåligt fokus eller blir trött extra snabbt. Men igår var de framstegen som bortblåsta. Och jag vet ju att det är jag själv som gör fel, jag blir fruktansvärt frustrerad både på att jag inte lyckas motivera honom och att jag sen fortsätter envisas. Tävlingslydnad (och all liknande träning) ska bara vara kul, inget han "tvingas" till.

La plats sist (bestämt sen innan) och den gick självklart sämre än någonsin. Främst av den anledningen som tävling känns låååångt borta.
I övrigt innan det gick åt helvete så gjorde han ett snyggt ställande, ok läggande (lite långsamma men la sig iaf utan problem), snygga inkallningar och ok hopp. Apporten både tuggade han på och släppte vilket inte hör till vanligheterna, så där började jag klicka att han greppar ordentligt. Blev betydligt bättre så där får vi nog jobba lite igen. Fria följet var rätt dåligt, halkade lite efter och det var främst där (och platsen) som koncentrationen brast.

Idag gick vi ett spår- träning med mindre risk för konflikter och matte fick nyttig träning i att inte lägga sig i för mycket.

KL

Oj vad långt bak tråden hade hamnat:eek:

Tog in Troja i vardagsrummet idag för ett kort apporteringsträningspass :D
Senaste månaderna har jag ju tränat apportering med alla möjliga sorters föremål, allt UTOM apporten. Idag kände jag att det var dags att presentera den igen.
Håller fram den och T suger tag i den utan minsta tvekan och viftar glatt på svansen! Yes! Hon håller tills jag tar den av henne. Griper fint både framför och vid sidan av mig. Kommenderar "fot" när hon har den i munnen och hon går så fint bredvid bärandes apporten :)
Vändningar på stället fixade hon också! Detta betyder ju att hon faktiskt kan vändningen som krävs vid ingång..
Sätter henne ner, lägger apporten ca 1m framför henne och placerar mig själv ytterligare en bit bort.
Kommenderar "apport", hon springer fram och tar apporten varpå jag säger "fot" och hunden kommer in i fotposition:eek::banana:
Testar också att skicka ut henne från min sida och hämta apporten och återvända, även detta fungerade! Lycka!!
Dock blev det en del tugg vid ingången men det får vi träna bort sen.
Detta är ett jättekliv för oss!!!
Nu ska vi se till att få det att fungera ute också och med andra apporter än våra egna ;)

Toppen, så kul när träningen ger resultat! :laugh:

Vi tävlar igen på lördag men jag har inga höga förväntningar, även om linförigheten förbättrats när vi tränat så är den fortfarande svajig och så är det ju första gången på bortaplan. Men vi uppskattar så klart om ni håller tummarna! ;)

Körde genrep idag, tidigare har jag vilat dagen innan träning men nu hade vi inte tränat på flera dagar och jag vill inte direkt ha en överpeppad hund på träning heller... Linförigheten behövde uppvärmning nu också men fungerade sedan hyfsat. Läggande, ställande och apport var klockrena!

Är det förresten någon som vet om det är ok att ha retrieverkoppel på lydnadsprov? Tycker det funkar bättre än kedjan vid linförigheten, Rover verkar nämligen tycka att han har så bra koll på mig ändå med vanliga kopplet att han inte behöver anstränga sig. :mad:

Är det förresten någon som vet om det är ok att ha retrieverkoppel på lydnadsprov? Tycker det funkar bättre än kedjan vid linförigheten, Rover verkar nämligen tycka att han har så bra koll på mig ändå med vanliga kopplet att han inte behöver anstränga sig. :mad:

Min kompis tävlar med retrieverkoppel och ingen har sagt nått. Men sedan går ju hunden "helt naken" i de andra momenten. Men det spelar ju ingen roll för man får ju inte röra vid halsbandet efter det att man kopplat loss.

Bra, bra! Det borde ju funka eftersom reglerna inte verkar säga något annat än att sele och grimma inte är tillåtet.

kl

Usch och fy på mig, men vi har backat lite och får ta nya tag nu igen, men med en flytt från landet in till stan och omorganisation på jobbet, så har det varit två väldigt röriga månader, och är jag upp och ner så blir träningen det med, så vi har valt att ligga lite lågt.

Men vi startade upp lite lätt i torsdags och hunden var träningssugen, och var väl lite för ivrig, men hellre det än att ha något man drar efter sig :D

I helgen blir det lite spår och ett lättare lydnadspass, så är vi snart igång igen.

Hade räknat stort med att vara med i tävlingskurs 2, men dagen innan anmälningarna släpps, så avsäger sig den tilltänkta instruktören sig.

Och jag var så sjukt kurssugen, men jag har anmält mig till 1an igen i mån av plats...

*kl

Vi kommer nog aldrig tävla LK1 har jag insett men däremot så har jag börjat sukta på nybörjarklass i Rally :D

I söndags var vi på vardagslydnadskurs igen (tre st totalt har det blivit inkl buketräffen i träningshallen i Knivsta). Och vi plockade bort kopplet efter en stund. Han for iväg vid ett tillfälle när en annan hund belönades med bus, så jag fick jaga efter och jag lyckades uppmana rätt sorts "nu är matte minsann ARG på dig" så resten av dagen skötte han sig. Inkallning med störning inga som helst problem, inte ens över hela hallens längd.

Det är sjukt vilken skillnad det är när man får rätt hjälp! :love: :bow:

Erfarenheter och slutsatser från dagens tävling: Rover har inga som helst problem med att åka 10 mil för att tävla på bortaplan, han blir mer fokuserad om man faktiskt ber honom skärpa till sig lite på uppvärmningen när han svävar iväg och framför allt måste matte vara FOKUSERAD!

Resultat - 175 poäng, 1:a pris och andraplacering! :banana:

Wohooo!!
Grattis!! :D
Vill se poängen på momenten också :D
Då har ni bara ett 1a pris till för LP nu då?

Lutar mot att åka upp till Dalarna i början av juni och tävla, såg att det arrangeras tre tävlingar på mindre än en vecka!

Kl
Tränade lite ute med Troja idag medan lillan sov i vagnen.
Gick kanon förutom det att jag nog körde lite för länge så hon blev lite trött i skallen och seg, mitt misstag, borde så klart insett att hon inte orkar lika länge nu som innan uppehållet, men men. Man lär av sina misstag.
Filmade lite, vet dock inte hur de blev, har inte hunnit kolla det men tänkte försöka lägga upp det nån gång, kan va bra att få lite kritik utifrån ;)
Så länge ni har i bakhuvudet att vi haft ett uppehåll från seriösare träning nästan ett halvår ;)

Platsliggande - 10

Tandvisning - 10 (Jag hade förväntat mig litet avdrag för han lyfte på rumpan, men det funkar helt klart bättre när tandvisning är direkt efter platsen)

Linförighet - 7,5 Tappar Positionen, snett sitt (Jag är skitnöjd! Det är ändå vårt svagaste moment och det gick MYCKET bättre än det gjort tidigare!)

Läggande - 9 Släpper ngt i transport, bra läggande

Inkallande - 8 Touchar i föraren

Ställande - 8 Tar steg i ställande

Apportering - 8 Tvekan, lätt tugg (jag tyckte han tuggade rätt bra... :o )

Hopp över hinder - 10

Helhetsintryck - 9 Trevligt ekipage

Platsliggningen var för övrigt KAOS. Hunden brevid Rover, en lagotto, smög iväg till föraren, ingen fara där. När vi sedan ska återgå till hundarna så går även lagottoägaren av någon anledning tillbaka med sin hund vilket blev en för stor retning för en hoffe ett snäpp längre bort. Den rusade dit och började leka för att sedan rusa fram till Rover... :crazy: Då flög Rover också upp och även en tollare. Sedan var det ett hiskeligt ropande innan alla hundar var återbördade, ägarna till hoffen och lagotton blev kvar i ridhuset medan vi andra gick ut och väntade.

När domaren kom ut var hon först inne på att Rover INTE skulle få vara med på omläggningen, hon frågade om han inte rest sig innan hoffen sprang fram men då blev jag rejält grinig. Allt gick iofs snabbt men jag vet att han låg kvar när bara hoffen och lagotton busade och att det var på sin höjd någon meter kvar innan han skulle bli påsprungen när han reste sig. Jag har inte stenkoll på vad som räknas som delvållande i ett sånt läge men spontant kändes det som om han klarade retningen av andra hundar som lekte men inte att bli påsprungen. Domaren erkände själv att hon inte sett så hon ändrade sig tvärt till att alla utom hoffen(och lagotton som ju ändå redan nollat) skulle lägga om. Omläggningen blev lugn och bra och efter tandvisningen log domaren mot mig och sa att det inte var lätt att hålla alla regler i ett gammalt domarhuvud så det känns i vilket fall som om hon kände att det blev rätt beslut.

Tack så mycket! Jo, säkert, kändes inte bra alls att hon var osäker både på hur hon skulle göra med omläggningen och vad som egentligen hänt, så även om jag själv inte var hundra så var jag beredd att strida för min sak. Dessutom kändes det viktigt att lägga om så att inte Rovers sista minne av en platsliggning skulle vara hundar som kom rusande. Jag vet ju att han är stabil på platsen och aldrig har stört andra men eftersom han är osäker på andra hundar kommer jag aldrig kräva av honom att han ska ligga kvar i en sån situation.

simba - Jo, bara ett till förstapris som fattas nu! Kul om du kommer upp till Dalarna, vilka tävlingar är det du siktat in dig på?

Kul! I Borlänge och Gagnef-Floda kanske du får sällskap men på nationaldagen kör NBK appellen i spår så då passar jag nog på där i stället. :laugh:

NBK? Vilken klubb är det?
Kanske man ska anmäla dit också om vi hinner bli klara för start ;)
Hoppas ju på att bara behöva tävla en av dagarna (om vi inte är redo för 2an också..), är ute efter att ta det där jäkla LPt i 1an nån gång!
Har bara ett 1a pris trots x antal tävlingar..
Men hinner med en tävling här innan också..

Nedansiljans! (och som utlovat bjuder jag på fika i trädgården om ni kommer upp hit ;) )

Ciilia - tack så mycket!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Olja till häst ?
  • Atletix
  • Unghästfasoner?

Omröstningar

Tillbaka