Vi som tränar för Lydnadsettan!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vi som tränar för Lydnadsettan!

Definitivt inte toppklass, nej. :D Men jag tycker att det var i stil med eller rentav snäppet bättre än förra gången vi tävlade och då tror jag vi fick 5,5. Poängen totalt blev:

Platsliggning 10
Tandvisning 9
Linförighet 0
Läggande 10
Inkallande 10
Ställande 8,5
Apportering 7
Hopp över hinder 9
Helhetsintryck 9

Jag tror vi kör imorgon också, vi får se om Rover är pigg och glad!

Första rallykursdagen gick okej. Han skällde, förstås men inte hela tiden. På slutet under genomgången inne så lade han sig tom självmant och kunde titta på de andra hundarna utan att skälla.

Och så blev han igenkänd av en okänd bukefalist :o

Ja det tycker jag ni ska!
Som sagt, om vovven är på alerten :)
Lycka till i så fall, håller tummarna!

Absolut, det tar jag tacksamt emot! Det jag redan vet är att jag gick väldigt dåligt idag, jag var okoncentrerad.

Det blir tävling igen idag, Rover är pigg och glad och försökte ta initiativ till träningslek på morgonpromenaden. :laugh: Håll tummarna!

Absolut, det tar jag tacksamt emot! Det jag redan vet är att jag gick väldigt dåligt idag, jag var okoncentrerad.

Det jag fått lära mig att inte ha så bråttom. Fotkommandot betyder inte "nu går vi" i min träning utan "titta på mig, nu ska vi ha kontakt". Så säg fot. Vänta ut att kontakten är tagen och då börjar du gå. På filmen så är ni inte ett ekipage utan två individer som går åt samma håll. Det andra är när tävlingsledaren säger vad du ska göra, tänk igenom orden h*n sa en gång i huvudet innan du genomför förändringen. Du vänder precis när TL har sagt vad du ska göra. Det finns ingen anledning till att ha så bråttom. Genom att tänka och få din kropp förberedd vad som kommer så har du redan signalerat till hunden. Sänk tempot en aning innan vändningarna så slipper du "ramla över hunden". Inga stora grejer så kommer det där bli jättesnyggt. Jag tittar på min hund under LF. Vet inte om du gör det när du tränar men det får du göra på tävling också. Jobba på så sitter det snart! :laugh:

har som sagt en dominant häst som sparks när man tar på täcke och sadlar och borstar honom , han är väldigt sur utav sig han har varit så hela sitt liv han har tyvär blivit behandlad dumt på travbanan skulle jag kunna tro , starkars häst har du några tips på hur jag skulle kunna göra ?

Får man verkligen inga avdrag för att man går och tittar på hunden under linförighet eller de andra momenten, jag har fått för mig att det inte är önskvärt.

Jag har nämligen själv lättare att hålla Fendi uppmärksam om jag tittar på henne, men har inte gjort det för att inte tappa poäng.

Får man verkligen inga avdrag för att man går och tittar på hunden under linförighet eller de andra momenten, jag har fått för mig att det inte är önskvärt.

Jag har nämligen själv lättare att hålla Fendi uppmärksam om jag tittar på henne, men har inte gjort det för att inte tappa poäng.

I lägre klasser ska det inte ge poängavdrag. Dessutom så är det en avvägning. Om man tittar på hunden och har en fin kontakt och det ger 8-9 poäng så är väl det bättre än att låta bli att titta och åka ner på en 6-7?

Nackdelen med att titta på hunden är att många hundar "trycks bak", alltså att positionen blir sämre. Men det är ju bara att prova sig fram, jag vet att det inte fungerar på mina, de får mycket sämre fotgående om jag tittar på dem.

har som sagt en dominant häst som sparks när man tar på täcke och sadlar och borstar honom , han är väldigt sur utav sig han har varit så hela sitt liv han har tyvär blivit behandlad dumt på travbanan skulle jag kunna tro , starkars häst har du några tips på hur jag skulle kunna göra ?

Du får ursäkta om jag låter otrevlig nu men det där får du faktiskt ta upp i en annan tråd, här pratar vi hund och lydnadsträning/tävling.

Nackdelen med att titta på hunden är att många hundar "trycks bak", alltså att positionen blir sämre. Men det är ju bara att prova sig fram, jag vet att det inte fungerar på mina, de får mycket sämre fotgående om jag tittar på dem.

Det där är en avvägning. Man får inte luta sig åt vänster, nedåt på en sådan hund som du beskriver. Att kika ner på hunden är en helt annan sak sedan bygger man bort det steg för steg. I trean och elit ser man aldrig någon som tittar på sin hund. Men det finns nog få som från start inte har ögonkontakt med sin hund den första tiden.

Tack för tipsen!

Jaha, nu har vi fått ett tredjepris också! :D Idag fick vi verkligen en välförtjänt nolla på linförigheten och ett par av de moment som gick jättebra igår gick bara halvbra idag. Jag får glädja mig åt att platsen, inkallningen och hoppet satt i alla fall! Och se fram emot att ta tag i den där jäkla linförigheten!

Platsliggningen ja, på vår så var det åtminstone bara en hund som gick till föraren och passade på att kissa på vägen, vilket det var på en av de andra också. :crazy: På den tredje så var det en hund som rusade fram till en annan - vilket var precis vad den gjorde igår också. Jag var övertygad om att föraren skulle stå över tävlingen idag med tanke på det men nej då. Jag pratade med en annan förare från den platsen och hon hade varit tvungen att använda dubbelkommando på sin hund när de körde om, vilket hon aldrig brukar göra. Fruktansvärt oansvarigt av personen med hunden som störde! :mad: Nåja, två rapporteringar blir det ju...

Får inte tag på ägaren.

Jag skulle kunna gå direkt till uppfödaren (som jag också känner) men inte riktigt än. Vi fick frågan ungefär den här tiden förra året om vi kunde ta honom tills han rabiesvaccinering var färdig, då hon flyttade utomlands. Den var färdig i mitten av juli. Hon bor i ett hus där man inte får ha husdjur men jag är rätt säker på att det bara är ett svepskäl. De har haft honom hos sig fyra dagar under sensommaren. Skulle hämtat honom för ett par dagar i slutet av november. Sedan dess ingen kontakt och det är inte riktigt hennes stil. Kan vara så att det har hänt något.

Aha! Hoppas det löser sig ivf... Måste ju vara jobbigt att gå och undra. :(

Undrar om den människan var medveten om de nya reglerna? Kan faktiskt gå så illa att hon redan nu blir avstängd ett tag.. Var det inte två rapporteringar som krävdes?
Himla dumt i alla fall att starta med en hund som uppenbarligen inte fixar platsen och ger sig på andra:crazy:

Tja, ibland går det inte som man tänkt sig, bara att ge sig på't igen:D

Jag tror domaren som dömde igår pratade med henne igår men jag är inte hundra. Tror det är tre rapporteringar som leder till utredning.

Japp, lustigt nog så är jag bara jättesugen på att träna nu! Synd att Rover behöver vila ett par dagar... Satsar på att tävla igen i slutet av mars, då jäklar!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Selenbrist
  • Atletix
  • DIY hästvård

Omröstningar

Tillbaka