Sv: Vi som tränar för Lydnadsettan!
Om inte annat så kan du nog få ganska mycket uppbackning och påputtning här i tråden
Kl
Blir väldigt dåligt med träning här nu, går ju i väntans tider så orkar inte med så mycket i hundväg. Tyvärr.
Men för nån dag sen fick jag ett ryck när jag såg hur rastlös hunden var så jag tänkte att vi kan ju fortsätta traggla lite med apporten inne, eftersom vi inte gjort nåt på ett tag så kanske det skulle gå lättare att inspirera damen att det är kul
Och ta mej tusan! Min plan fungerade!
Jag satt på soffkanten och började med att hon skulle sitta framför och bara hålla. Sen la jag den på golvet (eller ja, släppte den, magen kom i vägen för att kunna lägga den
) och väntade på att hon skulle ta den. Det gjorde hon på en gång. Nu däremot krävde jag av henne att hon skulle lägga den i min hand. Jag öppnade bara handflatan så hon behövde sträcka sig nån cm för att lägga den på plats. Först spotta hon ut den på golvet, men då inget hände från min sida så provade hon igen. Och la den faktiskt i min hand!!
Sen varierade jag mellan att hon skulle lägga den i handen och att jag satt och pillade och knackade medan hon fortfarande höll. Stort framsteg för att vara vi!
Tog apporten och ställde mig upp. Körde lite höger och vänstersvängar på stället (med henne i fotposition), gav henne apporten och gick några steg. Det har hon gjort förr med apporten så det var inget nytt. Men nu la jag in halter också så hon fick lära sig att sätta sig vid min sida, fortfarande hållandes apporten. Funkade finfint. Tog av henne apporten och repeterade med vänstersvängar. Gav henne den igen och fortsatte med vänstersvängar denna gång fortfarande hållandes apporten och jodå, det gick det med! Inga perfekta svängar men ändock fixade hon det och syftet var ju att hon skulle lära sig att svänga runt och sätta sig vid min sida fortfarande hållandes apporten. Det är ju den rörelsen som hon ska utföra i klass två apporteringen.
Så jag är nöjd med det passet.
Nu hoppas jag på att vi får en snäll bebis så jag har möjlighet att ta tag i träningen mer på allvar snart