Vi som tränar för Lydnadsettan!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vi som tränar för Lydnadsettan!

Vi har faktiskt använd vatten när han var som värst (bliw-flaska, en sådan liten). Om det gick att lösa bara genom positiv förstärkning skulle ingen vara gladare än jag men först måste man bryta fixeringen och på kursen så skulle vi killa honom i ljumskarna :crazy: Det är säkert bra på en mildare hund men en fixerad terrier liksom :crazy: Koppelryck tror jag hur som helst inte har något betydelse i hans hjärna så det känns meningslöst, däremot kan jag "locka" med honom iväg om han vill fastna i ett möte men det är sällan han gör det och så fort vi har passerat har han glömt!

Vid möten så är han numer oftast tyst, ibland kan han gny lite (det har han fått göra för han håller sig ändå i skinnet då) men börjar den andra skälla så kan jag behöva säga "NEJ" och då brukar han ge sig. Emellanåt kan jag även hålla ögonkontakt genom ett hundmöte och då är han naturligtvis tyst. Han vet även att om han vill nosa någonstans dit kopplet inte räcker så måste han sätta sig och söka ögonkontakt och sen kan han få lov (oftast men inte alltid, är ju rätt meningslöst om han alltid får :rofl: ). Så det är inte alls omöjligt att lära honom (lite i taget) att fokusera på mig även bland okända hundar (hundar han KÄNNER är det ju inga problem med, då blir han istället jätteduktig eftersom han vill ha allt godis :D ). Men ska man gå på kurs kan man ju inte räkna med att han ska få hälsa på alla först. Och definitivt inte på tävling! (Hahahaha dit lär vi väl komma om tio år.)

Han är inklickad, så det förstår han. Har även försökt klicka in lite passivitet eftersom han behöver lära sig att koppla av (ute). Han vet att om klickern är framtagen men matte inget gör så betyder det att han ska lägga sig ner och sen lägga hakan på tassarna eller på backen. Det går även utomhus kortare stunder men inte vid någon direkt störning (människor går bra). Han vet även att man inte reser sig för att ta godisen (jag siktar väl när jag släpper den så att han får den rätt framför näsan!) när man ligger så.

Vi går kurs när det passar arbetstid och pytteliten plånbok, så det är verkligen en sorg att de bara har öppna träningar på onsdagskvällar och jag jobbar 4 av 5 onsdagar.

Här känns det rätt tveksamt om det blir någon tävling nästa helg, träningen har helt kommit av sig eftersom min pappa blivit akut sjuk och precis opererats i Uppsala. :( Får se hur det känns nästa vecka.

Hade samma problem med min hund. Visst kunde han koncentrera sig på mig under kurs men inga längre stunder och jag hade inte vågat släppa honom, då hade han stuckit till de andra direkt. Samträningar 2-3 ggr/vecka löste det för vår del. Belöna vid ögonkontakt (gärna med klicker också) och mycket passivitetsträning funkade för oss, och att han nästan aldrig fick hälsa.
När man så småningom vågar börja släppa dem under träning (att träningskompisarna är medvetna och ok med att hunden kan råka springa fram är ju nästan en förutsättning) så är det stenkoll så att den inte sticker, det blir sån självbelöning oftast.

Det tog tid, men idag har jag en hund som under träning kan titta på de andra nån gång ibland, men aldrig sticker fram (ens när de andra belönas med lek). Där kan jag lita på honom även i tighta möten (vilket jag dock inte gör på vanlig promenader) osv, och även om nån skulle komma framspringande eller han har fått busa lite under en paus, prioriterar han sen mig.

kl
Träningen i onsdags gick underbart bra! Jättehärlig attityd i fotgåendet och han hängde med bra. Helt okej ställanden även om de kan bli lite kvickare. Platsliggningen låg han stadigt fram till precis i slutet (belönade bara en gång, när en annan gick upp och han låg kvar), då tog han två steg mot mig.
Apporteringen utan problem, hoppet utan problem första gången, sen blev han lite övertaggad och hade svårt att sitta och vänta. Jobbade på det en kort stund innan jag bestämde mig för att det är dumt att försöka "ta ner" honom då, hellre övertaggad än otaggad.
Inkallning med ok fart och snygga ingångar.
Jobbade ett bra tag innan jag kom på att vi borde ha paus, sen jobbade vi lite till. Trötthet existerade tydligen inte den här träningen :p
La in lite freestyle också, sjukt fint!

Ska absolut kika in appen! :)

Stämningen är väl fortfarande inte på topp här men faktum är att hundträningen är det enda jag riktigt försöker hålla ordning på - jag kanske har blivit en hundmänniska trots allt.

Ikväll är det organiserad träning igen men vi har faktiskt redan kört ett litet motivationspass där vi helt struntade i nästa helg och för första gången prövade på tvåans apport. Annars har jag inte brytt mig om att börja med de momenten(utom fjärren eftersom jag sedan länge roat mig med att ge kommandon på avstånd), det kommer ju dröja innan vi är klara att starta i tvåan. Men Rover tyckte det var superkul att få både springa och sedan bära den fina apportbocken till matte, så det var en hit! Nu känner jag rentav att det ska bli kul att träna ikväll, oavsett hur det går.

Det finns inga andra hundklubbar någorlunda nära som har öppna träningar ni kan vara med på?

Det är samma tider. Jag skulle gärna åka en bit men det hjälper inte eftersom jag fyra vardagar av fem jobbar fram till 19, så en träning skulle kunna börja som allra tidigast 20.

Eller ännu hellre dagtid vid 12 men det finns ju inte heller.

Det finns vissa nackdelar med att inte jobba "som alla andra" :D

Hade vi varit lite smarta hade vi ju kunna använda närmsta rasthagen i det syftet men nu betyder ju den BUUUUUUS :banana:

Hur länge håller de öppna träningarna på då? På "min" klubb brukar det nämligen vara folk där åtminstone till nio. Annars kanske du kan slänga ut en förfrågan i gästboken om när folk åker dit och tränar på egen hand?

Här känns det rätt tveksamt om det blir någon tävling nästa helg, träningen har helt kommit av sig eftersom min pappa blivit akut sjuk och precis opererats i Uppsala. :( Får se hur det känns nästa vecka.

Usch då, beklagar och håller tummarna för "pappa" :(

Vi har faktiskt använd vatten när han var som värst (bliw-flaska, en sådan liten). Om det gick att lösa bara genom positiv förstärkning skulle ingen vara gladare än jag men först måste man bryta fixeringen och på kursen så skulle vi killa honom i ljumskarna :crazy: Det är säkert bra på en mildare hund men en fixerad terrier liksom :crazy: Koppelryck tror jag hur som helst inte har något betydelse i hans hjärna så det känns meningslöst, däremot kan jag "locka" med honom iväg om han vill fastna i ett möte men det är sällan han gör det och så fort vi har passerat har han glömt!

Vid möten så är han numer oftast tyst, ibland kan han gny lite (det har han fått göra för han håller sig ändå i skinnet då) men börjar den andra skälla så kan jag behöva säga "NEJ" och då brukar han ge sig. Emellanåt kan jag även hålla ögonkontakt genom ett hundmöte och då är han naturligtvis tyst. Han vet även att om han vill nosa någonstans dit kopplet inte räcker så måste han sätta sig och söka ögonkontakt och sen kan han få lov (oftast men inte alltid, är ju rätt meningslöst om han alltid får :rofl: ). Så det är inte alls omöjligt att lära honom (lite i taget) att fokusera på mig även bland okända hundar (hundar han KÄNNER är det ju inga problem med, då blir han istället jätteduktig eftersom han vill ha allt godis :D ). Men ska man gå på kurs kan man ju inte räkna med att han ska få hälsa på alla först. Och definitivt inte på tävling! (Hahahaha dit lär vi väl komma om tio år.)

Det låter som att just krav är på sin plats mao. "Du ska göra som jag säger, men när du gör det blir det Jackpott". Är han så pass förarvek att det räcker att säga "NEJ" så är det ju väldigt skönt.

Övning, övning och åter övning, som någon annan nämnde, är väl vad som gäller.

Vi går kurs när det passar arbetstid och pytteliten plånbok, så det är verkligen en sorg att de bara har öppna träningar på onsdagskvällar och jag jobbar 4 av 5 onsdagar.

Du måste ju får vara där andra dagar också tänker jag. Nu vet inte jag hur det är där du bor, men här är det nästan alltid folk på klubben alla kvällar.
Det är väl bara att kila fram och fråga om du skulle kunna få lite hjälp, sådan träning behöver man inte lägga mycket tid på i början. Korta pass, men gärna ett par ggr på en kväll.

*kl*

Har inte uppdaterat på länge, men vi är på god väg framåt nu. Börjar få bättre attityd i fotgåendet, men måste höja förväntan lite mer (hon går mycket bättre när vi går inför läggande), läggandena är jättefina nu! Skulle önska mig lite mer snabbhet, men det kommer nog.

Vi har haft allvarliga problem med apporteringen, men idag lossnade det ganska mycket, så jag hoppas vi kan få till en bra apportering tids nog.

Ställanden under gång funkar också finfint, och så har jag introducerat hopp för henne, men det ser jag inga större problem med!

Våran stora stötesten är platsliggningen eftersom fröken hatar alla moment som innebär att vara stilla längre än 30 sekunder..

Inkallningen funkar som ett smäck, bra kvarsittande, hög fart in och nu har vi börjat få till ingångarna snyggare nu :)

Vi satsar på start till våren/sommaren någongång!

*KL*

Man kan nog säga att jag och unga fröken börjar kvalificera oss för den här tråden nu. Igår var vi på det första tillfället i en introkurs i tävlingslydnad. Instruktören verkar toppenbra och det var en liten grupp med hundar (fem stycken). Jag gillar verkligen instruktörens synsätt, att det ska vara störtkul för hunden: Rajraj, cirkuskonster, hög motivation, snabbhet och precision. Precis min kopp te! :)

Igår stod det linförighet och teoretisk genomgång av platsliggning på schemat. Det betydde egentligen att vi tränade på att sätta oss i fotposition, sitta kvar med kontakt och om det fungerade gå framåt några steg med kontakt och energi. Jag fick ett rejält hallelujamoment :D. Jag har haft svårt att få Dafne att förstå att jag vill ha henne sittande rakt precis invid mig. Antingen blir det snett, eller när jag försöker belöna "till vänster" om henne så hamnar hon för långt ifrån mig. Jag fick direkt tipset att hålla armbågen kvar invid kroppen och som med hjälp av magi så satte hon sig i perfekt position. :bow:

Vi är ju verkligen ultranybörjare, men det här ska bli jättekul. Det roliga är att det endast är tack vare hunden som vi har kommit på idén. Hon älskar verkligen att träna och låter mig veta om vi inte har kört lite träning på någon dag eller två. Det låter kanske inte så konstigt för de flesta, men som vinthundsmänniska så är jag inte van vid det. Vinthundar är ju oftast så behagliga och enkla att ha att göra med att det är lätt att förbise behovet av lydnadsträning. Men Dafne låter mig inte slippa :p.

Ja det kan jag absolut göra, fråga när andra är där.

Men eftersom jag inte vet vad jag håller på med, egentligen, så måste jag först få några nycklar till HUR vi ska lösa problemen. Vilka krav jag ska ställa, hur jag ska ställa de och vad konsekvenserna ska bli om han inte lyder. De flesta människor som tränar brukar ju dela med sig av tips men hur ska jag kunna sålla?

Hur som, vi börjar med Buketräffen i Knivsta, jag misstänker att vi kan få en puff där :D
(Och sen skulle jag VERKLIGEN vilja veta om han ska stanna kvar här eller inte. Det känns hela tiden så löst att inte veta om han åker imorgon eller inte alls, det förtar min motivation. Men nu har vi ju haft honom ett år.)

Usch då, beklagar och håller tummarna för "pappa" :(

Tack! Pappa är opererad två gånger och mår mycket bättre, känns jätteskönt! Jag och Rover körde genrep igår och jag tror linförigheten var bättre än någonsin vad gäller kontakt - börjar misstänka att knepet är att hålla på ett tag. Känns lite konstigt men han blir mer och mer på hugget då. Överlag så kändes allt väldigt stabilt! Sen har jag inga höga förväntningar på helgen ändå, det blir intressant att se vad vädret får för inverkan både på antalet startande och annat - temperaturen kommer ligga på mellan 20 och 25 minusgrader. :crazy:

Tur att jag har en hund som inte är så köldkänslig(och att vi är inomhus) men det blir ju lite bökigt om det blir långa väntetider.

KL

Jag har börjat hitta motivationen för att träna igen. Dels pga av att pausen vi tog verkar ha gjort nytta, mycket funkar nu bättre än innan, och dels för att vi nu tränar med folk oftare än varannan vecka. Nån ny men även nån gammal som vaknat till liv igen.

Jag satsar mer och mer på brukset då det är det jag är mest intresserad av men minst ett förstapris i lydnadsettan ska vi klara av vid sidan om brukset i år.

Kan du inte ställa krav på ägaren att ge svar? Jag vet att du har skrivit ut vad som hänt i någon tråd, men jag kan tyvärr inte komma ihåg det :crazy:

Får inte tag på ägaren.

Jag skulle kunna gå direkt till uppfödaren (som jag också känner) men inte riktigt än. Vi fick frågan ungefär den här tiden förra året om vi kunde ta honom tills han rabiesvaccinering var färdig, då hon flyttade utomlands. Den var färdig i mitten av juli. Hon bor i ett hus där man inte får ha husdjur men jag är rätt säker på att det bara är ett svepskäl. De har haft honom hos sig fyra dagar under sensommaren. Skulle hämtat honom för ett par dagar i slutet av november. Sedan dess ingen kontakt och det är inte riktigt hennes stil. Kan vara så att det har hänt något.

Vi har känt varandra i säkert 16 år och det finns djur lite överallt som har varit hennes. Och vi har pratat lite om delad vårdnad. Men ska det vara såhär är det bättre att han är min på riktigt och sen får hon ta hem honom när hon vill (till sitt barn, hade det inte varit för yngsta barnet hade den här hunden sålts till någon annan).

Om en månad har han varit här ett år, så jag får väl mentalt ställa in mig på att han är min. Och regga honom hos JBV på mig, han har ingen registrerad ägare någonstans alls, bara uppfödaren hos SKK (är chipmärkt osv).

Just nu är vi precis inkomna från en 98min promenad. Blev oväntat många hundmöten med lite varierat resultat men han är ganska understimulerad nu, så det var bra ändå. Generellt när vi är ute och går så brukar han faktiskt få nosa fritt. Men det resulterar eg bara i att han drar. Så nu har jag börjat med nosa fritt korta stunder bara. Och på morgonpromenaden som vi tar med flexit.

Var väldigt dragig i början men gav med sig allteftersom och sista biten hem så gick han fint på "hela kopplet", det hängde.

Senast ändrad:

Om inte om vore... Vi nollade linförigheten idag och det gjorde att vi missade förstapriset. Rover gick helt i sin egen lilla värld. Attans battans. Nästa gång ska jag se till att peppa upp Rover efter tandvisningen, jag måste ju hålla tillbaka honom där. Nya friska tag! I övrigt var han jätteduktig och superglad, roligast var att vi fick 9 på helheten. Det enda domaren drog på var att han var lite olydig och det kan jag hålla med om - han försökte rusa fram till TL för att hälsa... :o

Är jag bara bitter om jag tycker att vi inte riktigt förtjänade nollan på linförigheten? :o Rover får ett förstapris av mig i alla fall(ja, jag går och skrattar åt honom på filmen..)! :p

Dagens linförighet

Kanske inte världens snyggaste:D
Ni kan ju sååååå mycket bättre, MEN för att vara klass 1 tycker jag det var lite väl att 0a faktiskt... Har sett bra mycket sämre som ändå fått poäng..
Kör ni imorgon också?

Hur såg resten av poängen ut?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka