Vi som tränar för Lydnadsettan!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vi som tränar för Lydnadsettan!

Vi har börjat lite på 2:an. Ville vänta tills regeländringarna var klara för att se hur momenten blir efter det. :)
Just nu kör vi fjärren inomhus för att få till rätt teknik och apporteringen är klar, antar jag eftersom vi tävlar i jakt :d
Det är rutan jag klurar på nu hur jag ska lägga upp den träningen. Det är första hunden jag tränar lydnad med så jag känner mig lite nervös inför rutan

Var i världen bor du? Kanske någon här på buke som bor i närheten?

Jag bor i småland, närmare bestämt mellan Växjö och Älmhult. Är ganska ofta i Ljungby trakten med.

Så skulle det finnas nån på buke i trakten som vill träffas och träna är jag lätt på. :)

Vi har börjat lite på 2:an. Ville vänta tills regeländringarna var klara för att se hur momenten blir efter det. :)
Just nu kör vi fjärren inomhus för att få till rätt teknik och apporteringen är klar, antar jag eftersom vi tävlar i jakt :d
Det är rutan jag klurar på nu hur jag ska lägga upp den träningen. Det är första hunden jag tränar lydnad med så jag känner mig lite nervös inför rutan

Jag tränar rutan med hjälp av tasstarget, funkar väldigt bra med min hund!

För mig är det tvärtom, jag är lite nervös för fjärren!
Hur tränar du den?

+ cillamuffins

Tack så mycket! Jag är fortfarande jätteglad, allra mest för den där glada svansen som dyker upp då och då på filmklippen. :D Det är för övrigt verkligen jättebra att ha någon som filmar så man ser exakt vad som funkar bra och vad som inte gör det.

*kl*

Jaha, årets sista tävling gick av stapeln idag.
Nervöst hur det skulle gå på platsen efter all träning vi lagt ner. Vi delades in i två grupper om sex ekipage. Vi var ut i grupp två, fick ligga näst längst ut mellan två schäfrar. Alla hundarna var lugna och tysta.
Troja var halvsvår att få kontakt med.
Vi lägger ner hundarna och lämnar dem. Rakt emot dit jag går står en grupp människor och tittar på så jag iakttar dem för att se om de reagerar på om någon hund rest sig. De visar inga tecken på det. Vi vänder oss om mot hundarna och vad får jag se? Troja har satt sig upp.
Tänkte stilla för mig själv att jag får vara nöjd om hon sitter kvar, då har vi kommit i alla fall en lite bit på väg.
Går kanske 15sekunder sen reser hon sig. Och kommer saaaaakta mot mig. Hon nosar och sneglar på mig samtidigt som hon långsamt rör sig mot mig, syns på hela henne att hon vet att hon gjort fel och känner att jag är arg/besviken.
TL säger att jag ska stanna och vänta in henne, hon var ju på väg ändå och störde inte de andra, så framme höll jag bara fast henne tills det var slut. Kopplade upp henne och tackade för oss.
Jag avbröt där.
In med hunden i bilen och denna gång visade jag henne tydligt hur missnöjd jag var.
Förut har jag ju alltid kört på i alla fall men har kommit fram till att det är ungefär som att godkänna att hon reser sig och belöna genom att fortsätta då både hon och jag tycker det är kul att tävla.
Så så gick det med det.
Suck.
Idag känns det hopplöst och lusten att fortsätta kämpa är noll.
Men men. Hur som så blir det ett ganska långt uppehåll nu, tävlingsmässigt åtminstone..

Trist, men ge inte upp! Har det inte fungerat bra på träning på sistone? finns det någon möjlighet att vara med på en träningstävling eller rentav arrangera något tävlingsliknande själv?

Trist, men ge inte upp! Har det inte fungerat bra på träning på sistone? finns det någon möjlighet att vara med på en träningstävling eller rentav arrangera något tävlingsliknande själv?

Det är ju det det gjort! Därför det blir så himla frustrerande. Märks på en gång när det är tävling. Och jag kan inte skylla på att någon annan störde heller då övriga hundar var lugna och tysta.
Jag har haft jättesvårt att få folk engagerade och hjälpa varandra, de flesta har redan sina egna träningsgrupper och verkar inte intresserade av att släppa in någon mer.
Klubben på norra sidan har sagt att jag är välkommen dit men det är långt att åka. Hade det inte varit för att jag är höggravid så hade jag inte tvekat en sekund, men nu är det ju lite annat, sen när barnet är fött blir det ju inte enklare heller.. Suck.
Hade vart kanon om man kunnat anordna träningstävlingar, men för att jag ska tjäna nåt på det så måste det vara ok för de övriga att jag faktiskt kan korrigera min hund i samma sekund som hon gör minsta tendens att resa sig och jag vet inte hur övriga skulle reagera på det.
Plus att i dagsläget har jag ingen ork att ta tag i nåt sånt då det krävs en del.
Oj jösses vad jag låter negativ:crazy:
Drygt att vara jag just nu ;)

Har du provat att lägga en godis någon dm framför hunden när han ligger ner? De brukar ligga väldigt stilla och koncentrerat då! Belöna med klick eller ett varsågod när han ligger fint och då får han resa sig och ta godiset. Variera tiden som han ligger, han får aldrig veta när belöningen kommer. Sedan kan du ju " låtsas" släppa en godis på tävling så han tror att den finns där även då.

Senast ändrad:

Har du provat att lägga en godis någon dm framför hunden när han ligger ner? De brukar ligga väldigt stilla och koncentrerat då! Belöna med klick eller ett varsågod när han ligger fint och då får han resa sig och ta godiset. Variera tiden som han ligger, han får aldrig veta när belöningen kommer. Sedan kan du ju " låtsas" släppa en godis på tävling så han tror att den finns där även då.

Hmmm.. kanske skulle kunna fungera.. då har hon något att fokusera på.
Hon blir så osäker när det är hundar hon inte känner bredvid på platsen..

Jo, det är uppenbart att hundarna känner av "tävlingsstämningen". Rover brukar ju ligga och titta sig omkring hela tiden, nu hade han full koll på mig och sneglade knappt ens på hunden som reste brevid trots att jag tyckte att jag betedde mig precis som vanligt, så i just mitt fall var förändringen till det positiva. På min klubbs öppna träningar så är det i alla fall ingen som har något problem med att folk går tillbaka till hunden och säger till att den minsann ska ligga, själv tycker jag bara det är bra med lite störning. Man kan ju se till att man inte lägger sin hund brevid någon hund som är lite osäker och riskerar ta illa vid sig av att någon annan blir korrigerad.

Kläm fram den där ungen och kom upp hit! :D

Kläm fram den där ungen och kom upp hit! :D

:rofl::rofl::rofl:
Jo jag får väl göra det:D

Jag går ju inte tillbaka till henne och lägger om, utan kommenderar på avstånd. Går jag tillbaka får hon ju sin belöning = mig nära.
Fast å andra sidan bör övriga hundar inte bli så störda av min korrigering då jag sällan behöver höja rösten utan det blir mer ett nytt mer bestämt "ligg";)

Förlåt att jag skrev "han" i hela mitt förra inlägg, hade fått för mig att du hade en hane!
I alla fall tycker jag verkligen du ska prova med godis framför. Och tänk på att godisen ska ligga nära hunden, nästan så hon måste tänka bakåt för att inte ta den.

Jag tror du bör vara försiktig med att visa ditt missnöje när hon reser sig på platsen. En hund som sakta reser sig och börjar smyga är i princip alltid osäker, och den kommer inte bli tryggare för att den blir bannad. Tänk inte i termer att "jag ska inte belöna min hund när hon gör fel", utan öka på tryggheten och belöna mer när hon gör rätt istället. Hur som helst, om du är missnöjd när du går tillbaka så tror jag knappast att hunden uppfattar det som en belöning. Jag har inte uppfattat dig som att du använder dig av korrigeringsträning i vanliga fall? Varför applicerar du den metoden på platsen?

En tröst på vägen är att min gamle labbe hade en period när han gjorde ungefär så i momentet sittande i grupp. Det varade 5 tävlingar, sedan försvann det lika plötsligt som det uppkommit? Kanske blir det bättre av att hon får göra ett uppehåll i några månader?

Brukar du göra så att du går tillbaka till henne ibland och belönar/berömmer lite lugnt men går iväg och låter henne ligga kvar en stund till? Jag har gjort så, i och för sig delvis för att Rover inte ska tjuvstarta med sättandet när jag kommer tillbaka, men kanske skulle det göra nytta i ditt fall också?

Brukar du göra så att du går tillbaka till henne ibland och belönar/berömmer lite lugnt men går iväg och låter henne ligga kvar en stund till? Jag har gjort så, i och för sig delvis för att Rover inte ska tjuvstarta med sättandet när jag kommer tillbaka, men kanske skulle det göra nytta i ditt fall också?

Japp det har jag!
Och också att hon får ligga olika lång tid, ibland bara MAX 30 sek och uppemot flera minuter.

+ Heddavovven
Ingen fara;) Ska prova det!

+ Cillamuffins
Du har rätt i att jag inte brukar använda mig av korrigeringar i vanliga fall och kanhända det är fel i det här läget. Jag provade på träning med andra hundar att korrigera på avstånd och det fungerade bra, hon blev lugnare och låg avslappnat trots att det var hundar hon inte kände. Men uppenbarligen höll det inte på tävling. I vanliga fall brukar jag inte heller visa min besvikelse och mitt missnöje efter att hon rest sig (eller försöker dölja det i alla fall), men den här gången kände jag att jo jag provar.
Nu efteråt så känns det mest taskigt mot hunden. Trots allt är det ju någonstans på vägen i MIN uppläggning av träningen som det brustit. Det är inte HENNES fel.
Så nu laddar vi om batterierna, kommer förmodligen ta helt vila från träning av platsen ett tag, så att JAG hinner tänka om, sen kommer vi börja träna för tvåan. Satsar på comeback till våren;)

Jag har haft stora problem med platsen, då min hund har blivit påflugen flera gånger av samma hund...:devil:

Jag började om, la korta stunder med bara en liten bit mellan oss, gick tillbaka lugnt och fint, och så gosade vi med kli på magen.

Vartefter så ökade jag tiden, men inte längden mellan oss, och avslutade alltid med lugnade kli på magen.

Nu har vi kommit så långt att han faktiskt lägger ner huvet i backen i allt längre stunder, förut låg han och kollade runt, och kan ligga där i 2 min. Men vi har inte metrarna för tävling, jo dom som blir nästa år, 10m.

Jag busar aldrig upp honom efter platsen, men han kan få sin favvoboll att bära på, den är värd mycket i hans ögon.

Jag bor i småland, närmare bestämt mellan Växjö och Älmhult. Är ganska ofta i Ljungby trakten med.

Så skulle det finnas nån på buke i trakten som vill träffas och träna är jag lätt på. :)

Kom ner till Blekinge! :idea:
I Karlskrona har dom många duktiga tex :)

Nu hoppar jag in i tråden igen, presenterade oss för väldigt länge sedan.

Vi har tränat tävlingslydnad ett tag och min hund bara älskar det, en JRT hane på 1,5 år.;)

Men jag ett STORT problem, plastliggning!!:confused:
Han hatar att ligga ned utomhus, inne går det iallafall att få honom att lägga sig men ute är det tvätstopp. Är det någon som har lite tips på hur jag ska få detta att fungera. Alla andra moment går bra, han utför dem men finslipning behövs.

Tacksam för alla ideér och funderingar.:bow:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård
  • Atletix
  • Födda 2024

Omröstningar

Tillbaka