Vi som tränar för Lydnadsettan!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vi som tränar för Lydnadsettan!

Haha, vilken utmaning! Men det är ju det som är roligt också, att försöka klura ut hur man knäcker nöten!

Det är verkligen underbart att man tävlar så individuellt. Såg att i den andra gruppen som körde klass 1 så var det någon som ställde upp med en tysk jaktterrier. Jag kan säga att jag var mycket mer imponerad av det andrapris som de fått ihop än av brukshundarna som hamnat på pallplats! Det är ju faktiskt man själv och ens förutsättningar som avgör hur bra ens insats är. Det är ju inte minst du ett bra exempel på, ni är ju både duktiga och inspirerande även om du inte direkt har en hund som lyder din minsta vink på planen.

Påminner mig om när jag såg en cane corso tävla lydnad. Den debuterade med sin husse samtidigt som jag och Wahidah debuterade. Husse var jättenervös, men det såg jättefint ut (det jag hann se) och han var såklart glad efteråt. Det kom t.o.m. fram några och berömde honom för den fina prestationen. Sedan visade det sig att de knep pallplats, kom 2a tror jag och fick såklart förstapris. Det var kul att se!

På samma tävling var det en person som tävlade i klass 3 med sin pomeranian. Nu vet jag inte hur de är att träna med, men de lär ju inte vara vanliga lydnadshundar iaf. De kom 2a i klassen och matte var tokigt glad :D

Nästa gång jag ser ovanliga lydnadshundar på tävling så ska jag se till att fotografera :angel:

Gör det! I min klass var en beagle med och den var så vansinnigt söt att den nog var publikfavorit trots att den ibland verkade glömma varför den var där - mycket spännande dofter i ett ridhus! :D

Här nere har det varit en salig blandning av olika raser i klasserna, fram till nu på höstkanten. Helt plötsligt är vi nästan uteslutande brukshundar.
Tror det var EN hund som inte var av bruksras som ska va med till helgen, en tollare om jag inte minns fel..

Vi har inte så mycket motivation att träna just nu, eller ja, JAG har det inte.. Det mesta känns mest jobbigt och jag blir så irriterad när jag inte kan röra mig fritt pga foglossningen:crazy:
Men men, är inte sååå lång tid kvar:)
Står i valet och kvalet om vi ska vara med på söndag övht.. Får se hur det känns då.

Nu kan ju jag faktiskt vara med här :D
Tog 1:a pris förra helgen och tänkte gå över för att träna till 2:an men ångrade mig och satsar på en LP1. Så vi tränar vidare på 1:an moment. Framför allt linförigheten som det momentet som drar ner våra poäng.

Här är en film från tävlingen Klick!

Gör det! I min klass var en beagle med och den var så vansinnigt söt att den nog var publikfavorit trots att den ibland verkade glömma varför den var där - mycket spännande dofter i ett ridhus! :D

Haha, åh, det hade jag velat se!
Jag har ju dessutom "monsterobjektiv" till kameran, så jag kan sitta en bit från planen och ändå fotografera. De som tävlar märker inte ens att jag fotar då, så jag slipper göra någon extra nervös :D Som förut, då såg jag en så fin hund att jag var tvungen att fota. Ägaren hade inte alls märkt att jag tagit bilder (jag gick fram och pratade med henne sedan för att fråga om jag fick fota hennes fina hund lite mer :angel:).

Nu kan ju jag faktiskt vara med här :D
Tog 1:a pris förra helgen och tänkte gå över för att träna till 2:an men ångrade mig och satsar på en LP1. Så vi tränar vidare på 1:an moment. Framför allt linförigheten som det momentet som drar ner våra poäng.

Här är en film från tävlingen Klick!

Stort grattis!!! Jag gör som du, satsar på LP1, har lite att jobba på innan jag vill gå vidare till 2:an. Precis som du är det mycket linförigheten som vi måste finslipa och den blir det ju inte direkt mindre av. ;)

Jag säger som till Simba_112, kom hit! ;) Här arrangeras mycket tävlingar och "min" klubb har börjat dra igång en hel del rallylydnad också. Beaglen med förare var tydligen ett hemmaekipage. :laugh:

Jag säger som till Simba_112, kom hit! ;) Här arrangeras mycket tävlingar och "min" klubb har börjat dra igång en hel del rallylydnad också. Beaglen med förare var tydligen ett hemmaekipage. :laugh:

Jag bor tydligen på fel ställe i landet :D
Får väl ta och komma upp till dig på liten semester ett tag då, och fota din fina fyrbening, titta på lydnadstävlingar och fota roliga hundar, tävla någon rallylydnad osv :angel:

På tal om det så såg jag att nedansiljan arrangerar tvådagars i februari!!! Jag blev eld och lågor först och tänkte att det ju blir PERFEKT! glömde dock bort en liiiiiiten detalj för nån sekund... Jag har ju precis fått bebis då så jag kanske inte riktigt är i form för att resa eller tävla då hahahaha:D

By the way, om jag talar om en sak här så måste jag ju stå för det eller hur?
Jag har nämligen lovat mig själv att jag en dag, när jag vet att även platsen sitter (eller ja, ligger:D) ska tävla på min gamla hemmaklubb i Borlänge. Och gå in för att krossa motståndet! Visa dem vart skåpet ska stå, big times!
Ett av mina största mål i vår lydnadskarriär faktiskt;)
Som ni kanske förstår så kom vi inte så bra överens jag och min förra klubb..

Att du inte byter hand så att du har godiset i vänstern och klickern i högern? På så sätt kan du vinkla ut godishanden lite mer och förhoppningsvis få henne att vinkla in rumpan lite mer.

Att du inte byter hand så att du har godiset i vänstern och klickern i högern? På så sätt kan du vinkla ut godishanden lite mer och förhoppningsvis få henne att vinkla in rumpan lite mer.

Jag har provat det. Resultatet blir att hon befinner sig längre bort :p Hon är glad så länge hon ser godisen och skiter lite i positionen. Jag t.o.m. var tvungen att skrota den uppskattade klossträningen med henne, det hade nog tagit ett år bara att få henne att flytta baken mer än ett halvt steg.

Stort grattis!!! Jag gör som du, satsar på LP1, har lite att jobba på innan jag vill gå vidare till 2:an. Precis som du är det mycket linförigheten som vi måste finslipa och den blir det ju inte direkt mindre av. ;)

+Golddigger

Nu kanske ni redan tänker såhär men ändå...
Även om ni tänker fortsätta tävla i ettan och slipa på dom momenten är det ju inte fel att börja jobba med tvåans oxå. På det sättet slipper ni ju vänta med tävlandet den dagen ni är klara med LPt. Förutsatt att ni fått in tvåans moment tills dess ;)

KL

Själva står vi och stampar lite. Skulle verkligen behöva nån träningskompis på lite närmare håll som man kan träna med oftare än varannan vecka. :( Och få lite hjälp med att lägga upp ett bra träningsschema så jag vet vad vi ska jobba på och i vilken ordning vi ska köra momenten för att maximera träningen. Nu går vi ut och kör det vi känner för vilket inte alltid blir så bra.

Och ett eget hinder för hoppet vore toppen. Som det ser ut nu tränar vi bara det en gång på två veckor. I bästa fall två. Mkt gnäll från min sida nu känner jag. :angel:
Däremot är jag tacksam för att klubben tillhandahåller med ridhus en gång i veckan med flera instruktörer på plats och inriktning på tävlingslydnad (jag kan bara varannan, jobbar skift) för nu har snön kommit och vem vet hur mkt till det tänker komma.

Jodå, vi har redan börjat känna lite på ett par av tvåans moment, framför allt fjärrdirigering och hopp-sitt-hopp, jag känner bara att det blir för mycket att försöka få dem tävlingsklara samtidigt som vi också förbättrar linförigheten/fria följet.

Vi övar klossträning här. Vi har kommit så långt att vi har framtassarna på lådan, eller i vårt fall boken. Nu försöker jag få henne att förstå att man skall ha kvar tassarna där när man flyttar på sig också. Tror poletten börjat trilla ner. :laugh:

Dentaku och Golddigger: Grattis till fina resultat! :laugh:

Jag funderar för övrigt på om jag är ensam i Göteborgs- trakten?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård
  • Atletix
  • Unghästfasoner?

Omröstningar

Tillbaka