Vi som tränar för Lydnadsettan!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vi som tränar för Lydnadsettan!

Jag var säker på alla moment utom ett (som vi lärde in 4 dagar innan tävling och jag tror inte att han fattade riktigt... fick ändå 7.5p så jag får vara nöjd).

Jag ser ingen större mening med att tävla om man inte tror att hunden fixar ett helt pass utan belöning och inte kan momenten i fråga iaf 8-9 mässigt eftersom du "släcker" hunden med tävling (iom noll belöning förutom rösten och kanske lite klapp). Dom lär sig så himla fort att tävling = skittrist.

Jag var säker på alla moment utom ett (som vi lärde in 4 dagar innan tävling och jag tror inte att han fattade riktigt... fick ändå 7.5p så jag får vara nöjd).

Jag ser ingen större mening med att tävla om man inte tror att hunden fixar ett helt pass utan belöning och inte kan momenten i fråga iaf 8-9 mässigt eftersom du "släcker" hunden med tävling (iom noll belöning förutom rösten och kanske lite klapp). Dom lär sig så himla fort att tävling = skittrist.

:bow::bow::bow:
Jag skrev detta i ett inlägg i en tråd någonstans här på buke. Men fick direkt höra att mångas hundar kunde jobba på lydnadsplanen för en klapp och ett glatt utrop. Jovisst, ett tag kanske. Men utan godis/kamp/lek går det bara ett tag och antagligen är hunden trött på "cirkuskonster" och man får vara glad om man klarar en LP1. Sedan kommer man inte längre med den metoden. Vem jobbar utan lön?

Ni som har varit ute och tävlat... När har ni tagit er första tävling? Hur stabila har hundarna varit i momenten? Har dom varit helt klockrena i alla moment eller har ni tyckt att det går nog bra?

Platsliggningen vill jag att den ska funka, och det gör den just nu, men sen är det ju lite finslip i övrigt, så i dagarna har jag inte tänkt tävla...:D

Vi kankse blir planen clowner....:D

Jag tränar 9-10'or i de flesta momenten utom linförighet innan jag anmäler till tävling. Det är inte 9-10'or i varenda träning men åtminstone i hälften av dem. Platsliggningen och tandvisningen ska vara en säker 10 för det är 50 poäng nu och missa man det så bli det svårt att få ett förstapris. När man väl kommer in på tävlingsarenan så är det så ofta nervöst och hunden känner inte riktigt igen matte/husse och då blir inte momenten lika bra som på träningen. Miljön är också annorlunda och spelar in.

Delvis KL

Vänta nu lite.... Tänker ni inte lite "snett" nu? ;)

När jag tränar så siktar jag på att det skall se 12-15 poäng-mässigt ut!! (Inte 8-9 mässigt!)
På tävling kan jag då kanske nå upp till 10-orna. Men om jag är "nöjd" med 7-8-9 på träning så riskerar jag ju att hamna på 5-6-7 på tävling.

/Swat

Delvis KL

När jag tränar så siktar jag på att det skall se 12-15 poäng-mässigt ut!! (Inte 8-9 mässigt!)
På tävling kan jag då kanske nå upp till 10-orna. Men om jag är "nöjd" med 7-8-9 på träning så riskerar jag ju att hamna på 5-6-7 på tävling.

/Swat

Nått åt det hållet. Jag vill träna 100% = perfekt men på tävling så är jag missnöjd om något är under 7,5. UTOM platsliggning och tandvisning där det SKA vara 10. Senaste tävlingen var jag på väg att bryta p g a att jag var tvungen att lägga in ett dubbelkommando för att hunden skulle lägga sig ner på platsen och direkt var poängen nere på en 8. Då trodde jag att det skulle vara kört att lyckas med ett förstapris men vi klarade det ändå :laugh:

Kan man göra så och få rätt för det? Alltså få annan plats i ledet? Det känns ju jävligt surt att missa en tävling (vilket man indirekt gör om man skippar platsen, jag antar att Dentaku siktar på uppflyttning?) bara för att man hamnar brevid en hund man inte tror fixar det.

Jag måste uttryckt mig knasigt eller något.
Alltså, om det vid lottningen visar sig att man hamnar vid fel hund så kan man ju välja att skippa platsliggningen. Man behöver ju inte välja att skippa hela tävlingen bara för att en viss hund kommer dit eller säga redan innan lottningen att man tänker skippa platsen, för det måste ju inte bli så att man hamnar bredvid den "dumma" hunden.

Och rent poängmässigt går det väl att få ett förstapris utan platsliggningen? Svårt absolut, men inte omöjligt? Eller har det blivit det nu när de ändrat lite i hur mycket de olika momenten är värda?

Eftersom de höjt koffecienten till 4 på platsen så måste du ha 10:or rakt igenom utan platsen.

Delvis KL

/Swat

Jag håller såklart med dig och tränar själv med perfektion i sikte. Men det beror ju lite på vad den enskilde har för ambitioner.

Vill man bara klara uppflyttning, eller vill man till SM? Tränar man bara för att det är roligt att tävla lite eller tar man det på "blodigt allvar" och vill vinna alla tävlingar man ställer upp i? osv osv :)

Jag måste uttryckt mig knasigt eller något.
Alltså, om det vid lottningen visar sig att man hamnar vid fel hund så kan man ju välja att skippa platsliggningen. Man behöver ju inte välja att skippa hela tävlingen bara för att en viss hund kommer dit eller säga redan innan lottningen att man tänker skippa platsen, för det måste ju inte bli så att man hamnar bredvid den "dumma" hunden.

Och rent poängmässigt går det väl att få ett förstapris utan platsliggningen? Svårt absolut, men inte omöjligt? Eller har det blivit det nu när de ändrat lite i hur mycket de olika momenten är värda?

Jag förstår vad du menade, jag tyckte bara att det lät konstigt ;). Jag anser inte att jag ska behöva missa en massa värdefulla poäng för att någon annan egentligen inte är redo att tävla.

Som Simba_112 skrev så MÅSTE du sätta 10:r på resten, det kan vara svårt nog att klara uppfl med platsen inräknad.

Delvis KL

Nu är det ju tydligen så i dom nya ändringarna att du kan bli avstängd (prickad till en början) om din hund inte ligger kvar på platsen, vilket jag tycker är bra. I Lydnadsklass 1 är platsen ett mycket osäkert moment och det känns bra att detta styrs upp.

Jag kommer dock inte ihåg exakt vad som stod, hunden får säkert resa sig, men inte lämna platsen den placerades på. Någon som kan detta får gärna fylla i.

För att bli "prickad" ska din hund störs övriga. Har du en hund som reser sig och går direkt till dig utan att bry sig i de andra bör du inte få nån "prick", däremot om din hund börjar rusa runt, eller går fram till någon annans hund, vare sig det är för att leka eller bråka så ska det rapporteras.
Så har i alla fall JAG uppfattat det...:)

Tack gumman :)

Jag har bara hört lite flyktigt om det, men tyckte att det verkade vettigt.

För att bli "prickad" ska din hund störs övriga. Har du en hund som reser sig och går direkt till dig utan att bry sig i de andra bör du inte få nån "prick", däremot om din hund börjar rusa runt, eller går fram till någon annans hund, vare sig det är för att leka eller bråka så ska det rapporteras.
Så har i alla fall JAG uppfattat det...:)

Så har jag också uppfattat det.

Jag håller såklart med dig och tränar själv med perfektion i sikte. Men det beror ju lite på vad den enskilde har för ambitioner.

För mig var det viktigaste att jag inte förstörde för någon annan. Skulle jag ställa för höga krav i övrigt skulle vi nog aldrig kommit till start, jag har en tendens att bli lite väl perfektionistisk om jag börjar tänka så. Men det gick ju bra ändå, huvudmålet var ändå att vi skulle ha roligt!

Vilket är det viktigaste när man tävlar, tycker jag! :laugh:

Men vänta lite nu.... har du tävlat??

Kl
Hoppas in i träden igen. Motivationen för lydnaden har legat på noll senaste månaderna men nu har vi skapat en ny lydnadsgrupp och jag är pepp igen :-)

Tränade i lördags, han låg stadigt hela platsen (dock med belöning) och gjorde riktigt fin linförighet, ställande och apportering trots att han var trött. Och världens segaste inkallning och läggande och lite för social på tandvisning.

Jag tränar ju faktiskt inte för perfektion. Vill i första hand tävla lydnad nu för att se hur vi ligger till, sen har jag tävlingar för att lättare kunna sätta upp mål och utvärdera. Visst siktar vi på uppflytt men min hund är inte tillräckligt arbetsglad (och jag har väl för svårt att motivera honom) för att vi ska nå några större framgångar.
Sen att platsen ska sitta är såklart en självklarhet.

Japp, vi debuterade i början av december, 171,5 poäng och klassvinst blev resultatet. :laugh: Och bäst av allt, en glad svans nästan hela tiden!

Grattis!

kl.
Även jag hoppar in i tråden litegrann igen! Blir så peppad av att läsa hur duktiga ni alla är med era hundar!

Tänkte kolla hur ni resonerar kring platsliggningen, jag har en liten d/s gårdshund och nu när det är snö på backen så vill hon inte ligga för det är kallt och obehagligt. Jag har gjort som så att jag istället satt henne när vi tränat platsliggning med träningsgruppen. Men hon tycker ju att även det är kallt men det funkar ändå hyfsat.

Hur skulle ni gjort, skippat platsen helt utomhus och bara köra inne? Vill ju inte att hon ska lära sig att det är obehagligt att ligga plats..

Jag skulle tagit med en skön filt och lagt henne på när ni tränar ute vintertid :)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Unghästfasoner?
  • Hålvägg
  • DIY hästvård

Omröstningar

Tillbaka