Sv: Vi som tränar för Lydnadsettan!
Jag hade försökt att göra all kontakt med mig som förare så positiv som möjligt i dessa lägen, han får inte hälsa för allt i världen och så fort han tittar åt den andre hundens håll så försök få fokus på er igen.
Möjligtvis, beroende lite på hur han är, så hade jag tränat med sådana hundar som han kommer få hälsa på efter träningen. Då kanske han kan slappna av eftersom han vet att han får hälsa sen. Det kan ta lite tid att lära dom det systemet. Klicker är oslagbart i dessa lägen.
Jag vet att Fanny Gott har använt detta när hon och hennes sambo tränar deras översexuella Vorsteh bland löptikar. Först ska han utföra något som DOM vill, sen får han gå och hälsa på löptiken. Enligt henne själv så är han mycket mer fokuserad och utför momenten betydligt bättre när han har löptikar i närheten.
Ett litet sidospår, men i IPOt (bland alla pipiga schäfrar och mallar) så har dom börjat med att det första som händer när dom går ut på planen så kommenderar dom hundarna att skälla, massor, länge. Så får dom det "ur systemet" och kan utföra resten av träningens moment tyst sen. Åter igen, så tar det lite tid att lära dom det, men jag har inte hört om någon hund som det inte har fungerat på.