Vi som tränar för Lydnadsettan!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vi som tränar för Lydnadsettan!

Grattis! Vilka fina poäng!

Blir så avis på alla som kan visa upp poäng i den här tråden, vill också det ju. Men känner jag mej själv rätt så lär det dröja -läääänge -innan jag kan visa upp några här:grin:

KL:
Idag debuterade vi i lydnadsklass 1 och lyckades skrapa ihop 171,5 poäng. Vi missade läggandet men annars tycker jag vi skötte oss bra. Nu satsar vi full fart mot tvåan och appellen såklart!

Stort grattis till dig också!! :laugh:

Själva har vi verkligen tagit tio steg tillbaka i träningen idag och det känns ju så där - även om det är med flit. Kvällens klubbträning tillbringades mestadels i passivitet, jag tror vi fick till en vettig linförighet i några steg med bibehållen kontakt två gånger... :o För att inte falla i samma fälla som jag gjort förut med linförigheten vill jag nämligen inte hålla på och pyssla för att han ska hålla kontakten med mig. Det måste bli hans jobb. Och det går jättebra på andra ställen - men här fanns det ju massor med HUNDAR som skällde och lekte med sina förare och tränade agility och bara fanns... Mina nerver utsattes verkligen för en prövning, jag vet inte vem av oss som var tröttast efteråt.

Är i sthlm typ varannan helg och jag drar gärna ihop nån träning och kan hjälpa till!

Grattis till både dig och Abova!

Lät bli att anmäla mig till första tävlingen men har hittat ett antal till så jag går och lurar på när det blir debut :)
Nu kör vi hårdträning och tränar plats i princip dagligen. Mestadels inomhus hemma men huvudsaken tror jag är att få in vanan- hundarna är inte problemet.

KL

5 dagar kvar innan vi gör vår debut och nervositeten gör sig nu påmind, därför överanyliserar jag allt..
Det jag nu behöver är tips på hur man bäst behåller kontakten i linförigheten bl.a. denna tävling är nämligen i ett ridhus och Dino har aldrig varit i ett ridhus förr, vilket gör mig lite orolig.. Han är trots allt en unghund och är trotsig, så känns som att nosen säkert kan vara ner i backen istället för upp mot mig, bra att tillägga är att jag har fruktansvärda tävlingsnerver och det förvärrar ju saker..

Så... Vad är era bästa tips för att behålla kontakten och motivationen i momenten?
Något speciellt man kan göra innan man går in på banan, för att öka motivationen?

Han har en kanonfin kontakt hemma, men nu är det ju en helt ny miljö vi ska upptäcka..
:angel:
Just nu tänker jag typ 10 steg längre än vad jag bör göra. Men kan inte hjälpas. haha

Försök så gott du kan behålla lunget, inte det lättaste kanske.
Men om din hund aldrig har varit i ett ridhus förut så skulle jag rekommendera att försöka besöka ett. Min har tränat flera gånger i ridhus, men har ändå ganska svårt för just ridhus, han blir lite låg.

Hur blir din hund annars? För på eller för av, dvs låg? Min kan bli lite låg så jag brukar trigga upp honom p ålite skall innan, så han kommer igång...Annars är det bara att köra och tänka att det är första gången ni är ute och tävlar o missar kommer det säkert bli, men vad gör det? Ni är ute o testar och tränar.

Har du träningstävlat nåt innan? Med kommendering o så? Annars är det ett tips och att träna utan godis/leksaksbelöning mellan momenten.

Efter ett långt vinteruppehåll ska jag äntligen komma igång med tävlingslydnaden. För att peppa mig själv och få bättre motivation har jag anmält till en tävling i april.

Så nu är det bara att köra på!! :0)

Det är nog ett alldeles utmärkt sätt att komma igång med träningen. Funderar på att göra detsamma men flyttar nog fram debuten ett par månader;)

kl
Tog fram klickern för första gången på väldigt länge. Vilken lycka tyckte Ebun!:D
La fram en grytlapp (=targetmatta) vilket vi inte använt oss av på säkert ett år men hon visste precis vad som väntade. Lite övertaggad första gångerna och skulle tugga lite på den men sen var tassen som klistrad vid den! Duktiga vovve!

Har även tragglat lite med apporten den senaste tiden och med klickern idag så lossnade mycket. Både det faktum att hon var taggad efteråt och att hon tog apporten förhållandevis långt in i munnen ett par tillfällen är stoooora framsteg!
Nu ska vi bara ha kul med apporten så hoppas jag på att vi inte får fler bakslag med den.

*kl

Har valp hemma så nu blir det inte så mkt träning mer än att han måste uppföra sig i koppel eftersom valpen inte hinner med annars :D

På söndag går han och dagmatte kurs/utmaning i Knivsta, det blir nog bra.

Kl

Fick vårt vandringspris för klubbmästare för en vecka sen så nu rycker det rejält i tränings/tävlingsnerven ;)
Stoppade ner bebis i babybjörn-selen och tog med Troja ut på vägen där det var torrast och inte de andra hundarna var i vägen. Körde lite fritt följ, läggande, ställande och inkallning. Troja var superladdad och gick som klistrad vid mig med fullt fokus och svansen gick som en propeller! :)
Snygga vändningar åt båda hållen, inkallningen var snabb och fin ingång, ställandet kunde vart snyggare men tror hon tvekade just för att vi var på vägen, läggandet var perfekt! Hon brukar lägga sug lite snett och aningen långsamt men nu var det rakt och blixtsnabbt!
Åh vad kul det var!
Nu ska vi försöka komma igång mer även om det kanske bara blir 5min pass..!

kl
Katastrofalt dålig träning idag. Tävling inom en snar framtid känns som om jag kan glömma.
Nu tänker jag dra täcket över huvudet och låta det vara några dagar.

Analysera varför det inte gick som du tänkt och på att igen! Det kanske rent av bara kan bli bättre nästa gång ni tränar ;)

Nej, nej! Nästa gång ska du se att det går mycket bättre!

Vi hade en USEL träning igår, ofokuserad hund och irriterad och frustrerad matte som till slut slängde kopplet på marken och gick sin väg. :o Kvar satt en häpen hund... Efter mitt pinsamma lilla utbrott gick det faktisk bättre, tack och lov för att man har en förlåtande hund.

Idag åkte vi ner till ridhuset och det första som hände när vi öppnade yttre dörren var att det rusade ut en hund, rakt på Rover. Det blev en del skäll och morr men hundens ägare kom rusande och högg sin illbatting och bad så mycket om ursäkt. Jag frågade om det var ok att vi kom in, de var ändå först på plats. Jag hade åkt ner lite på vinst och förlust eftersom jag inte fick tag på stallchefen för att kolla om det var tomt. Det var inga problem, de skulle köra agility men väntade på en kompis. Förutsättningarna för träning blev alltså lite speciella men jag hade bestämt att vi skulle köra linförighet på en gång, precis som på tävling, och även om jag fick påminna Rover några gånger om att man inte fick titta på den andra hunden så gick det bättre än väntat. Positionen var bra, fokus inte direkt strålande men sättandena riktigt fina. Läggande och ställande gick också riktigt fint så jag avslutade efter bara en kort stund - jag är jättenöjd med att han lyckades samla sig så bra efter att ha blivit påhoppad och vi hade roligt båda två!

Hoppar också in i tråden, nu när jag fått ett ordentligt sug efter lydnadsträningen.

Mandy 4,5 år.

Tävlingserfarenhet: Nej

Träningsvana: Har gått kurs och tränat en hel del själv och med kompisar

Säkrast på: Inkallande samt läggande och ställande under gång,

Osäkrast på: Platsliggning

Håller till: Västerås

Mål: Har inga, är glad sålänge jycken får må bra och vi överhuvudtaget kan träna, men vi har planer på att eventuellt försöka få till en debut i LK1 under året.

Har inte tränat lydnad på ett tag nu (fick endast några vettiga pass i höstas och den senaste ordentliga träningen innan det var i oktober 2010 när vi i princip var tävlingsfärdiga) och jag har därför ett riktigt vilddjur att försöka tämja. :D Hur skulle ni träna när hunden är extremt träningssugen och inte kan hålla sig lugn, utan flyger fram 2 meter framför vid LF/FF? Även apporteringen för LK2 har blivit lidande, hunden bara skriker av lycka när hon får hämta apporten. Der låter förvisso jätteroligt. :p

Jag har försökt att börja om, men det är svårt att få hunden att lugna ner sig lite när hon tycker att det är så roligt. Samtidigt är jag såklart tacksam över att hon tycker om lydnadsträningen så mycket. Jag har ingen möjlighet att motionera henne trött innan träning för tillfället p.g.a. knän och ömma trampdynor. Det brukar vara såhär efter uppehåll i träningen och det brukar bli bättre när vi har tränat en period, eftersom det då inte är riktigt lika hysteriskt kul längre, men det vore toppen om jag kunde snabba på utvecklingen lite. *Hoppas på något bra tips!*

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka