Vi som tränar för Lydnadsettan!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vi som tränar för Lydnadsettan!

Du kan ju avvakta lite med anmälan och se hur det ser ut med vädret framåt våren - man får vara lite taktisk... ;) Själv tänker jag tvärtom med Rover och letar efter tävlingar med lagom intervall nu under våren, han blir alltid segare när det är varmt ute så risken är nog stor att han inte kommer gå särskilt bra under sommarmånaderna.

Haha, ja, det får man vara. Det är dumt, det bästa för oss hade varit att tävla massor i juni och juli, meen framförallt under juli verkar det knappt vara en enda tävling i närheten, inte i någon gren vi tävlar i iaf :(
Nåja, jag bestämmer mig nog hur jag gör efter att ha tävlat minst en rallylydnadstävling. Känns Wahidah motiverad och glad då så kan vi nog få till något hyfsat även på "vanlig lydnad" :)

KL

Vilken rolig & inspirerande tråd!! :D

Men jag insåg när jag satt & läste igenom den att det fanns en tid för några år sen som vi hade rätt nära till att kunna tävla (men ändå så långt bort), men nu, haha, vi har fokuserat på alldeles för mycket annat..

Nåja, presentation.

Kiro, pinscher (mellan), drygt 5 år.

Tävlingserfarenhet: Nej (jag tävlade med min förra pinscher i ettan för 5 år sen, 80 poäng skrapade vi ihop, om det räknas :) )

Träningsvana: Inte så mycket ren lydnad på senaste, men sådär lagomt kanske.. Inlärning är inga problem, det är det här finslipet som inte riktigt är vårt område..

Säkrast på: Hopp, fritt följ

Osäkrast på: Plats (liggande, sittande är mkt säkrare) & Apport (han apporterar gärna, men sitta i position & hålla i apporten har han minsann inte tid med)

Håller till: Västerås

Mål: I första hand ens komma ut på någon tävling, fixar vi det så bli uppflyttade till tvåan så vi kan traggla den istället :)

Första steget blir nog att komma igång med momenten igen, på riktigt, dvs få bort "bruset" & såna små kanske inte så önskvärda extra detaljer :angel:

sen, 80 poäng skrapade vi ihop, om det räknas :)

Tja, jag som är "anledningen" till att den här tråden skapades har tävlat 4 gånger med min unga och då fått följande poäng: 124.5, 79, 88 och sist 50 poäng :angel: (Fast sista gången funderade jag på att bryta redan innan vi gick in på planen.. så jag är inte direkt förvånad över det usla resultatet)
Kort sagt: allt räknas :bump:

Jag hade missat poängen, himla bra jobbat av er! :)
Blir det tävling i april? Får man veta vilken klubb? Det är ju risken med underlaget, men om årstiderna forts såhär så har vi kanske nästan sommar då? :p

Meeen räknas & räknas, det var 5 år sen & en omplacering som redan hade tävlat innan, så jag vettetusan, men har ju åtminstone genomfört en tävling, på tvång från en träningskompis, så kanske nån i närheten som kan tvinga mig igen så ska det nog bli fart på tävlandet! ;)

Efterlyser alltså person som kan tvinga ut oss på tävling i sommar! :devil:

& jag tycker att det verkar vara väldigt olika raser som folk tränar/tävlar med, roligt! :)

Om inte annat så kan du nog få ganska mycket uppbackning och påputtning här i tråden ;)

Kl
Blir väldigt dåligt med träning här nu, går ju i väntans tider så orkar inte med så mycket i hundväg. Tyvärr.
Men för nån dag sen fick jag ett ryck när jag såg hur rastlös hunden var så jag tänkte att vi kan ju fortsätta traggla lite med apporten inne, eftersom vi inte gjort nåt på ett tag så kanske det skulle gå lättare att inspirera damen att det är kul ;)
Och ta mej tusan! Min plan fungerade!
Jag satt på soffkanten och började med att hon skulle sitta framför och bara hålla. Sen la jag den på golvet (eller ja, släppte den, magen kom i vägen för att kunna lägga den:angel:) och väntade på att hon skulle ta den. Det gjorde hon på en gång. Nu däremot krävde jag av henne att hon skulle lägga den i min hand. Jag öppnade bara handflatan så hon behövde sträcka sig nån cm för att lägga den på plats. Först spotta hon ut den på golvet, men då inget hände från min sida så provade hon igen. Och la den faktiskt i min hand!!
Sen varierade jag mellan att hon skulle lägga den i handen och att jag satt och pillade och knackade medan hon fortfarande höll. Stort framsteg för att vara vi!:banana:

Tog apporten och ställde mig upp. Körde lite höger och vänstersvängar på stället (med henne i fotposition), gav henne apporten och gick några steg. Det har hon gjort förr med apporten så det var inget nytt. Men nu la jag in halter också så hon fick lära sig att sätta sig vid min sida, fortfarande hållandes apporten. Funkade finfint. Tog av henne apporten och repeterade med vänstersvängar. Gav henne den igen och fortsatte med vänstersvängar denna gång fortfarande hållandes apporten och jodå, det gick det med! Inga perfekta svängar men ändock fixade hon det och syftet var ju att hon skulle lära sig att svänga runt och sätta sig vid min sida fortfarande hållandes apporten. Det är ju den rörelsen som hon ska utföra i klass två apporteringen.
Så jag är nöjd med det passet.

Nu hoppas jag på att vi får en snäll bebis så jag har möjlighet att ta tag i träningen mer på allvar snart :D

KL:
Vi försöker hålla motivationen uppe trots uruselt väder. Igår var vi ett gäng och tränade i en inomhus hall och det gick jättebra! Så skönt att träna inomhus. Har anmält mig till ett litet lydnadsläger i februari som jag hoppas att jag kommer med på, skulle ju vara perfekt uppstart för tävlingssäsongen!

Ja, det är ju sånt som Buke är så fiffigt med! :D

Härligt jobbat med apporteringen! :bump:
& håller tummarna för en snäll knodd så du kan träna hund också! :)

Det tog mig ett bra tag innan min anti-apporterande pinscher ens ville/kunde apportera, men vi har fortf trixigt med att hålla kvar apporten, han kan gå/springa vid sidan & även svänga lite med den fortf kvar i munnen, men stannar man upp så är han snabb att släppa, spec om jag skulle klicka... Tips? :)

HeddaVovven: Vad roligt det låter med lydnadsläger, hoppas att du kommer med! Vi håller tummar & tassar :)
& skönt med tillgång till inomhusträning, det går ju knappt att träna "på riktigt" ute som det är nu, hu!

Ja, det är ju sånt som Buke är så fiffigt med! :D

Härligt jobbat med apporteringen! :bump:
& håller tummarna för en snäll knodd så du kan träna hund också! :)

Det tog mig ett bra tag innan min anti-apporterande pinscher ens ville/kunde apportera, men vi har fortf trixigt med att hålla kvar apporten, han kan gå/springa vid sidan & även svänga lite med den fortf kvar i munnen, men stannar man upp så är han snabb att släppa, spec om jag skulle klicka... Tips? :)

Precis samma som jag haft/har problem med.
Klick för henne betyder "spotta ut fort som fan, nu kommer belöning", så jag har helt enkelt hållit inne med klicket tills hon kan hålla den längre och längre, hon vet ju att klicket kommer förr eller senare.
Vi har verkligen gått tillbaka från början och taqgit allt i miniministeg. Ökat svårigheten med kanske att hålla en tiondelssekund längre än gången innan, när hon håller den i munnen och jag närmade mig med handen spottade hon ut den direkt så då började jag med att bara röra handen, steg för steg närmre henne och belönade INNAN hon spottade ut den, försvårade med små steg i taget genom att röra handen närmre, rakt emotm från sidan, uppefrån, cirkulera runt hennes huvud och apporten, till slut kunna toucha med handen osv...
Jag har också kört med mycket olika saker, inte enbart apporten, utan kan vara boll, en vante, en pinne, u name it! Bara för variation och hålla intresset uppe. Fungerat på henne, men vi är lååååångt ifrån färdiga men om jag ser tillbaka så har hon gjort enorma framsteg.

Så mitt tips är att använda fantasin, alltid vara positiv, sänk kraven och ta det i små etapper, dela upp momentet, apportering är ju ett av de moment man kan dela upp i flest smådelar att träna separat för att sedan kedja ihop.

Hoppas du blev något klokare i alla fall av mitt svammel haha ;)

Jag blev mycket klokare! TACK för bra tips! :D

Hade helt glömt av att han säkert behöver gå tillbaka i träningen & verkligen vara trygg i alla smådelar.. Det får bli öva valpen på att vara passiv (eller troligast att husse får "tvångs"tid i soffan framför tvn med kinkig valp :p )
Så får jag & Kiro tid att träna lite med olika föremål, ska inte blanda in apporten än på ett par gånger..

Roligt att ni gjort såna framsteg med de metoderna, tror att det är helt rätt, att vara positiv, variera föremål & tillvägagångssätt litegrann också! :)

Nu blev jag nyfiken, vad för läger är det du anmält till? :)
Här är motivationen verkligen i botten...

KL

Jag kan inte låta bli att kika här inne trots uppflyttningen, ni är alla så söta och rara :D. Tänkte fö på denna tråden när jag åkte upp till klubben idag, så det var roligt att se den när jag kikade in en kortis på Buke!

Lite OT för tråden.. meneehm...
Jag tränar ju främst just nu för att starta i Högre klass spår. Vi startar när vi är klara. Även vi har trappat ner på träningen, iaf lydnaden, spåret kör vi ungefär som vanligt. Fick hjälp av underbara Cillamuffins att lägga ett fint spår under nyår! :laugh:

Idag tränade vi frammåtsändande, ställande under inkallning (med tips vi fått av Cillamuffins), kryp och ljudgivning. Han var på hugget idag "lillgossen"!

Så länge du skriver snälla saker så kör vi inte bort dig! :D Kul att det går bra med träningen!

Vi hade ett jättefint träningspass igår. Jag har ju börjat pyssla med de sneda läggandena, förutom positionsträningen som jag alltid lägger in lite av. Igår insåg jag att om jag får honom att lägga sig snabbt nog så kommer han inte hinna svänga ut rumpan och efter att ha kört lite baklängesfölj och jobbat med snabba lägganden såg det genast bättre ut. Rover var HUR taggad som helst!

Så där ja, det räcker tydligen med att anmäla sig till tävling för att träningsmotivationen ska komma som ett brev på posten! :D På söndag är det dessutom första klubbträningen för i år och då måste vi ju slipa lite extra.

Nu har jag dessutom blivit tillfrågad om jag vill sitta i klubbens styrelse, måste fundera lite på det så jag inte tar på mig arbete som jag inte orkar med. Samtidigt så krävs det ju engagerade medlemmar för att klubben ska fortsätta vara så bra och aktiv som den är...

Kul att du börjar få ordning på det :D

Jag tränade lite med mina damer nu ikväll, och tant Zala börjar bli jätteduktig på fritt följ :D Lite lagom Zala-duktig då, med en inte perfekt position och allt går långsamt, meen för första gången kunde jag ha godishanden bakom ryggen utan att hon fick annan position eller slutade gå fot. (med tanke på att vårt fotgående för inte länge sen var mest "följa godis-gående" så är det väldigt bra :p)

Varför kan det inte vara sommar nu? Jag vill tävla med Wahidah...

*kl*
Efter massa inspiration och fantastisk träning i inomhushall förra v är motivationen på topp igen.
Ut till klubben en sväng igår.
Ställande under gång går allt bättre snabb och stabilt nu bara återgång och att inte sätta sig för tidigt som vi inte riktigt har börjat fila på.
Jobbade mycket med fotgåendet, försöker få till samma positiva attityd men lite mer noggranhet, han hamnar ibland långt fram och missar helt om marsch och helt om halt, men igår fick vi till flera superfina.

Bra där! Jag förhindrar för tidigt sättande hos Rover genom att rätt sällan sätta honom efter ställandet, för det mesta återgår jag och fortsätter fritt följ eller belönar på en gång.

Jag satte inte Xo en enda gång innan jag tävlade, han satte sig ändå utan kommando på tävlingen :angel:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård
  • Atletix
  • Födda 2024

Omröstningar

Tillbaka