Vi som tränar för Lydnadsettan!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vi som tränar för Lydnadsettan!

Vi var ju på hundträffen i Knivsta igår. Och som väntat så löste Swat problemet åt oss (mig) på typ fem sekunder.

Så nu vet jag att han KAN koncentrera sig med andra hundar i närheten.

Så vi får väl lägga på ett kol och höja oss ett snäpp, fast nu är han ju inte dummare än att han gjorde skillnad på inne i hallen och ute i naturen, så vi får fortsätta jobba på "fokus". Har även ev hittat en lösning på hur vi ska kunna träna regelbundet med andra vovvar, en koppel- och ringträning som jag oftast hinner till om bara dagmatten tar med hunden från stan! :D

Japp, lustigt nog så är jag bara jättesugen på att träna nu! Synd att Rover behöver vila ett par dagar...

Jag lyckades hålla mig från att träna i rätt exakt 12 timmar. :o Till mitt försvar så verkade Rover rätt träningssugen också och jag hade en strategi jag verkligen ville testa.

Senaste numret av "Brukshunden" innehöll verkligen en del matnyttigt att läsa för mig! Jag är nämligen nu övertygad om att Rover inte riktigt fattat vad momentet till fullo går ut på; det är mest att vi går en sväng och att han ska vara vid min sida och gärna sätta sig när jag stannar... Som i "Exempel Trine och Claus" så är det JAG som ansträngt mig för att hålla kontakten, inte Rover.

Jag hade ju lite gotte kvar i fickan från tävlingen när vi tog kvällspromenaden. Så när vi strosade över fälten och Rover sprang lös så stannade jag plötsligt upp och blev intresserad av allt annat än min hund. Bingo! Första gångerna räckte det med att han rusade fram och satte sig vid min sida för att ta kontakt - och det gjorde han minsann! Det dröjde inte många gånger på den korta promenaden förrän vi hade ett bättre fritt följ än vi NÅGONSIN haft! Inklusive vändningar, kontakt och position. Eureka! Nu ska vi fortsätta på den inslagna vägen och smyga in störningar så småningom.

Men vilken AHA upplevelse du fick. Häftigt!! :)

kl
Berin:
Det jag fått lära mig att inte ha så bråttom. Fotkommandot betyder inte "nu går vi" i min träning utan "titta på mig, nu ska vi ha kontakt". Så säg fot. Vänta ut att kontakten är tagen och då börjar du gå. På filmen så är ni inte ett ekipage utan två individer som går åt samma håll......//
Inga stora grejer så kommer det där bli jättesnyggt. Jag tittar på min hund under LF. Vet inte om du gör det när du tränar men det får du göra på tävling också. Jobba på så sitter det snart!

Mycket bra och nyttiga tips som även jag tar till mej av!

kl

Ian tävlade lydnadsettan igår! Jag är jättenöjd, dock nollade vi tyvärr platsen och läggande under gång. Övriga moment gick jättebra. Nästa gång tar vi ett förstapris :)

Poängfördelningen såg ut som:

Plats: 0 (Reser sig på armbågarna och äter hästskit..får dk:a 2 gånger) Ligger sedan fint.
Tandvisning: 10
Linförighet: 8 (Lite seg i vändningarna)
Läggande under gång: 0 (står)
Inkallning: 9
Ställande under gång:8,5
Apportering: 7 (släpper för tidigt)
Hopp över hinder: 9,5
Helhetsintryck:9

Grattis! Då satsar vi på ett förstapris nästa gång båda två! :laugh: Det var MÅNGA hundar som hade problem med hästskiten på tävlingarna här i helgen också kan jag säga... ;)

Men oj vad skojigt att Ian och du kommit ut och vilket fint resultat, var ni i södertälje?

Grattis! Då satsar vi på ett förstapris nästa gång båda två! :laugh: Det var MÅNGA hundar som hade problem med hästskiten på tävlingarna här i helgen också kan jag säga... ;)

Tack! Ja det tycker jag att vi gör :)

Mmm..hästskit,kattskit, kadaver, you name it..allt ska in i den lilla truten..men vad ska man säga..självbelöning?:devil:

Hm, det är helt uppenbart att domare dömer olika...och att Rover och Wahidah gått samma linförighetskurs. :D Det mest irriterande är faktiskt att jag fått bekräftat det som jag och sambon trodde; domaren höll upp betyg 5. En annan person som satt och kollade såg det också och kom särskilt ihåg det eftersom ekipaget efter oss fick den första nollan. Nåväl, inget ont som inte har något gott med sig - jag fick ju verkligen en spark i arslet att ta tag i linförighetsträningen!

Misstänke det, vi skulle ju också varit där och tävlat men av olika anledningar hoppade vi det tillfället. Ja det stämmer att det var en annan CC där, men den har ingen koppling till mina hundars linjer ;)

Nej, jag misstänker att dina hundar är lite smäckrare rent exteriört, och kanske lite av den mer livliga sorten? Den uppfattningen har iaf jag fått ^^.
Vem av dem skulle du tävlat? Vart tränar du någonstans?

Ja mina är nog lite smäckrare, (framförallt Fendi) och livligare, fast den där har jag sett kan vara livlig också ;) :D . Det var Fendi jag tänkt tävla, Figge är bara mattes kelgris just nu, jag hinner knappt träna en hund så då får det bli Fendi, bara tanken att behöva lägga en hanhund av den här kalibern i platset med tanke på hur många hundar som strular får mig för nervös, så Figge nöjer jag mig med att aktivera utanför tävlingsbanan.

Tränar och tränar, nja mest hemma om ens det :( har gått kurs på Botkyrka och nu senast på södertälje, men har svårt att hitta vettiga fortsättningar och tränare :(

Inser att jag är lite efter men bättre sent än aldrig! ;-)
Jag och Dino startar på drygt 2 veckor och jag känner mig rätt säker.
Dock så har skrutten börjat bli lite väl fastbiten på ställandet, så både linförigheten och läggandet har blivit lite stört. men min kära hund är så snabb att lära så detta ska nog vara löst inom en vecka.. hehe. Det enda jag kan känna mig osäker på är mig själv. :-)

aja till presentationen...
- Isa och tollaren dino på 1 år

Tävlingserfarenhet: hunden ingen, jag lite

Träningsvana: Tränar på egen hand

Säkrast på: Inkallningen

Osäkrast på: Hopp

Håller till: Skellefteå

Mål: Starta den 26/2 och sen ser vi, men förhoppningsvis kan vi plocka LP1[/QUOTE]

Välkomna hit!:)

kl
Ebun och jag tränar på bra inomhusmoment just nu, bl a på fjärren (vet att det är i 2:an men det är ju roligt;) ).

Här kommer en film från ikväll, kritisera hur mycket ni vill!!
http://www.youtube.com/watch?v=03eVsD9tt_k&feature=youtu.be

Sänk gärna ljudet lite så slipper ni höra min alldeles för gälla träningsröst:o

Av någon konstig anledning lyfte hon ena framtassen vid sättandet flera gånger, tror inte hon brukar göra det så jag hoppas på något tillfälligt. Annars har vi något att ta tag i.

Hej!
Får man vara med i denna tråd, fast man kommer lite sent?

Tävlingserfarenhet: har tävlat en gång

Träningsvana: Tränar på egen hand och ihop med träningskompisar

Säkrast på: Inkallningen, hopp, platsliggning

Osäkrast på: Ställande under gång och linförigheten, JAG har svårt att underlätta för hunden

Håller till: Västerås

Mål: Att ta ett förstapris i LK1 under våren och att mina träningsnerver ska bli bättre

Hoppar också in i tråden!

Tävlingserfarenhet: Startade 2 ggr i somras

Träningsvana: Tränar mest på egen hand nu, hoppas på att få komma med i en tävlingslydnadskurs snart.

Säkrast på: Hopp

Osäkrast på: Ställande och läggande under gång, linförigheten rätt svajig.

Håller till: Rimbo

Mål: LP1 i sommar. :angel:

Tränar på nu när jag kan åka till Swats inomhushall och träna i :D

Någon mer som bor hyfsat nära som vill åka och träna tillsammans? Åker när det är drop in, men blir vi fem eller fler så kan vi ju hyra hallen en timme. Så roligt att träna tillsammans med folk :)

Ser jättefint ut! :laugh:

fijja: Jag skulle jättegärna träna i Swats hall, jag bor inte längre i närheten men är nere i Stockholm lite då och då. Måste ta en sväng ner rätt snart. Oavsett hur det blir med hallen träffar jag gärna lite stockholmsekipage, jag och Rover behöver träna på lite nya ställen!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka